Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioita tämän kesän häistä (turhautuneen vieraan näkökulma)

Vierailija
04.08.2017 |

Olen siinä hyvässä hieman alle 30v ikäryhmässä, jossa ympärilläni monet menevät naimisiin. Siksi tänä kesänä onkin neljät häät ja kolmet polttarit, joihin osallistun (2/4 häistä nyt takana).

Tässä tähän mennessä kertyneitä huomioita häistä:
- Morsiusparilla menee häihin tuhottomasti rahaa - useita tuhansia euroja (näissä tapauksissa). Rahaa menee kyllä vieraillakin. Kaikissa neljissä häissä toivottiin rahaa lahjaksi, oma hääasu maksoi (käytän samaa kaikissa kesän häissä), yksien häiden matkat ja majoitus (Suomen sisällä kuitenkin) sekä ne polttarit. Tuntuu, että vieraankaan näkökulmasta rahanmenoa ei voi estää. Erityisesti nyt, kun häitä on näin monet, niin se ottaa kyllä päähän.
- Häät tuntuvat olevan aika samanlaisia. Samat leikit, samantyyliset kampaukset/mekot morsiamilla, sama seuraintalo/mikä kaupungista aina juhlatilaksi löytyykään ym. Jopa koristelu menee tietenkin tiettyjen trendien mukaan. No, sitähän se toisaalta on.
- Jos häissä on pieniä lapsia, eivät lasten vanhemmat ehdi olla juhlimassa ollenkaan. Vanhemmat ovat koko ajan lapsiparkissa. Itse koen, että hääpari maksaa tällöin ns. "turhaan" 50-80€/aikuinen siitä, että he tulevat häihin vain vahtimaan lapsiaan (eivätkä lapsetkaan tuntuneet viihtyvän.)
- Häihin kutsutaan ties keitä, jotka eivät ole läheisiä. On selvästi ns. B-luokan vieraita ja sitten ne tärkeimmät. Miksi??

Millaisia kokemuksia ja ajatuksia teillä on tämän kesän hääjuhlista?

Omat huomioni ovat aika kärjistettyjä. Nämä kaksi hääjuhlaa, joissa olen tähän mennessä kesällä ollut, ovat olleet toki omalla tavallaan ihania. Silti turhauttaa se rahanmeno, harvojen kesäviikonloppujen sulaminen hääjuhlien lisäksi polttareihin yms... Tietenkin minkä sille mahtaa, että häitä on nyt useammat. Kohta niitä ei ole taas moneen vuoteen, ellei joskus tule jokin 2. kierros (toivottavasti toki ei, vaan pysytään ensimmäisessä liitossa).

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiuspari?

Vierailija
2/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja sitten vielä tämä kaiken huippu: osa tutuistani (tulevia morsiamia) hehkuttaa jo nyt VUODEN päästä olevia häitään. Esim. yksi instapäivitys: "Tänään enää 365 päivää meidän häihin!!".

Siis... argh. Ihanaa kyllä, mutta jotain rajaa. Ja tiedän, ei ole minulta pois, että toiset ilahtuvat ja ilakoivat. :)

t. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsiuspari?

? Mitä tarkoitat.

t. AP

Vierailija
4/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morsiuspari?

? Mitä tarkoitat.

t. AP

Hänellä on ilmeisesti suppea sanavarasto. Ei varmaan ole kuullut tuota sanaa ennen tai pitää sitä jotenkin virheellisenä.

Vierailija
5/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Häihin ei ole pakko mennä.

2. Lapsia ei ole pakko ottaa mukaan juhliin.

Ei muuta.

Vierailija
6/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tuntuu häissä menneen aika muiden seuraamiseen? Juhlitko itse yksin?

Toisaalta voit säästää tuntuvasti, jos olet estynyt osallistumaan juhliin.

Vierailija
7/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se totta, että jos monet häät osuvat samalle kesälle, kyllä rahanmenoa tulee. Meillä on yhdet häät tiedossa ja ne ovat kotipaikkakunnalla. Lahjaan laitetaan 100 e.

Jos olisi neljät häät ja parit polttarit ja osakin näistä vieraalla paikkakunnalla, puhuttaisiin helposti tonnista hotelliyöpymisineen, matkoineen sun muineen.

Vierailija
8/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jäin vaan miettimään, että onko pakko osallistua kaikkiin häihin tai polttareihin, jos se tuntuu paljolta?

Vierailija
9/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä mene, jos noin koville ottaa.

Tuo kuuluu tiettyyn elämänvaiheeseen. Ei niitä häitä hautaan saakka sinulla ole montaa kesässä.

Se, että itse haluat ostaa juhlamekon (jolla varmasti sinulla on käyttöä joskus muulloinkin) tai juot polttareissa kalliita drinksuja tuskin on hääparin vika. Juhliminen nyt vaan yleensä maksaa hiukan! Se on sitä elämää. Pienelläkin budjetilla voi juhlia, eikä lahjojenkaan tarvitse olla kalliita. Voit vaikkapa tarjota lahjaksi sitä, että avustat tarjoilussa tai kuvaat juhlat.

Kyllähän minä sen tajuan, että jos on budjetti tiukalla, niin voi harmittaa se, että menoja osuu paljon samalle kesälle. Mutta tuskin voit nyt oikeasti syyttää siitä kavereita. Että "kyllä ovat ajattelemattomia, kun eivät lykänneet minun takiani vähän noita häitä".

Vierailija
10/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei hyvää päivää... mikään ei näemmä lapsettomista ole ok. Jos ei saa lapsenvahtia - kaikilla kun ei ole sitä mummolaa, jonne lykätä lapsia - on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko jätät häät väliin tai otat lapsen mukaan ja huolehdit hänestä itse.

Jos häät ovat perhejuhlat ja siellä on varattuna lapsille nurkkaus, niin haloo, miten se nyt on sitten jotenkin SYNTI, että vanhemmat vahtivat lapsiaan siellä? Pitäisikö jättää nelivuotias sinne ihan valvomatta? Mitä helv....

Vai onko niin, että ap:ta ärsyttää ylipäätään lapsiperheet, ihan sama mitä ne tekee?

Vierailija
11/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lapset häissä -teemaa aina ihmettelen, ehkä koska olen itse syntynyt ja asunut parikymppiseksi asti Etelä-Euroopassa. Minun kotikulmillani lapset oli aina häissä mukana, ja siellä silti juotiin alkoholiakin, ihan kunnolla. Ei kukaan sitä minään ihmeellisenä pitänyt. Lapset löysivät leikkiseuraa tai touhusivat omiaan, aikuiset juttelivat, söivät ja joivat. Kaikilla oli yleensä mukavaa. Ihan pienten lasten äidit nyt joutuivat enemmän lapsiaan vahtimaan mutta muuten kaikki sai olla vapaasti. Eikä ketään häirinnyt lasten itku tai leikkivien lasten kiljahdukset tms. Enkä tiedä lapsia jotka olisivat traumatisoituneet näistä juhlista - itse muistan että hauskaa aina oli, aikuisetkin oli vähän juoneena mukavampia ja eloisampia :)

Siksi on ehkä vaikea sopeutua tähän suomalaiseen ajatukseen että juhliminen ainakin jos mukana on vähänkään alkoholia, on jotain mihin lapset ei sovi. Itse tykkäisin kyllä enemmän sellaisista rennoista juhlista joissa on kaikkia vauvoista vaareihin, eikä silti tarvitse olla jäykkänä, selvänä ja asiallisena koska muka rento humaltuminen olis ijotain niin kauheaa että sitä saa vain aikuiset nähdä. 

Vierailija
12/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toivottaisi joka häissä rahaa niin varaa olisi antaa ehkä kymmenen euroa, jos häitä neljät kesässä. Ilmankos en saa kutsujakaan..

Vierailija
13/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun sain lapsia (joista yksi erityislapsi ja kaksi muuten vain melko touhukasta), olen toivonut, että juhlakutsuja ei juuri tipahtelisi. Eipä siinä itse ehdi tosiaan muuhun keskittymään kuin lastensa paimentamiseen, että osaisivat käyttäytyä edes jotenkuten ja olematta pahemmin häiriöksi. Toisaalta tietysti kiva, että lapsetkin pääsevät näkemään juhlia, mutta aika rankkaa on vanhemmille. Sitten kun kasvavat niin ihan eri juttu.

Vierailija
14/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari maksaa tiloista,ruuasta tarjoiluineen sekä ohjelmasta. Joskus myös viinasta. Kyllä minä olen ehtinyt ihan hyvin syömään, vaikka on lapset matkassa ja ison osan ohjelmastakin seuraamaan, joten ei se hääpari ole turhasta maksanut. Vai olettaako ap, että lapsiperheet ei voi syödä, jos lapsi on leikkipaikalla, että tarvitaan 2 aikuista tuijottamaan herkeämättä 3v ikäistä?

Toiseksi en anna häälahjaksi rahaa. Pyytää saa ja vedota siihen, että halutaan matkalle tms., mutta vieraana minä saan päättää, mitä tuon muistoksi. Minulle on vieras ajatus siitä, että vieras kustantaa oman osuutensa.

Mutta tuon B-luokan vieraiden dilemman olen havainnut. Häät on turhan usein morsiamen ja kavereittensa yhdessä ideoima asia, jossa sukulaiset on lähinnä maksajina. Kaikki hauskuus on pienen sisäpiirin juttu, muut ova statisteina ja osin jopa kehotetaan, että kakku on leikattu, lähtekää pois,että saadaan aloittaa juhla.

Vierailija
15/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta niitä ei ole taas moneen vuoteen, ellei joskus tule jokin 2. kierros (toivottavasti toki ei, vaan pysytään ensimmäisessä liitossa).

Yleensä ne "toisen kierroksen" häät ovat paljon kivempia juhlia. Ainakin ne missä itse olen ollut, on järjestetty aikuisporukalla ja vapaamuotoisesti. Todella kivoja juhlia ovat olleet ja on oikeasti ollut hauskaa ja tuntunut siltä, että niissä juhlitaan todellakin hääparin avioitumista eikä vain morsiamen päivää prinsessana. Toisin kuin näissä lukuisissa ensimmäisen kierroksen häissä, joihin on kerätty kaikki mahdolliset hääkliseet.

Vierailija
16/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin! Minä olin viime kesänä kolmissa polttareissa ja häissä, tänä kesänä kaksissa. Vaikea niistä on poiskaan jäädä, kun läheisiä ystäviä + läheinen serkku. Polttarit voisi järkätä halvemmallakin mutta siitä en päätä yksin. Voin vaikuttaa varmuudella vai omiin + lasten ja miehen vaatteisiini ja mahdollisiin matkakuluihin. Joskus lahjaan - usein mukana kimppalahjassa.

Ps. Meillä lapset haettu häistä pois n klo 19-20.

Vierailija
17/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en äitinä ottaisi lapsiani mukaan häihin, joissa oikeasti haluaisin nauttia tunnelmasta, seurasta ja juomista. Ymmärrän, että muualla maailmassa voi olla toisin, olen ollut vain yksissä ulkomaalaisissa häissä, virolaisissa häissä, joissa siis lapset ei ollut kutsuttu, koska kyseessä oli tällainen cocktail-tyyppinen tilaisuus mm. ruoat olivat cocktail-paloja eikä istuttu juuri kuin seremonian ajan. 

Kun olin lasteni kanssa suomalaisissa häissä, tuntuivat häät paljon tylsemmiltä kuin ehkä jostakusta toisesta. Siellä vain syötiin ja kuunneltiin puheet ja sitten toivottiin häävalssin alkua, että voitaisiin lähteä ennen kuin taapero vetää väsymyksestä raivarit. Muistan auttaneeni lapsia ruoan ottamisessa ja ruoan syömisessä ja käsien pesemisessä ja vahdin, etteivät tipahda mereen (häät meren rannalla) tai kalliolta ylipäätään mihinkään. Lapsilla oli tuttuja paikalla mm. isovanhemmat ja kummit, mutta niinhän siinä aina käy, että kun nämä siirtyvät tanssimaan, juttelemaan ystävien kanssa jne. niin kyllä se vahtiminen jää (ja kuuluukin jäädä) vanhemmille. Sellainen koko kylä katsoo ei toimi ainakaan suomalaisissa häissä, koska käytännössä lapset ovat silloin heitteillä ja on vain hyvästä tuurista kiinni, ettei kukaan löydy illan päätteeksi hukkuneena. Esim. löysin 2-vuotiaani pihalta, kun olin käynyt morsiamen kanssa juttelemassa ja mummi oli pitänyt tuolloin lasta sylissään. Mummi oli sitten mennyt tanssimaan, ja lapsi oli lähtenyt pihalle eikä kukaan ollut estänyt. Eikä se ollut mummin vika, vaikka kuinka mielelläni häntä syyttäisinkin. Hän oli juhlimassa ja viihteellä eikä lastenvahtitehtävissä. Kyllä tällaisissa tilaisuuksissa pitää vain itse huolehtia niistä lapsistaan eikä sysätä muiden vastuulle niitä, koska ihmiset eivät juhlamoodissa ole niin huolehtivaisia kuin normaalisti. Pienikin määrä alkoholia herpaannuttaa keskittymiskykyä ja arvostelukykyä niin, että jokin 2-vuotias meren rannassa ei tunnu miltään - onhan niitä siellä ennenkin ollut ja myös hukkunut.

Jos siis haluan vain syödä ja viettää aikaani lasteni kanssa, niin otan lapset mukaan juhliin. Jos haluan oikeasti nauttia seurasta, ohjelmasta ja alkoholista, niin jätän lapset kotiin. Eri asia ehkä kouluikäisten lasten kanssa, mutta alle 7-vuotiaita en tosiaan uskaltaisi jättää vahtimatta vieraassa paikassa.

Olen muuten ollut yksissä lapsettomissa häissä lapsettomana, jossa sain morsiamen kaason lapset vahdittavikseni. Sain kuulla tästä paikan päällä. Ei ollut silloinkaan kivaa. Eikä myöskään mielestäni reilua.

Vierailija
18/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häävierailijoiden valitukset siitä, että heiltä menee rahaa on huvittavaa luettavaa. Köyhyys on kyllä noloa. :D Menkää töihin, niin voi tehdä mitä lystää, eikä tarvitse rahasta huolehtia.

Vierailija
19/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Häihin ei ole pakko mennä.

2. Lapsia ei ole pakko ottaa mukaan juhliin.

Ei muuta.

Kiitos itsestäänselvyyksistä.

1. En haluaisi loukata hyviä ystäviäni jäämällä pois häistä. Kuten sanoin, ovat ne aina omalla tavallaan ihanat, mutta nyt kun niitä on näin monet polttarit mukaanluettuna, on se vaan todella paljon.

2. Minulla ei ole lapsia.

T. AP

Vierailija
20/48 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tällaisissa lapsettomissa "kaverihäissä" joissa isovanhemmat ja vähäiset vanhemmat sukulaiset epäsuorasti toivoteltiin kotiin kakun jälkeen. Sitten alkoi kotibilemeininki: ryyppääminen, musaa kovaa levyltä ja morsiankin vaihtoi häämekon bilevaatteisiin. Olivat mielestäni vähän hengettömät häät, koska eri sukupolvet mielestäni kuuluvat häihin, niin oli lapsuudessanikin.

Harmittaa, jos eivät nykylapset enää saa hääkokemusta, minusta ainakin oli pikkutyttönä ihana katsella morsiamen mekkoa ja tanssia.

Ja pliis: hommatkaa häihin elävää musiikkia, mieluiten hyvä hääbändi. Levymusiikki on niin laimeeta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän