Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen tapa siivota - argh

Vierailija
03.08.2017 |

Hän mieltää siivoamiseksi vain sen että pestään lattioita tms.

Ei tajua lainkaan että tavarat pitää myös laittaa paikoilleen. Eli ensin pitää olla ne paikat mietittyinä ja sitten kanssa pitää ne tavarat siellä.

Eli nytkin kun ns siivosi lasten kanssa, sanoi lapsille epämääräisesti että "siivotkaa huoneenne" ja siinä se.

Lopputulos on nyt se että koko asunnon tavarat on nosteltu sikin sokin eri tasopinnoille. Kirjat, roskat, likapyykki, vaatteet jne.

Lattia on kyllä pesty.

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä kun mies pyytää sinua nainen vaihtamaan auton renkaat? yrität, ja saat pelkkää naurua perään. tuntuu varmasti ihanalta kun rakas niin tukee.

Minä huollan itse oman autoni. Mies teetättää kaiken muilla. Sama koskee venettä jne. Myös remppamies piti hommata ulkopuolelta, siis niille hommille mitä minä en ehdi tekemään.

Ja kaksi kertaa vuodessa tapahtuva renkaidenvaihto ei varsinaisesti rinnastu kodin siivoukseen, jota pitää tehdä joka päivä. Eikä koti ole vaimon vaan yhteinen.

Ap

Onko teillä molimmilla oma vene? Eikös se ole jo vähän turhamaista.

Eipä tuossa niin lue. Siinä lukee että mies teetättää ulkopuolisella veneensä huollon, siivouksen, siirron jne. Ei siis tee itse edes sitä.

Vierailija
42/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää olla ne paikat mietittyinä ja sitten kanssa pitää ne tavarat siellä laittamalla ne heti oikeille paikoilleen näin tekemällä  ei tarvita erikseen siivoamista vasta, kun kaikki on kaaoksessa.

Ai-van. Tätähän minä nalkutan koko valveillaoloaikani. "Vie mennessäs, tuo tullessas".

Vaan kun lapsillekin sitä pitää opettaa. Ja mies ei edes edelleenkään hahmota mistä puhun.

Ap

Hän ei ole sinä, eikä sinuksi muutu vaikka kuinka yrittäisit opettaa. Jos parisuhteessa meinaa olla pitää oppia elämään toisen vikojen ja puutteiden kanssa. Tuskin sinäkään virhetöön olet, joten eiköhän miehelläkin omat ärsytyksen kohteet ole sinunkin tavoistasi. Tosin hän ei esitä niitä ajanvietteenä käytettävällä keskustelupalstalla ja anna varsin yksin puolisista kuvaa teidän parisuhteen "ongelmista". Itse en pidä erilaista siivouskäsitystä kovin suurena ongelmana. Meillä, kun tehdään rintarinnan asioista, kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Enkä vaadi piiska kourassa miehen selän takana tekemään asioita niin kuin minä haluan. Joten pesköön laittioita, minä järjestelen tavaroita. 

Meillä on muuten kaksi hyvin erilaista lastakin kyseisessä asiassa. Toisella on tavarat järjestyksessä ja toisella ei. Eläköön ne pienet erot.

Minua ei kiinnosta se että miten miehestä tämä nyt on kamalaa tms.

Tavaroille pitää olla paikat, ettei joka hemmetin päivä mene tuntitolkulla tavaroiden etsimiseen (mies ei esim pääse koskaan ajoissa töihn, koska hänen tavaransa ovat aina hukassa). Enkä minä halua käyttää ainoaa elämääni jatkuvasti siihen että kuljen aikuisen ihmisen perässä. Ja minä haluan tehdä jotain keskittyen ilman, että joku koko ajan huutaa että "missähän mun farkkuni on" tai "missämissämissä" tai "me ei nyt päästä lähtemään kun autonavain on hukassa".

Ap

Muuta sitten omillesi, toisten kanssa elämäninen kun on loputonta joustamista ja sopeutumista toisten erilaisuuteen. Voin luvata sinulle, että jatkuva opettaminen lapsillekaan ei tee lapsista auttamatta järjestelmälläsiä.

