Ulkomailla lapset eivät herää klo 5 ja valvota vanhempia!
Mistä on tullut tämä järjetön itsestäänselvyys että lapset aina heräävät todella aikaisin ja vanhempien on myös herättävä?
Suomalaiset laittavat lapset liian aikaisin nukkumaan? Mitään kuria ei ole? Luterilainen kärsimyskulttuuri?
Kommentit (25)
Meillä ei lapsi juuri koskaan herää ennen ysiä.
Missä maassa olet asunut? Itse olen mm Englannissa, ja siellä oli ihan sääntö, että lapset laitettiin nukkumaan ennen klo 8, ennen aikuisten iltamenoja ja päivällisiä. Ja toki sitten oli aikaisia herääjiä myös.
Ylipäätään mitä järkeä on yleistää mitään tyyliin 'ulkomailla'? Mainitse maa, mitä oikeasti tarkoitat.
Suomalaiset laittavat lapset liian aikaisin nukkumaan. Ja menevät itsekin liian aikaisin.
Italiassa syödään illallinen alk. 20 ja silloin vietetään aikaa yhdessä koko perhe. On selvä etteivät lapset silloin herää viideltä!
Myös koulujen alkamisaika ja töiden alkamisaika on normaali eli 9.30-10.
Voithan sinä muuttaa perheinesi ulkomaille, jos nyt ei suju. Helpoimmalla pääset, kun käännät kelloa niin, että aamuviideltä se näyttäisi olevan aamuyhdeksän. Saisit heti nukkua neljä tuntia pitempään.
Italiassa muutama vuosi sitten lomalla oli aivan ihanaa, kun 3-5 -vuotiaat pelasivat torilla klo 22 maissa potkupalloa. Kaupungissa järjestettiin illalla kyläjuhlat jotka jatkuivat yöhön, ja siellä olivat kaikki pienet lapsetkin mukana. Ei riidelty eikä läträtty alkoholilla, vaan syötiin pizzaa ja juotiin vähän hyvää viiniä. Sopi niin meidän lasten vuorokausirytmiin.
Suomessa joku soittaa lastensuojeluun jos lapsi leikkii ulkona klo 22. Joka ikinen vanhempi-lapsi -kerho on aamuvirkuille suunnattu.
Mä luulen että 90% perheistä ongelma ei ole se, että lapset menisivät illalla liian aikaisin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että 90% perheistä ongelma ei ole se, että lapset menisivät illalla liian aikaisin nukkumaan.
Niin. 02:00 - 04:00 nukkumaan laittavat heräävät yleensä 05:00?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. 02:00 - 04:00 nukkumaan laittavat heräävät yleensä 05:00?
Mitä???
Mun kokemuksen mukaan (oma ja tuttavaperheet) ongelma on enemmän siinä, että lapsia on vaikea saada ajoissa sänkyyn ja nukkumaan. Jos lapsi nukahtaa ajoissa (meillä se on klo 21), voi sitä autuutta, kun on itsellä edes se pieni aika illasta kun voi vähän rauhoittua itsekseen. Kyllähän ne heräilee siinä 7-8 aikoihin myös viikonloppuisin, mutta se on pieni murhe. Ja jossain vaiheessa oppivat kyllä sitten sen, että hipsivät itsekseen katsomaan tv:n aamulastenohjelmat. Mutta pakko niille on viimeistään yhdeksän maissa tulla tekemään aamiaista. Mitä siitä, en mä haluaisikaan puoleen päivään nukkua.
Meillä kaksi lapsista on herännyt aamuisin 10-11 aikaan. Ärsytti kun halusi johonkin esim. kerhoon mennä, niin toiminta loppui klo 11.
Kolmas heräsi 7-9 välillä.
Rytmit muokkautuivat lapsen luontaisen tarpeen mukaan. Ei olla mitenkään väkisellä yritetty mihinkään tiettyyn päivärytmiin.
Ulkomailla on aina kaikki paremmin kuin Suomessa. Ainakin niille jotka eivat ole koskaan missaan muualla ASUNEET kuin Suomessa.
Ne jotka ovat asuneet muualla tajuavat kuinka hieno maa Suomi on. Olkaa ylpeita kotimaastamme.
Asun Englannissa, täällä muksut laitetaan petiin ennen kahdeksaa. Ja kyllä, heräävät aikaisin ja joskus keskellä yötäkin, vanhempien väsymys töissä on yleistä.
Mun lapset heraa aina kuudelta, ihan sama moneltako menevat nukkumaan, aamuvirkkua porukkaa.
Ulkomailla asuva.
Ulkomailla ja muissa maissa - sanassa on merkitysero. Laita omat lapsesi nukkumaan, kun haluat.
Meillä lapset menevät nukkumaan klo 20-21 välillä ja heräävät kello 8 paikkeilla. Olemme miehen kanssa yökukkujia ja nukuttaisiin mielellään aamulla pidempäänkin. Tuttavaperheessä lapset laitetaan nukkumaan klo 19 ja heräävät kello 5-6 välillä. Vanhemmilla on siis illalla enemmän vapaa-aikaa, mutta heillä alkaa aamu myös huomattavasti aikaisemmin kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa muutama vuosi sitten lomalla oli aivan ihanaa, kun 3-5 -vuotiaat pelasivat torilla klo 22 maissa potkupalloa. Kaupungissa järjestettiin illalla kyläjuhlat jotka jatkuivat yöhön, ja siellä olivat kaikki pienet lapsetkin mukana. Ei riidelty eikä läträtty alkoholilla, vaan syötiin pizzaa ja juotiin vähän hyvää viiniä. Sopi niin meidän lasten vuorokausirytmiin.
Suomessa joku soittaa lastensuojeluun jos lapsi leikkii ulkona klo 22. Joka ikinen vanhempi-lapsi -kerho on aamuvirkuille suunnattu.
Ehkä ei pidä yhden reissun ja siellä nähtyjen yksien juhlien perusteella tehdä liian syvääluotavia päätelmiä. Vertaa suomen juhlat vappu, juhannus, joulu, uusivuosi...Kyllä lapset silloin usein valvovat Suomessakin.
Meidän 1v mukula menee nukkumaan 21-22 ja herää klo 9. Ja aina, ihan aina neuvolassa kauhistellaan tätä. "kyllä täytyy mennä 19 jo nukkumaan.. Kyllä täytyy herätä aikaisemmin!" miksi...?
Mun kokemuksen mukaan Suomen ulkopuolella lapset menevät aikaisin nukkumaan. Samoin vanhemmat menevät aikaisemmin kuin Suomessa.Aamulla on koko perhe aikaisin hereillä. Aikaa vanhemmat saavat toisilleen kun isovanhemmat katsovat lasten perään kerran pari viikossa. Sitä ei justkaan tapahdu Suomessa. Toisaalta vanhemmat eivät ole niin oman ajan perään kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttajaperheiden lapsia näkyy ulkona myöhään leikkimässä Suomessakin. Kello 22 jälkeen parin ala-asteikäisen lapsen kanssa pyöräili apurattaineen pikkulapsi ja yritti pysyä isompien vauhdissa mukana. Vanhempia ei näkynyt mukana.
Ulkomailla syödään se päivällinen vasta klo 20, ei ehdi millään ennen 22 kukaan nukkumaan.
Heti uskoin...