Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pco ja nyt sectio takana, kuinkhan nopsaa uskaltaa clomeja

09.07.2008 |

alkaa taas pyytelemään..??

tyttö 2 kk. sai alkunsa teroilla ja clomeilla. ihanne olis saada pienelle sisarus mahdollisimman pienellä ikäerolla, mitenköhän mielellään annetaan clomeja näin pian section jälkeen? onko muilla ns.parantunut pco synnytyksen jälkeen?jälkitarkastuksessa sellasta vähän väitettiin, tuntuu vaan uskomattomalta kun kuukautiset tuli ennen pari kertaa vuodessa. mitenkähän kohtu jaksaa kannatella uutta pienokaita section jälkeen??onko kokemuksia kellään?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin aikoinaan lapsettomuuden syyksi monirakkulaiset munasarjat (pco) ja meillä hoitoina terolut, clomit, menogon-pistokset ja tehtiin 1 inseminaatio josta ei tulosta. Sitten jatkettiin pelkillä clomeilla, josta syntyi poika 2004 hätäsektiolla. Tulin "luomusti" raskaaksi kun poika oli vajaa 1v. Eli olin juuri miettinyt milloin hakisin clomeja lääkäriltä, mutta ei sitte tarvittukaan. Mulle lääkäri sanoi että joissakin tapauksissa synnytys ikäänkuin "parantaa" pco:n mutta ei aina. No, meillä syntyi tämä luomupoika 2006, hätäsektoilla hänkin ja leikkauksessa huomattiin että entinen sektiohaava oli repeytynyt ja pojan käsi oli mennyt siitä läpi eikä vauva päässyt laskeutumaan synnytyskanavaan normaalisti. Tällä kertaa sain ohejeeksi että ainakin 10 kk pitäisi odottaa ennen kuin yrittää uutta raskautta tai mielellään vuosi, eka sektion jälkeen ei tuollaisesta puhuttu mitään ( tai en ainakaan muista).

Minä aloin muuten synnytyksen jälkeen tuntemaan ovulaation ajankohdan, ihmettelin muutaman kerran kun kp 15-17 oli joskus niin kauhen kipeä maha etten voinut kunnolla edes istua, sitten tajusin että ne oli ovulaatiokipuja...

Vierailija
2/3 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tuosta PCO:sta ole kokemusta tai tietoa, mut kun 04 syntyi poikamme suunnitellun sektion keinoin, niin mulle sanottiin et vuosi on aika sopiva väli uuden raskauden alkaa. Silloin haava ehtii kunnolla parantua jne. Käsitin et hätäsektiossa se vuosi ois vielä tarkempi kun kaverilla oli sellainen ja olivat sitä tosissaan painottaneet. Viillot tehdään eri tavoilla ja näinollen paraneminenkin hiukan erilaista. Repeäminen on kaiketi juuri se suurin riski jos tulee "liian pian" uudelleen raskaaksi.

Mukavaa kesää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kanssa vaivana pco.

esikoinen (ja 3 keskenmennyttä raskautta ennen häntä) sai alkunsa clomifenilla, ja poika syntyi normaalisti alateitse.

haluttiin alkaa yrittämään sisarusta mahdollisimman pian, ja aika nihkeästi lääkärit suosittelivat sitä vuotta kuluvaksi synnytyksestä ennen lapsettomuushoitojen jatkamista.

no, kävikin niin, että sitten kun clomit aloitettiin uudelleen, niin nepä eivät enää tehonneetkaan.

ei minkään valtakunnan vipinää munasarjoissa, vaikka annostus parhaimmillaan 3 tablettia kerrallaan (ultraseuranta).

aloitin metformiinin, ja siirryttiin IUI-hoitoon pistettävillä hormoneilla (menopur). näitä tehtiin muistaakseni neljä kierrosta.

ei tulosta.

siirryttiin IVF-hoitoon lyhyellä kaavalla, ja tuoresiirrosta saatiin plussa. raskaus meni ihan alkutekijöissään kesken, ja heti perään tehtiin PAS. siitä saatiin sitten toinen poika. hän syntyi sektiolla. ja pojilla on ikäeroa 2,5v

ekat menkat tulivat noin 4-5viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen, ja kestivätkin sitten huikeat 3kk, ja olivat ihan tolkuttoman runsaat. mainasi loppua lääkäreiltä konstit, että millä saadaan vuoto loppumaan. hb putosi 93 asti.

no, saatiin sentään vuoto kuriin ja niinpä aloitettiin kierron tasaamiseksi primolut ja metformiini jo silloin.

sektion jälkeen suositeltiin taas sitä vuotta ennen uuden raskauden alkua, ja ennen uusien hoitojen alkua.

päätimme, että lahdemme uusiin hoitoihin suoraan IVF, eikä kikkailla millään muilla, kun ei ne edellisellä kerrallakaan tuoneet kuin pahaa mieltä ja rahanhukkaa.

no, ajoitimme yksityisellä lyhyen kaavan IVF-hoidon aloituksen niin, että IVF-tuoresiirto sattui noin kolme-neljä viikkoa ennen kuopuksen 1v synttäreitä.

nyt meille on tulossa kaksoset. =)

kohtu, kroppa, ja sektioarpi ovat kestäneet tähän mennessä tämän tuplaodotuksen ihan hienosti, eikä mitään erikoisuuksia johtuen edellisestä sektiosta ole ollut

esikoisen synnytyksessä oli ongelmia, jonka takia se kuopuksen synnytys oli sektio, ja sektio on tulossa nytkin.

toisaalta, yksi lääkäri sanoi, että koska aiempi synnytys on sektio, niin harkinnassa olisi ollut mulle sektio tähän tuplaodotukseenkin, siitä syystä, että kaksos-odottajan kohtu on loppumetreillä todella ylivenyttynyt, ja voi olla että sektioarven kestävyys synnytyspoltoissa tuplaodotuksessa voi olla arveluttava. yhden lapsen raskauksissa ei niinkään ole haittaa.

no, tiedä häntä, sektio mulle tulee kuitenkin.

lääkäreillä on syynsä suositella sitä vuoden taukoa ennen uutta raskautta.

sektioarven toki tulee parantua kunnolla, ja kohdun, hormonitoiminnan ja vartalon palautua kunnolla edellisestä raskaudesta. se vähentää kuulemma ongelmien mahdollisuutta siinä alkavassa uudessa raskaudessa.

onnea ja menestystä uusiin hoitoihin!

-ennis- rv26+2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi