Mies ei aio maksaa minun ja lasten ulkomaanmatkaa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä..
Mielestäni ei ole reilua. Lapset toivoisivat koko perheen matkaa edes kerran elämässään, mutta mies ei suostu maksamaan.
Olen itse sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeellä eikä varallisuus huimaa päätä, siksi toivoin, että mies olisi edes kerran voinut tuoda iloa elämäämme pienellä reissulla. Lapset aina kyselevät, että "äiti miksei me mennä ikinä ulkomaille" se tuntuu kurjalta.
Olen ehdottanut lapsille, että lähtekää isän mukaan..äiti ei nyt kerkeä, mutta he ovat siinä iässä, että äiti on tärkeä, eivätkä lähde reissuun ilman minua.
En ole rahankerjääjä ja olen tottunut elämään näin, mutta suru tulee siitä, että lapset eivät pääse reissuun minun takiani.
Mies on sanonut ehdoksi, että maksamme omat matkamme ja molemmat maksavat sen päälle vielä toisen lapsen matkan eli minulla täytyisi olla varaa minun sekä toisesta lapsista matkaan, joihin ei vain ole varaa tällä hetkellä.
Minulla menee lääkäriläynteihin ja lääkkeisiin rahaa, joihin saan toki korvauksia, mutta silti elän tiukilla. Rahaa tarvitaan ruokaan, vuokraan ym, joten mitään ylimääräistä ei jää käteen. Siitä on myös aikaa, kun olen ollut työelämässä. Mitä teen?
Kommentit (67)
Olen nainen ja naimisissa miehen kanssa, jolla tällä hetkellä vain osa-aikainen työ matalapalkka-alalla, itse taon 6000€:n nettotuloja yritystoiminnalla. Ei tulisi mieleenikään jättää miestä virumaan oman palkkatilinsä varaan! Ja jos minä yhtäkkiä keksin, että nyt lähetään vähän reissuun, niin minä todellakin kustannan koko porukan eli omat aiemmat lapset, mieheni aiemmat lapset sekä yhteiset lapset, että mieheni kulut. Koko reissuun lähtemisestä toivon vain, että kaikilla on aivan järjettömän hauska lomamatka. Ihan huippua kyetä tarjoamaan rakkaille ihmisille yhteinen reissu.
Mielestäni ap on taloudellisesti alistettuna suhteessa, jossa pitäisi olla paitsi tasa-arvoinen perheenjäsen, myös arvostettu sellainen, sairaudesta huolimatta. Ikinä en tuommoisen miehen kanssa menis kimppaan, jos ei halua hyvää KOKO perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Menkää naimisiin kaikki rahasta ja sen epälikeudenmukaisesta jakamisesta perheessä valittajat.
Lain mukaan avioliitossa kumpikin osallistuu perheen kuluihin tulojensa mukaan. Tähän ei omaisuus vaikuta. Minusta reilua ja oikeudenmukaista. Miksi jotkut ovat avoliitossa vielä lapsiperheenänin. Aviossa enemmän tienaava kustantaa myös enemmän.
MInkä lain mukaan on noin? Minun muistini mukaan avioliittolaissa sanotaan, että kumpikin puoliso osallistuu perheen elatukseen kykyjensä mukaan, ei suinkaan kuluihin tulojensa mukaan. Ja se elatus tarkoittaa ruokaa ja juomaa ja kattoa pään päälle, ei etelänmatkoja ja ravintolaillallisia.
Avioliitossa enemmän tienaavan ei tarvitse kustantaa yhtään enempää kuin pienituloisenkaan, kun ruokaa on pöydässä ja asumiskulut maksettu.
Missä päin suomea asutte? Onnistuisiko esim. Tallinna, ruotsi, venäjä? Autolla ja teltalla esim Ruotsiin kaksi yötä olisi jo seikkailu lapsille.
Lapsille varmaan riittäisi että pääsisi johonkin seikkailuile. esim käsivarteen saanalle autolla/julkisilla. Tai menkää vaikka johonkin lähi leirintäalueelle jos niin vähissä rahat jne. Luulisi että joku tuttu voisi lainata telttaa. Lapsena kadehdin kotimaan matkustajia ja olin tyyliin15v kun ekan kerran poistuin tampere-Helsinki välin ulkopuolelle. Lukioiässä kävin sitten Turussa junalla :D ja oli hienoa. Pari kertaa lapsena pääsin kyllä ulkomaille. Tsemppiä teille!
Ulkomaanmatkat eivät ole ihmisoikeus, joten et voi vaatia moisia.Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen mielestä siis miehen kuuluu käydä töissä ja raataa, että nainen saa reissata ulkomailla?
Nyt niitä valoja tauluun, oikeasti!
Tilannetta yhtään sen paremmin tuntematta, naiset tekevät Suomessa tyypillisesti aivan h**vetisti enemmän maksamattomia kotitöitä kuin miehet. AP on työkyvyttömyyseläkkeellä, ja tuntuu nyt ainakin hoitavan lapset. Olen sitä mieltä, että aviopuolisot - joilla siis on oikeasti se elatusvelvollisuus toisiinsa -, voisivat alkaa kirjata kotityöt käyvän laskutuksen mukaisesti. Sitten aina tietyin väliajoin istuttaisiin pöytään ja katsottaisiin, miten summat jakautuvat. Se, jolla on vähemmän "pankissa", maksaisi erotuksen. Oma villi veikkaukseni on, että 90 prosentissa suomalaisia perheitä isukki saisi lennättää koko perheen kuukaudenkin lomalle sillä äitylin "tilille" kertyneellä summalla.
Ap makaa kotonona ja saa eläkettä sekä hassaa luultavasti lapsilisätkin.
Mistä mies on aloittajalle mitään velkaa? On nainut työelämään kelpaamattoman yksilön, ja sille pitäisi kaikki maksaa?
Näinkö sanoisit myös eläkkeellä olevalle miehelle, joka vinkuisi ulkomaan matkaa naiseltaan?
Kiitos tästä! Työelämään kelpaamaton.
Nieleskelen itkua, mutta eipä siinä mitään..pahan mielen ansaitsen..haukkukaa kaikki lyttyyn vain...antakaa tulla..kaikkeni olen tehnyt lasteni ja mieheni eteen, minkä olen sairaudeltani kyennyt...mutta kukaan ei arvosta, ei koskaan..en tiedä miten enää jaksan..
AP.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä perhettä, jonka jäsenillä on erilainen elintaso. Ei suhteenne kovin hyvältä kuulosta, ei taida mies juurikaan arvostaa sinua 😔
Ei ap:lla ainakaan ole erilaista elintasoa, koska mies ei ole lähdössä ulkomaille eikä ole ap:kaan. Ja jos ap sinne reissuun haluaa, niin miksi miehen se pitäisi maksaa? Siksikö, että ap:lla ei ole rahaa+ Entä jos ap haluaa timanttisormuksen, kotikuntosalin ja uuden auton, pitääkö miehen maksaa nekin, koska perheenjäsenillä pitää olla samanlainen elintaso. Sen "korkeuden" päättää tuloton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammojen mielestä siis miehen kuuluu käydä töissä ja raataa, että nainen saa reissata ulkomailla?
Tilannetta yhtään sen paremmin tuntematta, naiset tekevät Suomessa tyypillisesti aivan h**vetisti enemmän maksamattomia kotitöitä kuin miehet. AP on työkyvyttömyyseläkkeellä, ja tuntuu nyt ainakin hoitavan lapset. Olen sitä mieltä, että aviopuolisot - joilla siis on oikeasti se elatusvelvollisuus toisiinsa -, voisivat alkaa kirjata kotityöt käyvän laskutuksen mukaisesti. Sitten aina tietyin väliajoin istuttaisiin pöytään ja katsottaisiin, miten summat jakautuvat. Se, jolla on vähemmän "pankissa", maksaisi erotuksen. Oma villi veikkaukseni on, että 90 prosentissa suomalaisia perheitä isukki saisi lennättää koko perheen kuukaudenkin lomalle sillä äitylin "tilille" kertyneellä summalla.
Mistä mies on aloittajalle mitään velkaa? On nainut työelämään kelpaamattoman yksilön, ja sille pitäisi kaikki maksaa?
Näinkö sanoisit myös eläkkeellä olevalle miehelle, joka vinkuisi ulkomaan matkaa naiseltaan?
Nieleskelen itkua, mutta eipä siinä mitään..pahan mielen ansaitsen..haukkukaa kaikki lyttyyn vain...antakaa tulla..kaikkeni olen tehnyt lasteni ja mieheni eteen, minkä olen sairaudeltani kyennyt...mutta kukaan ei arvosta, ei koskaan..en tiedä miten enää jaksan.. Tämä on ensimmäinen kerta, kun pyydän apua. Olen maksanut viimeisillä rahoillani lasten harrastuksia ja päivähoito maksuja miehen kanssa, siivoan yksin joka viikko, teen ruokaa, pesen pyykkiä, kuskaan lapsia harrastuksiin, ostan heille vaatteita ym. Mikä minusta tekee niin huonon ihmisen? Oikeasti..teen kaikkeni, minkä pystyn.. En minä makaa sohvalla ikinä..
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nieleskelen itkua, mutta eipä siinä mitään..pahan mielen ansaitsen..haukkukaa kaikki lyttyyn vain...antakaa tulla..kaikkeni olen tehnyt lasteni ja mieheni eteen, minkä olen sairaudeltani kyennyt...mutta kukaan ei arvosta, ei koskaan..en tiedä miten enää jaksan..
AP.
Miehesi on erittäin ikävä ihminen ap. Olen koko avioliittomme ajan ollut se paremmin tienaava ja aina olemme maksaneet kuluista kumpikin tulojemme mukaan. Ei ole tullut mieleenikään se, että vaatisin
kuluihin 50/50 jakoa. En voi mitenkään ymmärtää miten suhteenne on mielestäsi hyvä, se ei ole tasa-arvoinen.
Mun mielestä on aika loukkaavaa haukkua AP:ta, varsinkaan, kun emme tiedä, millainen sairaus hänellä on. AP sanoi myös, että ei yleensä pyydä apua. Onko teidän mielestänne ihan oikeasti väärin auttaa ihmistä, joka päivästä toiseen raataa? Miettikääpä ja ottakaa nyt oikeasti järki käteen ja lopettakaa se mollaaminen edes.
Mun mies on vakavasti sairas eikä kykene enää työelämään ,niin eipä tuntuisi kivalta , että haukutaan luuseriks. Vaikka oottekin ilkeitä ja haluatte olla, niin älkää tehkö toisen elämästä enempää vaikeata. Ei lyötyä tarvitse enää lyödä enempää..jos mun sairas mies pyytäisi apua kerran elämässä, niin auttaisin heti.
En aio vastata kenellekään enää mitään :(
Hakekaa tuetulle lomalle, jos ei tänä kesänä ehdi ens vuonna sitten.
Sesongin ulkopuolella joskus lokakuussa ruotsinristeilyt voi olla tosi halpoja. Viking clubin jäsenyys on maksuton. Voithan huviksesi katsella halpoja lentoja ja hotelleja. 3-4 yön matkakin on tyhjää parempi. Saat säästettyä kun vaan päätät.
Minusta on epäreilua, jos mies vaatii ap:ta maksamaan yhtä suuren osan pakollisista menoista. Mutta ylimääräisten luksushankintojen, esimerkiksi ulkomaanmatkojen rahoittaminen toiselle pitää kyllä jo perustua vapaaehtoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on aika loukkaavaa haukkua AP:ta, varsinkaan, kun emme tiedä, millainen sairaus hänellä on. AP sanoi myös, että ei yleensä pyydä apua. Onko teidän mielestänne ihan oikeasti väärin auttaa ihmistä, joka päivästä toiseen raataa? Miettikääpä ja ottakaa nyt oikeasti järki käteen ja lopettakaa se mollaaminen edes.
Mun mies on vakavasti sairas eikä kykene enää työelämään ,niin eipä tuntuisi kivalta , että haukutaan luuseriks. Vaikka oottekin ilkeitä ja haluatte olla, niin älkää tehkö toisen elämästä enempää vaikeata. Ei lyötyä tarvitse enää lyödä enempää..jos mun sairas mies pyytäisi apua kerran elämässä, niin auttaisin heti.
Muuten samaa mieltä, mutta tässä ei pyydetty apua vaan ulkomaanmatkaa. Se ei ole mikään perustarve vaan luksushankinta. Monella perheellä ei ole varaa matkustella, ja siitä huolimatta lapsista kasvaa ihan normaaleja täyspäisiä aikuisia. Kunhan ap:nkin lapset tuosta kasvavat, niin ehkä he uskaltavat lähteä reissuun ilman äitiä, pistävät kova kovaa vastaan iskälle tai maksavat osuuden omasta matkastaan vaikka ripari- tai kesätyörahoista. Ei ne lapset ikuisesti ilman matkailukokemuksia jää.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja naimisissa miehen kanssa, jolla tällä hetkellä vain osa-aikainen työ matalapalkka-alalla, itse taon 6000€:n nettotuloja yritystoiminnalla. Ei tulisi mieleenikään jättää miestä virumaan oman palkkatilinsä varaan! Ja jos minä yhtäkkiä keksin, että nyt lähetään vähän reissuun, niin minä todellakin kustannan koko porukan eli omat aiemmat lapset, mieheni aiemmat lapset sekä yhteiset lapset, että mieheni kulut. Koko reissuun lähtemisestä toivon vain, että kaikilla on aivan järjettömän hauska lomamatka. Ihan huippua kyetä tarjoamaan rakkaille ihmisille yhteinen reissu.
Mielestäni ap on taloudellisesti alistettuna suhteessa, jossa pitäisi olla paitsi tasa-arvoinen perheenjäsen, myös arvostettu sellainen, sairaudesta huolimatta. Ikinä en tuommoisen miehen kanssa menis kimppaan, jos ei halua hyvää KOKO perheelle.
Oot huipputyyppi.
Aika kusipäinen mies sinulla, onhan ne lapset hänenkin.
Meillä kaikki on ollut yhteistä alusta saakka ja otettu siltä tililtä missä rahaa on. Nyt olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja 1/2 työtön (vastoin omaa haluani) eikä tilanne ole muuttunut. Olin jopa yksin 2 viikon talvilomalla että pääsin kipuja pakoon edes hetkeksi, miehen toive viimetalvena.
Sama toimisi myös toisinpäin - jos mieheni olisi pois töistä ja minä töissä rahat olisivat edelleenkin molempien käytössä ja koko perheen menot maksettaisiin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa tuetulle lomalle, jos ei tänä kesänä ehdi ens vuonna sitten.
Eikös niihin vaikuta myös puolison tulot vaikka ei kustantaisi mitään kotona??
Joo, mutta vaikuttaa niihin taloudellisten syiden lisäksi myös sosiaaliset ja terveydelliset syyt. Me ollaan haettu, ei ole tullut vielä päätöstä. Tosin ne on kotimaan matkoja sitten.
Otat eron. Miksi ihmeessä hengaat tuollaisen miehen kanssa, joka ei rakasta sua pätkän vertaa. Avioliitossa pitää puolisoilla olla sama elintaso. Muu ei tule kysymykseenkään.
Ei matka ole sama asia kuin ruuat ja asuminen.
Ap, oletko varma siitä että myös mies tahtoo ulkomaille? Voisitteko mennä esim. Tallinnaan, se on halpaa. Jospa mies miettii miten paljon rahaa tuohon lomaan menee kun pitää ostaa hotellit ja lennot yksin ja sitten vielä kustantaa esim. ruuat siellä ulkomailla. Uskon että lapsilla on varmasti kiva loma vaikkei sitä rahaa kuluttaisi niin hirveästi. Kokeile ehdottaa Tallinnaa ja katso mitä vastaa.