Niin ja olen useasti lukenut täällä, että se siivoaa jota ärsyttää. :D

Tunnustan. Äitini nalkutti koko lapsuuteni tuota  "Vie mennessäs, tuo tullessas" ja yritti opettaa olemaan aina ajoissa jne. mutta myönnän olevani ap miehen kaltainen ja aina myöhässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä kun mies pyytää sinua nainen vaihtamaan auton renkaat? yrität, ja saat pelkkää naurua perään. tuntuu varmasti ihanalta kun rakas niin tukee.

Kömpelo yritys, auton renkaita ei vaihdeta viikottain mutta jokaisen vanhemman pitäisi  lapsilleen siivoaminen opettaa. En ole koskaan pyytänyt miestä vaihtamaan renkaita, sitä varten on huolto olemassa.

Next!

Vierailija
44/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä huollan itse oman autoni. Mies teetättää kaiken muilla. Sama koskee venettä jne. Myös remppamies piti hommata ulkopuolelta, siis niille hommille mitä minä en ehdi tekemään.

Ja kaksi kertaa vuodessa tapahtuva renkaidenvaihto ei varsinaisesti rinnastu kodin siivoukseen, jota pitää tehdä joka päivä. Eikä koti ole vaimon vaan yhteinen.

Ap

Kuinka helvetisti teillä sotketaan, jos joka päivä täytyy siivota? Ehkä sunkin kannattaisi tulla hiukan vastaan.

Vierailija
45/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koti siivota joka päivä? Juuri sillä lailla kun sinä sen vaadit tehtäväksi? Ou jee! Tätä on mukava muistella sitten Pietarin kanssa jutustellessa.

- Mites elämä meni noin niinkuin omasta mielestä?

- Hemmetin hyvin! Siivosin joka päivä ja haukuin miehen siinä sivussa. En tiedä mitä olisin voinut tehdä paremmin.

- Tää nyt menee jatkokäsittelyyn tuonne linnaan jossa lukee Kafka kyljessä, odota tässä hetki, ei pitäisi mennä kauaa, mutta se miesrassu nyt tänne ainakin pääsee, se on jo helvettinsä kokenut.

Kyllä lapsiperheessä kotona on siivottavaa ihan joka helkutin päivä. Vai miten teillä esim kokataan tai tiskataan tai katetaan tai raivataan pöytä? Pyykätään? Kahdesti vudessa?

Aina menee hullummaksi. Onko teillä montakin lasta, kun astiat eivät riitä useammalle päivälle, vai oletteko todella vähävaraisia? Ei kai pyykkiäkään nyt sentään joka päivä tarvitse pestä edes lapsiperheessä, mikäli lapsilla ja aikuisilla on käytössään useampi kuin yksi vaatekerta.

Vierailija
46/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaadit että mies siivoaa niin kuin sinä haluat niin sinun täytyy opettaa häntä siivoamaan, huom rauhallisesti ja kiltisti. Ja myös ymmärtää ettei aina eikä ihan heti onnistu.

Kaikki normaalit ihmiset vihaavat siivoamista. Onneksi on myös epänormaaleja ihmisiä, muuten hukkuisimme likaan.

Ihmisillä on erilaisia siisteyskäsityksiä. On soviteltava.

Jotkut miehet siivoavat tahallaan huonosti, tavoitteena että vaimot hoitavat siivouksen mieluummin itse.

Erimielisyydet kotitöistä ja siisteydestä voivat aiheuttaa avioeroja. Siivous on siksi vakava asia ja koska se on elintärkeä asia, siitä on pakko pystyä puhumaan ja on pakko tinkiä omasta mukavuudestaan.

Koeta olla ärsyyntymättä niin hirveästi vaikka onkin tärkeä asia. Siitä seuraa vain lisävahinkoa.

Vierailija
47/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jos ottaisitte siivoamisen rinnalle käyttöön uuden termin, vaikkapa järjestely? Ja se tarkoittaisi juuri tuota tavaroiden paikoilleen panemista. Olisiko asia miehelle helpompi mieltää, jos sanoisi, että ensin järjestellään, sitten vasta siivotaan? 

Vierailija
48/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas mulla on tavarat missä sattuu. En ole ikinä osannut tätä vie mennessäs, tuo tullessas systeemiä, saati että kaikille tavaroille olisi oma paikkansa. Mies sen sijaan on erinomaisen hyvä pitämään järjestystä yllä, omista tavaroistaan. Pyykeistä ei. Ei tiedä, minne puhtaat pyykit pitää viedä (vaikka tietää kyllä mistä puhtaita vaatteita voi ottaa; vaatekaapista), tai minne minun jäljiltäni olevat likaiset astiat kuuluvat. Häntä ei myöskään haittaa vaikka lattiat ja seinät olisivat liasta ja pölystä harmaana ja tahraisena, kunhan omat tavarat ovat siellä missä pitää..

Vierailija
49/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koti siivota joka päivä? Juuri sillä lailla kun sinä sen vaadit tehtäväksi? Ou jee! Tätä on mukava muistella sitten Pietarin kanssa jutustellessa.

- Hemmetin hyvin! Siivosin joka päivä ja haukuin miehen siinä sivussa. En tiedä mitä olisin voinut tehdä paremmin.

- Tää nyt menee jatkokäsittelyyn tuonne linnaan jossa lukee Kafka kyljessä, odota tässä hetki, ei pitäisi mennä kauaa, mutta se miesrassu nyt tänne ainakin pääsee, se on jo helvettinsä kokenut.

Kyllä lapsiperheessä kotona on siivottavaa ihan joka helkutin päivä. Vai miten teillä esim kokataan tai tiskataan tai katetaan tai raivataan pöytä? Pyykätään? Kahdesti vudessa?

Aina menee hullummaksi. Onko teillä montakin lasta, kun astiat eivät riitä useammalle päivälle, vai oletteko todella vähävaraisia? Ei kai pyykkiäkään nyt sentään joka päivä tarvitse pestä edes lapsiperheessä, mikäli lapsilla ja aikuisilla on käytössään useampi kuin yksi vaatekerta.

Tää on nyt selkeä provo, mutta vastaanpa nyt rautalangasta, että ei missään perheessä eletä nin, että käytetään ensin likaisiks kaikki huushollin astiat ennen kuin tiskataan.

Ja pyykissähän on muutakin kuin ihan se koneen pyöräyttäminen. Se että ne pyykit kiikutetaan pyykkikoriin, lajitellaan, ripustetaan ja sitten vielä kerätään pois kuivumasta.

Ja kyllä, lapsiperheessä on kotitöitä ihan joka päivä.

Vierailija
50/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mahtaa sun kämpässä olla kotoista, jos tosiaan 2x vuodessa peset pyykit, tiskaat astiat, raivaat ruokapöydän ja siivoat. Onko pahakin torakkaongelma jo? Onko naapurit jo valittaneet taloyhtiölle? Meillä on kolme lasta, kaksi aikuista. Pyykkiä tulee aika tasainen 8 konetta/ vko, sen voi pestä 1kone per päivä tai 8 konetta per viikonloppu. Ruokaa meillä syödään arkena 3x pvässä, viikonloppuna 4-5 kertaa päivässä, joka kerta tulee tiskiä ja roskia. Eli jos vkonlopunna en laittaisi astianpesukonetta käyntiin ollenkaan, meillä olisi maanantaina tiskipöydällä paskaisena 50 lautasta + lasia ja saman verran haarukoita, lusikoita ja veitsiä + tietty kaikki ruaanvalmistusastiat (= kattilat, pannut, saaattikulhot, uunivuuat, lastat ja kauhat yms.. jos siis et tiedä mitä ne on). Joo, ihan noin paljoa mulla ei kyllä astoita ole, täytyy myöntää vaikka Suomen rikkaimman 5% joukkoon kuulutaankin. 

Vierailija
51/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitää olla ne paikat mietittyinä ja sitten kanssa pitää ne tavarat siellä laittamalla ne heti oikeille paikoilleen näin tekemällä  ei tarvita erikseen siivoamista vasta, kun kaikki on kaaoksessa.

Ai-van. Tätähän minä nalkutan koko valveillaoloaikani. "Vie mennessäs, tuo tullessas".

Vaan kun lapsillekin sitä pitää opettaa. Ja mies ei edes edelleenkään hahmota mistä puhun.

Ap

Niin mutta vie mennessäs -nalkutus on vain SINUN käsityksesi siitä miten kodin siisteyttä pitää huoltaa. Se ei ole absoluuttinen totuus eikä automaattisesti paras tai ainoa oikea tapa.

