Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kategorioissa IT-alalla muka on 4000-5000e/kk palkat?

Vierailija
03.08.2017 |

Koodaajilla ja skriptareillako muka?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella monta oli ottajaa kun etsittiin koodaria vuosi sitten. Palkkapyynnöt olivat 3-4.5t/kk.

Tuskin kovin moni yltää edes yli 4t/kk. Itse en maksaisi, paitsi osaavalle jätkälle. Jos haluan tunarin niin pääsen halvemmalla maksamalla jollekin outsourcerille 3t/kk että palkkaa jonkun itä-euroopasta tai intiasta. Tuossa on mukana sitten kaikki sivukulutkin. Suomalainen koodari joka tienaa 3t/kk maksaa yhtiölle n. 6t/kk.

Ehkä 5-10% alalla olevista ovat sellaisia jotka ovat oikeasti päteviä. Ihan kauheata oli kyllä seurata yliopistolla opiskelukavereitten tunarointia. Niille päteville taas voi sitten maksaa oikeata palkkaakin. Esim machine learning algorithmi pörssissä tai menestyvä appsi kun voi tienata firmalle satoja miljoonia.

Itse en oikein usko että siitä opiskeluaikaisesta voi paljon päätellä. Minä esimerkiksi varmasti olin ihan megatunari opiskellessani, koska en ollut ikinä tehnyt mitään tietokoneilla ennen opintoja (siihen aikaan ei ollut nettiä joten käyttö ei ollut niin tavallista). Siellä minä olin hoo moilasena vanhojen demoscenen lapsikoodari-ihmeiden ja hakkerien seassa, ja minua ihan suoraan naureskeltiin, varsinkin kun olen nainen vielä ja varmasti monen stereotypiaan sopivasti vaikutin tyhmältä ja alalle sopimattomalta. 

Mutta luulenpa että monet niistä hämmästyisivät jos näkisivät minut nyt, 15 vuotta myöhemmin. Olen arvostettu ja hyväpalkkainen konsulttitalon konsultti, joka saan säännöllisesti asiakkailta hyvää palautetta työstäni koodaavana arkkitehtina. Tämä kehitys onnistuu, jos ei usko niitä höpöjuttuja että koodaaminen pitää aloittaa jo lapsena tai että tarvitaan jotain erityistä lahjakkuutta. Ei siihen tarvita kuin halua oppia ja työtä että oppii.

Vierailija
42/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tiedolla ja saan palkaksi Value for life ja rapiat 3keuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyviä esimerkkejä, että miksi naiset tienaa vähemmän. Jos kaikki palkkarahat annetaan hien hajuisille nörttimiehille, niin naisvaltaisille aloille ei jää mitään.

IT-alan hommiin pitäisi tulla naiskiintiöt, joiden osaamisella ei ole niin väliä. Tai toki on väliä, mutta mielestäni naiset ansaitsevat ihan yhtä hyvää palkkaa!

Vierailija
44/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monta oli ottajaa kun etsittiin koodaria vuosi sitten. Palkkapyynnöt olivat 3-4.5t/kk.

Tuskin kovin moni yltää edes yli 4t/kk. Itse en maksaisi, paitsi osaavalle jätkälle. Jos haluan tunarin niin pääsen halvemmalla maksamalla jollekin outsourcerille 3t/kk että palkkaa jonkun itä-euroopasta tai intiasta. Tuossa on mukana sitten kaikki sivukulutkin. Suomalainen koodari joka tienaa 3t/kk maksaa yhtiölle n. 6t/kk.

Ehkä 5-10% alalla olevista ovat sellaisia jotka ovat oikeasti päteviä. Ihan kauheata oli kyllä seurata yliopistolla opiskelukavereitten tunarointia. Niille päteville taas voi sitten maksaa oikeata palkkaakin. Esim machine learning algorithmi pörssissä tai menestyvä appsi kun voi tienata firmalle satoja miljoonia.

Toivottavasti Sinä et kirjoita teidän firman tarjouksia noine algorithmeinesi :D 

Intialaisissa on kuraa ja kultakimpaleita ihan niin kuin kotimaisissakin. Suomalainen kura on kuitenkin useissa tapauksissa parempaa, koska kommunikaatio onnistuu edes jotenkin. 

Itse kokemani suomalainen kura on kyllä ollut ulkomaalaista huonompaa, valitettavasti. Noi ulkomaalaiset taas voivat joskus yllättää positiivisesti. Yksikin jätkä teki c#illa kokonaisen ohjelman käyttöliittymällä parilla sadalla eurolla.

Viimeinen suomalainen joka saatin on ihan pätevä ja palkka 4t jotain. Eli ihan hyvin meni minun tarjous. Enemmänkin oltaisiin voitu maksaa.

Vierailija
45/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jormulee123 kirjoitti:

Tässä on hyviä esimerkkejä, että miksi naiset tienaa vähemmän. Jos kaikki palkkarahat annetaan hien hajuisille nörttimiehille, niin naisvaltaisille aloille ei jää mitään.

IT-alan hommiin pitäisi tulla naiskiintiöt, joiden osaamisella ei ole niin väliä. Tai toki on väliä, mutta mielestäni naiset ansaitsevat ihan yhtä hyvää palkkaa!

Älä jaksa. Osaaminen, kysyntä ja koulutus merkkaa. Tässä yhteydessä on hyvä muistuttaa että Suomen lääkäri- ja jutistikunta on todella naisvaltaista ja palkkaus on todella hyvä.

Vierailija
46/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outsorsaus maksaa kyllä yritykselle 'vähäsen' enemmän, vaikka tekijänä olisikin aloitteleva tunari Intiassa tai Itä-Euroopassa. Konsulttifirma laskuttaa vähintään 75e tunnilta, mikä tekee reilusti yli kymppitonnin kuukaudessa.

Vierailija
47/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jormulee123 kirjoitti:

Jaa-a. Tee siinä sitten bissnestä tuollaisilla. Vastoin yleistä luuloa ne palkkarahat kun eivät tule tyhjästä tai omistajien taskuista. Kuka asiakas olisi sitten valmis maksamaan noista naiskoodareitten huonoista tai toimimattomista tuotteista?

Eiköhän se olis parempi tehdä niin että laitetaan kivesvero vaikkapa 500e/kk/kives. Lisäksi nörttivero 1t e/kk jos on it-alalla tai valmistunut yliopistosta tiede-alalta. Ne rahat jaettaisin sitten naisille hyvityksestä vaikeasta elämästä. Boonusta jokaisesta äpärästä jotka pyöräyttävät jännimiehille niin ettei kenenkään yhoon tarvitsisi etsiä mitään hikistä hyvin tienaavaa it-nörttiä elättäjäksi.

Vierailija
48/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outsorsaus maksaa kyllä yritykselle 'vähäsen' enemmän, vaikka tekijänä olisikin aloitteleva tunari Intiassa tai Itä-Euroopassa. Konsulttifirma laskuttaa vähintään 75e tunnilta, mikä tekee reilusti yli kymppitonnin kuukaudessa.

Ei kyllä meille maksanut. Kyseessä oli venäläinen koodari ja suomalainen pk-seudulla toimiva yritys hoiti outsoursauksen. Tämä oli n. 3v sitten. Ei kyllä ollut edes tuon arvoinen.

Noi koodarit siellä kyllä tienaa 10-15e/h joten aika paljon teitä on vedätetty jos maksoitte 75e/h.

Vierailija
49/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata. Googlella ja facella on aloituspalkat hieman yli 100t/v piilaksossa ja nuo ovat parhaimmasta päästä. Jokainen voi tarkistaa tuon glassdoorista.

250t/v niin pitää jo olla aika hyvä duunissaan.

Höpö höpö. Esim Software Engineer III tienaa juuri Glassdoorin mukaan keskimäärin yli $200k, peruspalkka on vähän yli sadan tuhannen mutta siihen tulee toinen toinen mokoma tulosperusteisia palkkioita ja osakkeita. Käytännössä nuo maksetaan automaattisesti, kaveri joka ei noihin tuloksiin pääsisi olisi irtisanottu jo ensimmäisen kuukauden aikana.

Niinpä. Jos on kolmonen niin on kyllä jo monen vuoden työkokemus eikä mikään vastavalmistunut. Boonukset ei kyllä tuplaa palkkaa muualla kun finanssia-alalla.

Vierailija
50/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikein usko että siitä opiskeluaikaisesta voi paljon päätellä. Minä esimerkiksi varmasti olin ihan megatunari opiskellessani, koska en ollut ikinä tehnyt mitään tietokoneilla ennen opintoja (siihen aikaan ei ollut nettiä joten käyttö ei ollut niin tavallista). Siellä minä olin hoo moilasena vanhojen demoscenen lapsikoodari-ihmeiden ja hakkerien seassa, ja minua ihan suoraan naureskeltiin, varsinkin kun olen nainen vielä ja varmasti monen stereotypiaan sopivasti vaikutin tyhmältä ja alalle sopimattomalta. 

Mutta luulenpa että monet niistä hämmästyisivät jos näkisivät minut nyt, 15 vuotta myöhemmin. Olen arvostettu ja hyväpalkkainen konsulttitalon konsultti, joka saan säännöllisesti asiakkailta hyvää palautetta työstäni koodaavana arkkitehtina. Tämä kehitys onnistuu, jos ei usko niitä höpöjuttuja että koodaaminen pitää aloittaa jo lapsena tai että tarvitaan jotain erityistä lahjakkuutta. Ei siihen tarvita kuin halua oppia ja työtä että oppii.

Olet kyllä enemmän poikkeus kuin sääntö. Useimmat yliopistovalmistuneet koodarit kyllä hakeutuvat muihin työpaikkoihin niin nopeasti kuin mahdollista. Koodaus on todella stressikästä. Koko ajan pitää oppia uutta. Pomo jonka vaatimukset ovat ihan satumaailmasta hengittää jatkuvasti niskaan. Kaikenmaailman palaverit jossa epäpätevät kolleegat jauhavat paskaa hidastavat työtä.

Ei tosin koodaus mitään vaikeata ole. 90-luvulla nyt jokainen 15-v pikku jonne hääri demoskenessä ja ei ne nyt mitään ruudinkeksijöitä olleet. Nykyisin se vaan ala on nostettu jalustalle.

Vierailija
51/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi ohjelmistosuunnittelija vientiyrityksessä, palkka lähempänä viittä kuin neljää tonnia

Vierailija
52/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko peruskoodareilla tietyissä firmoissa jollain erikoistaidoilla taikka sitten johtotehtävissä olevilla. Jos juniori tienaa ton verran, niin myöhemmin sama tyyppi voi päästä niihin 7-9k tuloihin. Yksi kaveri on joka tokassa työpaikassaan tienasi 8k mutta sanoi että työilmapiiri ei ollut hyvä niin siksi lähti toiseen firmaan, jossa palkka on muutama satanen vähemmän mutta viihtyy kuulemma monta kertaa paremmin. 

Itse olen ihan toisen alan DI mutta kavereina paljon titeltä valmistuneita sekä muita it alan koulutuksen hankkineita niin siksi on jotain tietoa. 

Vierailija
53/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo kovat palkat on ainakin peruskoodarin tai järjestelmäasiantuntijan kohdalla historiaa.  Ei junnuille makseta enää tuollaisia liksoja ellei ole jo kovia referenssejä alla. Järjestelmäarkkitehdit ja ylemmän manageritason kaverit pääsee 4-6k palkkoihin, jotkut vielä kovempiin, mutta mikään yleinen palkkataso tuo ei ole. Varsin moni firma ulkoistaa tuota peruskoodausta halpamaihin ja uusien junioritason työntekijöiden lähtöpalkka pyörii 3k kieppeillä. Kovapalkkaisia nokiakauden ihmisiä höylätään jatkuvasti ulos firmoista yt-neuvotteluissa, joten osaaminen pitää olla kunnossa tavalla tai toisella siten, että organisaatio kokee sinut palkkasi arvoisena.

Koodarikin voi päästä koviin ansioihin, mutta sitten pitää tosiaan olla hallussa fantsuja ja viileitä pinnalla olevia pilvi- ja käyttöliittymätekniikoita...ja valmis työskentelemään vatsahaavaan asti projektin aikarajojen painaessa päälle.

Vierailija
54/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koodarina erilaisissa tehtävissä 20 vuotta eikä tuollaisia palkkoja näy.

En myöskään ole tuttavapiirissä törmännyt yli 3:lla alkaviin palkkoihin paitsi itsenäisesti konsultteina toimivilla, joilla työ on elämän sisältö.

Isoja palkkoja vetää pieni osa. Muut saavat sen noin 3500€ jos sattuvat löytämään hyvän homman.

Vierailija
55/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten itketään kun tilastoissa miehet tienaa enemmän. Johtuisko siitä että joka toinen nainen on joko siivooja tai lähihoitaja.

Vierailija
56/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junior, eli aloittelevan koodarin palkka on tuota luokkaa. Koulutus voi olla mitä tahansa opisto-, amk- yliopistotasoa, johon sisältyy tietotekniikkaopintoja, usein DI.

Huoks. Pitäisikö tässä ruveta opiskelemaan dippainssiksi, kun en maisterina kelpaa? Erinomaisesti suoritetut opinnot takana, työkokemusta parikymmentä vuotta, minkä jälkeen pääsin tuohon neljän tonnin bruttopalkkaan, kunnes firmassa iski yt:t ja lensin pihalle.

Oulussa oli muutama vuosi sitten koodareista niin paljon ylitarjontaa, että palkat olivat kahden tonnin pintaan. Nyt sitten firmat itkevät osaajapulaa ja harkitsevat siirtymistä muualle, kun niitä osaajia ei ole. Tarkoittanevat osaajalla senior-osaajaa.

Vierailija
57/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla on hirveät erot palkoissa vaikka kyse olisi ihan samantyyppisestä työtehtävästä. Kaikki ei vaan voi olla huippukonsultteja Reaktorilla, jotka tienaa 8000e + bonukset. Alimmillaan it-alan töitä tehdään selvästi alle 3000e:n kk-palkoilla, ainakin pk-seudun ulkopuolella ja varsinkin julkisella puolella. Oulussa on tarjottu töitä kokeneille Nokia-insseille alle 3000e:n palkoilla.

Tosin suurin ongelma ei ole hyvän palkan saaminen, vaan se että saako ylipäätänsä jostain vakipaikan alalta.

Vierailija
58/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata. Googlella ja facella on aloituspalkat hieman yli 100t/v piilaksossa ja nuo ovat parhaimmasta päästä. Jokainen voi tarkistaa tuon glassdoorista.

250t/v niin pitää jo olla aika hyvä duunissaan.

Höpö höpö. Esim Software Engineer III tienaa juuri Glassdoorin mukaan keskimäärin yli $200k, peruspalkka on vähän yli sadan tuhannen mutta siihen tulee toinen toinen mokoma tulosperusteisia palkkioita ja osakkeita. Käytännössä nuo maksetaan automaattisesti, kaveri joka ei noihin tuloksiin pääsisi olisi irtisanottu jo ensimmäisen kuukauden aikana.

Niinpä. Jos on kolmonen niin on kyllä jo monen vuoden työkokemus eikä mikään vastavalmistunut. Boonukset ei kyllä tuplaa palkkaa muualla kun finanssia-alalla.

Bonukset voi tuplata palkan it-alan myyntitöissä mutta ei muualla (ainakaan Suomessa).

Vierailija
59/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jormulee123 kirjoitti:

Mistä kumpujen yöstä tämä mielipide tuli? Olen IT-alalla oleva nainen ja tienaan vanhalta opistopohjalta ~6000 €/kk ja samanmoisia kolleegattaria (eri koulutuspohjilla, kauppatieteitä, DI, AMK) jotka tienaavat vähintään yhtä hyvin. Osaaminen ratkaisee.

Vierailija
60/128 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta, mitkä on ne koulutussuunnat jotka pitää käydä että pääsee tuollaisiin hommiin?

Esim. TTY:lla TiTe ja siellä ohjelmistotekniikka.

DI siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi