Oletteko pystyneet heittämään lasten tavarat (esim. lelut, kirjat) pois?
Tyttöni sanoi vähän aikaa sitten: "Äiti, mä olen tullut siihen ikään etten oikeen tarvii mitään leluja." Niinhän se on. Ollaan lapsen kasvun myötä laitettu kiertoon "pieneksi jääneitä" tavaroita. Osa on laitettu säilöön muistoiksi ja kyläileviä pikkulapsia varten. Nyt sitten pitäisi laittaa pois/säilöön KAIKKI. Legot, pehmolelut, Tatut ja Patut...
Kauhea mietintä kuinka paljon voi säästää. Mitä lahjoittaa hyväntekeväisyyteen? Mitä kannattaisi yrittää myydä Torissa? Miten olette toimineet tässä asiassa? Kuinka paljon olette säästäneet leluja, pelejä, kirjoja?
Legojen kanssa voisi ottaa projektia ja kasata uudehkoja sarjoja täydelliseksi, jotta niitä saisi myyntiin. Menisiköhän kaupaksi Torsissa? Muutama vuosi sitten noita on toivottu lahjaksi, nyt ovat vaan tiellä.
Äitin pieni on iso...
Kommentit (19)
Miksi niitä pitäisi säästää? Ketä varten? Muutaman lempilelun ja kirjan voi toki säästää, ne ilahduttavat omistajaansa viimeistään siinä vaiheessa, jos saa omia lapsia. Tavaroista luopuminen voi tuntua hankalalle siitä syystä, että olet luopumassa nyt "pikkulapsivaiheesta" lapsesi kasvaessa isommaksi.
Säilöin kaikki ullakolle.
Nyt kun on lapsenlapsia on otettu kiinnostavimmat käyttöön, muita on hävitetty vähitellen.
Tämä on kyllä vuosikymmeniä kestävä projekti, mutta jos tilaa on :D
Minä säästelin kaikennäköistä, jos lapsi haluaa jotain sitten omilleen.mutta lapsi on minimalisti eikä halunnut mitään(no yhden pehmolelun vei)omaan kotiinsa.
Jos lahjoittaa haluaa niin hyviä kirjoja, pelejä, rakennusjuttuja myös päiväkodit/ensikodit ottavat toisinaan vastaan .
Me on lahjoitettu pois hyvät ja heitetty roskiin huonot. Ei ole mitään ongelmaa asiassa, hyvä vain kun lapset kasvavat ja kehittyvät.
Lapset ovat muuttaneet ja heidän tavaransa on joko annettu mukaan tai heitetty roskiin. Seinillä on mutama piirustus ja sisustustavaroina on joitain heidän puutöissä tekemiään juttuja, mutta muuten kaikki on hävitetty. Kotini ei ole mikään varasto lasten tavaroille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi säästää? Ketä varten? Muutaman lempilelun ja kirjan voi toki säästää, ne ilahduttavat omistajaansa viimeistään siinä vaiheessa, jos saa omia lapsia. Tavaroista luopuminen voi tuntua hankalalle siitä syystä, että olet luopumassa nyt "pikkulapsivaiheesta" lapsesi kasvaessa isommaksi.
Kyllä minusta ja tyttärestä on ollut mukavaa mennä kyläilemään paikkoihin joissa on vanhoja leluja/palapelejä/kirjoja tutkittavana. Omat lelut eivät ikinä olleet niin kiinnostavia kuin esim. mummolan lelut. Onhan se ollut mukavaa sanoa että näillä Duploilla äitikin leikki ja tätä peliä pelasi pienenä. Tuntuu pahalta heittää roskiin nukke, jolla itse olen leikkinyt ja jolla tytär on leikkinyt.
Toisaalta kaikkea ei todellakaan voi säilyttää. Tyttärellä on jo ollut elämänsä aikana niin älytön määrä kamaa, että sitä varten tarvitsisi erillisen huoneen. Lisänä vielä minun kodistani tuodut minun vanhat tavarat (ei kovin suuri määrä).
Ap
Itse ole säästänyt pelit, legot, briot (junaradan ja muita klassikkoleluja), hyväkuntoiset puulelut ja kirjat. Miehen vanhat pikkuautot on myös laitettu säilöön. Muovikrääsä (jota onneksi ei ollut paljoa), on laitettu kiertoon. Mitä tulee noihin mummolan jänniin leluihin, niin lapseni löysi vanhan Goosh-palloni (kumilankapallo, jolla on kädet ja naama): "Äiti, mikä TÄÄ on? Tosi hieno!"
Nyt kun jo lastenlapsetkin alkavat olla teini-ikäisiä, olen vähitellen ajatellut luopua lasteni leluista eli jakaa pois ne, jotka vielä jollekin kelpaavat ja loput hävittää.
Kun tilaa on, olin säästänyt molempien lasteni kaikki lelut, ja aikanaan ne sitten olivat lastenlapsille hyvinkin mieluisia. Jopa joitain omia vanhoja lelujani on säilynyt tallella tähän asti.
Meillä on kolmen lapsen jäljiltä säästössä aika paljon: pelejä, duploja ja legoja, Bratzit vaatteineen, Baby Born vaatteineen, autoja, junarata, autorata, nukenvaunut....
Lego-sarjoihin yritin jossain vaiheessa etsiä osia, mutta niitä puuttui ja homma jäi kesken. Ajatus oli tilata irto-osat....
Samaa mietin edelleen itsekin: mitä järkevää säästää.
Mainonta luonkoko ajan uusia muotileluja ja lapsi haluaa aina uutta.
Olen laittanut kaiken tarpeettonan tavaran kiertoon. En ole perustanut mitään muistojen laatikoita. Olen kiipelissä, kun meille on päätynyt mun omia lapsuuden leluja, joita en osaa heittää pois. En olisi niitä kaivannut. Miten voin heittää roskiin pinttyneen lapsuuteni vauvanuken, jolla on nimi? Olisivatpa mun vanhemmat hankkiutuneet siitä eroon aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut kaiken tarpeettonan tavaran kiertoon. En ole perustanut mitään muistojen laatikoita. Olen kiipelissä, kun meille on päätynyt mun omia lapsuuden leluja, joita en osaa heittää pois. En olisi niitä kaivannut. Miten voin heittää roskiin pinttyneen lapsuuteni vauvanuken, jolla on nimi? Olisivatpa mun vanhemmat hankkiutuneet siitä eroon aikanaan.
Ihan samalla tavalla voit kuin ne omien lastesikin lelut. Siitä vaan roskikseen.
Myy ensin kuluneimmat ja käytetyimmät. Hinta kunnon mukaan. Lopuista voi jotain ehkä säästää? Torissa menevät kaupaksi oikein hinnoiteltuna. Kirjat hitaammin, mutta muumeille , tatupatuille, kunnaksille löytyy ostajat. Leluissa kumi ja jotkut sitä sisältävät hapertuvat ajan kuluessa.
Meillä on ajatus säästää tulevaisuudessa pariin muovilaatikkoon joitain leluja lapsivieraita varten, toisessa ehkä sekalaisia duplo-legoja ja toisessa sit muutama kirja, palapeliä/pikkuautoa ym yleisesti tykättyä. Tuollainen määrä mahtuu vaikka vaatehuoneen ylähyllylle ja tosiaan varmasti lapsivieraita ilahduttaa :) Ja jos joskus tulisi niitä lapsenlapsia niin varmaan tulisivat sittenkin käyttöön.
Lapsille itselleen en aio liikoja säästellä. Molemmille äp-makuupussi ja vauvana käytössä ollut neuleviltti, lisäksi rakkaimmat unilelut ja muutama muu lelu/kirja. Lisäksi molemmille kokoan omaa vauva/lapsuusajan kirjaa ja yhtä valokuva-albumia (niiden ns vanhempien kappaleiden lisäksi). Nuo kaikki mahtuvat suht pieneen tilaan ja ovat varmaan ihan kivoja muistoja sitten joskus isona, olipa omia lapsia tai ei.
Liikaa en halua jemmata sen enempää omaksi kuin lasten riesaksi. Esimerkiksi vaatteita en usko että kannattaa säilöä... Ehkä rakkaimmista vaatteista voisi tehdä tilkkupeiton? En minä tiedä :)
Mutta tosi paljon on kyllä jo nyt laitettu kiertoon heti kun jää pieneksi/turhaksi jotain, parhaiten kun liikkuu mahdollisimman "tuore" tavara.
Vierailija kirjoitti:
Myy ensin kuluneimmat ja käytetyimmät. Hinta kunnon mukaan. Lopuista voi jotain ehkä säästää?
Mä taas myisin ne hyväkuntoiset ja laittaisin kuluneet roskiin. Jonkun tosi mieluisan ja käytetyn lelun säästäisin.
Jotain erityisen tärkeitä juttuja on muistona säästetty. Suurin osa on kuitenkin myyty tai annettu kiertoon.
Meillä on legoja aivan järkyttävä määrä, miehen vanhoja, netistä käytettynä ostettuja ja ennenkaikkea uusia lapsille ostettuja. Naureskelinkin tänään että ne tarvii varmaan jatkossa yhden makuuhuoneen jonka sisustan legohuoneeksi jossain vaiheessa. Nyt yhden lapsen huoneessa oikeastaan vain huonekalut ja tekniikkalegoja. Toisella vain peruslegoja ja sähkökampetta. Kolmannella sitten pehmoleluaja ja Friends ym legoja.
En henno myydä enkä lahjoittaa sillä noihin on käytetty varmaan jotain 3000-5000 euroa. Pitänee säästää ja ehkä tuollaiselle "legohuoneelle" löytyisi jatkossakin käyttöä. Omakotitalossa kun tilaa on. Viimeistään lapsenlapsille.
Muuten yritän vähentää lelujen määrää mutta kun lapset rakastavat niitä ja lelut on heille tärkeitä... luvatta en hävitä (kuin korkeintaan rikkinäisiä ilmapalloja ym). No tänään sain antaa sukulaislapsille jotain leluja ja kirjoja.
Mutta tuskaa on... toisaalta se ilo kun lapset ovat saaneet aikanaan leikkiä minun tai miehen vanhoilla leluilla niin ovat tykänneet niistä enemmän kuin uusista. Varmasti säästän tärkeimmät mutta kun niitä on niin paljon...
Meillä muuten lapset rakastivat rikkinäisiä pikkuautoja, ne sai luvalla purkaa ja rakennella teipin avulla uusia erilaisia. Tämä vaan vinkiksi jos joku on heittämässä rikkinäiset roskiin niin voihan ne laittaa ilmaiseksi/pienellä hinnalla kirpparille pussissa "autokorjaajalle" hankittavaksi...
Meillä laitettiin osa pikkuautoista (niitä oli satoja) talteen, osa myytiin kirpparilla isosta korista, menivät hyvin kaupaksi. Rikkinäiset tietty ensin eroteltu roskiin. Legot ja Palymobilit pakattiin isoihin laatikoihin ja ne ovat varastossa, ei olla saatu aikaiseksi myydä eikä ole vielä lapsenlapsia. Jonkun verran on annettu tuttavien lapsille tai lapsenlapsille. Junaratajutut on kans säilössä. Kirjoista turhemmat on laitettu kiertoon, hyvät on tallella. Pehmolelut on kierrätetty muutamaa lempinallea lukuunottamatta, ne ovat lasten muistolaatikoissa, joita eivät ole vieneet mennessään. Säästän niitä vielä, jos jossain vaiheessa haluavat viedä ne. Palapeleja ja lautapelejä on myös vähän tallella, osa on annettu eteenpäin. Autoratakin taitaa olla vielä. Liikaahan noita on varastossa ja jos me muutetaan pois omakotitalosta, pitää niille jotain tehdä.