Olen myöntänyt itselleni kynsin hampain, että olen aikalailla kateellinen ystävälleni siitä, että hänen teininsä..
..pääsi yhteen pk-seudun huippulukioista. Jokainenhan haluaa lapsestaan mahd fiksua kaiken muun hyvän lisäksi, mutta ei omillani riitä rahkeet mihinkään huippulukioihin, keskiarvot 8-8,5 välillä.
Miksi olen tästä kateellinen, mietin vain.
Kommentit (22)
Näinpä, en tiedä mistä tuo kynsin hampain tuli, ehkäpä siitä että olen tässä näppiksellä repinyt maalia kynsistäni:D
Kynsin hampain :D Tämä oli nyt kyllä tahattoman koominen aloitus.
Ei se tietty lukio mitään takaa. Paitsi jos laskee sosiaalisessa ympyrässä kehuskelun sellaiseksi.
Ressuäiti taas mietii poikansa lukiota
Näinpäin tällä kertaa
Hyvä koulumenestys kertoo vain hyvästä teoreettisesta muistista, ei niinkään muista kyvyistä mistä on enemmän hyötyä kuin oppikirjan teksteistä.
Ei kannata olla kateellinen
t. eliittilukion kasvatti, ikisinkkumies, nyk. mt-eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä koulumenestys kertoo vain hyvästä teoreettisesta muistista, ei niinkään muista kyvyistä mistä on enemmän hyötyä kuin oppikirjan teksteistä.
*oppikirjan tekstien muistamisesta siis
Kateus vie kalatkin vedestä, kuten sanotaan.
Käy sitten sen koulun hyvin, mihin pääsee. Sisäinen kilvoittelu on ulkoista tärkeämpää.
Oletpa turhamainen. Tuntuu olevan muodissa nykyään.
Mitä sillä huippulukiolla muka tekee? Meidän poika kävi pikkukaupungin lukion, mutta ihan hyvin pääsi valitsemaansa opiskelupaikkaan.
Minäkin olen joskus salaa vähän kateellinen heille, joilla on terve lapsi, jolla on ylipäänsä edes mahdollisuus normaaliin koulunkäyntiin. Sitten karistan nopeasti nämä ajatukset mielestäni, ja huomaan kuinka paljon lastani rakastan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut aika huvittava on sellainen vanhempi, joka puolustaa lapsensa lukiossa saamaa arvosanasarjaa 4,5,4,5,4,5... sillä että hän on fiksu, mutta ei jaksa tehdä töitä.
Varmaan tavoittelet lastesi kautta omaa unelmaasi?
Mun teini on eliittiluokalla yläkoulussa eikä missään tapauksessa halua eliittilukioon. Hän väittää olevansa luokkansa huonoin lukuaineiden keskiarvossa. Hänen keskiarvonsa on 9.0. Tulee ihan vääristynyt käsitys siitä, mihin oma ikäluokka kykenee. Lähikoulussa olisi luokkansa priimus, kuten oli alakoulussa.
Minä olen onnellinen, jos teini löytää tasapainon elämässään ja oppii näkemään omat lahjakkuutensa eikä vertaile itseään kympin keskiarvon saaneisiin. Itse kävin eliittilukion ja monesti jälkikäteen olen miettinyt, että lähilukiossa olisin ollut onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie kalatkin vedestä, kuten sanotaan.
Saattaa viedä myös kynnet ja hampaat:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut aika huvittava on sellainen vanhempi, joka puolustaa lapsensa lukiossa saamaa arvosanasarjaa 4,5,4,5,4,5... sillä että hän on fiksu, mutta ei jaksa tehdä töitä.
Et ilmeisesti ymmärrä älykkyydesn tasoista yhtään mitään muuta kuin hyvät arvosanat = fiksu = ahkera työntekijä.
Samat ällät sieltä vähän huonommastakin lukiosta pystyy kirjoittamaan. Samat kirjoitukset koko maassa, oletan?
Ei kannata olla kateellinen. Hyvä keskiarvohan tuo 8 pintaankin on. Näistä huippulukioissa opiskelevista suurin osa on näsäviisaita besserwissereitä. Kokemusta on.
Vertauskuvallinen ilmaisu "kynsin hampain" ei sovi tähän yhteyteen. Tarkoittaa ponnistelua väenväkisin. Käyttäisin "pitkin hampain" -ilmaisua joka tarkoittaa että vastentahtoisesti.