Tippauskulttuuri ahdistaa minua niin paljon etten uskalla mennä lainkaan ravintolaan syömään. :/
En minä tiedä paljon minun pitää tipata, miksi sitä tippiä ei voi laittaa kiinteästi siihen hintaan?
Kommentit (64)
Miten tipataan jos ei käytä lainkaan käteistä rahaa? Voiko tipata luottokortilla? Mitä Amerikassa tapahtuu jos ei tippaa, joutuuko vankilaan? Käsittämätön systeemi tuo tippaaminen. Amerikassa hinnat ilmoitetaan ilman veroja ja sitten vielä tippaaminen siihen päälle eli asiakkaan pitää päässään laskeskella mitä homma loppujen lopuksi maksaa, ei kovin asiakasystävällistä.
Joku suomalainen oli tullut pitkältä ulkomaanreissulta takaisin Suomeen ja oli mennyt Heseen, kassa oli kysynyt että paljonko laitetaan "dippiä", niin asiakas oli vastannut että pyöristä loppusumma sinne 20 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ulkomailla ravintolassa, johon et ole koskaan enää palaamassa MIKSI tuskailet "tippaamisen" kanssa??? Annat "tippiä" täsmälleen sen verran kuin tuntuu välillä 10-20% tai et ollenkaan ELLEI siinä kuitissa ole mainittu toivotun palvelurahan suuruutta prosenteissa kuten joissain paikoissa on.
Vaikka olisi toivottu jotain niin se on kai vain toive? Ei ole rikosoikeudellinen asia.
Eli jos ei koskaan enää aio mennä samaan paikkaan, niin voi jättää antamatta tipit. En sano että näin pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tippaa Suomessa, koska se on verotonta tuloa.
Ei ole. Kyllä niistä pitäisi ilmoittaa verottajalle.
--
Amerikassa matkailun tekee kalliiksi just tuo älytön tippailu, ellei halua syödä koko reissua mäkkärissä tai taco bellissä. Nelihenkisen perheen illalliseen tule järjetön tippi päälle. Siinähän käytännössä työnantaja pakottaa asiakkaat maksamaan työntekijöidensä palkan tippeinä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kuvittelet että Suomessa tipattaisiin? Täällä tarjoilijoilla on kiinteät tuntipalkat, ei tarvi elää tipeillä. Missä tynnyrissä olet kasvanut?
Monissa ravintoloissa maksupääte kysyy tippiä. Tarjoilija katsoo siinä vieressä, paljonko annat tippiä vai et. Kiusallista, mutta itse en anna tippiä.
Suomessahan ei koskaan tipata missään, mutta mä en anna tippiä edes ulkomailla. Ehkä väärin mut ihan sama. En ala kaikkia kolikoitani syytämään joka paikkaan, ja ei ulkomailla tule samassa paikassa kahdesti käytyä, joten ei ongelmaa. Tippikulttuuri on ihan perseestä, saisivat etelässäkin jo luopua siitä.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin osaan laskea sen 10 prosenttia, mutta minulla ei ole hajuakaan, miten homma käytännössä muuten menee. Jos vaikka lasku on 25 euroa, onko se sitten tosiaan se 2,5 euroa, vai pitääkö pyöristää täysiin euroihin? Ja missä kohtaa maksamista se tippaaminen tapahtuu. Lasku tuodaan pöytään ja minä lyön tarjoilijalle kortin käteen. Millä sanoilla se sanotaan tarjoilijalle? "Lisää laskuun 2,5 euron tippi", "laita 27,5 euroa" vai miten? Vai sanotaanko sitä ollenkaan vai pitääkö se itse raapustaa johonkin laskun nurkkaan?
Vastatkaa nyt joku tähän! Täähän se ongelma just ulkomailla on mitä moni miettii, ei niinkään se summa paljonko tippiä annetaan. Helppoa jos maksaa käteisellä ja sattui juuri sopiva raha olemaan mutta jos ei niin miten toimitaan?
Ainakaan keski-euroopassa ei tippiä saa jättää pöydälle, se on epäkohteliasta.
Kun saat laskun, niin mietit siihen sen tipin ja sanot loppusumman tarjoilijalle nsksuvälinettä antaessasi ( esim jos lasku on 23e ja haluat jättää tippiä 3e niin sanot rahaa/korttia ojentaessasi 26e. Tai jos annat tasarahan niin sanot ok näin. Helppoa kuin mikä.Ymmärtääkö jos sanon suomeksi?
Jos et osaa tuota englanniksi kääntää, niin kannattaako edes lähteä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Mä just tykkään suomalaisesta kulttuurista tämän takia - ei tarvitse erikseen miettiä, miten paljon tippiä pitää maksaa ja voi luottaa, että tarjoilijan ei tartte elää almuilla (tai no, tipeillä). En todellakaan halua, että Suomeenkin tulee tippauskulttuuri - siitä ei ole kuin haittaa.
Siitä ei ole haittaa kuin laiskoille katsekontaktiä välttelevillä känisijöille.
