Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmästelyä ratikassa - eikö suomalaisen yleissivistykseen kuulu tietää miltä näyttää Tuomiokirkko ja mitä kirkkokuntaa se edustaa?

Vierailija
05.08.2017 |

Eli tänään istuin Helsingin Tuomiokirkon ohi pyyhältävässä ratikassa. Vieressäni oli noin kaksikymppinen, kantasuomalainen, murteesta päätellen länsisuomalainen tyttö, joka kirkon kohdalla kysyi seurassaan olleelta vanhemmalta naiselta mikä kirkko tuo on ja onko se mahdollisesti katolilainen... Vanhempi rouva kertoi ja jatkokysymys oli että saako sinne mennä kuka vaan.
Olen itse viisikymppinen ja pohjoisesta kotoisin, mutta ei itselleni ollut lapsenakaan epäselvää, mikä on Tuomiokirkko Helsingissä. (Nykyään se on kotiseurakuntani kirkko.)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tänään istuin Helsingin Tuomiokirkon ohi pyyhältävässä ratikassa. Vieressäni oli noin kaksikymppinen, kantasuomalainen, murteesta päätellen länsisuomalainen tyttö, joka kirkon kohdalla kysyi seurassaan olleelta vanhemmalta naiselta mikä kirkko tuo on ja onko se mahdollisesti katolilainen... Vanhempi rouva kertoi ja jatkokysymys oli että saako sinne mennä kuka vaan.

Olen itse viisikymppinen ja pohjoisesta kotoisin, mutta ei itselleni ollut lapsenakaan epäselvää, mikä on Tuomiokirkko Helsingissä. (Nykyään se on kotiseurakuntani kirkko.)

Ei ketään joka asuu muualla kiinnosta pätkääkään mitä Hesasta löytyy. Ohimennessä voi kysellä mikä mikäkin on jos sattuu Helsingissä liikkumaan. Sitäpaitsi, se oikea Tuomiokirkko sijaitsee Turussa.

Vierailija
2/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistykseenhän tuo toki kuuluisi, mutta ei kaikilta voi vaatia täydellistä Helsingin tuntemusta. Tuskin sinäkään osaat nimetä jokaista Turun tai Tampereen kirkkoa, Helsingistä puhumattakaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuommoinen maamerkki pitää tietää. Se on osa Helsingin silhuettia. Samoin Uspenskin katedraali..

Monissa kaupungeissa tai kunnissa on tunnistettavaa ja yleissivistävää olisi tietää mahdollisimman monesta jotain.

Tampereesta Näsinneula, Kuopiosta Puijon torni, Lahdesta/Jyväskylästä hyppyrit, Porvoosta kirkko, aina aurinkoinen jokivarsi punaisine taloineen, Turusta linna, Oulusta rotuaari ja toripoliisi, Hyvinkäästä uusi kirkko jnejne.

Vierailija
4/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissivistykseenhän tuo toki kuuluisi, mutta ei kaikilta voi vaatia täydellistä Helsingin tuntemusta. Tuskin sinäkään osaat nimetä jokaista Turun tai Tampereen kirkkoa, Helsingistä puhumattakaan

Minun aikaan niitä opetettiin vielä koulussa, mutta nykyaikana kai turhaa. Tiedän kyllä varsin hyvin sekä Turun että Tampereen tuomiokirkon.

Olisi kai pitänyt tässä yhteydessä sanoa olevansa itsekin turisti, ettei heti tartuta helsinkikeskeisyyteen. Koska ainakin ulkomaiset turistit tietävät kirkon varsin hyvin.

Ap

Vierailija
5/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu yleissivistykseen. Turun Tuomiokirkon tiedän, vaikka en ole ikinä sielläpäin asunut.

Olen asunut Vantaalla 80-luvun puolivälistä saakka enkä kyllä nyt kysyttäessä osaisi kertoa missä Helsingissä on tuomiokirkko. Voisiko se olla tuo senaatintorilla oleva kirkko? Niin, ja eikös eduskuntatalon vieressäkin ole jokin kirkko, taitaa ollakin se. Kolmas tuntemani on sitten tuo kallioon upotettu, mutta senkään nimeä en muista. Niin, ja tietysti ryssänkirkko Katajanokalle mentäessä.

Vierailija
6/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon rakennuksen pitäisi olla tuttu ainakin kaikille niille, jotka ovat katselleet palmuelokuvia, vaikkeivat asu helsinkissä.

Vierailija
7/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1960-luvulla, eikä minun koulussani Pohjanmaalla opetettu Helsingin rakennuksia Eduskuntataloa lukuunottamatta. Muistan, kun tulin TKK:n pääsykokeisiin. Helsingissä asuva serkkuni haki minut majoitukseen autollaan Rautatieasemalta, mutta takaisin Otaniemestä junalle minun piti mennä itse. Muistan miettineeni, kuinka osaan Helsingin linja-autoasemalta rautatieasemalle. Serkkuni sanoi: "Se on ihan helppoa. Menet vain Postitalon ja Sokoksen välistä." Ihan hyvä neuvo. Minulla ei vain ollut mitään käsitystä siitä, missä on Postitalo ja missä on Sokos ja miltä ne näyttävät. Näistä kamalista puutteista huolimatta valmistuin lopulta tekniikan tohtoriksi.

Tunteeko ap ulkonäöltä kolme Vaasan tärkeintä rakennusta?

Vierailija
8/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just! Erikoista! Kyllä olen vahvasti ap:n kannalla ja ihmetyttää monet näistä vastauksista.

Vierailija
9/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistykseen kuuluu tietää Turun Tuomiokirkko, ei Helsingin.

Vierailija
10/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan? Mitä väliä on jollain pikkuisella Vaasalla, jossa ei edes ole mitään?

Vierailija
11/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu yleissivistykseen. Turun Tuomiokirkon tiedän, vaikka en ole ikinä sielläpäin asunut.

Olen asunut Vantaalla 80-luvun puolivälistä saakka enkä kyllä nyt kysyttäessä osaisi kertoa missä Helsingissä on tuomiokirkko. Voisiko se olla tuo senaatintorilla oleva kirkko? Niin, ja eikös eduskuntatalon vieressäkin ole jokin kirkko, taitaa ollakin se. Kolmas tuntemani on sitten tuo kallioon upotettu, mutta senkään nimeä en muista. Niin, ja tietysti ryssänkirkko Katajanokalle mentäessä.

Tää on pakko olla provo, näin juntti ei voi olla kukaan! :D

Etkö ole seurannut mitään suuria valtiollisia tapahtumia? Niissä mennään aina Helsingin tuomikirkkoon. Presidentti Koiviston hautajaiset, etkö seurannut?

Eduskuntatalon vieressä ei ole kirkkoa vaan toinen rakennus, jonka luulisi jokaisen täysi-ikäisen suomalaisen tuntevan: Suomen kansallismuseo.

Kallioon upotettu on Temppeliaukion kirkko, sen tuntee jokainen turistikin.

Ja sitten on Uspenskin katedraali joka todellakaan ei ole "ryssänkirkko", vaan Helsingin ortodoksisen seurakunnan kirkko. Uspenskin katedraali on mm. Pohjois- ja Länsi-Euroopan suurin ortodoksinen kirkko.

Hävettää syvästi sun puolesta.

Vierailija
12/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä ne pikkuateistit tuollaisia tietäisivät? Moukka, mikä moukka.

Vierailija
13/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ulkomaalaiset tietaa paremmin kun jokaisessa matkailubroshyyrissa on juuri kuva kirkosta Helsinkia kuvailtaessa. Ihan tekstin kanssa. usalainen

Vierailija
14/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin. Turun tuomiokirkko on tunnettu maamerkki, onhan kyseessä Suomen legitiimin pääkaupungin vanhin olemassa oleva kirkko. Jollain nevöhööd Helsingillä sitten ei olekaan niin väliä.

Vierailija
15/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuon rakennuksen pitäisi olla tuttu ainakin kaikille niille, jotka ovat katselleet palmuelokuvia, vaikkeivat asu helsinkissä.

Taisihan se olla se ainut maamerkki, jonka kuvaa näytettiin Veep- sarjan Helsinki- jaksossa.

Vierailija
16/16 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on vastaavasti kysytty Hämeenlinnan ohittavassa junassa, että mikähän rakennus tuo ikkunasta näkyvä mahtaa olla. Se oli Hämeen linna ja kysyjä oli nuori suomalainen mies. Ihmettelin silloin itsekseni samaa, että eikö tosiaan ole aiemmin kuullut siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi