Vain 1 ihminen tuli kuuntelemaan musiikkia! Että pistää vihaksi ihmisten itsekkyys
Esiintyvää taiteilijaa ei huvita, kun paikalle tuli vain 1 pääsylipun maksanut (10 €). Ovatko ihmiset todella nykyään niin itsekkäitä, että eivät halua maksaa livemusiikista? Häpeän moisten moukkien puolesta!
N28
Kommentit (54)
Ja sitten kävi niin, että sinusta tuli mode ap vauvalle, täällä yleisö ei kyllä edellenkään tykästynyt, mutta pääset ainakin haukkumaan muut taiteijat...
Tää on jännä juttu, ettei nykyään samalla tavalla ihmiset enää mee kuuntelemaan itselleen tuntemattomien artistien tai bändien keikkoja uteliaina. Pitää olla ennestään tuttu ja turvallinen esiintyjä. Itse käyn pari kertaa kuukaudessa tsekkailemassa uusia esiintyjiä ja maksan mielelläni tuopin tai kahden hinnan verran pääsylipusta, ei kuka tahansa jaksa opetelle soittamaan joten tuen mielelläni moista.
Aina ei voi kaikesta tykätä, mutta monta hyvää bändiä olen vuosien varrella löytänyt tällä tavalla. Ei niitä kukaan uskalla radiossa soittaa, kun eivät ehkä ole niin "helppoa kuunneltavaa" kuin höttöradiossa tarvitaan. Siinähän lähtis mainosten kohdeyleisö pois.
Siispä, tue nimettomiä artisteja aina kun mahdollista - voit yllättyä ja nauttia siitä!
Minä olen valmis maksamaan useankin kympin musiikkiesityksestä. Muutama ehto tälle kuitenkin on:
1. Musiikin täytyy olla edes oletusarvoisesti minulle mieluista. (esim. punk-keikalle en mene vaikka minulle maksettaisiin siitä)
2. Esiintyjän täytyy olla edes oletusarvoisesti riittävän tasokas (esim. Tauskia en mene kuuntelemaan, vaikka hän esittäisi minun valitsemiani kappaleita)
3. Esiintymispaikan täytyy olla sellainen, jonne minun on kohtuullisella vaivalla mahdollista päästä (esim. paikka 100km päässä kotoani julkisten kulkuneuvojen reittien ulkopuolella ei ole sellainen)
4. Esiintymispäivän ja -ajan täytyy olla sellainen, että pääsen paikalle (ei työvuoroa tms.)
5. Minun täytyy tietää tästä esiintymisestä (markkinointi)
Viitoskohta se kaikkein olennaisin, vaikka onkin viimeisenä
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä juttu, ettei nykyään samalla tavalla ihmiset enää mee kuuntelemaan itselleen tuntemattomien artistien tai bändien keikkoja uteliaina. Pitää olla ennestään tuttu ja turvallinen esiintyjä. Itse käyn pari kertaa kuukaudessa tsekkailemassa uusia esiintyjiä ja maksan mielelläni tuopin tai kahden hinnan verran pääsylipusta, ei kuka tahansa jaksa opetelle soittamaan joten tuen mielelläni moista.
Aina ei voi kaikesta tykätä, mutta monta hyvää bändiä olen vuosien varrella löytänyt tällä tavalla. Ei niitä kukaan uskalla radiossa soittaa, kun eivät ehkä ole niin "helppoa kuunneltavaa" kuin höttöradiossa tarvitaan. Siinähän lähtis mainosten kohdeyleisö pois.
Siispä, tue nimettomiä artisteja aina kun mahdollista - voit yllättyä ja nauttia siitä!
Minä harrastan samaa, mutta jonkinlaisen pohjatiedon kyllä vaadin ennen paikallemenoa. Bändin edustama musiikkityyli (edes suuntaa-antavasti) on välttämätöntä tietää, että viitsii mennä paikalle edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin noistakin keikoista esiintyjät saa palkkion, vetäähän ne ravintolaan porukkaa.
Kymppi jonkun tuntemattoman esiintyjän keikasta on todellakin liikaa!
Ei se ole mikään automaatio. Moni aloitteleva bändi lähtee ihan vain kaljapalkalla, koska jostain syystä ihmiset tuppaavat ajattelemaan muusikoiden soittavan vain harrastukseksi, ja siitähän ei tarvitse maksaa.
