Millaista käytöstä asiakkailta ei tarvitse sietää aspahommissa?
Meillä töissä erään mielestä suunnilleen kaikki pitää sietää. Haistattelut, haukkumiset, huudot ja asiattomuudet.
Erään asiakkaan huudettua minulle sanoin, että älä huuda ja saman meiningin jatkuttua aloin vastailla tylymmin, koska en katso, että minun pitäisi kuunnella sellaista. Tämä työkaveri sen sijaan itse on aina asiakkaille niin nuoleskellen, sen sijaan meille muille hän on jatkuvasti ihan hapannaama ja ilkeä. Tosi mukava ihminen siis.
Kommentit (22)
Minusta ei tarvitse sietää päällekäymistä tai sillä uhkailua. Sanallista lyömistä pitäisi kestää, koska tämä voi olla asiakkaan ainoa keino hoitaa asiaansa. Eikä kai sen kestämisessä mitään ongelmaa ole, jos asiakkaat ovat tuntemattomia ihmisiä. Tämä on kuitenkin sitä aspan ydintehtävää esimerkiksi reklamaatiotilanteissa.
Yleensä oma vakuuttava käytös hillitsee vastapuolen ylilyöntejä, mutta ongelmallista on, jos työnantaja ei anna mitään resursseja hoitaa tilanteita. Silloin vaikeita tilanteita tulee enemmän. Tällöin on syytä kääntyä työnantajan puoleen, koska se on hänen asiansa.
Olen itsekin ollut aspa eikä mulla ollut mitään ongelmia palvella kaikenlaisia asiakkaita ja reklamaatioita. Kaiken epäasiallisen laskin toisesta korvasta ulos ja keskityin sisältöön, jos sellaista oli. En ole koskaan ollut mikään mairea lässyttäjä koska olen huono esiintymään, mutta minulle ei ollut ollenkaan vaikeaa naamioitua työajaksi firmamme julkisivuksi. Ehkä olen sitten aidosti nöyrä tyyppi.
Reklamaatioita itse tehdessäni olen huomannut minkä helmen työnantajani minussa menetti. Monille näyttää olevan käsittämättömän vaikeaa ottaa vastaan minkäänlaisia reklamaatioita. Pitäisi melkein pitää kirjaa niistä ammattitaitoisesti toimivista paikoista, se ei olisi niin työlästä.