Olen kyllästynyt siihen, että tytär tekee koulunsa eteen paljon töitä ja saa kaseja-ysejä. Poika ei taas tee mitään
Tai hyvin vähän ja saa kaseja-ysejä. Molemmat ovat yhtä älykkäitä. Sama suku, sama kasvatus.
Kommentit (40)
Mikä on ongelma? Koulu sujuu toisilta helpommin kuin toisilta.
Pojille annetaan helpommin hyviä numeroita kuin tytöille. Vain matemaattiset aineet ovat poikkeus tästä.
Tytön aika hurahtaa ulkonäköseikkoihin liittyvään ahdistukseen myöhemmin, pojan oleellisempaan. Näin se monesti menee.
Mistä tiedät, että molemmat yhtä älykkäitä?
Arvosanoilla ei lopulta ole kovin paljon väliä. Sanotaan että on tärkeä oppia tekemään töitä, mutta ei sekään aina auta. Voi olla että poikasi luovii rennolla meiningillä ja supliikilla läpi elämän ihan menestyksekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että molemmat yhtä älykkäitä?
Arvosanoilla ei lopulta ole kovin paljon väliä. Sanotaan että on tärkeä oppia tekemään töitä, mutta ei sekään aina auta. Voi olla että poikasi luovii rennolla meiningillä ja supliikilla läpi elämän ihan menestyksekkäästi.
Työnteko koululaisella on että menee ajoissa, käyttäytyy, kuuntelee, tekee, oppii.
Ei se mitään pänttäämistä tarkoita. Voi olla haitaksi oppia liian pänttäävä tyyli. Töissäkin tulokset ratkaisee. Hyvä itseluottamus auttaa tässä
Toinen saattaa pystyä keskittymään myös paremmin hälyisillä tunneilla ja oppia pelkästään kuuntelemalla. Toisen pitää itse lukea asiat rauhassa kotona. Oppimistapoja on erilaisia. Itse en olisi oppinut koulussa juuri mitään jos olisi pitänyt oppituntien varassa olla, ainakin yläasteella oli niin levotonta. Terv. Mies ja 6L samoissa kirjoituksissa
niino se vain meinaa pojan kannalta samaa kuin itselleni, sisään pääsee opskelemaan vaikka minne mutta ei ole koskaan oppinut tekemään läksyjä tai lukemaan kokeisiin/tentteihin eikä siten osaa niitä taitoja eikä opiskelusta tule koskaan mitään.
Ja poika tuskin edes ymmärtää tuon että hänen ei kuluisi lähteä opiskelemaan ollenkaan vaan mielummin vaikka mennä maikseenvaikka onkin siskoaan lahjakkaampi. Sisko taas joka on oppinut tekemään työtä opintojensa eteen tulee pärjäämään oikein hyvin yliopistossa.
Suomssa on kauheaa olla liian älykäs, heitä sorretaan säälittä. Kerro pojalle että menee oppimaan sijoittajan taidot omillaan, koska niistä hänen on saatava tulonsa. Amistyö on pelkkä alku. Opiskelussa hän vain helposti tuhlaa 10v saavuttamatta yhtään mitään, masentuu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla yhtä älykkäitä, mutta poika muistaa asioita vähemmällä pänttäämisellä.
Kumma, että ne hyvämuistiset ovat usein älykkäämpiä.
Älykkyys ja muisti ovat monimutkaisella tavalla kytköksissä toisiinsa. Koulussa pärjäämistä edesauttaa hyvä muisti ja älykkyys, molemmat.
On kyllä olemassa savant-ihmisiä joilla on aivan äärimmäisen hyvä muisti (jopa ns. valokuvamuisti), mutta jotka eivät ole välttämättä kovin älykkäitä. On olemassa varmasti myös älykkäitä ihmisiä, joilla ei ole mikään ilmiömäinen muisti kuitenkaan.
Jotain vikaa kyllä on koulujen kokeissa ja arvostelussa, jos tekemättä mitään saa kaseja ja ysejä. Ainakin jos tämä on yleistä eikä kyseessä ole mikään lapsinero.
Yläkoulun aineet ovat sen verran yksinkertaisia, että noheva poika sisäistää asiat kertakuulemisella. Tytöllä se voi teettää vielä paljon ylimääräistä työtä kotona. Ei tässä ole mitään epätavallista. Oikeastaan on aika normaaliakin, että poikasi pärjää paremmin ja helpommalla koulussa.
Jännä kun tytöt ovat parempia koulussa poikiin verrattuna. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla yhtä älykkäitä, mutta poika muistaa asioita vähemmällä pänttäämisellä.
Älykkyys ja muisti ovat monimutkaisella tavalla kytköksissä toisiinsa. Koulussa pärjäämistä edesauttaa hyvä muisti ja älykkyys, molemmat.
On kyllä olemassa savant-ihmisiä joilla on aivan äärimmäisen hyvä muisti (jopa ns. valokuvamuisti), mutta jotka eivät ole välttämättä kovin älykkäitä. On olemassa varmasti myös älykkäitä ihmisiä, joilla ei ole mikään ilmiömäinen muisti kuitenkaan.
Jotain vikaa kyllä on koulujen kokeissa ja arvostelussa, jos tekemättä mitään saa kaseja ja ysejä. Ainakin jos tämä on yleistä eikä kyseessä ole mikään lapsinero.
Yläkoulun aineet ovat sen verran yksinkertaisia, että noheva poika sisäistää asiat kertakuulemisella. Tytöllä se voi teettää vielä paljon ylimääräistä työtä kotona. Ei tässä ole mitään epätavallista. Oikeastaan on aika normaaliakin, että poikasi pärjää paremmin ja helpommalla koulussa.
Ei ne oikeasti, annetaan vain parempia arvosanoja koska ovat tyttöjä. Niinjoo ja sitten yliopistoissa se läksyjen teko palkitaan kun on oppinut opiskelemaan. Jos pojille olisi omia lahjakkaiden kouluja joissa mentäisiin hieman ripeämmällä tahdilla eteenpäin voisivat pojat vallata yliopistot takaisin. Mutta sittenhän se olisikin jo tasa-arvo ongelma kun tytöt eivät enää pärjääkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan sitä poikaa moiti! Jos numerot saa vähällä vaivalla, se on pelkästään hyvä. Pingottaminen ei ole hyvä kenenkään
Jossain vaiheessa voi vaan sille pojalle tulla järkytyksenä että pitää asioiden eteen jotain tehdäkin.... Viimeistään yliopistossa.
Juuri näin. Itse olen juuri tällainen.
Peruskoulu sekä lukio läpi lähes lukematta ja käytännössä kiitettävin arvosanoin. Oli melkoinen ns. "pudotus" kun yliopistossa sillä ei enää pärjännytkään. Ystäväni, jotka kaikella kunnioituksella ovat vähemmän älykkäitä, mutta ennen kaikkea ahkeria, valmistuivat hyvin arvosanoin yliopistosta. He olivat kautta aikain oppineet että raskas työ tuottaa tulosta. Minä olin oppinut että minimaalisella vaivalla saa hyvät arvosanat. Yliopistossa jouduin nielemään ylpeyteni, käärimään hihat sekä oikeasti pänttäämään. Sen avulla valmistuin edes keskitason papereilla. Ei sillä, että minulle yliopiston arvosanoilla olisi hirveästi ollut väliä, ei minua tutkijan ura kiinnostanut.
Kannattaa vain kannustaa opiskelemaan vaikka pienellä vaivalla saisi hyviä arvosanoja. Sellaisen lukurutiinin oppiminen sekä tiedon sisäistämisen oppiminen on myös oma prosessinsa. Ahkerat keskiverto-opiskelijat pääsevät vielä pitkälle halutessaan, älykäs kompastuu helposti siihen omaan laiskuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tytöt pärjää kaikissa pisa-aineissa poikia paremmin, vaikka noihin kokeisiin ei voi edes päntätä.
Ihmisillä on erilaisia oppimistyylejä. Joku oppii kuuntelemalla (auditiivinen oppija), toinen lukemalla (visuaalinen) ja kolmas tekemällä (kinesteettinen). Ap:n poika taitaa olla malliesimerkki kuuntelemalla oppijasta. Tytär taas käyttää toista strategiaa. Ei voi erotella oppimistyylin perusteella sitä, että kumpi on älykkäämpi. Fiksua olisi huomata oma oppimistyylinsä ja hyödyntää sitä opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan sitä poikaa moiti! Jos numerot saa vähällä vaivalla, se on pelkästään hyvä. Pingottaminen ei ole hyvä kenenkään
Jossain vaiheessa voi vaan sille pojalle tulla järkytyksenä että pitää asioiden eteen jotain tehdäkin.... Viimeistään yliopistossa.
Jossain vaiheessa voi sille tytölle tulla järkytyksenä, että paremmin palkatut eivät teekään enempää töitä...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä poikasi oppii kuulemallaja kuuntelee paljon tunneilla. Tyttäresi taas oppii lukemalla ja itse tekemällä. Kumpikaan tapa ei ole toista huonompi. Eikä liity älykkyyteen mitenkään.
Neuropsykologisissa tutkimuksissa tämä tuleekin usein esiin silloin kun lapselle sellainen tehdään. Jotkut oppivat loistavasti pelkästään kuulemalla, he pääsevät tietysti helpommalla koulusta koska kokeisiin ei tarvitse lukea niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
niino se vain meinaa pojan kannalta samaa kuin itselleni, sisään pääsee opskelemaan vaikka minne mutta ei ole koskaan oppinut tekemään läksyjä tai lukemaan kokeisiin/tentteihin eikä siten osaa niitä taitoja eikä opiskelusta tule koskaan mitään.
Ja poika tuskin edes ymmärtää tuon että hänen ei kuluisi lähteä opiskelemaan ollenkaan vaan mielummin vaikka mennä maikseenvaikka onkin siskoaan lahjakkaampi. Sisko taas joka on oppinut tekemään työtä opintojensa eteen tulee pärjäämään oikein hyvin yliopistossa.Suomssa on kauheaa olla liian älykäs, heitä sorretaan säälittä. Kerro pojalle että menee oppimaan sijoittajan taidot omillaan, koska niistä hänen on saatava tulonsa. Amistyö on pelkkä alku. Opiskelussa hän vain helposti tuhlaa 10v saavuttamatta yhtään mitään, masentuu jne.
Olen nähnyt paljon näitä hikarityttöjä, jotka ei pääse edes yliopistoon. Loppuu paukut, kun pitäisi lisätä ja lisätä pänttäämistä. Nämä laiskat lukee yliopistossa ja rennosti menee edelleen. Itse olen yksi näistä rennoista. Kiitettävä yliopistossakin aina
Olen koittanut kannustaa lapsiani. Ei kannata liikaa päntätä. Viidennen tms yhdellä numerolla ei ole mitään merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät heidän olevan yhtä älykkäitä?
Ovat kognitiivisilta kyvyiltään ihan ok molemmat. Poika ei ole fiksumpi, kuten joku väitti. Tytär on ahkera, vaikka siitä ei kyllä ilmeisesti palkita..
Tytöille annetaan noin 1 numeroa osaamista korkeampi arvosana, pojilla päinvastoin. Tyttäresi on siis seiskan tyttö ja poikasi kympin poika.
Tämä on juuri päinvastoin. Pojat saa peruskoulussa numerot helpommin. Lukiossa ei ole enää merkitystä
Se on juuri noin.
Hmm peruskoulussa 9,6 keskiarvo tekemättä yhtään mitään, maalaisjärjellä pärjää. Sit jos toi tökkii joutuu lukeen ja opetteleen ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan rakastava äityli siellä poikaansa kohtaan.
Ei suinkaan, kyllä rakastan molempia yhtä paljon. Ärsyttää vaan ettei tytön ahkeruudesta palkita mitenkään.
Loppujen lopuksi elämässä pärjäämisessä oleellista on se, että jaksaako nähdä vaivaa ja tehdä töitä. On hyvä, että tyttäresi oppii tekemään töitä.
Päinvastoin. Rennosti koulunsa selvittäneet selviää myöhemminkin. Muista että tulokset ratkaisee. Nostaa itsetuntoa. Oppiminen on myöhemmin helppoa.
Nämä kouluun liian vakavasti painostetut joutuu aina pänttäämään. Monen tie nousee pystyyn. Pahimmista tulee perfektionisteja, jotka piiskaa itseään aina liikaa.
Iloitse, jos koulu on helppoa. Ha anna lapsen itse hoitaa asiansa. Jos oma tapa kerran toimii. Voit vaan onnitella