Tippauskulttuuri ahdistaa minua niin paljon etten uskalla mennä lainkaan ravintolaan syömään. :/
En minä tiedä paljon minun pitää tipata, miksi sitä tippiä ei voi laittaa kiinteästi siihen hintaan?
Kommentit (64)
Minua ottaa päähän tämä uusi systeemi Suomessa. Ihan vuoden sisään on alkanut muuttua tämä. Tarjoilija tuo ruokailun jälkeen laskun, ojentaa maksupäätteen ja pyytää minua ensin näpyttämään siihen summan. Mitä vittua! Joskus tekisi mieli nakuttaa siihen kymppi, kun minulle ojennetussa paperissa lukee 66,50. Siinäpä heille ihmettelemistä. Kyllä se on ihan sen tarjoilijan tehtävä laittaa siihen koneeseen juuri se summa, joka paperilaskussa lukee. Halutessaan voi siinä kohtaa sanoa, että laita seitsemäänkymppiin, tai vaihtoehtoisesti jättää ylimääräinen seteli pöytään lähtiessä. Mutta minun työtäni ei todellakaan ole se maksupäätteen käyttäminen niin, että itse laitan siihen ensimmäiseksi veloitettavan summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sä osaat laskea 10 prossaa hinnasta. Meillä on pahempi ongelma kun nykyisissäkään hinnoissa ei ole ravintolasyömiseen rahaa. Ihan kuin Suomi ei olisi kallis maa muutenkin. ÄLKÄÄ TIPATKO!
Jos matkustat USAssa niin 10% tippi on loukkaus tarjoilijaa kohti. 18-20% on normaali tippi ja 20% on helppo laskea. Tippaamiseen tottuu nopeasti ja se tapahtuu ihan luontevasti, ei tarvitse ahdistua :D.
Selittäkää tyhmälle: miksi tuo jokin prosenttiosuus siitä laskun loppusummasta? Eli jos tilaa vaikka 50€ maksavan annoksen, niin tippiä luonnollisesti tulee enemmän kuin jos tilaisi vaikka 20€ maksavan annoksen. Mutta millä perusteella tarjoilija ansaitsee enemmän tippiä sen kalliimman annoksen kiikuttamisesta pöytään, tuskin se ainakaan niin paljon enemmän painaa kuin halvempi ja saman matkan ravintolan keittiöstä pöytään hän joutuu kummankin annoksen kanssa kulkemaan. Kokkihan siinä suuremman työn tekee sen kalliimman annoksen kanssa. Vai onko niin että ne tipit menee kuitenkin koko henkilökunnalle, vaikka aina sanotaankin, että tippi annetaan tarjoilijalle?
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaille minakin työtäni teen IT-alalla. Alan tippaamaan ravintoloissa heti, kun asiakkaat alkavat tippaamaan minua hyvin tehdystä työstä.
Ravintolassa harvemmin käy niin että joku tilaa jälkkäriksi juustokakkua ja saa eteensä jäätelöannoksen ja tarjoilija väittää pokkana että tätähän sä tilasit.
Me olemme tipanneet aina. Vähintään pyöristän summan ylöspäin, tai jätän kolikot, palvelusta riippumatta. Mies jättää 10-20 euroa.
Olemme viisikymppisiä.
Miksi just ravintolassa pitää tipata? Miksei kirjastossa tai bussissa tai lähikaupan kassalla? Asiakaspalvelutyötä nekin tekevät. Nyt vaan jokainen pistämään tippikuppi toimiston pöydän nurkalle, ja palvelu paranee jos tiputtaa siihen pari ropoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassa kannattaa mennä McDonaldsiin tai vastaavaan pikaruokalaan. Niissä ei tipata Usassakaan.
Onko joku niin saita etta soisi siella ja jattaisi paikallisen ruokakulttuurin kokematta?
??? Mikäs sen paikallisempaa ruokakulttuuria usassa olisikaan kuin hampurilaisketjuravintolat.
Suosittelen käymään siellä, ehkä sitten tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tipanneet aina. Vähintään pyöristän summan ylöspäin, tai jätän kolikot, palvelusta riippumatta. Mies jättää 10-20 euroa.
Olemme viisikymppisiä.
Jatkan vielä tuosta mieheni tippaamisesta: mies pääsee aina jonojen ohi tämän takia, portsarit tunnistavat. Hän saa aina joka paikassa mitä tahtoo. Vaikka sellaisen varauksen, jota ei pitäisi saada etc.
Muut ihmiset varmaan luulevat, että olemme vippejä, mutta ei. Rahalla vain saa ja hevosella pääsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sä osaat laskea 10 prossaa hinnasta. Meillä on pahempi ongelma kun nykyisissäkään hinnoissa ei ole ravintolasyömiseen rahaa. Ihan kuin Suomi ei olisi kallis maa muutenkin. ÄLKÄÄ TIPATKO!
Jos matkustat USAssa niin 10% tippi on loukkaus tarjoilijaa kohti. 18-20% on normaali tippi ja 20% on helppo laskea. Tippaamiseen tottuu nopeasti ja se tapahtuu ihan luontevasti, ei tarvitse ahdistua :D.
Kuinka suurituloisia tarjoilijat USA:ssa tällöin ovat. Kuukausipalkka varmasti useamman tuhat dollaria. Päälle tipeistä tullee useampia satasia ellei niistäkin tuhat dollaria. Lisäksi saanevat bonuksia tulospalkkoina tai työnantajayrityksensä osakkeina.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tuosta mieheni tippaamisesta: mies pääsee aina jonojen ohi tämän takia, portsarit tunnistavat. Hän saa aina joka paikassa mitä tahtoo. Vaikka sellaisen varauksen, jota ei pitäisi saada etc.
- Mis oot ??!
- Viel jonossa, tuun kohta varmaan
- Kauaa en enää oota. Jälkkärikiisseli jo menossa.
- Tilaa taksi. Tai älä saatana tilaakkaan. Joudutaan vaan jonoon. Mä tilaan. Moi.
- Moi. Kohta nähdään. Kulta.
- Jees.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin osaan laskea sen 10 prosenttia, mutta minulla ei ole hajuakaan, miten homma käytännössä muuten menee. Jos vaikka lasku on 25 euroa, onko se sitten tosiaan se 2,5 euroa, vai pitääkö pyöristää täysiin euroihin? Ja missä kohtaa maksamista se tippaaminen tapahtuu. Lasku tuodaan pöytään ja minä lyön tarjoilijalle kortin käteen. Millä sanoilla se sanotaan tarjoilijalle? "Lisää laskuun 2,5 euron tippi", "laita 27,5 euroa" vai miten? Vai sanotaanko sitä ollenkaan vai pitääkö se itse raapustaa johonkin laskun nurkkaan?
Vastatkaa nyt joku tähän! Täähän se ongelma just ulkomailla on mitä moni miettii, ei niinkään se summa paljonko tippiä annetaan. Helppoa jos maksaa käteisellä ja sattui juuri sopiva raha olemaan mutta jos ei niin miten toimitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin osaan laskea sen 10 prosenttia, mutta minulla ei ole hajuakaan, miten homma käytännössä muuten menee. Jos vaikka lasku on 25 euroa, onko se sitten tosiaan se 2,5 euroa, vai pitääkö pyöristää täysiin euroihin? Ja missä kohtaa maksamista se tippaaminen tapahtuu. Lasku tuodaan pöytään ja minä lyön tarjoilijalle kortin käteen. Millä sanoilla se sanotaan tarjoilijalle? "Lisää laskuun 2,5 euron tippi", "laita 27,5 euroa" vai miten? Vai sanotaanko sitä ollenkaan vai pitääkö se itse raapustaa johonkin laskun nurkkaan?
Vastatkaa nyt joku tähän! Täähän se ongelma just ulkomailla on mitä moni miettii, ei niinkään se summa paljonko tippiä annetaan. Helppoa jos maksaa käteisellä ja sattui juuri sopiva raha olemaan mutta jos ei niin miten toimitaan?
Ainakaan keski-euroopassa ei tippiä saa jättää pöydälle, se on epäkohteliasta.
Kun saat laskun, niin mietit siihen sen tipin ja sanot loppusumman tarjoilijalle nsksuvälinettä antaessasi ( esim jos lasku on 23e ja haluat jättää tippiä 3e niin sanot rahaa/korttia ojentaessasi 26e. Tai jos annat tasarahan niin sanot ok näin. Helppoa kuin mikä.
Mistä tuo oikein on tullut, tuo tapa antaa juuri tarjoilijoille ylimääräistä? Miksei sitten yhtä hyvin kaikille asiakaspalvelijoille?
Kaikkia pitää tipata tasapuolisesti, parturia, poliisia ja maksullista naista.
Mä just tykkään suomalaisesta kulttuurista tämän takia - ei tarvitse erikseen miettiä, miten paljon tippiä pitää maksaa ja voi luottaa, että tarjoilijan ei tartte elää almuilla (tai no, tipeillä). En todellakaan halua, että Suomeenkin tulee tippauskulttuuri - siitä ei ole kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia pitää tipata tasapuolisesti, parturia, poliisia ja maksullista naista.
Vaikket kenellekään muulle tippaisi niin vähintään virkamiehiä jotka tekevät sinun asiaasi on syytä tipata. Tämä on hiukan vaiettu mutta hiljaisesti hyväksytty ja vakiintunut käytäntö kaikkialla maailmassa ja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä paljon minun pitää tipata, miksi sitä tippiä ei voi laittaa kiinteästi siihen hintaan?
Miksi,mitä tippiä? Hinnastahan kuuluu tinkiä ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan keski-euroopassa ei tippiä saa jättää pöydälle, se on epäkohteliasta.
Kun saat laskun, niin mietit siihen sen tipin ja sanot loppusumman tarjoilijalle nsksuvälinettä antaessasi ( esim jos lasku on 23e ja haluat jättää tippiä 3e niin sanot rahaa/korttia ojentaessasi 26e. Tai jos annat tasarahan niin sanot ok näin. Helppoa kuin mikä.
Ymmärtääkö jos sanon suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä just tykkään suomalaisesta kulttuurista tämän takia - ei tarvitse erikseen miettiä, miten paljon tippiä pitää maksaa ja voi luottaa, että tarjoilijan ei tartte elää almuilla (tai no, tipeillä). En todellakaan halua, että Suomeenkin tulee tippauskulttuuri - siitä ei ole kuin haittaa.
Hear, hear! Se on todellakin parasta suomalaisessa kulttuurissa, että ei tarvitse vääntää väkinäisiä tekohymyjä, heittää turhanpäiväistä läppää tuntemattomien kanssa, vängätä hintaa alaspäin tai arvuutella, että paljonko ylimääräistä pitäisi maksaa, ettei tule loukanneeksi ketään. Asiallinen kohteliaisuus, poikki ja pakettiin. Ulkomailla on kiva matkustaa, mutta kotiin palatessa tuo suomalaistyylinen asiointi rentouttaa oikeasti. Ei sen kuulu olla mitään tarkoituksellisen tylyä tai ihmisvihaista, se on vain maan tapa. Jotain minun sisälläni kuolee, jos tippauksen kaltainen ylimääräinen sosialiseeraus ja kiemurtelu hiipii osaksi suomalaista asiointia.
Suomessa ei ole mitään "juomarahakulttuuria" koska työnantaja maksaa palkan.
Jos olet tiedolla koodarina niin sitä päivää saa odottaa että joku tippaisi hyvästä työstä.