Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustan ekaa kertaa junalla. Pari kysymystä!! (apua!)

Vierailija
04.08.2017 |

1. Jos ostan verkkokaupasta junalipun, voinko näyttää sen matkan aikana kännykästä?

2. Voiko junassa mennä istumaan ihan mihin vaan, jos olen siis maksanut sen lipun netissä?

3. Kun odotan junaa, ja se tulee ja pysähtyy, niin aukeaako ovet itsestään kun mennään sisään? Entä junasta lähtiessä, kun juna pysähtyy, niin pitääkö ovet jotenkin avata?

4. Kun istun junassa, onko junan kummallakin puolilla ovet, ja voiko kummastakin poistua?

Kiitos vastauksista!!!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VRn lipunmyyntisekoilut jatkuvat vuodesta toiseen. Nyt ei lippua voi ostaa junasta. Jos ei tätä tiedä niin sakotetaan rankasti. Lippuja myydään jossakin. Kannattaa mieluummin mennä vaikka Onnibussilla. Se on halvempaakin. Ja lipun voi ostaa kuskilta.

Koskee vain lähijunia, jotka liikennöivät HSL:n alueella. Kaukojunissa lippuja myydään yhä normaalisti junissa.

Ja se on HSL, joka sekoilee: Se halusi lipunmyyjät poistettavan, ei VR.

Kaikki lähijunat eivät ole HSL-alueella, lipunmyyntiuudistus koskee myös VR:n lähijunia, esim. Lahden ja Riihimäen suunta

Ja ihan jos täälläkin matkustan Toijalasta Tampereelle lähijunalla, uudistus koskee sitä.

Vierailija
22/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä jos poistun vahingossa raiteile? :(

Sitten kuolet junan alle. 

Kannattaako ottaa tuollainen riski ja lähteä junalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä jos poistun vahingossa raiteile? :(

No et kai kuvittele olevasi ainoa ihminen siellä junassa? Katso nyt vähän mallia muistakin niin pärjäät.

Vierailija
24/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 28-vuotias, asun Jyväskylässä, ja olen mennyt junalla aivan muutaman kerran. Ei tarvitse missään perähikiässä asua välttääkseen junalla matkustamisen.

Sukulaiseni kaikki asuvat täällä, minulla on oma auto, ja pidempiä matkoja olen mennyt linja-autolla. Täällä linja-auto hoitaa paikallisliikenteen.

Lähes poikkeuksetta nämä "SIIS MITEN ON MAHDOLLISTA ETTET OLE KULKENUT JUNALLA YMS??!?!?!" -ihmettelijät ovat itse pieneltä paikkakunnalta. Kulkevat kotipaikkakunillaan ja opiskelemassa junilla.

Että, ei tarvitse olla 12-vuotias, jos ei ole tullut junalla kuljettua :)

Vierailija
25/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kysymyksiisi on tullut hyvät vastaukset, täsmentäisin tätä paikka-asiaa vielä. Eli jos lipussasi lukee paikka, mene sille paikalle istumaan tai vaihtoehtoisesti ravintolavaunuun suoraan niin ei tarvitse etsiä omaa paikkaa. Katso missä vaunussa paikka on ja mene siihen vaunuun. Junan ulkopuolella lukee vaunun numero, myös näyttötauluissa laiturilla näkyy miten vaunut sijoittuvat, mutta tämä ei läheskään aina pidä paikkaansa.

Väärällä paikalla tarkoituksella istuvat matkustajat ärsyttää (ymmärrän tietysti esim. sarjalippujen käyttäjät ja varusmiehet). Voit rohkeasti pyytää paikallasi istuvaa kanssamatkustajaa siirtymään, kunhan olet varmistanut että se on tosissaan sinun paikkasi. Ethän halua itse joutua jälleen siirtymään jos joku pyrkii omalle paikalleen.

Varaudu tosiaan siihen, ettei juna ole ajallaan. Ja saavuttuasi asemalle, katso ensin isosta näyttötaulusta mille laiturille junasi saapuu. Laiturin ja aikataulut voit tarkistaa myös tältä sivulta: https://www.junat.net/fi/.

Hauskaa junamatkaa!

Vierailija
26/36 |
04.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätätilanteessa katosta tipahtaa Sariinikaasunaamari, laita naamari ensin itsellesi ja auta vieressä istuvaa vasta sen jälkeen.

Tuolin alta löytyy pelastusliivi,luotiliivi, nahkaliivi, ja rintaliivit.

Hätätilanteessa poistuminen suoritetaan tönimällä ja kiipeämällä edessä olevien ylitse.

Vierailija
27/36 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikaa, kun oon viimeeksi junalla matkustanut, mutta onko niitä vanhoja sinisiä junavunuja vielä liikenteessä? Niissähän ei siis ole mitään nappia vaan kahva, jota on käännettävä.

Siniset vaunut ovat poistuneet jo liikenteestä, lukuun ottamatta Kolarin yöjunia joissa sinisiä on sesonkiaikana koko junarungollinen ja muuten muutama vaunu per juna. 

Vierailija
28/36 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä peräkamarin asukkeja. 

Jos asut vielä kotona, niin kysy äidiltäsi, josko lähtisi vaikka saattamaan. 

Enemmän kuin itse kysymykset, minua kiinnostaisi tällaisen ihmisen tausta. Miten on voinut kasvaa noin avuttomaksi? 

Ellei kysyjä ole n. 12-vuotias. 

Minulla on yksi yli 60v tuttava joka ei ole koskaan matkustanut junalla. Ei uskalla, kun ei tiedä miten kuuluu toimia, vaikka kuinka yrittää häntä neuvoakin.

Että kyllä näitä on.

Mutta tuollaisilla onkin jotain pientä häikkää korvien välissä. 

Vierailija
29/36 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt ostaa lippua kahdelle matkustajalle ja autolle Pasilasta Savonlinnaan.

Lipun henkilöille saattaisi saada mutta vielä auto niin se tuntuu ylivoimaiselta .

En edes uskalla yrittää tilata lippua Salossa Savonlinnaan tai Salosta Kemiin.

Onko nyky junat ratikoita , hypätään junaan ja katsotaan mihin joutuu. Edullisuutta ja käytännöllisyyttä mainostetaan mutta juuri nämä ominaisuudet puuttuvat. Nyt tehdään vielä uusia junia joihin ei pääse millään . Pitäisi oikein päästä näkemään joskus onko junissa ylipäätään ketään.

Vierailija
30/36 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ottaa kuvankaappaus siitä mobiililipun qr-koodista niin sen saa heti auki kun konnari tulee. Jotkut alkaa junassa huonolla nettiyhteydellä vasta siinä vaiheessa kaivelemaan puhelintaan ja avaamaan lippuaan kun konnari astuu vaunuun. "Joo ei tää nyt aukee, tässä vähän kestää...".

Ja junassa tosiaan se nettiyhteys pätkii välillä, se on normaalia.

Vierailija
31/36 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinisten junavaunujen ovien avaaminen oli joskus vähän kuumottava tilanne. Kahva piti painaa kunnolla alas (? muistaakseni) ennen kuin oven sai avattua. Joskus ei kahva ollut oikeassa asennossa ja paniikissa riuhdoin ovea eestaas. Odottelin aina oville menoa viimeiseen asti. Toivoen että joku muu samalla asemalla jäävä menee ovelle ensimmäisenä.

Vierailija
32/36 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukojunissa ostettuun loppuun tulee automaattisesti paikka. Jos et halua koneen antamaa paikkaa nettisivuilla voi valita mieleisen paikan. Jos matkustat lemmikin kanssa, paikka on varattava lemmikivaunusta.

Vierailija
33/36 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella olemassa aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan matkustaneet Helsingin lähiliikenteessä, ei lentokoneessa, laivassa tai  pitkän matkan bussilla. On asuttu sellaisessa paikassa, että noita ei ole ollut tarjolla tai ei ole ollut tarvetta. 

AP on saanut aivan asiallisia vastauksia. Minä olisin aivan yhtä avuton Helsingin lähiliikenteessä, vaikka junamatkustaminen ja pikavuorot ovat tulleet tutuiksi.

Jos junassa on vähän matkustajia, on ihan sama, missä istuu ja vielä matkallakin voi tarkistaa, missä on vapaita paikkoja. Netistä ostaessa ainakin ennen pystyi valitsemaan paikan, mutta VR:n tavat tuntien se ei ehkä enää ole mahdollista.

Vierailija
34/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kommentti. Ei kaikki voi, ole tai matkusta junilla ja on ihan hyvä normaali asia että kysyy apua.. itse tunnen ihmisiä ketkä eivät ikinä ole menneet junalla, ei mitään hyötyä tommosesta että häpäisee ihmisiä kun he ovat yrittäessään oppimaan paremmin ensimmäiseen kertaan

Vierailija
35/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän junia myöhässä kulkee, mutta ap:n juna sentään jo varmuudella mennyt - ketju avattu 2017.

Vierailija
36/36 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan junalla matkustaminen tietysti stressaavaa. Ei ole niin kuin bussissa, jossa voi sisään noustessa vaihtaa pari sanaa kuljettajan kanssa. Pitää olla valppaana kuulutusten suhteen ja katsoa hemmetin tarkkaan, ettei ole menossa väärään junaan. Hirveintä on se, kun joutuu vaihtamaan junaa jossain hiivatin lepikossa keskellä yötä, kun asemakaan ei ole auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän