Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla ei ole autoa?

Oma auto on vapautta
06.08.2017 |

Palstalla tulee useasti esiin tilanne, että eron jälkeen ollaan riippuvaisia exän kuljetusavusta. Kiinnostaa miksi et hanki omaa autoa? Ei ole korttia tai parkkipaikkaa vai et osaa/uskalla? Harvalla autottomuus on kustannuskysymys, kelpo auto maksaa pari tonnia ja vakuutukset+bensat 150-200 e kuussa. Itse en osaa kuvitella että pyytäisin exältä kuljetusapua vaan haluan kulkea lasten kanssa vapaasti.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on iso jätemöhkäle.

Vierailija
2/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme tarvitse. Asumme kotikaupunkini keskustan liepeillä, ruutukaava-alueen sisällä mutta liikekeskustan ulkopuolella rauhallisella alueella. Sekä työpaikkani, lasten koulut, lähes kaikki tarvitsemamme palvelut että koko perheen harrastukset sijaitsevan parin neliökilometrin suuruisen alueen sisällä, jolla liikumme kävellen tai pyörällä.

Joskus harvakseltaan on tarvittu autoa joidenkin tavaroiden kuljetukseen tai liikkumiseen sukujuhliin paikkaan, jonne ei pääse julkisilla. Tällöin lainaamme (korvausta vastaan!) auton joltain kaverilta tai vuokraamme sellaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonakaupungissa asuvana autoa tarvitsee vain joskus, parkkeraaminen on hankalaa ja kallista ja kaikkialle mihin lasten kanssa on asiaa useimmiten voi kulkea jalan tai metrolla huomattavasti nopeammin kuin ruuhkassa auton kyydissä istuen. Iltamenoihin ja ei ruuhka-aikaan tehtäviin matkoihin käytämme taksia. 

Vierailija
4/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä kyselet typeriä?

Voi hitto tätä palstaa taas. Taso on mennyt alas kuin se kuuluisa lehmän häntä.

Vierailija
5/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin tonnin auto on joku ikivanha rotisko joka voi hajota millä hetkellä hyvänsä.

Vierailija
6/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on vapautta kirjoitti:

Palstalla tulee useasti esiin tilanne, että eron jälkeen ollaan riippuvaisia exän kuljetusavusta. Kiinnostaa miksi et hanki omaa autoa? Ei ole korttia tai parkkipaikkaa vai et osaa/uskalla? Harvalla autottomuus on kustannuskysymys, kelpo auto maksaa pari tonnia ja vakuutukset+bensat 150-200 e kuussa. Itse en osaa kuvitella että pyytäisin exältä kuljetusapua vaan haluan kulkea lasten kanssa vapaasti.

Mulla itseasiaasa on auto, mutta kyllä pari tonnia kerralla ja siitä pari sataa kuussa säännöllisesti (plus ne korjaukset, joita parin tonnin autoon saa tehdä tonnilla joka vuosi) ON kustannuskysymys.

Exää mulla ei ole, itta joso lisi niin ikinä se ei minua kuljettaisi. Lapsiaan kyllä.

Vierailija
7/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelijalle 200 euroa kuussa on suolainen hinta autosta, jota ei tarvitse. Pyöräillen ja julkisilla pystyn hoitamaan asiani ja tukiverkoilta saan tarpeen tullen autoa lainaan, jos tarve tulee.

Vierailija
8/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei oo korttiakaan.

Vierailija
9/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisautoilu on ympäristörikos ja kusetus muutenkin. Koskaan ei ole auton omistamisesta ollut kuin harmia, valtava rahareikä.

Vierailija
10/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€/kk on realistinen kustannusarvio, halvimmillaan, n. 10kkm ajavalle. Jos ei tee kaikkia huoltoja itse, joka taas tarkoittaa että on pääsy tiloihin ja työkaluihin missä tehdä niitä, tietotaidon lisäksi.

Kun säästin asuntoa varten minulla ei ollut autoa, 5-6 vuotta meni ihan hyvin. Nyt on 14v jäljellä asuntolainaa, auto ja seutuvuosilippu.

Vierailija
11/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ajoi autoni kännissä, kamoissa ja lääkkeissä käyttökelvottomaksi. Ensin ajoi yhden kolarin, jota paetessaan vielä kaksi kolaria, joiden jälkeen niitä paetessaan törmäsi lisäksi vielä liikenteenjakajaan, johon autoni lopullisesti "kuoli". Auto meni, mutta sisko jäi - onneksi näin päin.

Vierailija
12/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kyllä auto, mökkimatkojen ja lasten harrastusten takia. Eron jälkeen jouduin opettelemaan alusta saakka kaikki autoon liittyvät asiat, mitä exä oli aikaisemmin hoitanut. Vieläkin jännittää mennä huoltoon tai katsastukseen. Muuten on mennyt ok. Erosta nyt 4 vuotta.

Vierailija
13/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri mietin, pitäiskö luopua autosta, koska se on ISO kustannuserä. Osamaksuerä (en osta mitään tonnin pommia, joka voi jättää tielle milloin vain ja yhtäkkiä saattaa tulla tonnin korjauskulut), bensat, vakuutukset, huollot, katsastukset... vähintään 300 e/kk.

Veikkaisin, etten ole ainoa, jolle 300 e kuussa ei ole pikkusumma.

Vierailija
14/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska opiskelijalle 200 euroa kuussa on suolainen hinta autosta, jota ei tarvitse. Pyöräillen ja julkisilla pystyn hoitamaan asiani ja tukiverkoilta saan tarpeen tullen autoa lainaan, jos tarve tulee.

Onko sinulla lapsia? Jos on niin minkä ikäisiä?

Vierailija
15/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on kaksi (2) tervettä jalkaa.

Vierailija
16/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tatvitse. Jos täytyy joskus kuljettaa tavaraa, tilaan taksin. Tulee halvemmaksi.

Vierailija
17/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tarvitse tällä hatkellä.Työmatkaa on vajaat 3 km,jonka kuljen kävellen tai pyörällä ympäri vuoden.Lähin kauppakin on tuossa alle kilsan päässä.Puolisollani on auto,jota lainaan joskus harvoin kun satun tarvitsemaan.

En näe mitään syytä pitää autoa ikään kuin minun tapauksessa vain huvin vuoksi.

Kuhan tästä taajamasti päästään muuttamaan maalle,niin sitten luonnollisesti pitää laittaa mullekin oma auto.

Vierailija
18/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri mietin, pitäiskö luopua autosta, koska se on ISO kustannuserä. Osamaksuerä (en osta mitään tonnin pommia, joka voi jättää tielle milloin vain ja yhtäkkiä saattaa tulla tonnin korjauskulut), bensat, vakuutukset, huollot, katsastukset... vähintään 300 e/kk.

Veikkaisin, etten ole ainoa, jolle 300 e kuussa ei ole pikkusumma.

Sinulla menee taatusti yli 300€/kk, jos maksat osamaksuerää autosta. Et ole ottanut huomioon esimerkiksi arvonalennusta, joka voi olla kovempi kuin osamaksueräsi.

Vierailija
19/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on auto. Olisi nöyryyttävää pyydellä mieheltä kyytiä tai autoa lainaksi. Ihmettelen suuresti kun monessa perheessä miehen rahat menee miehen käytössä olevaan autoon ja nainen maksaa ruoat, lasten kulut ja muun pakollisen. Ja tämä nainen kulkee sitten bussilla töihin.

Vierailija
20/28 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla ajaa. Ja myös kustannuskysymys.

Julkisilla onneksi pääosin pärjää ihan ok, enkä koe että exä olis velvollinen kuskaamaan mua : D

Nyt tosin kesällä tullut muutama tilanne missä auto olisi tarpeen mm kaks risaa tuolia sorttiin ja pöytälevy ikeasta kotiin. Jäänyt hoitamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi