Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä äitejä, jotka pääsevät töistä klo 13-15 aikaan, mutta hakevat lapsen päiväkodista vasta juuri ennen kuin se sulkeutuu.

Vierailija
06.08.2017 |

Mikä siinä on niin vaikeaa noutaa se lapsi heti töiden jälkeen? Eikö se olisi pienellekin lapselle kiva, kun ei tarvitsisi notkua myöhään väsyneenä päiväkodissa..

Kommentit (308)

Vierailija
121/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämän palstan mukaan suomalainen vanhemmuus on vaikeaa, hankalaa, kamalaa, raskasta ja muuta - lapsista puhumattakaan. Ja arki aivan ylitsepääsemätöntä. Suorastaan kilpaillaan siitä, kuka on uupunein, eniten puhki, kenellä raskaimmat lapset ja kuormittavin arki. Lisäksi on olemassa vaan yksi totuus, se mikä omassa perheessä vallitsee ja omalle lapselle sopii.

Ensin haukutaan ne, jotka menevät töihin ja vievät lapsensa työn takia hoitoon (tai opiskelun tms). Haukutaan päiväkoti ympäristönä. Seuraavassa sivulauseessa toki todistellaan sitä, että tämä mahtava ja huippu varhaiskasvatus, mitä päiväkodissa tarjotaan on niin hienoa ja hyvää, että se on ihan jokaisen lapsen oikeus vaikka lapsen vanhempi olisi päivät kotona - suorastaan ihmisoikeusrikos on jos lapsi ei pääse päiväkotiin ja vieläpä muiden kustannuksella.

Mitään ei ymmärretä, paitsi itseään ja siinä sivussa omaa lasta, mutta sitäkin vain oman itsen kautta. Lapsia pitää olla, mutta ne ovat kuitenkin niin raskaita ja arki niin hirveää, että eihän siitä selviä.

Samaa mieltä tuomitsemisesta ja tuomitsevista ihmisistä. Mutta alapeukku siksi, että tässä esiintyy keskustelupalstoilla yleinen ristiriitaisten vaatimusten harha. Täällä kun on useita keskustelijoita eikä mitään kasvotonta samanmielistä massaa. Joku esittää kärkevästi mielipiteen kotihoidon puolesta ja joku toinen varhaiskasvatuksen puolesta. Ristiriita syntyy vasta sen ihmisen omassa päässä, joka kuvittelee että kaikkia paasaavia random hourupäitä pitäisi miellyttää ja totella. Sitten huokaillaan, että ei ne AV-mammat osaa itsekään päättää mitä mieltä ovat. No ei tietenkään, kun täällä on vähintään satoja eri kirjoittajia ja yhtä monta eri mielipidettä. En minä voi "päättää" mitä mieltä se naapurin Pirjo on.

Vierailija
122/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen viestien lukemista kytkin mielessäni tämän ketjun tuonne opettajien työaikaan. Monet alakoulun opettajathan pääsevät aikaisin töistä. Monellakaan koululla ei ole tarjota asiallisia työtiloja, joissa voisi tuntien jälkeen korjata kokeita ja suunnitella seuraavan päivän tunteja. Se työ on siis tehtävä kotona. Jos siinä pyörii parikin tenavaa jaloissa, niin ei työnteosta tule mitään, vaan se on siirrettävä myöhäiseen iltaan. Siksi mm. opettajat hakevat kullanmurusensa tarhasta vasta ennen viittä. Silloin hänellä on jo työt tehtynä, kaupassa käytynä ja ehkä jo illallinen muhimassa hellalla. Ja sen jälkeen voikin sitten viettää laatuaikaa lasten ja puolison kanssa, ellei sitten ole mentävä vanhempainiltaan tia johonkin muuhun työhön liittyvään iltatilaisuuteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttääkö joku oikeasti, että mihin aikaan muut hakevat lapsensa? Keskittykää enemmän niihin omiin asioihinne.

Vierailija
124/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten terveys, elämäntilanteet jne on erilaisia. Tällä palstalla kukaan ei ole tarpeeksi hyvä äiti. Ja aina sama argumentti "pakkoko niitä lapsia on tehdä...". Itse olen helposti uupuva ja masentuva ihminen.

Veimme esikoisen hoitoon, koska olin vauvan kanssa kotona ja mies opiskeli. Haimme klo 16. Kesäisin on rankkaa, kun lapset ovat koko kesän kotona ja on keksittävä ohjelmaa joka päivälle. Itse koen pikkulapsiajan työnä. Tottakai päivät ovat täynnä hyviä ja ihania hetkiä, mutta arki on myös todella uuvuttavaa. Aamulla töihin ja töistä kotoa töihin. Vaikka mies auttaa, kotityöt ja lastenhoito eivät mene ihan tasan.

