Miksi kirjoitatte joka paikkaan typeriä kommenttejanne, vaikka olette selvästi täysin kouluttamattomia ja vielä keskivertoa tyhmempiä?
Miksi ihmeessä menette kirjoittamaan uutisiin tai artikkeleihin kommentteja "tää johtuu matuista"/"sokerin syöminen muuttaa veren siirapiksi ja sitten saa sen kakkos tyypin diapeteruksen mutta pekonia ja voita syön minä kun on terveellistä nam nam"/"kun siitä tuulivoimasesta tulee niitä imfra ääniä jotka tappavat eläimiä niin äänestin niitä vastaan!" jne. vaikka osaatte hädin tuskin lukea ja kirjoittaa, ettekä ymmärrä yhtään mistään mitään?
Ettekö yhtään hahmota, kuinka vähän oikeasti tiedätte asioista? Lääketieteestä, biologiasta, historiasta, energiateollisuudesta....?
Olen itse opiskellut paljon useaa alaa ja tuntuu, että mitä enemmän luen, sitä vähemmän tiedän. Ei tulisi mieleenkään mennä keskusteluun pätemään jostain lääkkeestä tai energiapolitiikasta, koska olen lukenut aiheista "vain" muutaman vuoden yliopistossa. Silti ne ketjut ovat täynnä kaikkitietäviä parturi-kampaajia ja henkihoitajia, jotka eivät ole lukeneet mitään peruskoulun jälkeen.
Miksi?!
Kommentit (66)
Totta. Suosikkini on Talouselämä, jonka (yleensä) miespuoliset kommentoijat täyttävät jo kapakkojen terassit äärettömällä tietämyksellään.
Kiitos, kun huvitit minua "kakkos tyypin diapeteruksen" -tekstilläsi.
Pidän erittäin noloina lehtijuttuja, joissa kiinnostavaa ja tutkittua tietoa seuraa liuta kommentteja, joissa toimittaja tuomitaan typeräksi ja ammattitaidottomaksi palautteissa, joissa on yleensä "kirjoitus ja asia virheitä". Hyvänä esimerkkinä oli Ei Yhtään Kukaan, joka vähätteli Pertti Mustajoen asiantuntemusta Helsingin Sanomissa.
Yleensä ne meuhkaavat eniten, jotka tietävät vähiten.
Koska jostain kumman syystä myös matalammin koulutetuilla ja keskivertoa tyhmemmillä on samat ihmisoikeudet kuin itseään fiksuksi luulevilla akateemisillakin. Esimerkiksi oikeus mielipiteeseen ja sen ilmaisemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Dunning-Kruger-vaikutus
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ylivertaisuusvinouma
(Valitettavasti en keksinyt tätä juttua itse vaan luin sen aiemmin vauvapalstalta:)
"First rule of Dunning-Kruger Club: you don't know you're in Dunning-Kruger Club."
Vierailija kirjoitti:
Dunning-Kruger-vaikutus
Kiitos, mielenkiintoinen tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua Suomea täyteen pakolaisia, on kouluttamaton ja tyhmä.
Jos haluaa, on kouluttettu ja viisas.
Heitin vain esimerkin. Perustella voi fiksusti ja faktoihinpohjautuen kumminkin päin, myös idiootti voi olla kumminkin päin. En ole muuten koskaan kuullut kenestäkään, joka haluaisi Suomen "täyteen" pakolaisia tai rajat auki niin monelle tulijalle kuin tänne keksii vaeltaa. Siksi epäilen olkiukkoa. -ap
Isäski eppäili ku sua teki.
Vierailija kirjoitti:
Koska jostain kumman syystä myös matalammin koulutetuilla ja keskivertoa tyhmemmillä on samat ihmisoikeudet kuin itseään fiksuksi luulevilla akateemisillakin. Esimerkiksi oikeus mielipiteeseen ja sen ilmaisemiseen.
Mielipide on saa olla tyhmälläkin ja sen saa ilmaista. Mielipiteitä ovat esimerkiksi: "Minun mielestäni keltainen on kaikkein kaunein väri" tai "Minun mielestäni peruskoulussa historianopetus painottuu liikaa Euroopan historiaan." Miksi sen sijaan vängätään ja pädetään asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua Suomea täyteen pakolaisia, on kouluttamaton ja tyhmä.
Jos haluaa, on kouluttettu ja viisas.
Ei, mutta mulla esim on yksi ystävä joka aina jaksaa lähes joka Iltapulun uutiseen kommentoida tätä.
Esim tyyliin:
Uutinen: Yliopistojen pääsykokeet muuttuvat -
Ystävä: Sipilän pitää järjestää niille mamuille kaikki koulutus, suomalaisista viis.
Uutinen: mummo oli eksyksissä hillametsässä 24h
Ystävä: Mamuille kyllä maksetaan hyvät rahat että ne saa kaupasta naudanlihaa, ei tarvi mennä metsään marjoja keräämään
Uutinen: Oulu-Vaasa tien perusparannukseen valtiolta 3miljoonaa
Ystävä: Niin että on mamujen hyvä ajella taksilla etelään, annetaanvaan mummojen olla pissavaipoissaan kuolemassa nälkään
(Nämä siis keksittyjä mutta tällaisilla idiotismikommenteilla mennään🙄)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tunkea ilmaisemaan "mielipidettään" aiheisiin, joista ei tiedä yhtään mitään tai joissa mielipiteillä ei ole mitään merkitystä? Kuten tieteellisesseen keskusteluun.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten:
En muuten koskaan avaa viestiketjua, jos otsikossa on niin pahoja virheitä, että sen voi ymmärtää useammalla tavalla.
Jos haluaa keskustella jostakin, niin olisi kohteliasta avata keskustelu ymmärrettävällä tavalla.
t. puolityhjä tynnyri
Vierailija kirjoitti:
Dunning-Kruger-vaikutus
Tämän lisäksi on vielä vaikuttimena usein jonkinlainen salaliittoteorioihin perustuva herraviha ja ymmärtämättömyys siitä, että "oma kokemus" ei ole totuus jostakin monimutkaisesta asiasta.
Ap on opiskellut useaa alaa,mutta älli ei ole riittänyt siihen että olisi saanut edes yhden tutkinnon valmiiksi :D
Itse joskus ihmettelen miksi ne, jotka on surkeita englannissa heittelee usein englanninkielisiä kommentteja ( väärin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipide on saa olla tyhmälläkin ja sen saa ilmaista. Mielipiteitä ovat esimerkiksi: "Minun mielestäni keltainen on kaikkein kaunein väri" tai "Minun mielestäni peruskoulussa historianopetus painottuu liikaa Euroopan historiaan." Miksi sen sijaan vängätään ja pädetään asioista, joista ei tiedetä yhtään mitään?
No kun ihmisillä on oikeus mielipiteeseen ihan kaikissa valitsemissaan asioissa. Ei pelkästään niissä, joihin sinä annat luvan. Isot päätökset täytyy pyrkiä tekemään niiden kesken, joilla on syvällisempi ymmärrys kyseisestä asiasta, mutta kyllä kaikki mielipiteet ovat arvokkaita. Tietämättömän mielipiteen arvo on siinä, että se kertoo millaisia vääriä luuloja ns. suurella yleisöllä voi aiheesta olla ja auttaa korjaamaan näitä väärinkäsityksiä. Silloin tehdyt päätökset on helpompi perustella ja ne herättävät vähemmän epäluottamusta.
Käsittääkseni useimmilla aloilla on olemassa pelkästään ammattilaisille suunnattuja foorumeita. Jos haluaa käydä asiantuntijakeskustelua, se käydään noilla foorumeilla tai vaikkapa kollegojen kanssa livenä. Jos taas tullaan julkiselle anonyymille ja vielä melko mielivaltaisesti moderoidulle keskustelupalstalle, niin täytyy varautua siihen että keskusteluun osallistuu monenlaista kulkijaa. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin tuo oma arvio älykkyydestä lienee varsin optimistinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse joskus ihmettelen miksi ne, jotka on surkeita englannissa heittelee usein englanninkielisiä kommentteja ( väärin).
Miksi Frasier on valmiiksinaurettu?
Tosi monet vielä vouhkaavat aina samoista aiheista mutta eivät kehity niissä yhtään. Esim. eräs sukulaiseni on jauhanut vuosia lääkäreitä vastaan. Hän on peruskoulun jälkeen käynyt ammattikoulun. Argumentit ovat aina samanlaisia, tyyliin "Mistä sen voi tietää vaikka kaikki lääkärit olisi valelääkäreitä" ja "Ei siellä yliopistoissa opeteta mitään sellaista mitä fiksu ei voisi itse lukea" ja sitten hän kuitenkin uskoo reikiin, homeopatiaan ja herraties mihin luonnonlääkkeisiin. Kerran oli monta kuukautta hiljaa, kun joku huomautti, että ne henkihoitajathan on ainakin kaikki varmasti valelääkäreitä mutta sama meno jatkui myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on opiskellut useaa alaa,mutta älli ei ole riittänyt siihen että olisi saanut edes yhden tutkinnon valmiiksi :D
Olen valmistunut ja sen jälkeen opiskellut huvikseni. -ap
Olen myös miettinyt, että miksi ei edes aloituksen otsikkoa vaivauduta kirjoittamaan oikein. Oikolukukaan ei vissiin auta, kun eihän nää typerykset sitä osaa. Toisia taas ei kiinnosta kirjoittaa oikein, mikä minusta on muiden ihmisten aliarvioimista: Kuhan nyt vaan töräytän jotain vauvapalstalle tai johonkin muuhun foorumiin.