Loukkaantuisitko tästä?
Kävin vanhempieni luona kylässä vauvan kanssa. Äiti oli välttelevä ja ei jaksanut jutella. Yhtäkkiä hän sanoi että älä käy niin usein, hän on niin väsynyt. On isän kans vielä työelämässä ja stressaava vuorotyö äidillä. Olen käynyt noin kerran viikossa pari tuntia nyt kun äitiyslomalla. Jos minä en käy emme tapaa ollenkaan, hän on käynyt viimeksi vuosi sitten luonamme vaikka asutaan samassa kaupungissa. Pikkuveli asuu satojen kilometrien päässä ja käy lomilla perheensä kanssa viikko kausia vanhempien nurkissa. Hänen lapset on myös lomilla mummolassa ja mummo ja pappa viihtyy heidän kanssa. Nyt kun minulla on vauva kaipaisin mummoa ja pappaa vauvalle ja tietty aikuisseuraa äitiysloman yksinäisyyteen. Miksi juuri minua ei jakseta ja minun vauva ei isovanhempia kiinnosta?
Kommentit (51)
Loukkaantuisin. Seuraani ei kaivata ja kyllä se olisi pitkä kylmäkausi. En varmasnkaan pitäisi mitää yhteyttä äitiin enää ennen hänen anteeksipyyntöä ja aloitetta.
Pahoittaisin ainakin mieleni. Ymmärtäisin, jos siellä joka toinen päivä ravaisi, mutta kerran viikossa, etkä jää edes "asumaan". Saattaisin kysyä myös suoraan, miksi veljen perhe ei rasita.
Luultavasti loukkaantuisin, mutta oikeasti äitiä pitäisi ymmärtää. Hän toimi oikein, kun rehellisesti sanoi, ettei jaksa.
Käy jatkossa kerran kahdessa viikossa, ja älä tyrkytä vauvaa mummon syliin, vaan istuskelkaa rennosti niin, että mummo voi katsella vauvaa sinun sylissäsi. Älä anna äitisi myöskään tehdä sinulle ruokaa/muuten passata, vaan kieltäydy kaikista tarjoomuksista. Kun käyt harvemmin, eikä vierailusi ole raskas, sinusta tulee kaivatumpi vieras.
Joka toinen viikko on sekin usein näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittaisin ainakin mieleni. Ymmärtäisin, jos siellä joka toinen päivä ravaisi, mutta kerran viikossa, etkä jää edes "asumaan". Saattaisin kysyä myös suoraan, miksi veljen perhe ei rasita.
Se kerran viikossakin voi osua vuorotyöläisten kohdalla todellakin väärään aikaan. Kai ap olet soittanut ennen menoasi?
Lomilla käymisessa on se pieni ero.
Seurusteletko tuolloin äitisi kanssa vai menetkä nukkumaan? Veljeni vaimolla oli tapana mennä aina vanhempien sänkyyn nukkumaan ja kysymättä jättä vauvan anopin hoiviin.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti loukkaantuisin, mutta oikeasti äitiä pitäisi ymmärtää. Hän toimi oikein, kun rehellisesti sanoi, ettei jaksa.
Käy jatkossa kerran kahdessa viikossa, ja älä tyrkytä vauvaa mummon syliin, vaan istuskelkaa rennosti niin, että mummo voi katsella vauvaa sinun sylissäsi. Älä anna äitisi myöskään tehdä sinulle ruokaa/muuten passata, vaan kieltäydy kaikista tarjoomuksista. Kun käyt harvemmin, eikä vierailusi ole raskas, sinusta tulee kaivatumpi vieras.
Joka toinen viikko on sekin usein näkemistä.[/quote
Ei ole joka toinen viikko näkeminen mitään usein näkemistä. Oma äitini harmittelee kun en käy useammin kuin kerran viikossa. Viilentäisin apna välit ja odottaisin ottaako äiti yhteyttä. Outoa ettei oma äiti jaksa tytärtään edes paria tuntia viikossa. On kyllä prioriteetit hukassa jos työ uuvuttaa niin paljon.
