Teitittelettekö vai sinutteletteko tuntemattomia ihmisiä?
Jos esim. näkisitte, että joltakulta putoaisi jotain maahan, sanoisitteko, että teiltä vai sinulta putosi jotain maahan?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Teitittelen yleensä vain ikäihmisiä, sanotaanko 75-vuotiaasta ylöspäin.
Mistäs aina tiedät, ovatko he vähintään tuonikäisiä?
Teitittelen kaikkia tuntemattomia vähänkään vanhempia aikuisia. Ihan nuorta saatan sinutella. Riippuu henkilön habituksesta, jos on teinin näköinen niin sinuttelen vaikka olisikin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään voi tietää ikää varmuudella, huoh. Mutta teen ulkonäön perusteella summittaisen arvion. Pitikö tämäkin nyt vääntää rautalangasta?
Olen niin pitkään asunut ulkomailla että teitittely tuntuu todella kankealle ja hölmölle. Englannin kielisissä maissa ei teitittelyä tunneta.
Jokin ikivanha muinaisjäänne Suomessa. Takaperoila siinäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään voi tietää ikää varmuudella, huoh. Mutta teen ulkonäön perusteella summittaisen arvion. Pitikö tämäkin nyt vääntää rautalangasta?
No hyvä!
Teitittelen, jos henkilö on oman arvioni mukaan selkeästi (yli 15v) minua vanhempi. Muussa tapauksessa sinuttelen.
Teitittelen vanhempia tuntemattomia ihmisiä aina, mutta myös riippuu tilanteen arvokkuudesta ja ammatillisesta tilanteesta miten puhuttelen, jotenkin ainakin minulle se on yleensä aika luontevaa valita kumpaa muotoa käytän. Uskoisin kuitenkin teititteleväni enemmän kuin keskimäärin on tapana. Sinutellakin voi kohteliaasti; esim. on eri asia sanoa " sä" tai "sinä". Myös kirjakielen käyttö sinuttelun yhteydessä muuttaa sävyn kohteliaammaksi. Mielestäni myös muut asiat: silmiin katsominen, hymy ja ystävällinen suhtautuminen ovat yhtä tärkeitä kuin puhuttelumuodot. Taitaa olla veteen piirretty viiva nykyisin.
Teitittelen kaikkia tuntemattomia, jotka arvioin 20 vuotta täyttäneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin pitkään asunut ulkomailla että teitittely tuntuu todella kankealle ja hölmölle. Englannin kielisissä maissa ei teitittelyä tunneta.
Ranskaa ja saksaa puhuvissa maissa teititellään jopa läheisiä työkavereita. Ja englannin "you" on teitittelymuoto, sinuttelu on "thou".
Olen työskennellyt koko ikäni asiakaspalvelutöissä ja oppinut teitittelemään siviilissäkin kaikkia suunnilleen eläkeikäisiä, ei se aina veteen piirretty viiva tosin ole. Kyllä korvaan ottaa pahasti kuunnella nykynuorison mummeleidenkin sinuttelua...
Vierailija kirjoitti:
no et ole kovin kauaa englanninkielisessä maassa asunut jos et tiedä, että englannin "you" on nimenomaan teitittelymuoto joka on sittemmin muuttunut yleiseksi puhuttelumuodoksi. Englanniksi "sinä" on thou. Lisäksi jos et osaa englannin kohteliaisuusmuotoja ja -puhetapaa, olet myös moukka. Toivottavasti et mainosta olevasi suomalainen, ettei tarvitse muiden hävetä maailmalla liikkuessaan.
Rennommissa oloissa sanon sä, mun "teitittely" on taas sinä. Toimii mun mielestä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no et ole kovin kauaa englanninkielisessä maassa asunut jos et tiedä, että englannin "you" on nimenomaan teitittelymuoto joka on sittemmin muuttunut yleiseksi puhuttelumuodoksi. Englanniksi "sinä" on thou. Lisäksi jos et osaa englannin kohteliaisuusmuotoja ja -puhetapaa, olet myös moukka. Toivottavasti et mainosta olevasi suomalainen, ettei tarvitse muiden hävetä maailmalla liikkuessaan.
Minusta tuo on outoa, että jos joku tietyn maan asukas tekee jotain noloa, toivotaan, että hän ei kertoisi olevansa siitä maasta, ettei muiden sen maan asukkaiden tarvitse hävetä. Jos joku suomalainen hölmöilee jossain ulkomailla niin ei kai se minun ongelmani ole? :D
Vierailija kirjoitti:
Voih!! Taas me ollaan niin huonoja ja juntteja ja..ja..Onneks sä oot päässy karkuun täältä. Mä oon oikeesti niin kateellinen (siis suomalaisethan on aina niiiin kateellisia) etten tiedä mitä teen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan tuollaisesta "thou"-sanasta. Käytetäänkö sitä oikeasti enää missään? Mietin vaa kun koulussa opetettiin, että sinä=you
Mä teitittelen vanhempia ihmisiä, se tulee ihan luonnostaan. Nykyään ei kai enää tarttis teititellä ketään.
Teitittelen ja puhuttelen muutenkin muodollisesti tuntemattomia, se tulee selkäytimestä.
Pääsääntöisesti teitittelen kaikkia arviolta 60+ ihmisiä (olen itse 30) poislukien sukulaiseni. Muiden kanssa sinuttelen vasta kun on tehty "sinunkaupat". Osa vanhemmista ihmisistä kokee loukkaavaksi, jos nuoremmat sinuttelevat siksi teitittely on varmempi vaihtoehto.
Minä teitittelen vain siiamilaisia, jakomielitautisia, dissosiaatikkoja ja sen sellaisia.