Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisltyykö lähihoitajan koulutukseen suoniverinäytteen otto?

Vierailija
02.04.2006 |

Eli saako lähihoitaja ottaa labranäytteitä? Itse veikkaan että ei saa, mutta onko kellään varmaa tietoa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, mutta tuo bianalyytikon työ on siis vaativaa, ei mahdotonta, ja täysin opittavissa. Tietenkin. Mutta ei sitä työtä lähihoitajan koulussa opita.

Vierailija
22/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten myös sairaanhoitajille. Mutta ei meille sairaanhoito-opistossa opetettu analysoinneista kuin laskon teko ja hemoglobiini, verensokeri ja pvk analysointi. mitään erikoisempia ei käyty läpi, ja ne jotka meni labraan harjoitteluun oppi ehkä vähän enemmän.

On eri asia ottaa näyte tiettyyn putkeen kotihoidossa (missä aina oetaan niitä tiettyjä samoja, ei mitään erikoistutkimuksia) kuinolla labrassa ja tehdä sitä työtä analysointeineen ja muine näytteineen kuin verinäytteineen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanutkaan että lähihoitajan koulutukseen kuuluisin näytteiden analysoiminen, mutta verinäytteen otto kuitenkin kuuluu, edellä mainitun suuntautumisen valinneille.

Vierailija
24/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lähihoitaja tutkinnon HESOTESSA ja suuntauduin sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Meille opetettiin suoniverinäytteen ottamista. Otimme toisiltamme näytteet. Tämä on kentällä tietysti paikkakohtaista, mutta esim. kotisairaanhoidossa työskennellessä voi joutua sen tekemään, jos ei ole sairaanhoitajaa käyttää tähän. Mutta yleensä se kyllä on sairaanhoitaja joka näytteen ottaa.

Vierailija
25/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä vaan meillä oli suoniverinäytteenotto ja lihakseen pistäminen (peppu,harjoteltiin ensin appelsiiniin ja sit luokkakaveriin).

Tuota suoniverinäytteen ottoa harjoiteltiin useastikkin,tuo lihakseen pistäminen oli vaan kerta harjoitus.

Insuliinia opeteltiin pistään kynällä olikohan sääreen tmv...

Nyt en enää noita osaisi,eikä nykyinen ammatti (johon luin tuon jälkeen) niitä vaadikkaan :D

Vierailija
26/30 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen multa verikokeen otti pari viikkoa sitten. Se on työpaikkakohtainen juttu.

Vierailija
27/30 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään lähihoitajan koulutukseen sisältyy suoniverinäytteen otto! =)

Vierailija
28/30 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin nuo suoniverinäyteenotto luvat. Työpaikka järjesti koulutuksen johon sisältyi jonkinverran teoriaa ja sitten käytännön harjoitusta. Ei kuulunut koulutukseen.

-lähihoitaja

Vierailija
29/30 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään kuuluu ainakin sairaanhoito- ja huolenpito koulutusohjelmassa :) kerran harjoteltiin toisilamme.

Vierailija
30/30 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2006 klo 12:06"]

Eli saako lähihoitaja ottaa labranäytteitä? Itse veikkaan että ei saa, mutta onko kellään varmaa tietoa?

[/quote]

Saa ottaa. Joissain koulutusohjelmissa se opetellaankin. Ja joissain työpaikoissa se opetellaan sitten työpaikkakoulutuksena. Itse olen työnkierrossa labran näytteenotossa. Eihän se mitään ydinfysiikkaa ole :)