Joidenkin bändien kohdalla näin varmasti onkin, mutta jos nyt mietitään vaikka nelihenkinen ammattimuusikoista koostuva, mutta kuitenkin nimetön bändi, joka soittaa paikallisessa ravintelissa lauantai-iltana 2 x 45min. niin taustalla on:
- oman instrumentin soitto-opinnot 5-20 vuotta (aiheuttaa kuluja)
- tuhannet harjoituskerrat (aiheuttaa kuluja)
- treeniksen vuokrat, laitteistojen ja soitinten ostaminen (aiheuttaa todella paljon kuluja)
- matkakulut
Sitten pitäisi saada jokaiselle soittajalle rahaa, jolla edelliset voi kattaa ja ehkä saada huomennakin leipäpussi kaupasta. Muusikkojen liitto on määritellyt tällaiseen alimmaksi palkkioksi 200 € /hlö. Yhteensä bändin pitää siis saada vähintään 4 x 200 €, plus matkakulut. Lisäksi mahdolliset laitteistovuokrat ja äänimiehen palkkio. Ollaan siis noin tonnissa jos matka ei ole pitkä.
Aika monta kaljaa pitää myydä, että vaikkapa tuon tonnin saa katettua. Isommissa paikoissa onnistuu, mutta pieni kulmakuppila on helisemässä. Siksi pääsyliput. Mielestäni kymppi ei ole mitenkään liikaa siitä, että neljä henkilöä soittaa 1,5h biisejä. Jos siis laatu on kunnossa, eikä kyseessä ole joku pappojen kaljanjuontikööri.
Vierailija kirjoitti:
He ovat kateellisia sinulle.
Kateelliset suomalaiset.
Trolololololooo
Voitaisko ihmiset lopettaa kommentointi tähän? Se on turhaa. Aloitan itse hiljentymällä tästä lähin.
Olisi kannattanut buukata räppäri, niin olisi ollut tupa täynnä idiootteja.
Hän oli siis täysin tuntematon. Kannattaa antaa vain rahat takaisin ja olla pitämättä koko konserttia. Kuka siellä oikein meuhkaa asiasta? Ei kyse ole ihmisten itsekkyydestä, ei maailma pyöri sen taiteilijan ympärillä.
Omituinen aloitus. Ei kai tuo ihmisten itsekkyydestä sentään ole kiinni... mietipä ap nyt vähän tarkemmin muita syitä.
Jos et ole Juha Tapio tai Kaija Koo, en tulisi minäkään paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä, ap! Olen huomannut ihan saman. Käyn kuuntelemassa paljon konsertteja kotikaupungissani. Olen käynyt todella upeissa konserteissa, joissa on vain kourallinen ihmisiä. Ihmisistä on tullut niin yksinkertaisia seiska-tosiTV-some-maailmassaan, että he eivät enää tule tasokkaisiin konsertteihin. Kansa saa mitä kansa haluaa. Kohta meillä ei ole enää oikeasti taitavia muusikoita, vaan pelkästään pellejä, joille käydään nauramassa.
Konserteissa käy enemmän ihmisiä kuin ikinä ennen, koska huonon levymyynnin takia bändit kiertävät enemmän kuin ennen.
Aihahan bändit ovat tehneet rahansa keikkailemalla. Levymyynnistä ja radiosoitosta tienaa levyyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavia kommentteja. Täysin juntteja täällä. Sinäkin mamma ostat kanankoipia hyllyvän vatsasi täytteeksi tarjouksesta, mutta et viitsi maksaa pilkkahintaa (10 €) pääsi täyttämisestä musiikillisilla rikkauksilla. Mitä moukkia!
AP
Hui, mikä kommentti aloittajalta (?! oikeesti?!). Luulin, että hän oli pahoillaan, kun ei keikalle tullut ketään, mutta hänhän vihaa ihmisiä. Asenteessa olisi tämän perusteella viilattavaa, jos meinaa esiintymällä leipänsä tienata. Jos yleisön arvostus on tuota luokkaa, ei tarvitse kaukaa etsiä syytä yleisökatoon.
Tämä saattaakin olla taas näitä aloituksia, joissa joku aggressiivinen ihminen haluaa purkautua ja piiskaa viestiketjun edetessä itsensä sellaiseen kiihkoon, että me tavikset saamme taas kuulla kunniamme.
Tämä. Harmittaa kun lähibaarissa on usein näitä ihme esiintyjiä ja silloin on sisäänpääsy 5-15euroa :O
Parempi vain jäädä kotiin noina iltoina.