Professori: lapsen lukemaan opettaminen ennen kouluikää on epäeettistä
LAPSEN ei tarvitse osata lukea mennessään kouluun, vakuuttavat HS:n haastattelemat asiantuntijat. Liian varhainen ja pakonomainen harjoittelu voi olla päinvastoin vaarallista.
UNESCO-PROFESSORI Heikki LyytinenJyväskylän yliopistosta pitää lasten harjoittamista vieraana – epäeettisenäkin.
”Se voi olla suorastaan vaarallista, jos lapsella on riski lukihäiriöstä. Liian aikainen aloittaminen varmuudella tuottaa vastenmielisyyden lukemiseen”, Lyytinen varoittaa.
Lähde HS
Kommentit (50)
Minustakin on tärkeää, että lapselle ei kotona opeteta mitään.Erityisesti muiden huomioiminen ja siisteys ovat asioita, jotka kuuluvat vasta koulun opetettaviin asioihin. Liian varhainen muista välittäminen ja roskaamisen välttäminen saattavat aiheuttaa vastenmielisyyttä kohteliaisuutta ja siisteyttä kohtaan.
Jaa. Pitänee sitten lopettaa tuo kirjallisuuden suurkulutus, kun itse opin lukemaan kolmevuotiaana. Urakin lienee syytä nyt pistää uusiksi, käännöshommia kun olen tehnyt nyt aika monta vuotta. Kyllä nyt pitää hyväksyä se varma vastenmielisyys lukemista kohtaan, kun professorismies näin sanoo.
Tässähän oli kysymys siitä, että lasta yritetään väkisin opettaa lukemaan, vaikka lapsi ei itse halua. Ei professori jutussa kieltänyt opettamasta lasta silloin, kun lapsi selvästi itse haluaa sitä ja näyttää oppivan suhteellisen helposti.
Miksi tässä on oletus, että lapsen kotona opettaminen olisi jotain pakottamista?
Tässä on nyt vedetty taas mutkat suoraksi että saadaan keskustelua... eiköhän kyse ollut lähinnä pakolla opettamisesta, eri asia jos lapsi itse haluaa ja oppii. Itsekin opin 4-vuotiaana lukemaan koska halusin, ja lukutaidosta oli minulle paljon iloa jo alle kouluikäisenä, ei kyllä mitään negatiivista ole siihen liittynyt..
Jotkut lapsista on uteliaita ja ne alkaa ihan itse opettelemaan ja kysymään neuvoa..
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Pitänee sitten lopettaa tuo kirjallisuuden suurkulutus, kun itse opin lukemaan kolmevuotiaana. Urakin lienee syytä nyt pistää uusiksi, käännöshommia kun olen tehnyt nyt aika monta vuotta. Kyllä nyt pitää hyväksyä se varma vastenmielisyys lukemista kohtaan, kun professorismies näin sanoo.
Käännätkö kenties espanjasta? :D
Vierailija kirjoitti:
Näköjään et ole vieläkään oppinut ymmärtämään lukemista. Professori kun ei sanonut mitään tuollaista mitä sinä, draama-queen, väität.
”On oikein, että lapselle annetaan esikoulussa mahdollisuus oppia kirjaimet ja lukutaitokin. Mitä varhemmin lukuinto syntyy, sitä todennäköisemmin lapsi lukee suurella mielihalulla kaikkea mikä kiinnostaa”, Heikki Lyytinen korostaa."
Tämäkin oli samalta proffalta. Jätetty kätevästi pois aloituksesta. Eli tää on just tätä kun jotkut haluaa valikoida lukemaansa ja vääristellä sitä vähäistä infromaatiota, joka on vieläpä puuttellisesti ymmärretty... Somemylly pyörii ja mammat hermoo!
Hävettää naisena meidän sukupuolen puolesta, kun tällainen jäätävä irrationaalisuus rehottaa aina keskusteluissa. Suhtaudutaan tunnepitoisesti, niin faktoilla ei niin väliä... Huomattavasti yleisempää naisten keskuudessa.
Missä kohdassa proffa käytti sanaa "epäeettinen"?
Joko professori on väärässä tai toimittaja on oikonut mutkia. Varhainen lukemaan opettaminen ei "varmuudella tuota vastenmielisyyttä lukemiseen". Opetin omat lapseni lukemaan 3-4 vuotiaina. Ovat nyt teinejä ja edelleen innostuneita kirjoista ja lukemisesta.
Onkohan professorin mielestä muidenkin taitojen opettaminen epäeettistä? Teinko tuplasti väärin kun opetin lapseni myös laskemaan ennen kouluun menoa?
Pikkuveljeni oppi itse lukemaan 3-vuotiaana. Ei kukaan _opettanut_ lukemaan, mutta pelkkä yhdessä lukeminen tuotti selvästi tulosta. Aikaisesta lukemaan oppimisesta ei ole ollut mitään haittaa, pärjää koulussa todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joko professori on väärässä tai toimittaja on oikonut mutkia. Varhainen lukemaan opettaminen ei "varmuudella tuota vastenmielisyyttä lukemiseen". Opetin omat lapseni lukemaan 3-4 vuotiaina. Ovat nyt teinejä ja edelleen innostuneita kirjoista ja lukemisesta.
Onkohan professorin mielestä muidenkin taitojen opettaminen epäeettistä? Teinko tuplasti väärin kun opetin lapseni myös laskemaan ennen kouluun menoa?
Itse et ainakaan ole vielä oppinut lukemaan.
Trine kirjoitti:
Mitäs jos lapsi oppii ihan itsekseen? Täytyy sitten kieltää häntä lukemasta...🤔
Tai sitten tutkit huolella mikä on oikeasti professorin sanoma tässä asiassa, niin ei tarvitse näsäviisastella.
Lue aloitus.
"Heikki LyytinenJyväskylän yliopistosta pitää lasten harjoittamista vieraana – epäeettisenäkin."
Vierailija kirjoitti:
Opettele lukemaan. Kyse oli lukihäiriöisistä lapsista!
Voi elämän kevät! Tuossa uutisessa on lopussa väännetty vielä tiivistelmänä rautalangasta keskeinen sanoma, niin ei. Ei mene av-mammalle jakeluun taas...
Vierailija kirjoitti:
”On oikein, että lapselle annetaan esikoulussa mahdollisuus oppia kirjaimet ja lukutaitokin. Mitä varhemmin lukuinto syntyy, sitä todennäköisemmin lapsi lukee suurella mielihalulla kaikkea mikä kiinnostaa”, Heikki Lyytinen korostaa."
Tämäkin oli samalta proffalta. Jätetty kätevästi pois aloituksesta. Eli tää on just tätä kun jotkut haluaa valikoida lukemaansa ja vääristellä sitä vähäistä infromaatiota, joka on vieläpä puuttellisesti ymmärretty... Somemylly pyörii ja mammat hermoo!
Proffa kritisoi sitä, että opetetaan kotona ennen (esi)kouluikää. Se on proffan mielestä jopa vaarallista. Koska jollakin voi olla lukihäiriö, ei ketään saa opettaa lukemaan alle 6-vuotiaana. Tai näin asian voi artikkelista ymmärtää.
Mitäs jos lapsi oppii ihan itsekseen? Täytyy sitten kieltää häntä lukemasta...🤔