Reipas ja asiansa osaava tarjoilija tienaa tippikulttuurissa oikein hyvin.
Suomalaiset vaan pitävät kynsin hampain kiinni suojatyöpaikoistaan.
Mitä Tukholma edellä, sitä Helsinki perässä – juomarahakulttuuri tulossa Suomeen
https://yle.fi/uutiset/3-9746450
Miksi sen nimi on juomaraha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just tykkään suomalaisesta kulttuurista tämän takia - ei tarvitse erikseen miettiä, miten paljon tippiä pitää maksaa ja voi luottaa, että tarjoilijan ei tartte elää almuilla (tai no, tipeillä). En todellakaan halua, että Suomeenkin tulee tippauskulttuuri - siitä ei ole kuin haittaa.
Siitä ei ole haittaa kuin laiskoille katsekontaktiä välttelevillä känisijöille.
Reipas ja asiansa osaava tarjoilija tienaa tippikulttuurissa oikein hyvin.
Suomalaiset vaan pitävät kynsin hampain kiinni suojatyöpaikoistaan.
Tai reipas ja asiansa osaava strippari....
Tuo on harmaata taloutta. Sitä paitsi en tykkää käyttää käteistä valuuttaa lainkaan, olin sitten kotimaassa tai ulkomailla. Ymmärrän että tipit voi olla insentiivi palvella hyvin asiakkaita mutta on tuo siltikin aika syvältä.
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä paljon minun pitää tipata, miksi sitä tippiä ei voi laittaa kiinteästi siihen hintaan?
Toi "tippauskulttuuri" on ihan järjetön sana, ei se ole mitään kulttuuria.Toisekseen Suomessa luovuttiin tipeistä jo ajat sitten kun ravintolahenkilökunnalle alettiin maksaa kunnon palkkaa huolimatta siitä miten henkilökunta palveli. Joskus 1960-70-luvullahan palkka perustui pohjapalkkaan ja tippeihin vaan ei enää.
Tipata EI tarvitse, eikä tippaaminen ole mikään kulttuuriteko. Niiden palkka on jo siinä huiman hintaisessa ruoassa ja juomassa jota nautit maksua vastaan raflassa
Että mua risoo noin suomen kieltä pahoinpitelevät "toimittajat".
Hei, ihan samantekevää, annatko tippiä vai et. Tietysti on kiva, jos haluaa kiittää hyvästä palvelusta ja jättää vaikka euron, mutta mikään pakko ei ole. En ajattele sinusta pahalla, jos et jätä mitään.
T: tarjoilija
Vierailija kirjoitti:
Mitä Tukholma edellä, sitä Helsinki perässä – juomarahakulttuuri tulossa Suomeen
https://yle.fi/uutiset/3-9746450Miksi sen nimi on juomaraha?
Ja miksi hemmetissä sitä kutsutaan kulttuuriksi?
Amerikassa kuulemma pitää takseissakin tipata? Mitä tapahtuu jos ei tippaa, käykö kuski kimppuun?
Suomessa ei tartte tipata, joten joku muu syy sulla on oltava miksi et 'uskalla' ravintolaan. Ja onneksi ei olekaan, meillä maksetaan palkkaa työntekijöille, toisin kuin jenkeissä jossa palkan maksaa asiakkaat :/
Jenkeissä taas useimmiten laskun lopussa on eri vaihtoehdot (ja summat) mitä laitat laskun päälle. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei tartte tipata, joten joku muu syy sulla on oltava miksi et 'uskalla' ravintolaan. Ja onneksi ei olekaan, meillä maksetaan palkkaa työntekijöille, toisin kuin jenkeissä jossa palkan maksaa asiakkaat :/
Jenkeissä taas useimmiten laskun lopussa on eri vaihtoehdot (ja summat) mitä laitat laskun päälle. Helppoa!
Ihmekös sitten kun Teemu Selännekin kehuskeli kuinka ravintolansa työntekijöille ei tarvitse maksaa juuri mitään palkkaa.
Milloinkahan lääritkin rupeavat pyytämään tippejä? (Ei riitä 200e/h veloitus?)
Joissain kulttuureissa lääkäreille annetaan ensin "tippiä" ennenkuin alat saamaan hoitoa. Aika vaarallista, jos sama tyyli leviäisi tännekin.
Kannattaa olla tarkkoina niiden maksupäätteiden kanssa tippiä antaessa. Itsellä kävi niin, että yhdeksän euron olut maksoikin tippeineen 39 euroa, -oli pin-luvusta ottanut kaksi ekaa numeroa tippiin.
Jos olet ulkomailla ravintolassa, johon et ole koskaan enää palaamassa MIKSI tuskailet "tippaamisen" kanssa??? Annat "tippiä" täsmälleen sen verran kuin tuntuu välillä 10-20% tai et ollenkaan ELLEI siinä kuitissa ole mainittu toivotun palvelurahan suuruutta prosenteissa kuten joissain paikoissa on.