Missä kategorioissa IT-alalla muka on 4000-5000e/kk palkat?
Kommentit (128)
Aika paljon toi palkka riippuu firmasta. Olen koodarina ja palkka 4700€/kk+bonukset. Kaveri saa vastaavista hommista 3100€/kk (ykiopisto) ja toinen kaveri 5900€/kk (amk).
Oma koulutukseni amk.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, mitkä on ne koulutussuunnat jotka pitää käydä että pääsee tuollaisiin hommiin?
Ammattikorkeassa tietotekniikka, tietojenkäsittely tai mediainsinööri. Yliopistolla tietotekniikka tai tietojenkäsittelytiede. Moni koodari on tosin itseoppinut ja käynyt koulut vain muodon vuoksi tai sitten jättänyt kesken töiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, mitkä on ne koulutussuunnat jotka pitää käydä että pääsee tuollaisiin hommiin?
No yleensä TKK:lla esim. tietotekniikan koulutusohjelmasta valmistuttu diplomi-insinööriksi, ja lisäksi itse vuosien varrella opeteltu taitavaksi koodaajaksi. Lisäksi yleinen bisnestaju ja projektinvetotaidot on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ERP-konsulttina prosessinkehityksessä 5000e. Helpohkoa duunia, mutta vähän tylsää kyllä. Varsinaista IT osaamista mulla ei edes ole (koodaus tms).
Minkä koulutuksen olet käynyt päästessäsi noihin hommiin?
Kauppatieteiden maisteri. Oon ollut konsulttipuolella ja in-house "konsulttina" myös. Enpä tiennyt kyllä opiskeluaikana tällaisia hommia olevan olemassakaan :)
Harvemmin ihan junnu saa tuollaista liksaa, kyllä it-alallakin on eritasoisia osaajia.
Miehellä (insinööri, ylempi amk) peruspalkka 5000e, on pilvipalveluihin erikoistuva teknologiakonsultti manager-tasolla yhdessä big4-yhtiössä.
Jos on sopivaa osaamista, bonuksineen ja muiden lisien kanssa vuosiansiot nousee helposti lähemmäs 100k€. Perustamalla yhden miehen konsulttifirman pääsee ihan rivikoodarinakin samaan, ja näin hyvinä aikoina keikkaa riittää jatkuvasti.
Palkkoja vetää nykyään ylöspäin että osaajista kilpaillaan maailmanlaajuisesti ja esim Piilaaksossa ei-niin-kokeneenkin kaverin kokonaispalkat alkaa $250 000/vuosi optioineen.
Kotimaisten työnantajien onneksi kuitenkin asuminen sielläpäin on kuitenkin sen verran kallista ja verotus on Kaliforniassa tuossa palkkaluokassa Suomen tasoa että perheellisen ei kannata tuollaisella palkalla sinne lähteä, kun vielä koulutus ja terveydenhuoltokin on kallista.
Tittelinä arkkitehti, palkka hieman yli 6500e/kk + bonukset, sijainti pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Osaajille on tarvetta ja heillä palkat ovat nousseet, oli titteli sitten koodari tai arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Palkkoja vetää nykyään ylöspäin että osaajista kilpaillaan maailmanlaajuisesti ja esim Piilaaksossa ei-niin-kokeneenkin kaverin kokonaispalkat alkaa $250 000/vuosi optioineen.
Kotimaisten työnantajien onneksi kuitenkin asuminen sielläpäin on kuitenkin sen verran kallista ja verotus on Kaliforniassa tuossa palkkaluokassa Suomen tasoa että perheellisen ei kannata tuollaisella palkalla sinne lähteä, kun vielä koulutus ja terveydenhuoltokin on kallista.
Älä naurata. Googlella ja facella on aloituspalkat hieman yli 100t/v piilaksossa ja nuo ovat parhaimmasta päästä. Jokainen voi tarkistaa tuon glassdoorista.
250t/v niin pitää jo olla aika hyvä duunissaan.
Palkka 5K, UX-designerina. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Mä olen koodari isossa firmassa, kokemusta 16 vuotta, palkka 4000 euroa kuussa. Bonuksia meidän firmassa ei ole.
Junior, eli aloittelevan koodarin palkka on tuota luokkaa. Koulutus voi olla mitä tahansa opisto-, amk- yliopistotasoa, johon sisältyy tietotekniikkaopintoja, usein DI.
No ei ihan taida. Meillä maksetaan junioreille 2000-2500 e / kk. Vuoden jälkeen nousee siitä jonkin verran.
Todella monta oli ottajaa kun etsittiin koodaria vuosi sitten. Palkkapyynnöt olivat 3-4.5t/kk.
Tuskin kovin moni yltää edes yli 4t/kk. Itse en maksaisi, paitsi osaavalle jätkälle. Jos haluan tunarin niin pääsen halvemmalla maksamalla jollekin outsourcerille 3t/kk että palkkaa jonkun itä-euroopasta tai intiasta. Tuossa on mukana sitten kaikki sivukulutkin. Suomalainen koodari joka tienaa 3t/kk maksaa yhtiölle n. 6t/kk.
Ehkä 5-10% alalla olevista ovat sellaisia jotka ovat oikeasti päteviä. Ihan kauheata oli kyllä seurata yliopistolla opiskelukavereitten tunarointia. Niille päteville taas voi sitten maksaa oikeata palkkaakin. Esim machine learning algorithmi pörssissä tai menestyvä appsi kun voi tienata firmalle satoja miljoonia.
Voi tienata reippaasti enemmänkin, jos on hyvä. Mun ukko on titteliltään arkkitehti (senior) ja peruspalkka on 7500€/kk. Lisäksi saa puolivuosittain ihan mojovat bonukset. Koulutukseltaan on DI, työkokemusta kohta 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koodari isossa firmassa, kokemusta 16 vuotta, palkka 4000 euroa kuussa. Bonuksia meidän firmassa ei ole.
Oletko vaihtanut firmaa tarpeeksi usein? Oman kokemukseni mukaan _kunnollinen_ palkankorotus on helpompi saada firmaa vaihtamalla kuin samassa firmassa pysymällä. Itselläni palkka nousi 1500 e/kk + paremmat bonukset kun vaihdoin työnantajaa. Homma suunnileen sama.
Vierailija kirjoitti:
Todella monta oli ottajaa kun etsittiin koodaria vuosi sitten. Palkkapyynnöt olivat 3-4.5t/kk.
Tuskin kovin moni yltää edes yli 4t/kk. Itse en maksaisi, paitsi osaavalle jätkälle. Jos haluan tunarin niin pääsen halvemmalla maksamalla jollekin outsourcerille 3t/kk että palkkaa jonkun itä-euroopasta tai intiasta. Tuossa on mukana sitten kaikki sivukulutkin. Suomalainen koodari joka tienaa 3t/kk maksaa yhtiölle n. 6t/kk.
Ehkä 5-10% alalla olevista ovat sellaisia jotka ovat oikeasti päteviä. Ihan kauheata oli kyllä seurata yliopistolla opiskelukavereitten tunarointia. Niille päteville taas voi sitten maksaa oikeata palkkaakin. Esim machine learning algorithmi pörssissä tai menestyvä appsi kun voi tienata firmalle satoja miljoonia.
Toivottavasti Sinä et kirjoita teidän firman tarjouksia noine algorithmeinesi :D
Intialaisissa on kuraa ja kultakimpaleita ihan niin kuin kotimaisissakin. Suomalainen kura on kuitenkin useissa tapauksissa parempaa, koska kommunikaatio onnistuu edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vaihtanut firmaa tarpeeksi usein? Oman kokemukseni mukaan _kunnollinen_ palkankorotus on helpompi saada firmaa vaihtamalla kuin samassa firmassa pysymällä. Itselläni palkka nousi 1500 e/kk + paremmat bonukset kun vaihdoin työnantajaa. Homma suunnileen sama.
En ole vaihtanut ikinä, enkä toivottavasti joudu vaihtamaankaan :) Enkä tee mitään lisäpalkalla edes, minä olen sinkku ihminen joka en kauheasti kaipaa mitään luksusta joten tulen aivan erinomaisesti toimeen tällä nykyisellä.
Olen lisäksi sen luontoinen että minusta on ihanaa kun on jo pitkältä ajalta tutut kollegat ja asiakkaiden edustajat. Toiveeni on, että pääsisin eläkkeellekin nykyiseltä työnantajalta. En nykyään taitaisi olla suosittu missään muutenkaan, koska teen työtä vaan klo 9-17 ja nykyään pienemmissä firmoissa varsinkin pitää "venyä". Meillä onneksi tätä tehdään virkamiesmäisen suunnitellusti vain työaikana - otetaan sitten projektiin lisää väkeä jos tarvitaan, eikä piiskata pakkoylitöillä pientä porukkaa venymään. Ison talon etuja.
Silloin kun tein vielä rautaohjelmointia oli palkkani 3100€/kk :D Noh, nyt olenkin työttömänä joten oli sekin silloin paremmin kuin ei mitään...
Vierailija kirjoitti:
Älä naurata. Googlella ja facella on aloituspalkat hieman yli 100t/v piilaksossa ja nuo ovat parhaimmasta päästä. Jokainen voi tarkistaa tuon glassdoorista.
250t/v niin pitää jo olla aika hyvä duunissaan.
Höpö höpö. Esim Software Engineer III tienaa juuri Glassdoorin mukaan keskimäärin yli $200k, peruspalkka on vähän yli sadan tuhannen mutta siihen tulee toinen toinen mokoma tulosperusteisia palkkioita ja osakkeita. Käytännössä nuo maksetaan automaattisesti, kaveri joka ei noihin tuloksiin pääsisi olisi irtisanottu jo ensimmäisen kuukauden aikana.
Höpönlöpön. Webkoodarit revitään käsistä ja kaikilla vähänkin keskitasoa pätevämmillä on reippaasti yli 4000e palkka. Itse en ole hetkeäkään ollut työttömänä ja sama tilanne kaikilla alan tutuillani. Javajäärät vain elävät omassa yt-neuvottelukuplassaan ja paasaavat peliteollisuudesta.