Kohdun kasvusta
Heipä hei!
Täällä taas mörötin hermoilee ensi viikkoista ultraa ja mietiskelee sellaista asiaa, että millä viikoilla sen kohdun pitäisi tuntua näin käsin vatsan päältä tunnustelemalla? Kun mulla ei tuo maha vaan tunnu kasvavan, vaikka niitä kasvukipuja kyllä onkin välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ja nyt kun on viikkoja 9+2 niin ajattelin, että josko pitäisi jotain tuntumaan/näkymään? Onkohan sitä jotenkin kärsimätön ;) Nuo tämän viikonlopun murheelliset uutiset vaan sai taas epäilemään koko raskauden jatkumista :(
No jos jollakin on tähän jotain kommentoitavaa, niin antakaa tulla.
Terv. Mörötin
Kommentit (6)
Mä olin ekassa ultrassa VL:ssa rv 8+4 ja ennen ultraa lekuri paineli mun masuani ja sanoi, että kohtu tuntuu turvonneelta. Paineli kyllä mun mielestä niin kovasti, että pelkäsin sen olevan vahingoksi mahdolliselle masuasukille :D No nyt np-ultrassakin se paineli masun päältä sen ultralaitteen kanssa tosi lujaa.
No..Mulla masu alkoi näkyä jo tosi varhain. Rv 9 oli jo aika masu, mutta silloin varmasti kyse oli vielä osittain ainakin turvotuksesta. Olen todella pienikokoinen enkä ole ennen tätä raskautta omannut masua ollenkaan(tosin olen treenannut kovasti) ja ehkäpä siksikin tuo alkoi näkyä
jo hyvissä ajoin. Nyt on viikkoja 13+0 ja viimeiset pari viikkoa on ollut kyllä jo ihan selvä vauvamasu. Housut ei enää mene kiinni ja ulkopuolisetkin jo huomaavat pyöristyneen masuni :)
MUTTA: Kaikilla masu kasvaa täysin yksilöllisesti ja joillakin alkaa näkyä vasta TOSI myöhään eli älkäähän siellä murehtiko turhista, ehtii se masu kasvaa vielä iiiiisoksi :)
Terkuin: Je_Ni 13+0
tuntuu niin alhaalla,ettei sitä itse välttämättä osaa tunnustella. Eli ei missään mahan seudulla, vaan ihan siellä alhalla, pimpsakarvojen rajan alapuolella ja rajalla. Ei se tunnu mitenkään isolta vaan kun painaa kovaa, niin saattaa tuntea semmoisen " kovan rajan" , mutta siis siellä " kolmion" yläreunassa...
Tossa kun luin teidän viestejä ja silmiini pisti möröttimen maininta kohdun kasvukivuista joita oli jo ollut, niin vienosti kyselisin miltä ne tuntuivat. Syy uteluuni; mulla oli PAS 24.3, kaksi pakkasukkoa siirrettiin eli nyt on pp9 menossa ja tässä muutamana päivänä on pari kertaa käynyt niin, että kun nousen ylös niin repii kohdun sivuilta niin lujasti että nousu täytyi keskeyttää ja hengitellä syvään hetken aikaa? Aamulämpöjäkin oon epätoivoisesti koittanut mitata mutta kun vuorotyöläisenä ne rytmit ei oo säännölliset niin eikait siihenkään niin täysillä voi luottaa....koska tänään ylösnoustessa oli suunta jo alaspäin :( Mutta toivossa vielä eletään. Ja kiitos jos viitsitte vastata!
Onnea teidän vauvamasuille ja täysille odotuskuukausille!!!
Kyllä nuo kohdun kasvukivut ovat olleet itselläni juuri vihlaisuja masun sivulla suhteellisen alhaalla....Nuo vihlaisut tosin ovat alkaneet vasta siellä rv8-9 paikkeilla. Nuo vihlonnat saattavat myös johtua keltarauhashormonista, joskaan se ei tarkoita sitä, etteikö raskaana voisi silti olla :) Höh, tulikohan nyt kauhean epäselvästi....?!
TSEMPPIÄ JA PLUSSAONNEA KOVASTI toivottelee:
Je_Ni
ja rv vasta 4+3 ;) Selkeästi vasemmalta puolelta kohtua vihlonut parisen päivää aika napakasti herättäen ajatuksia,mahtaako kohdussa olla kaksi vauvaa jos se kasvaa jo nyt!Toisaalta pelkään tuulimunaraskautta todella paljon.Vielä on pitkä matka alkuraskauden ultraan.
Esikoista odottaessani minulla alkoi vauvamasu tulla vasta rv 15,muistan kun rv 14 vielä itkin miehellen että vauva on varmasti kuollut kun ei masu kasva.
Mä olen miettinyt ihan samaa. Mondiksen kohtalo oli todellinen shokki.
Tänään oikein painelin masua eikä se tunnu " kovalta" kuten jotkut on kertoneet. Tosin nippailua tuntuu, eli ehkäpä siellä on elämää. Lohdullista on se, että jos sulla ja mulla masu tuntuu ihan tavalliselta, ei sen varmaan kuulukaan tuntua oudolta vielä. Eikös se ala näkyä vasta 12 viikon jälkeen meillä ekakertalaisilla? Toivottavasti niin on. Tuskin nyt meillä molemmilla jokin on vialla! Vaikka heikoimpina hetkinä mietin, että miten kukaan ylipäätään niitä eläviä lapsia onnistuu synnyttämään, kun niin paljon lukee keskenmenoista ja on kokenut monta epäonnistunutta hoitoa :(
karelia jolla 9+5