Kyläilijät haloo!
Muistakaa kyläillessänne olla myönteisiä ja suhtautua kunnioittaen isäntäperheen elämään ja kotipaikkaan. Todella ikävää on kestitä vieraita vuorokausia ja viedä katsomaan paikallisia nähtävyyksiä, jos vieraat eivät löydä niistä mitään myönteistä sanottavaa. Se suomalainen rehellisyys ei tässä kohdin toimi vaan on kohteliasta sanoa jotakin kaunista ystävien kodista, ympäristöstä tai nähtävyyksistä, joita esitellään. Nyt olen juuri saattanut matkaan jo toiset vieraat, joita olen kolmen vuorokauden ajan ajeluttanut ympäri pitäjää, kestinnyt ja jututtanut. Mitään myönteistä heiltä ei kuullut koko vierailun aikana mistään. Sitä vastoin muutamaa nähtävyyttä he kommentoivat tylsäksi tai huonoksi. 700 000 uudesta talosta ei siitäkään yhtään myönteistä asiaa. Kaupungista ei mitään siitäkään tai mistään, lähiympästön luonnosta, joka on täällä maan kuulun kaunista, mistään mitään. Jotenkin masentavaa. Nämä siis suomalaisia vieraita. Meillä käy jonkin verran myös ulkomaalaisia vieraita ja he osaavat olla kohteliaita ja kiinnostuneita. Miksi pitää haukkua ylipäätään minkään paikan nähtävyyksiä? Ne ovat sitä seutua ja sille paikalle tärkeitä ja arvokkaita. Minua jotenkin ihan loukkasi, koska oma kotiseutu on omasta mielestäni hyvin kaunis ja mielenkiintoinen. Lisäksi heidän käyttämisiin ja ruokiin ym. meni rahaa ja aikaa tietenkin.
Kommentit (28)
Kiva kun mainitsin talon hinnan. Usko pois, tuo yksi lause kertoo sinusta enemmän kuin haluatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä opit ajan myötä, että ei kannata kutsua/ottaa vastaa vieraita.
Ehkä nämä vieraatkin ovat tulleet vähän vastentahoisesti; sinua miellyttääkseen kun olet heitä kutsunut.
Opettele sanomaan puhelimessa että juu nähdään! Mutta et sovi mitään päiviä.
En kutsunut. Ihan itse ilmoittivat tulevansa.59
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun mainitsin talon hinnan. Usko pois, tuo yksi lause kertoo sinusta enemmän kuin haluatkaan.
Se on tässä oleellinen tieto. Kertoo sen, että talossa olisi ollut kyllä asioita, joista olisi voinut jotakin myönteistä löytää. Siksi täydellinen hiljaisuus tuntui erikoiselta. Ymmärrän kyllä, jos jostakin yhden ikkunan yksiöstä ei niin hirveästi löydä keskusteltavaa, mutta jos itse tulisin taloomme, niin kyllä löytäisin moniakin hyviä asioita, joista voisi jotakin edes kommentoida. Outoa se mykkyys oli.
Haha ja mä luulin, että asutte jossain ulkomailla suurkaupungin esikaupungissa minne on hiljattain rakennettu 700 000 kappaletta uusia taloja ja sitä olisi pitänyt hämmästellä, että WAU 😉😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tässä oleellinen tieto. Kertoo sen, että talossa olisi ollut kyllä asioita, joista olisi voinut jotakin myönteistä löytää. Siksi täydellinen hiljaisuus tuntui erikoiselta. Ymmärrän kyllä, jos jostakin yhden ikkunan yksiöstä ei niin hirveästi löydä keskusteltavaa, mutta jos itse tulisin taloomme, niin kyllä löytäisin moniakin hyviä asioita, joista voisi jotakin edes kommentoida. Outoa se mykkyys oli.
