Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö vl-perheissä käytetään vanhimpia tyttöjä pikkuäiteinä?

Vierailija
04.08.2017 |

Olen huomannut tämän asian suhteen selkeää parannusta, silloin kun olin lapsi, oli lestadiolaisperheissä yleistä että pienet, alle 10-vuotiaatkin tytöt saattoivat vahtia ja hoitaa sisaruksiaan aamusta iltaan, hoitaa paljon kotiaskareita ja valmistaa ruokaa – siis ihan päivittäin. Nykyisin en ole huomannut tai kuullut tällaisesta ainakaan entisenlaisessa mittakaavassa. Millaisia havaintoja teillä on, onko tämä pikkuäitikulttuuri häviämässä? Olisi nimittäin jo aikakin!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai lapset laitetaan töihin heti kun kykenevät, ei se muuten onnistu suurperheissä. Ellei sitten ole varaa palkata ulkopuolisia...

Vierailija
2/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemissani suurperheessä (yli 10-lapsisissa perheissä) on mielestäni edelleen ns. pikkuäitejä. Jos nuorimmat lapset ovat esim 0,1,2,3 ja 4v. on toisaalta luonnollistakin että isommat sisarukset hoitavat näitä perheen äidin apuna.

Mutta tämä ei ehkä ole enää niin ihailtavaa kuin aiemmin, esim 2000-luvun alussa.

-vl n22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta mieleen tuli tapaus jostain n. 10 vuoden takaa kun olin terkkarissa. Monilapsinen perhe tuli neuvolan puolelle, ja arviolta alle 10-vuotias tyttö ihan automaattisesti riisui taaperon ulkovaatteet, sanaakaan ei kukaan puhunut. Mietin että miten tottunut lapsi voi olla kun näin toimitaan.

Mutta on noita polvenkorkuisia "pikkuäitejä" näkynyt senkin jälkeen kärryttämässä nukkejaan, luultavasti, ilman aikuista mutkaisella soratiellä.

Vierailija
4/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nämä pienet ovat pihalla enimmäkseen ilman mitään valvontaa. Meidän kotiteillä tulee jatkuvasti ihan pieniä taaperoita vastaan keskellä autotietä, joka on näemmä heille yleinen leikkipaikka. Hirvittää, että joku kerta ei huomaa, vaikka kuinka varovasti yrittää ajaa. Isää ja äitiä ei näy. Tämä on ihan arkipäivää näillä lapsirikkailla alueilla.

Vierailija
5/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille sisaruksille annetaan kullekin vuorollaan oma lapsi huolehdittavaksi syntyvistä pikkusisaruksiata.

Vierailija
6/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitettavasti, ainakin kun meidän naapureiden puuhia tullut seurattua..

Vierailija
7/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös noin ole ollut kaikissa isommissa perheissä, ei vain vl-perheissä.

Vierailija
8/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista mutta ei silti ehkä niin surullista kuin eräänlainen "lähiöversio" tuosta, eli se että tehdään lapsi jotta saataisiin itselle (bile)kaveri tulevaisuudessa.

Vierailija
9/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon perhetyöntekijänä nähnyt, kun 3-vuotias on alkanut tekemään makaroonilaatikkoa kun vanhemmat eivät ole jaksaneet. Äärimmäisen surullista.

Vierailija
10/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ihan tavallinen 10v isosisarus osaa kyllä pukea ja riisua 1v pikkuveljen, auttaa syömisissä ja katsoa perään. Ei se ole mitään pikkuäitiyttä, se on normaalia sisaruutta. Kotona jokainen tekee osuutensa eikä 10v mitään traumoja saa siitä, että televisiota katsoessaan istuu pikkuveikan vieressä.

Vierailija
11/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon perhetyöntekijänä nähnyt, kun 3-vuotias on alkanut tekemään makaroonilaatikkoa kun vanhemmat eivät ole jaksaneet. Äärimmäisen surullista.

3-vuotias? :D

Vierailija
12/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota hoitamaan. Toisaalta esim. 15 min päivässä pikkusiskon hoitoa voi ajatella kuuluvan kotitöihin, joista useista ovat päässeet vielä tosi helpolla. Astianpesukonetta tyhjentävät muutaman kerran viikossa, viikkosiivouksena oma huone. Tyttö 11 ja poika 13. Ja muuten kyllä hoitavat ja sylittelevät ihan innoissaan.

Vierailija
13/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuskulttuuri muuttuu yleisen kasvatuskulttuurin mukana niin vl perheissä kuin ei vl perheissä.

Vierailija
14/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista mutta ei silti ehkä niin surullista kuin eräänlainen "lähiöversio" tuosta, eli se että tehdään lapsi jotta saataisiin itselle (bile)kaveri tulevaisuudessa.

Kyllä tulee pitkät 18 vuotta.

Vierailija
15/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17v joutui jättämään lukion kesken kun tuli 7. lapsi perheeseen. Minulla ei yksikertaisesti riittänyt enää aika huolehtia kaikista. Ikävähän se on että koulu keskeytyi mutta oma perhe menee kaiken edelle.

VL-Mamma42

Vierailija
16/16 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillähän käy kodinhoitajat säännöllisesti kunnan palkkaamana.