Vierailija
52/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi ne jatkuvat saatanan autonrenkaat! Osaan vaihtaa ne ja sen verran massia löytyy, että voin viedä jopa vaihdettavaksi. Ai niin, olen nainen.

Nyt ei ollutkaan kysymys noinkin raskaasta tehtävästä, kuin renkaiden vaihto. Oli kysymys siivoamisesta. 

Meillä löytyy miehen jäljiltä siivouskaapista likaisia sukkia ym ym ym. Riittää kun on poissa silmistä. 

tuolla oli yritys vain selventää sitä itsestäänselvyyttä, että siivoaminen ei tule luonnostaan miehiltä, ja on ilmeisesti erittäin erittäin erittäin vaativa tehtävä heille yleisesti, kuten vaikka renkaiden vaihto olis mulle. 

jos tunnet hukkuvasi siivoukseen, miten olisi siivousapu ostettuna? kun sitä massiakin löytyy

Vierailija
53/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tää on nyt selkeä provo, mutta vastaanpa nyt rautalangasta, että ei missään perheessä eletä nin, että käytetään ensin likaisiks kaikki huushollin astiat ennen kuin tiskataan.

Ja pyykissähän on muutakin kuin ihan se koneen pyöräyttäminen. Se että ne pyykit kiikutetaan pyykkikoriin, lajitellaan, ripustetaan ja sitten vielä kerätään pois kuivumasta.

Yritä nyt päättää puhutko siivoamisesta vai kotitöistä. Kuten tuolla aikaisemmin sanottiinkin, jokainen rätin vilauttaminen tiskipöydällä ei ole siivoamista.

Vierailija
54/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei meilläkään kaikkia astioita tai vaatteita käytetä loppuun ennen koneen pyörittämistä, mutta pyykkiä tai tiskejä ei todellakaan pestä joka päivä lapsista riippumatta. Kuivumassa olevat pyykitkin voidaan viikata kaappiin vasta sitten, kun seuraava koneellinen lähtee pyörimään. Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole. Ap tekee itse elämästä vaikeaa.

Vierailija
55/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin mutta vie mennessäs -nalkutus on vain SINUN käsityksesi siitä miten kodin siisteyttä pitää huoltaa. Se ei ole absoluuttinen totuus eikä automaattisesti paras tai ainoa oikea tapa.

Mies saa tok hoitaa oman osansa järjestämisestä ihan miten vaan. Kunhan hoitaa ja hoitaa sen arjen lomassa.

Ei niin että se vaatii muun perheen poistumista kuukaudeksi jotta hän saa hoitaa sen oman osansa kerran vuodessa. Keskittyen.

Vierailija
56/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tajua lainkaan että tavarat pitää myös laittaa paikoilleen. Eli ensin pitää olla ne paikat mietittyinä ja sitten kanssa pitää ne tavarat siellä.

Eli nytkin kun ns siivosi lasten kanssa, sanoi lapsille epämääräisesti että "siivotkaa huoneenne" ja siinä se.

Lopputulos on nyt se että koko asunnon tavarat on nosteltu sikin sokin eri tasopinnoille. Kirjat, roskat, likapyykki, vaatteet jne.

Lattia on kyllä pesty.

Niin. Oliko teillä jokin sopimus, että mies sinä päivänä siivoaa lasten kanssa? Jos, niin sopikaa ensi kerralla tarkemmin, mitä kaikkea kuuluu tehdä. Nythän mies on oman ymmärryksensä mukaan toiminut oikein.

Keskustelkaa asiasta, mutta älkää jääkö jumittamaan tuohon siivota-sanan merkitykseen. Keskustelkaa siitä, mitä kotitöitä säännöllisesti pitää tehdä. Onko miehen mielestä ok, että ruokapöydällä on likaisia sukkia, kirjahyllyssä väriliituja jne., eli tavarat sikin sokin eri tasopinnoilla?

Vierailija
57/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei meilläkään kaikkia astioita tai vaatteita käytetä loppuun ennen koneen pyörittämistä, mutta pyykkiä tai tiskejä ei todellakaan pestä joka päivä lapsista riippumatta. Kuivumassa olevat pyykitkin voidaan viikata kaappiin vasta sitten, kun seuraava koneellinen lähtee pyörimään. Ei tämä mitään rakettitiedettä sentään ole. Ap tekee itse elämästä vaikeaa.

Sehän se on, kun mies ei kerää niitä oma vaatteitaan siitä koskaan. Ne kertyy pinoiksi sinne tänne, riipin raapin. Häneltä ei siis edes odoteta muita kuin omien vaatteidensa huoltoa eikä hän hoida edes sitä. Joskus se raivostuttaa niin, että olen nostanut kokeeksi telineen keskelle eteistä odottamaan että hän huomaa. Eikä silti huomaa.

Ja kyllä meillä tiskikone kaupungissa pyörii ainakn kahdesti päivässä ja mökillä tiskaan kolmesti päivässä.

Ap

Vierailija
58/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ap sama ongelma. Mieheni on äärimmäisen suurpiirteinen mitä siivoamiseen tulee ja minä taas perusteellinen ja pikkutarkka. Kumpikaan ei ole saanut vahingossakaan vaikutteita toisiltaan. En oikeastaan enää viitsi antaa mieheni siivota koska joutuisin menemään itse perässä. Tätä en tietenkään halua. En ole mikään nalkuttava akka. Mutta paremi on että jos miestä ei meillä siisteys niin kovasti kiehdo niin minä sitten itse hoidan sen asian. Näin on kaikilla parempi mieli. Vaikkakin jatkuva siivoaminen välillä ketuttaa ihan todella paljon.. Ja kun mieheni on juurikin sellainen että tavarat ei mene koskaan takaisin paikoilleen vaan ovat aina häviksissä niin se jos joku jurppii. Lasten lelut jos on esim jaloissa niin hän vaan "potkii" ne syrjään jotta saa polun raivattua itselleen. Ei tämä koskaan muutu, koska en pysty toista ihmistä muuttamaan. Tuskinpa minustakaan toisenlaista saisi tekemälläkään. Niin ja mieheni muistuttaa joka kerta jos mutisen hänen tavastaan siivota että SIIVOA ITSE JOS EI KELPAA! Näin teen ;)

Vierailija
59/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi ne jatkuvat saatanan autonrenkaat! Osaan vaihtaa ne ja sen verran massia löytyy, että voin viedä jopa vaihdettavaksi. Ai niin, olen nainen.

Nyt ei ollutkaan kysymys noinkin raskaasta tehtävästä, kuin renkaiden vaihto. Oli kysymys siivoamisesta. 

Meillä löytyy miehen jäljiltä siivouskaapista likaisia sukkia ym ym ym. Riittää kun on poissa silmistä. 

tuolla oli yritys vain selventää sitä itsestäänselvyyttä, että siivoaminen ei tule luonnostaan miehiltä, ja on ilmeisesti erittäin erittäin erittäin vaativa tehtävä heille yleisesti, kuten vaikka renkaiden vaihto olis mulle. 

jos tunnet hukkuvasi siivoukseen, miten olisi siivousapu ostettuna? kun sitä massiakin löytyy

Missä kohtaa kerroin hukkuvani siivoukseen? En todellakaan. 

Vierailija
60/150 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattia on kyllä pesty.

Niin. Oliko teillä jokin sopimus, että mies sinä päivänä siivoaa lasten kanssa? Jos, niin sopikaa ensi kerralla tarkemmin, mitä kaikkea kuuluu tehdä. Nythän mies on oman ymmärryksensä mukaan toiminut oikein.

Keskustelkaa asiasta, mutta älkää jääkö jumittamaan tuohon siivota-sanan merkitykseen. Keskustelkaa siitä, mitä kotitöitä säännöllisesti pitää tehdä. Onko miehen mielestä ok, että ruokapöydällä on likaisia sukkia, kirjahyllyssä väriliituja jne., eli tavarat sikin sokin eri tasopinnoilla?

Luuletko etten ole jauhanut asiasta. On selostettu, tarkennettu, täsmmennetty, toistettu ja opastettu. On sanottu, itketty, kirjoitettu meilitse, jaettu marttojen ohjeet, tehty seikkaperäiset kirjalliset listat jääkaapin oveen, olen jopa suomentanut sanalistoiksi kaikki siivoustermit jne.

Ap

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän