Minkäs ikäinen ei enää kuule heinäsirkkojen siritystä? Yritän tässä selvittää kaverin "viiskymppisen" poikaystävän oikeaa ikää
Kommentit (33)
Se vaihtelee suuresti. Nyt jo noin 65-vuotias isäni ihmettelee, että milloin ne sirkat lakkaavat kuulumasta.
Mä en tänä kesänä ole kuullut. Olen 45. Tosin en oo varma, johtuukko kuulon vai heinäsirkkojen puutteesta. Viime kesänä kuulin hyvin.
Tämä tosin riippuu aika paljon siitä, millaista elämää on elänyt ja miten kuuloaan suojannut. Meluista työtä tekevillä esim tehdastyöläisillä ja opettajilla heinäsirkat katoavat aikaisemmin kuin tutkijoilla tai toimistorotilla.
Minä en ole kuullut 16-vuotiaasta lähtien, kiitos tinnituksen. Pään sisällä sirittää kyllä koko ajan. Ja ulvoo ja vonkuu ja vinkuu...
Minkä tahansa ikäinen. Itselläni on pienoista vikaa kuulossa enkä kuule enää tiettyjä taajuuksia ollenkaan. Ja olen alle kolmekymppinen. :)
18-vuotiaana, jos armeijassa ammutaan kovilla korvan juuressa ilman kuulosuojaimia. Eli vahinkolaukaus.
Yksilöllistä.
Isoisäni väitti 63-vuotiaana, ettei kuule sirkkoja, tyylillä "kuuletteko te [minä ja broidi]? Pitäisi kuulua..."
Sirkkain laulu voi myös palautua. Itse en kuullut 30-40 -vuotiaana, mutta nyt viiskymppisenä kuuluu taas.
Vaihtelee ihan hirveästi. Mun tinnituksesta kärsivä ystäväni ei ole kuullut niitä noin 20-vuotispäivänsä jälkeen.
joskus 32 eteenpäin niin itikat kuin hinäsirkat hiljenivät sillai mystisesti ;)
Mun isäni ei kuullut heinäsirkkoja enää nelikymppisenäkään, äiti puolestaan lakkasi kuulemasta niitä vasta päälle 60-vuotiaana. Isäni pikkuveli, 65 v, kuulee vielä heinäsirkat.
Siis häh? Miten sitä voi olla kuulematta? :D
Kuulin, ikää 51 v.
Todennäköisesti töissä/vapaa-ajalla saadut kuulovauriot voivat alentaa kuulemisikää merkittävästi.
Mä en ole kuullut sirkkoja koko tänä kesänä. Olen 27.
Epäiletkö ap että ystäväsi miesystävä on vanhempi kuin viisikymppinen koska ei kuule heinäsirkkojen siritystä, vain ja ainoastaan siitä syystä?
Johan on :)
Nykynuoriso on isot kuulokkeet päässä 8-23 ja usein vielä kovassa metelissä luukuttavat ns. musiikkia. Ei sellaiset kuule enää 24-vuotiaina sirkkoja, ei edes viulun yläkieltä.
Mä kuulen 5-kymppisenä yhden heinäsirkan siinä, missä 15-vuotias sukulaislapsi kolme. Että ilmeisesti sirkoissakin on eroja.
Kuulen ikä 42, ja pyhä päivät päälle😊
Lasketaanko kaskaat sirkoiksi myös?
Minä en kuule ainakaan tuota viisikymppisten kohdalta lähtien.
t. 47
Minkä tahansa ikäinen.