Sijaissynnytys
Onko kukaan käyttänyt sijaissynnyttäjää? Käsittääkseni sijaissynnytys on sallittua esim. Hollannissa.
Voisiko "sijaissynnytys" onnistua esim. muuttamalla vuodeksi Hollantiin? Vai tarvitseeko edes muuttaa.
Mielestäni palkkioton sijaissynnytys pitäisi sallia myös Suomessa.
Kommentit (20)
Kenet meinasit saada sijaissynnyttäjäksi, jos korvausta ei saa maksaa?
Aina parempi, jos jollain on tiedossa virolaisia klinikoita, joiden kautta sijaissynnytys onnistuisi.
Sukusolut olisivat omia, siis.
Vierailija kirjoitti:
Kenet meinasit saada sijaissynnyttäjäksi, jos korvausta ei saa maksaa?
Olettaisin, että auttamishaluisia ihmisiä olisi.
Nythän ei saa toimia sijaissynnyttäjänä edes omalle siskolleen.
Maksullisuus tuo mukanaan sen ongelman, että kuka tahansa rahapulainen voi pyrkiä sijaiseksi.
Mikä näiden ihmisten motiivi tähän on jos rahaa ei käytetä. Hyväsydämisyys? Jos kerran sukusolut ovat omia niin sitähän voisi itse synnyttää. En ymmärrä koko pointtia. Itse en lähtisi mistään hinnasta.
Aika suppea katsantokanta joillain... On ihmisiä ilman kohtua, tai sillä tavoin sairaita ihmisiä, joille raskaanaolo/synnytys on terveysriski.
Mutta tästä ei edes ole kyse nyt.
Haluaisin kokemuksia sijaissynnytyksestä.
Ystäväperheemme teki sijaissynnytyksen Ukrainassa muutama vuosi sitten ilman mitään ongelmia. Kaikki tehtiin juristien avulla niin Suomen kuin Ukrainan laiken mukaan ja nyt heillä on terve lapsi ja asuvat Suomessa kaikki alusta pitäen Suomen kansalaisina. Ukraina on kehitysmaa, mutta siellä on Suomea paljon kehittyneemmät lait koskien sijaissynnytystä.
Suomen laki koskee ainoastaa sijaissynnytyksiä jotka on tehty Suomessa! Ulkomailla tehtyjen sijaissynnytysten puiteissa on jo monta puoltavaa KoHo:n päätötä ja itse luotan tuomioistuimen päätöksiin paremmin kuin vauvapalstan besservisseereihin... :).
Lisätietoja Ukrainassa tehdyistä sijaissynnytyksistä antaa Simpukka Ry:n toiminnanjohtaja www.simpukka.info/
Jos asian puitteissa olisi tehty asiallinen laki myös Suomessa niin näitä ongelmia ei olisi! Nyt kun hommat tehdään kehitysmaissa ties missä olosuhteissa väärinkäytökset ovat paljon todennäköisempiä!
Koskahan me ihmiskunta opimme että kieltäminen ei auta! Jos ihmiset jotain haluavat tehdä sitä tehdään, ja jos laki ei sitä salli haetaan muut vaihtoehdot ja koko toiminta menee "maan alle" ja pois viranomaisten valvonnasta!
Tiedän hieman mistä puhun, koska meillä on terve sijaissynnytyksessä hankitu lapsi ja olemme ystäviä vieläkin sijaissynnyttäjä-äidin kanssa. Hän sai prosessin kautta taloudellisen turvan (muuten olisi voinut oman taloudellisen tilanteen takia joutua nuoren lapsen kanssa kadulle, kun kaikissa maissa ei tuota sossun luukkua ole...).
Ite voisin todellakin toimii sijaissynnyttäjänä!
Rakastan raskaana oloa ja synnyttämistä mutta ei niitä omia sit kuitenkaan voi loputtomasti tehdä. Enkä oo varmasti ainoo joka aattelee näin.
se voisi olla pakolista , työttömät voisi pakottaa karensiin uhalla
Lilystä löytyy blogi matkalla perheeksi. Siellä on aika kattavasti käsitelty aihetta.
Vierailija kirjoitti:
se voisi olla pakolista , työttömät voisi pakottaa karensiin uhalla
Näin on, kaikki työttömät miehet synnyttämään.
Sijaissynnytys Ukrainassa on köyhien hyväksikäyttöä. Riiston äärimmäinen muoto.
Mä en oo vielä tajunnut miksei siitä saisi saada korvausta. Tai munasolujen luovutuksesta. Mitä pahaa siinä on että motiivi ois raha eikä auttamisenhalu? Onhan siin tiukat kriteerit joka tapauksessa.
Dokumentti kannattaa kaikkien katsoa. Täydellistä hyväksikäyttöä, ongelmien peittelyä ja tuhoutuneita elämiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo vielä tajunnut miksei siitä saisi saada korvausta. Tai munasolujen luovutuksesta. Mitä pahaa siinä on että motiivi ois raha eikä auttamisenhalu? Onhan siin tiukat kriteerit joka tapauksessa.
Jos et tuota tajua, et tule ikinä tajuamaankaan.
Mä olisin halunnut synnyttää mun kaverin lapsen, he eivät koskaan saa omaa, tosi surullista kun ei Suomessa saa olla sijaissynnyttäjä.
Tarkistin, ilmeisesti Belgia, Britannia ja Kreikka sallivat sijaissynnytyksen, silloin kun siitä ei makseta korvausta.
-ap