Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Professori: lapsen lukemaan opettaminen ennen kouluikää on epäeettistä

Vierailija
05.08.2017 |

LAPSEN ei tarvitse osata lukea mennessään kouluun, vakuuttavat HS:n haastattelemat asiantuntijat. Liian varhainen ja pakonomainen harjoittelu voi olla päinvastoin vaarallista.

UNESCO-PROFESSORI Heikki LyytinenJyväskylän yliopistosta pitää lasten harjoittamista vieraana – epäeettisenäkin.

”Se voi olla suorastaan vaarallista, jos lapsella on riski lukihäiriöstä. Liian aikainen aloittaminen varmuudella tuottaa vastenmielisyyden lukemiseen”, Lyytinen varoittaa.

Lähde HS

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyökääs lapsillenne Alastalon salissa eteen ja katsotaan miten paljon osaavat lukea!

Vierailija
42/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei papukaijakaan osaa puhua vaikka se toistelee asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt tää käännettiin väärinymmärryksessä vielä täysin uudelle tasolle: nyt tää nähdäänkin siten, että itsekseen opetteleva ei ole mitenkään ihmeellinen tai lahjakas.

Nimenomaan pointtina oli se lukuILOn korostaminen ja voisin kuvitella, et täysin omasta tahdostaan asioita opettelevalla se oma motivaatio ja halu on kova. Tällöin opettelu on kaikkein hedelmällisintä.

Vierailija
44/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää naisena meidän sukupuolen puolesta, kun tällainen jäätävä irrationaalisuus rehottaa aina keskusteluissa. Suhtaudutaan tunnepitoisesti, niin faktoilla ei niin väliä... Huomattavasti yleisempää naisten keskuudessa.

Oletko käynyt laudalla/4chanissa?

P.S olet betamies.

Olen edelleenkin nainen, joten et voi minua tuollaisella vahingoittaa.

Vierailija
45/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapsi oppi täysin itsenäisesti ja omasta halustaan lukemaan ja kirjoittamaan ennen 4 ikävuotta. Tämä tuskin on professorin mielestä mitenkään vahingollista. (On muutenkin erittäin oppimiskykyinen tapaus. Meillä on ollut tällaisia suvussakin.) Ei ole syytä myöskään väheksyä hänen taitojaan tai haukkua meitä vanhempina.

Pointti oli se, ettei vanhemmat kunnianhimoisena vaadi lapseltaan asioita, johon lapsi ei ole itse valmis.

Täällä on näköjään monta tapaa ymmärtää asia väärin...

Vierailija
46/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin lukemaan niin ikään pakottamalla, mutta olin jo koulussa. Vanhemmat istutti pöydän ääreen ja en saanut siirtyä ennen kuin luin puhtaasti jonkun annetun tekstinpätkän. Saatoin itkeä monta tuntia pöydän ääressä, kun ei vaan sujunut. Muistan aina kun sitten joulun jälkeisessä arviointikeskustelussa opettajani kehui vanhemmilleni, miten hienosti olin lopulta oppinut lukemaan, oli kuulemma ollut jo epäileväinen oppisinko ollenkaan...

Itselleni ei jäänyt traumoja ja olen ollut aina suuri kirjallisuuden ystävä, mutta onhan se nyt ihan selvää, ettei tuollainen pakottaminen ole oikea tapa. Omille vanhemmilleni oli kauhistus, että olisin muita jäljessä ja siitä johtuen sitten tää kova kuri. Eiköhän siellä ole samat motiivit niillä, jotka pakottavat lapsen oppimaan jo alle kouluikäisenä. Halutaan tehdä siitä omasta lapsesta erityisen lahjakas tms. Varmasti useammin haitallista kuin hyödyllistä lapsen tulevalle oppimiselle ja muutenkin.

Täysin eri asia sit tietenkin, jos lapsi itse osoittaa mielenkiintoa oppimiseen ja vanhemmat enemmänkin vain tukevat sitä lasta siinä.

Vierailija
47/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja samaa mieltä artikkelin kanssa.

Nämä "jo osaavat" paljastuvat yleensä hyvin heikosti ja epäloogisesti osaavaksi.

Mehän tiedämme että sanavaraston osaaminen ja lukeminen raivaamalla ovat eroa asioita.

Valitettavasti se mamman pikku prinsessa joka kaksivuotiaana osasi lukea ei ole erityisen lahjakas.

Karmea asenne ja kielenkäyttö kasvatusalan ammattilaiselta! Varmaan myös jollain tavalla perustelet tieteellisesti väitteesi. Et kai tosissasi tarjoa meille mitään mitäänsanomatonta mutua?

Vierailija
48/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs lapsi oppii lukemaan alle kouluikäisenä ihan opettamattakin, kuten isosiskoni, joka luki sujuvasti jo alle 4-vuotiaana. Minä opin vasta koulussa, en ole yhtä älykäs kuin sisko. Kumpaakaan meistä ei opetettu kotona lukemaan.

Siskolla olikin sitten ekaluokalla tylsää, kun ei ollut uutta opittavaa.

Sukulaiset ja tutut kuulemma ihmetteli, kun 5-vuotias luki mulle, 3-vuotiaalle, lastenkirjoja ääneen :)

Vierailija
49/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan täysijärkinen kuvittele, että oppimista tapahtuu vain koulussa? Oppimista (= uusien tietojen ja taitojen omaksumista) tapahtuu joka paikassa jokaiselle koko ajan. Ainakin normaaleille ihmisille.

Kouluvastaiset WT-ääliöt kuvittelevat, että kunhan opettaja vain opettaa, niin mukulat oppii. EI NÄIN. Ja samat mammat kuvittelevat, että jos pikku-Liisa ei opi, se on opettajan vika. EI NÄIN. Se on mamman vika, kun on luonut oppimisvastaisen ilmapiirin.

Oppiminen tapahtuu jokaisen pään sisällä ja opettajan tehtävä on vain kertoa mitä kannattaa opiskella (substanssi) ja miten kannattaa opiskella (pedagogiikka). Se varsinainen homma, OPPIMINEN, on kuitenkin jokaiset itse tehtävä. Jos vanhemmat ovat kotona oppimista vastaan, niin samoja lihavia työttömiä sossupummeja tulee lapsistanne, kuin olette itsekin.

Vierailija
50/50 |
05.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä osata lukea, eihän se ole kuin äänen muodostamista tekstistä. Mutta ymmärtääkö lukemaansa? Voithan sinäkin lukea vaikka jotain vierasta kieltä jossa on samat kirjaimet kuin suomessa, mutta et ymmärrä yhtään mitään mitä suollat suustasi?