Nämä lauseet kertoivatkin sitten loput tyhjentävästi. Ei tarvitse jatkaa. :)
Ap, ymmärrän mitä tarkoitat. Minulla on sama kokemus. Uudesta kotikaupungistani vieraamme sanoivat, "oli meillä ihan mukavaa, mutta on kyllä ruma kaupunki". Kun ensin heitä kestitetty ja kuljetettu pitkin poikin. Ja kuitenkin minä valinnut muuttaa sinne, olisivat voineet olla vähän hienotunteisempia.
Ja jos sinulla/teillä on oikeasti hieno ja kaunis talo, niin vieraasikin sen varmasti huomaavat. Joillakin suomalaisilla on vain ihmeellinen harhaluulo, että muutamasta kehusta heti ylpistyy ja kilahtaa hattuun, niin he eivät sitten sano mitään tai jopa tölvivät/haukkuvat, ettei näin vaan pääse käymään. Vaikka perus kohteliaisuuteen kuuluu vähän taloa/asuntoa kehua, kun on kerta kylään kutsuttu. Ja kehua voi vaikka kaunista valoa tai vihreää ympäristöä tai hyvää sisustusmakua, varmasti löytyy kehuttavaa. Ja vastavuoroisesti kun sinä menisit heille kylään, niin varmasti kohteliaasti kehuisit myös heidän asuntoaan. Siitä tulee vain hyvä mieli. Eikä kyse oli mistään mielistelystä tai että jos kehuu, niin heti olisi kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan kamalaa, jos joku on panostanut taloonsa, ja pitää sitä itse kauniina :o. OMG mikä mulkku sellaisen täytyykin olla!
Tässä tuli kyllä niin MOT -esimerkki tuosta suomalaisesta mölliydestä, ettei olisi parempaa voinut keksiä.
Meiltä jostain syystä usein kysytään, koska te oikein muutatte tänne Helsinkiin. En viitsi vastata ettei koskaan, jos se on meistä itsestä kiinni.
Vieraileeko teillä ystäviä vai keiden pitää olla vaikuttuneita uudesta asuinpaikastanne?
Vierailija kirjoitti:
Meiltä jostain syystä usein kysytään, koska te oikein muutatte tänne Helsinkiin. En viitsi vastata ettei koskaan, jos se on meistä itsestä kiinni.
Vieraileeko teillä ystäviä vai keiden pitää olla vaikuttuneita uudesta asuinpaikastanne?
Tuokin on yhdenlaista toisen elämänratkaisujen halveksumista ja ymmärtämättömyyttä. Sehän se juuri on, että itse en viitsi näille haukkua heidän kotikaupunkiaan, vaikka pidänkin sitä luotaan työntävänä, koska se ei ole kohteliasta. Heidän kotiaan muistelin, miten toimiva pohjaratkaisu, ja valoisa ja tilava se on, vaikka olen ne kyllä sanonut jo monta kertaa ennenkin heillä kyläillessään. Siksikin se hiljaisuus oli outoa ja siihen päälle vielä heidän nyrpistelyt paikallisista nähtävyyksistä, niin tyhjä olo jäi vierailusta. Ovat tuttuja menneisyydestä, meillä kuitenkin ensi kertaa käymässä tällä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärrän mitä tarkoitat. Minulla on sama kokemus. Uudesta kotikaupungistani vieraamme sanoivat, "oli meillä ihan mukavaa, mutta on kyllä ruma kaupunki". Kun ensin heitä kestitetty ja kuljetettu pitkin poikin. Ja kuitenkin minä valinnut muuttaa sinne, olisivat voineet olla vähän hienotunteisempia.
Ja jos sinulla/teillä on oikeasti hieno ja kaunis talo, niin vieraasikin sen varmasti huomaavat. Joillakin suomalaisilla on vain ihmeellinen harhaluulo, että muutamasta kehusta heti ylpistyy ja kilahtaa hattuun, niin he eivät sitten sano mitään tai jopa tölvivät/haukkuvat, ettei näin vaan pääse käymään. Vaikka perus kohteliaisuuteen kuuluu vähän taloa/asuntoa kehua, kun on kerta kylään kutsuttu. Ja kehua voi vaikka kaunista valoa tai vihreää ympäristöä tai hyvää sisustusmakua, varmasti löytyy kehuttavaa. Ja vastavuoroisesti kun sinä menisit heille kylään, niin varmasti kohteliaasti kehuisit myös heidän asuntoaan. Siitä tulee vain hyvä mieli. Eikä kyse oli mistään mielistelystä tai että jos kehuu, niin heti olisi kateellinen.
Juuri näin minäkin ajattelen. Ne kehut ovat ikäänkuin itsestäänselvyys ja muodollisuus, jotka huomaa, vasta kun ne puuttuvat. Eikö ole hieman outoa, että taloa ja ympäristöä esitellään monta päivää eikä yhtään myönteistä kommenttia tule koko aikana. Olipa tökerö kommentti tuo ruma kaupunkikin. Miksi tuollainenkin pitää sitten päästä sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei sinunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mum asunto on maksanut 122 000 euroa. Remppaa on tehty noin 20 000 eurolla. Jokainen vieras, joka meillä käy, kehuu kotiamme. Mitä se kertoo meidän halvasta kodista verrattuna sun kalliiseen kotiin? Eikö raha tuokaan hyvää makua tullessaan?
Me kun muutettiin nykyiseen taloomme, niin mieleen jäi yhden sukulaisen kommentit vierailulla. "En kyllä yhtään tykkää näin vaaleista väreistä". "On teillä kyllä pieni tontti". jne. Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa, mutta en ikinä sanoisi noin kellekään kenen luo menen käymään. Totesin tuolloin vain sukulaismiehelle, että onkin valittu värit sun muut oman maun mukaan, että koettaa kestää vaan vierailun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mum asunto on maksanut 122 000 euroa. Remppaa on tehty noin 20 000 eurolla. Jokainen vieras, joka meillä käy, kehuu kotiamme. Mitä se kertoo meidän halvasta kodista verrattuna sun kalliiseen kotiin? Eikö raha tuokaan hyvää makua tullessaan?
Arkkitehdillä ollut huono maku :) on suunnitellut asuntomessuillekin monta suosittua taloa, mutta makuasioistahan...
Käytöstavat kaunistavat vai miten se meni.
Toivottavasti hyvä onni ei mene tämän toteamisen myötä, mutta meillä vieraat ovat olleet sydämellisiä ja aina muistaneet kiittää kiittäneet kestityksestä ja muusta vaivannäöstä. Meille vieraiden vastaanottaminen on ollut ilo, he tuovat mukanaan paljon hauskoja yhteishetkiä ja luovat kanssamme muistoja.
Ovat ajoittain ja ihan aiheesta todenneet ympäristön haasteet kuten mekin, mutta nähneet myös paljon kauneutta.
Ap, seuransa saa valita ja ehkäpä jatkossa sitten niitä fiksumpia vieraita, vai kuinka? Toinen keino on, ettei aidosti odota mitään vastapalvelukseksi eli ei kehuja, kiitosta, huomaavaisuutta, vastakutsua, mitään. Jos jotain hyvää sitten tulee, on se iloinen yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstavat kaunistavat vai miten se meni.
Toivottavasti hyvä onni ei mene tämän toteamisen myötä, mutta meillä vieraat ovat olleet sydämellisiä ja aina muistaneet kiittää kiittäneet kestityksestä ja muusta vaivannäöstä. Meille vieraiden vastaanottaminen on ollut ilo, he tuovat mukanaan paljon hauskoja yhteishetkiä ja luovat kanssamme muistoja.
Ovat ajoittain ja ihan aiheesta todenneet ympäristön haasteet kuten mekin, mutta nähneet myös paljon kauneutta.
Ap, seuransa saa valita ja ehkäpä jatkossa sitten niitä fiksumpia vieraita, vai kuinka? Toinen keino on, ettei aidosti odota mitään vastapalvelukseksi eli ei kehuja, kiitosta, huomaavaisuutta, vastakutsua, mitään. Jos jotain hyvää sitten tulee, on se iloinen yllätys.
Ehkä olin vain niin väsynyt ja turhautunut heidän lähtönsä jälkeen. Käytin kuitenkin viimeiset lomapäivät tässä, laitoin kaikki ruuat ja katoin aamiaiset ym. kyyditsin ja käytin nähtävyyksistä, jotka itse olemme nähneet monta kertaa. Ilmaisiakaan ne eivät ole. Pidin seuraa, leikiten lapsia ja huomioin heitäkin, ja sitten jäi vain tunne, että he eivät edes pitäneet mistään, minkä vuoksi sitten järjestin, haukkuivat vain. Ja sitten kun tässä on tuo lastenkin hoitaminen koko ajan mukana. Toki on kiva, kun on omille seuraa.
Jotkut ihmiset nyt on vaan niin moukkamaisia. Yleensä ne jotka itse kutsuvat itsensä kylään. Jos toiste ovat työntymässä niin sanot vaan että ei sovi. Ei yhtään tajuta että heistä on vaivaa ja kuluja isäntäväelle niin vastapainoksi pitäisi olla iloa ja virkistystä.
Jonkun mielestä tuntuu olevan väärin sekin jos iloitsee ja nauttii uudesta/uudistetusta kodistaan. Minä ainakin mielelläni käyn "tupatarkastuksissa" kehumassa toisten koteja, mitähän pahaa siinä on jos kertoo rakentamisen kustannuksista? Taitaa joillakin kateus nostaa päätään. 
No hei, se on tietysti kateus. Teillä on uusi, hieno koti jollaiseen heillä ei ikinä tule olemaan varaa. Eivät sentään sitä kehtaa suoraan haukkua niin olivat sitten siitä hiljaa, ja haukkuivat sen sijaan asuinpaikkaa. Ei tunnu itsestä niin pahalta se kateudenpisto.
Vierailija kirjoitti:
Me kun muutettiin nykyiseen taloomme, niin mieleen jäi yhden sukulaisen kommentit vierailulla. "En kyllä yhtään tykkää näin vaaleista väreistä". "On teillä kyllä pieni tontti". jne. Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa, mutta en ikinä sanoisi noin kellekään kenen luo menen käymään. Totesin tuolloin vain sukulaismiehelle, että onkin valittu värit sun muut oman maun mukaan, että koettaa kestää vaan vierailun ajan.
Jotkut kai luulevat, että kyvytön isäntäväki odottaa sisustusneuvoja.
Kun "maalaisserkku" aikoinaan kyläili ja mukavasti loikoilimme takapihalla auringossa, sattui lentokone liihottelemaan ylitse. Totesi vieras, ettei kestäisi asua täällä päivääkään (kuitenkin oli yöpynyt jo enemmän kuin yhden yön). Ei ollut minussa miestä/naista sanomaan, etten minäkään kestäisi hänen asuvan meillä päivääkään.
Toisen kodin pieni kehuminen on pieni hinta yöpaikasta, ainakin moittimisen asemesta. Jos ei tykkää tapetista, ehkä katto miellyttäisi? Jos ei muuta irtoa niin kiittää vaikka siitä, että hyvä on talo kun ei romahtanut niskaan, vaikka näin monta yötä uskallettiin täällä nukkua :D
Sinä opit ajan myötä, että ei kannata kutsua/ottaa vastaa vieraita.
Ehkä nämä vieraatkin ovat tulleet vähän vastentahoisesti; sinua miellyttääkseen kun olet heitä kutsunut.
Opettele sanomaan puhelimessa että juu nähdään! Mutta et sovi mitään päiviä.