Kiitän kommenteista. Meni neljä viikkoa ja mitään ei kuulunut. Menin käymään ja sanoin äidille että pahoitin mieleni. Hän sanoi että ei tarkoittanut sillä mitään ja että saan käydä jos haluan (ei sanonut että hän haluaa sitä). Nyt on mennyt viitisen viikkoa tuosta käynnistä. Mitään yhteydenottoa ei ole tullut sieltä ja en itsekkään uskalla enää mennä. En pysty kun tiedän että eivät toivo sinne minua. Riitoja ei ole eikä mitään. Äidin väsymys vain. Nyt kesällä ovat käyneet veljen luona lomalla ja veli perheineen siellä parikin viikkoa. Meitä on nähneet viimeksi kesäkuussa. Pelkään että lapsemme jää ihan vieraaksi mummolle ja papalle. Tunnen hylätyksi olon vaikka tiedän että kolmikymppinen ei saa riippua vanhemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävit ennen lapsen tuloa?
Vähän harvemmin kun töissä eikä satu samat aikataulut äidin kanssa. Äitiyslomalla olen pystynyt menemään äidin aikataulujen mukaan. Annan kyllä vauvaa syliin mutta hoidettavaksi en ole jättänyt yhtään kertaa. Ap
Tämä on varmasti myös sisaruskateutta mulla ja yksinäisyyttä kun päivät on pitkät äitiyslomalla. Äidillä on töissä seuraa joten ei kaipaa minua niinkuin minä häntä. Ap
Loukkaantuisin ja vaatisin selitystä miksi veli kelpaa ja minä en.
Voihan olla, että olet jostain syystä raskasta seuraa..? Se pitäisi kyllä kertoa. Todella inhottava tilanne kyllä!
On kyllä outoa. Soitahan het isällesi ja kysy häneltä mikä homman nimi. Tuo on jo törkeää, että veljeä perheineen majoitettu kaksi viikkoa ja ovat käyneetkin siellä.
Sinut on hylätty ja sinulla on oikeus olla loukkaantunut. Oletko muuten kutsunut vanhempiasi kylään?
Äitisi ei ole normaali. Älä enää mene loukattavaksi jos ei kutsuta. Parempi julma todellisuus (ettei teitä kaivata), kuin itsensä pakkotyrkyttäminen. Jospa neuvolan kautta löytyisi keskusteluapua tilanteesta keskustelemiseksi ulkopuolisen kanssa.
Äitisi voi oikeasti olla uupunut. Vuorotyö vanhemmalle ihmiselle on tosi rankkaa, menopaussi tuo uniongelmista muutenkin.
En tiedä loukkaantuisinko, kun olen aika huono loukkaantumaan muutenkin. Häkeltyisin varmaan ja toivottavasti osaisin myös mennä itseeni ja miettiä mikä on äidin asenteen takana. Yrittäisin löytää jonkun tasapainon kyläilyssä, esim. ajoittaa sellaisiin päiviin kun vuorotyötä tekevät vanhemmat ovat paremmissa voimissa. Enkä odottaisi mitään sen kummempaa "palvelua" kun kyläilen. Aikuiskontakteja minulla on omasta takaa, joten sitä tarvetta ei vanhempien ole koskaan tarvinnut tyydyttää.
Oma äitini sanoi jo kun esikoisemme syntyi 17 v. sitten, että hän ei ole mikään hoitoautomaatti. Eikä hän ollutkaan, vaan "vain" kiva mummi lapsillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen viikko on sekin usein näkemistä.[/quote
Ei ole joka toinen viikko näkeminen mitään usein näkemistä. Oma äitini harmittelee kun en käy useammin kuin kerran viikossa. Viilentäisin apna välit ja odottaisin ottaako äiti yhteyttä. Outoa ettei oma äiti jaksa tytärtään edes paria tuntia viikossa. On kyllä prioriteetit hukassa jos työ uuvuttaa niin paljon.
Meillä nähdään etäisyyden vuoksi isovanhempia noin kerran vuodessa. Joten kyllä joka toinen viikko on usein.
Olisin loukkaantunut ja ihmettelisin kovasti. Valitettavasti äidit eivät ole täydellisiä ja tekevät virheitä ja saattavat kohdella lapsia epätasa-arvoisesti, eikä välttämättä sinussa ole mitään "vikaa".
Minäkin kysyisin isältä miten menee ettei äitisi ole masentunut kun kokoajan väsyttääkin, kilpirauhasongelmaa tai muuta. Loukkaantuisin kyllä ja varmasti sanoisin tuosta että veljesi perhe kyllä voi vierailla, miksi? Tosi inhottava tilanne kyllä 😩
Ainakin hän sanoi suoraan, eikä alkanut vain välttelemään. Voithan siitä loukkaantua mutta ei kai äitisi sille mitään mahda, että on väsynyt. Ehkä veljen perheen kanssa on erilaista olemista, ei niin väyttävää?