Voidaanko lomalla "pakottaa" töihin?
Mulla alkoi nyt kolmen viikon kesäloma, lomarahat maksettiin yms. Esimies kuitenkin sanoi, että mun pitäisi mennä takaisin töihin jo ensi viikon jälkeen. En ole siihen halukas, en ole edes pitänyt yhtään lomaa vuoteen. Eihän ketään voi pakottaa töihin kesken loman?
Kommentit (10)
Eikös keskeytetystä lomasta voi neuvotella vähän jotain muutakin kun pelkän loman siirton. Esim vaikka reilummin rahaa tai muuta etua.
Ei voi pakottaa. Jos mahdollista niin yritä hyötyä asiasta esim jos menet töihin niin pyydä ylimääräinen vaikka 400 euron palkkalisä tai muutama ylimääräinen palkallinen vapaa.
Ehdota että voit tulla jos saat pitää KOKO lomasi jonain muuna ajankohtana. Liitosta tietysti selviää, mutta luulisi työaikalainsäädännönkin puuttuvan tuollaiseen.
2 vkoa pitää vähintään antaa keskeyttämättä lomaa eikä myönnettyä lomaa voi noin vain perua tai siirtää. Ota yhteyttä joko liittoon tai työsuojeluun, esimiehesi on väärässä.
"Työnantaja ja työntekijä saavat sopia, että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa".<- ilmeisesti ette ole noin sopineet eikä ta voi määrätä sinua töihin jos sulle on jo luvattu 18 pvä (3 vkoa) lomaa.
Onko sinulla virka? Jos olet virkamies, sinut voidaan määrätä töihin myös kesken loman.
Ei tarvitse mennä lomalta. Esimies voi kysyä,muttei voi pakottaa, eikä tarvii suostua.
Sano esimiehelle, että ottaa yhteyttä työpaikan pääluottamusmieheen. Voit sulkea puhelimen, sen enempää sanomatta.
Esimies suunnittelee työntekijöiden lomat ja tuuraajat. Hänen ongelma jos ei tuuraajaa saakkaan.
Tai jätät vastaamatta.
Itse olin etelässä viime kesänä ja töistä yritettiin soittaa ja viestiteltiin. Laitoin viikoksi puhelimen kiinni. Otin yhteyttä, kun tulin takas suomeen.
Moni kyllä töissä sitten sanoikin, että luulivat minun vain istuneen viikon kotona.
Kyllä on v1ttu outoa porukkaa, heti yhteyttä luottamusmiehiin yms. Kyllä mä kysyisin kylmästi että mitäs hyötyä minulle on siitä että keskeyttäisin suunnitrlmia täynnä olevan loman. Koskas minun palkkaani nostettiinkaan viimeksi..
Ei voi, mutta voithan neuvotella että pidät 2 viikkoa myöhemmin, jos se itsellesi paremmin sopii.