Koen olevani huono äiti, koska en jaksa. Ainoa, jossa koen onnistuneeni, on rakkaus ja hellyys. Hukutan heidät haleihin ja pusuihin ja pidän lähellä.

Päivähoito voi olla monille vanhemmille ainoa aika levähtää. Vanhempi tai molemmat vanhemmat saattavat olla uupuneita tai muuten vain väliaikaisesti puoliteholla. Olenko ainoa näillä mietteillä? Vai joko hyeenat tulevat?

Miksi helkkarissa tämä on saanut näin paljon alapeukkuja?

Vierailija
125/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen noin siksi että pääsen käymään rauhassa kaupassa. Kivempi se on kaikille kun lapsi ei huutoitke koko kauppaa läpi vaan leikkii päiväkodissa muiden kanssa missä viihtyy paremmin.

Huvittaa kaikki alapeukut tähän. Koska jos veisin lapsen kauppaan ja hän huutoitkee koko ajan niin saan valitusta ja mulkoilua siitä että lapsi häiritsee muita. Mutta samaa aikaa en saisi jättää lasta päiväkotiin 45 minuutiksi ylimääräistä. Meillä lapsi inhoaa kaupassa käymistä. Sielä on tylsää ja talvella haalareissa kuuma. Mutta onhan se todettu että Suomessa et voi voittaa mitä tulee lasten kasvatukseen. Ajattelet kaikkien parasta ja jätät lapsen päiväkotiin olet huono, raahaat lapsen kauppaan kun pitää viettää sitä "laatuaikaa" olet huono kun muut häiriintyy. Annat ilmaisen banaanin tai hedelmän lapselle kaupassa olet taas huono. Teet mitä teet niin aina olet paska äiti.

Saako lapsi jatkossakin jättää väliin kaiken mitä inhoaa? Meillä lapset todellakin kulkeneet kaupassa mukana kun olivat pieniä. Hyvin oppivat kuinka siellä kuljetaan ja ollaan nätisti, ja nyt 7- ja 9-vuotiaina hoitavat itsenäisesti pieniä ruokaostoksia. Aivan kuten me 70-luvun mukulat silloin joskus.

Minun tarkoitukseni on kasvattaa pärjääviä, hyvin käyttäytyviä ja tavallisia lapsia. Siksi alapeukku koska en ymmärrä curling-vanhemmuutta. Lapset nyt joskus itkevät ja vanhempien tehtävä on kestää se. Ja ne katseet.

Meillä käydään kaupassa myös lauantaisin ja lomilla joten lapsi oppii kyllä miten sielä toimitaan. Turha kiusata 3 vuotiasta kauppareissulla kun vaihtoehto on.

Vierailija
126/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään lapsilla ole enää isää?

Ja milloin tämä ilmiö on tullut, että vain äiti on lapsen elämässä - noutaa päiväkodissa, askartelee, käy äitien illassa, tekee kotityöt, hoitaa lapset ja siinä sivussa vielä käy töissä ja auttaa iäkkäitä vanhempiaan.

On todella surullista, kuinka tämän päivän nuoret naiset romuttavat tasa-arvon, jonka esiäitimme on kovalla työllä rakentaneet, mutta mitä tekee nämä nykymimmit, ovat perheensä pomona ja päälle päsmärinä ja sitten valitetaan kun ei jakseta ja ollaan uupuneita, kun häikäilettömästi poljetaan lapsen oikeuksista isään.

Ja ap. kysymykseen. Mistä edes tiedät milloin äidit ovat kotona. Entä jos mies hoitaa perheen lapsen viennin, että hakemisen päiväkodista.

Ja miksi syyllistät äidit, myös isät saattavat olla kotona, vaikka lapsi on päivähoidossa.

Muuten, meidän perheessä jo 70-luvulla, molemmat vanhemmat olivat lapsen elämässä tasavertaisena.

Suomessa äiti on aina syntipukki ja hyvän isän mitalin saat sillä että muistat lapsesi nimen ja katsot perään tunnin vuodessa. Meillä ollaan jämähdetty monessa perheessä sinne 40-50 luvulle.

Meillä minä käyn kaupassa ja han lapsen koska molemmat on minun työmatkan varrella ja mies taas tulee kauempaa autolla ja menisi ylimääräistä aikaa jos ajaa kodin ohi siihen suuntaan mistä minä tulen. Kotona toki ruoka ja muut laitetaan aina vuorotellen ja lasta hoidetaan tasapuolisesti. Olen silti huomannut että minä saan huonon äidin leiman teen mitä teen. Missä taas kaikki muut äidit huokailee rivissä miten ihana isä mies on kun jaksaa hoitaa omaa lastaan ja siivota omaa kotiaan!

Vierailija
127/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten terveys, elämäntilanteet jne on erilaisia. Tällä palstalla kukaan ei ole tarpeeksi hyvä äiti. Ja aina sama argumentti "pakkoko niitä lapsia on tehdä...". Itse olen helposti uupuva ja masentuva ihminen.

Veimme esikoisen hoitoon, koska olin vauvan kanssa kotona ja mies opiskeli. Haimme klo 16. Kesäisin on rankkaa, kun lapset ovat koko kesän kotona ja on keksittävä ohjelmaa joka päivälle. Itse koen pikkulapsiajan työnä. Tottakai päivät ovat täynnä hyviä ja ihania hetkiä, mutta arki on myös todella uuvuttavaa. Aamulla töihin ja töistä kotoa töihin. Vaikka mies auttaa, kotityöt ja lastenhoito eivät mene ihan tasan.

Koen olevani huono äiti, koska en jaksa. Ainoa, jossa koen onnistuneeni, on rakkaus ja hellyys. Hukutan heidät haleihin ja pusuihin ja pidän lähellä.

Päivähoito voi olla monille vanhemmille ainoa aika levähtää. Vanhempi tai molemmat vanhemmat saattavat olla uupuneita tai muuten vain väliaikaisesti puoliteholla. Olenko ainoa näillä mietteillä? Vai joko hyeenat tulevat?

Miksi helkkarissa tämä on saanut näin paljon alapeukkuja?

Siksi että helposti masentuva ja uupuva ihminen edes hankkii lapsia ja sitten käyttää päiväkotia siihen ettei tarvitse olla omien lapsien kanssa ja silti jaksaa vaan antaa haleja ja pusuja.

Jos päiväkotia käyttää siihen että rentoutuu hetken ja sitten jaksaa peuhata loppupäivän lapsen kanssa kunnolla se on ok mutta se että edes silti ei jaksa on ihme että lapsia edes hankkii.

Vierailija
128/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kg kirjoitti:

Aika monessa päiväkodissa pitää viedä virallinen työvuorolista josta he näkevät koska äiti/isä pääsee töistä. Sen mukaan on sitten haettava. On annettu esim. 30 minuuttia työajan päättymisen jälkeen jolloin lapsi pitää hakea. Päiväkoteja on siis hyvinkin erilaisia. Omat lapseni olivat sellaisessa, että voi hyvin käydä kaupassa ennen kuin hakee lapsen, ystäväni ei voinut. Oli tietty aika työpäivän loputtua kun piti hakea, ei ehtinyt kauppaan koska töistä pääsyn ja lapsen hakemiseen olisi mennyt tunti.

Kerropa missä on päiväkoti, joka edellyttää viemään työvuorolistan ja oikein virallisen sellaisen! Vai muisteletko seitkytlukua? Nykyään ihmisillä hyvin erilaisia työaikoja ja -tapoja. Etätöitä ja matkustamista vaativia hommia tekevänä asiantuntijana nauraisin aika makeasti, jos päiväkodista tulisi tuollainen vaatimus. Saisivat kaivaa ihan virallisen selityksen asiaan (laki tai kunnan asetus).

Meillä on yksi päiväkoti kunnassa, auki klo 6.30-17. (Kunnan sivistyslautakunta on linjannut pk:n aukioloajat, ne joustavat perheen tarpeen mukaan klo 5-21.) Mutta jos hoidon tarve on muulloin kuin 6.30-17, pitää vanhempien toimittaa työvuorolistat, koska aikaista aamua/ iltahoitoa annetaan vain todelliseen tarpeeseen; vanhempien työssäkäyntiin. Esim. yöhoitoa ja viikonloppuhoitoa ei ole tarjolla. Se ostetaan toisesta kunnasta 20km päästä.

Ymmärrän hyvin työvuorolistojen toimittamisen, jos yksi lapsi tarvitsee hoitoa klo 17-21, se tarvitsee yhden hoitajan iltavuoroon. Silloin se hoitaja on poissa vahvuudesta päivällä ja tarvitaan sijainen. Kovin helposti ei sijaista saa palkata, joten päivällä yritetään _selvitä_ 2 aikuista 21pirkkopetterin kanssa. Kun työvuorot toimitetaan, vähentää se niitä mammojen salikäyntejä töiden jälkeen niin että lapsi haetaan heti klo 18 kun on päästy töistä ja päivälläkin riittää tarpeeksi tekijöitä lapsiryhmissä.

Toki en tiedä muiden kuntien linjauksista työvuorojen toimittamiseen, mutta täällä ihan toimiva systeemi eikä ole vanhemmatkaan nurisseet.

Vierailija
129/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä painotetaan sitä,että päiväkoti on jokaiselle  lapselle tarpeellista laadukasta varhaiskasvatusta. Akateemiset lastentarhanopettajat suunnittelevat joka päivä monta tuntia erilaisia aktiviteetteja, jotka tukevat lapsen kasvua. Toimintaa on koko päiväksi, joten lasten oletetaan olevan hoidossa 8 - 16. Minä hakisin lapsen mielellään kotiin jo klo 13, mutta se ei päiväkodille käy, koska silloin on ns. hiljainen aika ja hoitajilla lakisääteinen taukonsa.

No höpönlöpön. Voisi tämänkin "hoitajat ei anna hakea lasta" -hokeman tilalle jo keksiä jo jotain uutta.

Höpönlöpön itsellesi. Päiväkodissa kaikki lapset menevät nukkariin, sieltä ei poistuta ennen kuin klo 13.30. Ei ole tarpeeksi aikuisia olemaan leikkivien lasten kanssa, joten klo 12-13.30 lapsia ei päiväkodista noudeta.

Mikä on päiväkodin nimi?

Ohiksena kommentoin, että tuo on aivan yleinen ohje täällä Helsingissä. Että jos lapsi haetaan kotiin päivällä, niin ennen päiväunia eli pian lounaan jälkeen 11.30 tai vasta yhden jälkeen.

Hätätilanteet tietysti ovat asia erikseen, kyllä sen lapsen sieltä SAA tietysti, mutta ei sitä hyvällä katsota, eikä sallita ainakaan minään pysyväisjärjestelynä, koska juuri nukahtamaan ehtineen lapsen herättely herättää myös muut lapset.

Nyt hiulan järkeä inttämisen sijaan!

Ja juu, jos nyt välttämättä haluat päiväkodin nimen, niin omamme olivat Metsätähdessä. Oikein hyvä päiväkoti.

OK, meillä Jyväskylässä lapset saa noutaa päiväkodista siihen aikaan, kun haluaa. Ei ole meille työntekijöille mikään ongelma.

Kannattaa nyt hiukan opetella luetun ymmärrystä. Minäkin sanoin sen olevan ongelma niille MUILLE LAPSILLE.

Vierailija
130/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs isiä, jotka tekevät samoin? Onko heille kuitenkin ok?

Miksi AINA pitää tehdä vastakkainasettelu kaikesta?

Kuulostaa niin pirun lapselliselta.

Vierailija
131/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksan siitä että lapsi voi olla esimerkiksi kahdeksan tuntia päiväkodissa, niin miksi hakisin aikaisemmin pois?

Vierailija
132/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs isiä, jotka tekevät samoin? Onko heille kuitenkin ok?

Miksi AINA pitää tehdä vastakkainasettelu kaikesta?

Kuulostaa niin pirun lapselliselta.

Se on lapsellista mutta valitettavasti isät saa tehdä mitä haluaa niin kauan kun eivät pahoinpitele tai hylkää lapsiaan. Hyvän isän mitaliin ei tarvitse tehdä paljoa. Äideiltä taas vaaditaan perfektionismia ja moni asia mitä isä saa tehdä äiti ei saa. Ainakaan jos välittää siitä mitä muut ajattelee

Vierailija
133/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kumpihan on parempi - se että haen lapseni heti kun työt loppuvat eli ennen kahta, ja lykkään lapsen katsomaan muumeja jotta voin itse nukkua tunnin, vai käyn kotona nukkumassa, haen lapsen ja teen hänen kanssaan kaikkea kivaa? 

Riippuu lapsesta. Mun lapselle ja meidän arjelellele muumit on paljon parempi vaihtoehto. Lapsi väsyy päiväkodin metelissä ja kun joutuu siellä tsemppaamaan. päiväunetkin jää useimmiten nukkumatta, vaikka ne helpottaisi iltoja. Molempien levättyä voidaan tehdä jotain kivaa yhdessä.

Välillä pidän koko lapsen kotona katsomassa ohjelmia ja leikkimässä itsekseen kun teen vain muutaman tunnin koulujuttuja. Tästäkin on minun lapseni aivan innoissaan, kun ei tarvitse mennä päiväkotiin.

Vierailija
134/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee työtäsi paremmin, jottei päiväkodissa olo olisi kärsimystä. Kotihoidetut muksut ovat muuten niitä kaikkein vaikeimpia täällä koulumaailmassa.

Olin kotihoidettu ja koulun kiltein lapsi...

Mun lapset kotihoidettuja ja kehuja ja stipendejä sataa koululta. Ei yhtään jälki-istuntoa, kasvatuskeskustelua tai mitä muuta niitä nyt on... ja kaikilla ka yli 9. Mutta ovat niin vaikeita.... :D

Vierailija
135/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksan siitä että lapsi voi olla esimerkiksi kahdeksan tuntia päiväkodissa, niin miksi hakisin aikaisemmin pois?

Tämä on muuten vihoviimeistä logiikkaa silloin, kun kyse on omasta lapsesta. Samalla perusteella on mm. tuotu selkeästi sairaita lapsia hoitoon. Ainakin minua kiinnostaisi rahaa enemmän oman lapseni hyvinvointi, vaikka se maksaisikin muutaman turhan tunnin.

Vierailija
136/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joko AP on saanut sädekehänsä loistamaan tarpeeksi. Ällöttää tuollainen pätemisen tarve. Tympeintä vanhemmuudessa on ollut nuo vanhemmat, jotka eivät tee mitään väärin omasta mielestään ja joiden lapset ovat niin erinomaisia joka ikävaiheessa. Onneksi lapseni ovat jo täysi-ikäisiä.

Vierailija
137/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni osaavat käyttäytyä kauppareissulla, mutta väsyneiden ja nälkäisten reppananoiden raahaaminen Prismaan tarhapäivän jälkeen on jo kiusaamista! Lapset ovat 3v ja 5.

Mielummin käyn yksin rauhassa kaupassa, juon siinä kahviossa kahvit ja haen sitten lapset. Kivittäkää, ei kiinnosta.

Vierailija
138/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin saan päiväkodin hoitajilta mulkoilua, kun teen sellaista nykyajan ihmettä kuin etätyö. Eivät tajua, että olen töissä 8-16 vaikka olenkin kotona ja työaikani määrää palkanmaksaja, ei päiväkoti. Siinähän mulkoilevat. :D

Etätyö on nykyään niin yleinen juttu, että missähän pussissa teillä päin asutaan.Ehkä mulkoilu on kuvitelmissasi vain.

Päiväkodin työntekijät eivät ymmärrä etätöistä mitään, kun eivät itse niitä tee. Simple as that.

Vierailija
139/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on täydellinen. Emme pidä lapsia myöhään hoidossa. Haemme lapset ajoissa ja menemme koko perhe kauppaan. Lapset eivät ikinä kiukuttele tai huuda. Ei kuulema edes päiväkodissa. Täydelliset vanhemmat haluavat viettää perheen kesken yhdessä aikaa. Teemme miehen kanssa edellisenä päivänä ruuat valmiiksi. Saatamme lähteä koko perheellä kylpylään lasten kanssa.

Vierailija
140/308 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse on väsynyt ja nälkäinen työpäivän jälkeen, ja pitäisi kaupassa kiskoa nälkäistä ja vihaista kivirekeä jota myös jälkikasvuksi kutsutaan niin pinna kiristyy ja helposti tulee huudettua.. tai ostettua muksulle se suklaapatukka että tukkii turpansa!  Ja ei, en sano lapselleni päin  naamaa että tämä on kivireki tai karju "turpa kiinni" Rakastan lastani. Mutta kun pääsee töistä 17.00, haluaisi vain hakea nopeasti ruokatarpeet ja maitopurkin ,eikä kuunnella miten väsynyt lapsi pyytelee tikkaria, jäätelöä, vanukasta, uusia legoja ja

kieltäytymisen seurauksena lysähtää maahan huutaen " TYHMÄÄÄ ÄITII ! AI SATTTUUU ÄITI PÄÄSTÄ IRTI  SATTUUU!" (eikä muuten edes satu . Se  nostaminen )

Lapseni osaa käytöstavat, ei ole missään pellossa kasvanut kauhukakara mutta päivä on  ollut pienelle pitkä   (etenkin kun jätti päiväunet viime keväänä pois),ja tämä sitten purkautuu tyhmään äitiin... joka ei osta jätskiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi