Vantaalla asuvat? Lentomelusta kysymyksiä
Millä alueilla on lentomelua? Siis sen verran että se häiritsee. Olemme ostamassa Vantaalta asuntoa, jossa on piha, ja mietimme mitä alueita pitää välttää lentomelun takia. Tarkoitus on kuitenkin viettää paljon aikaa terassilla ja pihalla, ja tiedän että vanhoissa rivareissa äänieristyskään ei niin hyvä ole, joten lentomelu varmaan kuuluu sisällekin muihin kuin uusiin kerrostaloihin. Osaatteko sanoa mitkä Vantaan alueet/kaupunginosat on lentomeluisia? Ymmärsin että sinne on äskettäin avattu uusi kiitotie ja muutettu lentokoneiden nousu- ja lähestymisreitteijä, joten lentomelualueet on kai eri kuin 10 vuotta sitten?
Kommentit (38)
Asolaan muutettiin 15 vuotta sitten.
Ekat viikot lentokoneiden äänet häiritsi ja ärsytti. Lentomeluun tottui suht äkkiä.
Seuraavan kerran kun kiitoratoja remontoitiin ja uusi kiitorata tuli, että lentotiet muuttuivat. Äänet tuli vääristä suunnista, vääriin aikoihin. Se oli ihan helvetin ärsyttävää. Ja sitten siihenkin tottui.
Silti on aina vinkeetä nähdä, kun isot koneet "ryömii" pitkin metsän puiden latvoja laskeutuessaan. Laskeutuvista koneista ei lähde isoa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiedän, että jos asuu pk-seudulla, niin välillä kuuluu lentokoneen ääni. Mutta onko lentomelu joillain paikoilla oikeasti häiritsevää? Tarkoitan niin, että jos nukkuu ikkuna auki, niin lentokoneen ääneen herää, koska se on niin kova? Tai jos istuskelee pihalla, niin lentokoneen lentäessä ohi/yli esim. juuri nousussa niin ääni on niin kova, että silloin pitää pitää tauko kaverin kanssa keskustelussa, koska ei kuule mitään muuta kuin koneen jyrinän? Olen lukenut lehdistä otsikoita, että lentomelu suunnilleen pilaa ihmisten elämän tietyillä Vantaan alueilla, ja ne lehtijutut on vähän säikäyttäneet. Mutta onko se totta? Ap.
Asola jatkaa.
Toisinaan lauantaisin lentää jumbojetti toista lentotietä kuin muut koneet ja siinä pitää olla hetken hiljaa. Hurja tärinä. Ehkä 20 sekuntia, ettei kuule mitä kaveri sanoo.
Pahimmasta lentomelu paikasta oli taannoin Vantaan Sanomissa juttua. Heti siinä lentokentän pohjoispäässä. Joku viimeinen sissi siellä vielä oli ja valitti. Kaupunki/valtio on yrittänyt ostaa tontit, mutta eivät suostu.
Itse olen aika herkkä äänille, mutta lentokoneet eivät ole koskaan häirinneet. Miehellä oli alkuun ihmettelemistä, kun koneet lentävät niin matalalta (asutaan Martinlaaksossa), mutta muutamassa viikossa tottui. Mopojen äänet häiritsevät enemmän, onneksi asutaan päättyvän tien varrella eikä yläastetta ole ihan vieressä :D
Tuo lentomelu pitää itse kokea ennenkuin voi sanoa häritseekö se. Minua ei ole ikinä häirinnyt. Viihdyttävää katseltavaakin nuo koneet.
Lentomelua ei myöskään ole jatkuvasti vaan ruuhka-aikoina. Aamulla ja iltapäivällä/alkuillasta. Yöllä saa nukkua rauhassa.
Jos tuulee idästä/ pohjoisesta, koneet laskeutuvat Martinlaakson/Vantaankosken päältä ja nousevat Keravan suuntaan (google maps auki). Lännestä/ etelästä tuullessa eli useimmiten koneet laskeutuvat keravalta ja nousevat Martinlaaksoon päin.Melua tulee eniten laskussa n. 10-5 km päässä kiitotiestä, eli korsoa ja Martsaa kannattaa välttää Myyrmäkion ihan hyvä, Tikkurila parempi. Avuksi kannattaa ladata flightradar24-sovellus, niin voi tarkemmin katsoa koneiden lentoreittejä.Malmin yli ei tulla koskaanlentämään, sillä lähestyminen tehdäänlinjassa kiitotiehen.
Tammistossa ja Kartanonkoskella ei ole lentomelua vaikka kentälle on viitisen kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tiedän, että jos asuu pk-seudulla, niin välillä kuuluu lentokoneen ääni. Mutta onko lentomelu joillain paikoilla oikeasti häiritsevää? Tarkoitan niin, että jos nukkuu ikkuna auki, niin lentokoneen ääneen herää, koska se on niin kova? Tai jos istuskelee pihalla, niin lentokoneen lentäessä ohi/yli esim. juuri nousussa niin ääni on niin kova, että silloin pitää pitää tauko kaverin kanssa keskustelussa, koska ei kuule mitään muuta kuin koneen jyrinän? Olen lukenut lehdistä otsikoita, että lentomelu suunnilleen pilaa ihmisten elämän tietyillä Vantaan alueilla, ja ne lehtijutut on vähän säikäyttäneet. Mutta onko se totta? Ap.
Vanhempani asuvat Vierumäessä (Korson vieressä), niin siitä päältä lentää lentokoneita. Melu ei kuulu sisälle, mutta ulkona ollessa tosiaan välillä on sen verran kova jyrinä, että hetkeksi joutuu taukoamaan keskustelun. Tätä sattuu vain silloin tällöin (kerran-pari tuntiin?) ja se hiljaa oleminen ihan max puoli minuuttia, jos sitäkään. Olen tottunut siihen, eikä se melu mielestäni ole mitenkään häiritsevää. Toki toiset voivat olla eri mieltä.
En oo kyllä myyrmäessä/louhelassa/martinlaaksossa ikinä kuullut lentokoneen ääntä, vaikka niillä alueilla paljon olen :) Tai sitten se vain on niin pieni, etten vain ole kiinnittänyt huomiota
On totta, että esim. Kaivokselassa lentomelu on lisääntynyt. Olen yrittänyt selvittää kuka viranomainen voisi vastata mistä se johtuu.
Lentoliikennettä on täällä Suomessa ja Helsinki-Vantaalla kuitenkin vähän. Se on se lähtevien koneiden aamuruuhka ja saapuvien iltapäiväruuhka.
Huomionarvoista lentomelussa ja -liikenteessä on tuulensuunta. Asia jota ei ehkä asuntokaupoilla ensimmäisenä ajattele :D Pääasiassa koneet nousee sinne Martinlaakson suuntaan ja laskeutuu Korson suunnilta.
Nyt kun tuota flight radaria katson, niin hiljaista on ja kello ei ole edes 20:aa.
Ja ketju on aloitettu 5 VUOTTA sitten, eiköhän ap ole jo asunnot ostanut. Kuka näitä nostaa????
Vierailija kirjoitti:
Ja ketju on aloitettu 5 VUOTTA sitten, eiköhän ap ole jo asunnot ostanut. Kuka näitä nostaa????
Näköjään tuo tuohtunut kaivokselalainen, joka ei onnistu löytämään oikeaa tahoa, minne osoittaa kysymyksensä. Jos hakutulokset tuottavat vauva-palstan keskustelun, niin luultavasti sitä tahoa ei koskaan löydykään.
Tammistossa asun, kentälle viitisen kilometriä. Ikinä ei kuulu melua.
Vuodesta 1991 Tammistossa asunut
Martinlaakso/Kaivoksela alue järkyttävä lentomelu aamusta puoleen-yöhön. Miksi koneet ei kierrä suuremmat asuinalueet niin kuin Arlandan kentällä?!
Tikkurila-Kuusikko alueella ei lentomelu häiritsemässä.
Olen asunut yli 20 vuotta lentomelualueella ja melua on jatkuvasti vähemmän. Koneista on tullut hiljaisempia, siihen on tottunut ja kuulokin varmasti heikentynyt.
Kun muutin Korsoon 10 vuotta sitten, heräsin monina aamuina klo 9 lentokoneen laskeutumisääneen, mutta nyt en ole enää moneen vuoteen herännyt. Joko on koneet muuttaneet reittiä tai olen tottunut. Teen töitä kotona, mutta en hengaile pihalla.
Martinlaaksossa asun eikä lentokoneet häiritse. Kyllä niitä kesäisin pihalla kuulee mutten sanois että häiritsevät.