Äiti ei suostu lastenvalvojalla elatusavun tarkistamiseen
Eli mieheni ja hänen exänsä (2lasta) kävivät tänään lastenvalvojalla. Tapaamisessa äiti ilmoitti, ettei suostu elatusavun tarkistamiseen. Ei siis allekirjoittanut mitään.
Lastenvalvoja ohjasi isän hakeutumaan oikeusaputoimistoon.
Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta?
Taustaksi kerrottakoon, että nämä lapset (16 ja 17) muuttavat omiin asuntoihin opiskelupaikkakunnalla. Tytär (16v) olisi muuttanut meille tänne viereiselle paikkakunnalle (saimme siirron tänne paikkakunnalle saman alan kouluun, joka nyt jouduttiin perumaan tämän mielenmuutoksen vuoksi), joka nyt jouduttiin perumaan.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin elatusmaksut loppuu ennen sovittelua? Pieni paikkakunta, oikeusaputoimistoon sai ajan huomiselle ja kuulemma asia on yleinen riitatilanne tällaiessa tapauksessa. Näin sanottiin äskön. :)
Tietenkin isä lapsistaan elatusapua maksaa koko ajan. Tietenkin toivoisi, että rahat menisivät nyt suoraan lapsille, kun omillaan asuvat.
ap
Pieni paikkakunta ja ihan oma oikeusaputoimisto, kyllä kyllä.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Ohistelen, mutta aika keinotekoisesti rakennettu soppa.
Isä maksaa sovitut elarit. Lasten tilanne muuttuu, kun vanhempi muuttaa opiskelupaikkakunnalle, pois äidin luota. Vaikka elarit kuuluvat lähivanhemmalle, voisi tässä tapauksessa ajatella, että isä maksaisi ne samat elarit 17 -vuotiaalle suoraan, koska tämä ei enää asu lähivanhemman taloudessa.
16-vuotiaan tilanteesta on tässä yritetty tehdä sotkuisempi, mutta ei se ole. Hän asuu joko isänsä tai äitinsä kanssa ja se, jonka luona lapsi ei asu, maksaa elarit. Jos nykyinen lähivanhempi jää nykyiselle paikkakunnalle, tilanne jatkuu entisellään. Isä maksaa elarit kuten on tehnyt tähänkin asti. Ap on sanonut monessa kommentissa, että isä maksaa elarit vastuullisesti.
Jos äiti muuttaa toisella puolelle Suomea ja 16-vuotias isänsä ja ap:n luokse, äiti maksaa isälle elarit. Jos äiti EI muuta toiselle puolelle Suomea ja tilanne jatkuu nykyisellään, ei ole tarvetta muuttaa 16-vuotiaan kohdalla yhtään mitään.
Lapsia retuutetaan, ainakin henkisesti, sinnetänne, kun aikuiset ei osaa olla kuin ihmiset. Asia on sovittava lastenvalvojan ja lasten vanhempien kesken, sitten kun vanhemmat tietävät missä asuvat ja kenen kanssa.
Ap voisi tähän asiaan sotkeutumisen sijaan opetella miten ilmaista itseään selkeästi suomen kielellä julkisella foorumilla ja muistuttaa itseään siitä, että sanassa äsken ei ole Ö:tä.
Sori Ö:stä :D. Joskus lipsahtaa, kun täällä suunnalla puhekielessä käytetään.
Mutta joo. Hyvä teksti sinulta, mutta tämän hetken tilanteen unohdit kokonaan.
Eli sen, että eilen lastenvalvojalla äiti ilmoitti niin lastenvalvojalle kuin isällekin sekä puhelinyhteyden kautta tyttärelleen, että hän on hommannut seurakunnalta yksiön tytölle, johon tämä pääsee muuttamaan lokakuun alussa.
Meille ja tyttärelleen oli eiliseen asti sanonut jäävänsä itsekin kotipaikkakunnalle. Että on perunut irtisanoutumisensa töistään ja perunut muuton. Käski myös meidän perua täältä tyttären saaman koulupaikan, johon olimme hakeneet siirtoa ja tytär sinne hyväksyttiin.
Onneksi tyttärellä oli vielä koulupaikka myös kotipaikkakunnalla, niin ei sentään jäänyt ilman koulupaikkaa tämän härdellin vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin elatusmaksut loppuu ennen sovittelua? Pieni paikkakunta, oikeusaputoimistoon sai ajan huomiselle ja kuulemma asia on yleinen riitatilanne tällaiessa tapauksessa. Näin sanottiin äskön. :)
Tietenkin isä lapsistaan elatusapua maksaa koko ajan. Tietenkin toivoisi, että rahat menisivät nyt suoraan lapsille, kun omillaan asuvat.
ap
Pieni paikkakunta ja ihan oma oikeusaputoimisto, kyllä kyllä.
Onko se jotenkin ihmeellistä? Pieni paikkakuntamme sijaitsee Etelä-Savossa, 18000 ihmistä. Tietenkin täällä on oikeusaputoimisto :D. Verotoimistoa ei ole, mutta Kela, Te-toimiston piste ym. kyllä löytyy.
ap
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Isä maksaa sovitut elarit. Lasten tilanne muuttuu, kun vanhempi muuttaa opiskelupaikkakunnalle, pois äidin luota. Vaikka elarit kuuluvat lähivanhemmalle, voisi tässä tapauksessa ajatella, että isä maksaisi ne samat elarit 17 -vuotiaalle suoraan, koska tämä ei enää asu lähivanhemman taloudessa.
16-vuotiaan tilanteesta on tässä yritetty tehdä sotkuisempi, mutta ei se ole. Hän asuu joko isänsä tai äitinsä kanssa ja se, jonka luona lapsi ei asu, maksaa elarit. Jos nykyinen lähivanhempi jää nykyiselle paikkakunnalle, tilanne jatkuu entisellään. Isä maksaa elarit kuten on tehnyt tähänkin asti. Ap on sanonut monessa kommentissa, että isä maksaa elarit vastuullisesti.
Jos äiti muuttaa toisella puolelle Suomea ja 16-vuotias isänsä ja ap:n luokse, äiti maksaa isälle elarit. Jos äiti EI muuta toiselle puolelle Suomea ja tilanne jatkuu nykyisellään, ei ole tarvetta muuttaa 16-vuotiaan kohdalla yhtään mitään.
Lapsia retuutetaan, ainakin henkisesti, sinnetänne, kun aikuiset ei osaa olla kuin ihmiset. Asia on sovittava lastenvalvojan ja lasten vanhempien kesken, sitten kun vanhemmat tietävät missä asuvat ja kenen kanssa.
Ap voisi tähän asiaan sotkeutumisen sijaan opetella miten ilmaista itseään selkeästi suomen kielellä julkisella foorumilla ja muistuttaa itseään siitä, että sanassa äsken ei ole Ö:tä.
Sori Ö:stä :D. Joskus lipsahtaa, kun täällä suunnalla puhekielessä käytetään.
Mutta joo. Hyvä teksti sinulta, mutta tämän hetken tilanteen unohdit kokonaan.
Eli sen, että eilen lastenvalvojalla äiti ilmoitti niin lastenvalvojalle kuin isällekin sekä puhelinyhteyden kautta tyttärelleen, että hän on hommannut seurakunnalta yksiön tytölle, johon tämä pääsee muuttamaan lokakuun alussa.
Meille ja tyttärelleen oli eiliseen asti sanonut jäävänsä itsekin kotipaikkakunnalle. Että on perunut irtisanoutumisensa töistään ja perunut muuton. Käski myös meidän perua täältä tyttären saaman koulupaikan, johon olimme hakeneet siirtoa ja tytär sinne hyväksyttiin.
Onneksi tyttärellä oli vielä koulupaikka myös kotipaikkakunnalla, niin ei sentään jäänyt ilman koulupaikkaa tämän härdellin vuoksi.Ap
Mikä tässä nyt sitten on se ongelma? Tytär teidän tuella kyllä tottuu asumaan omillaan ja elarit tarkastetaan siellä oikeudessa. Case closed.
Mä tipahdin aikoja sitten jo kärryiltä. Tottakai lapset muuttaa teille, jos äiti muuttaa kauas ja lapset ei halua mukaan. Alaikäiset asuu aina ensi sijaisesti vanhempien luona. Toiseksi omillaan asuvalle yli 15-vuotiaalle maksetaan elatusapu suoraan itselle. Tietysti maksetaan. Jos lapsi asuu omillaan, hakee tuet ja hoitaa omat asiansa, niin ei kai sitä elaria millekään vanhemmalle enää makseta. Vai pitäisikö teidän logiikalla elari mennä edelleen ex-lähivanhemmalle käytettäväksi ja lapsen hakea sossusta lisää rahaa?
Kyllä mä olen ainakin ihan hyvin pysynyt kärryillä tässä ja ap ollut ihan looginen koko ajan. Ainoa, mitä mä ihmettelen, että lähivanhempi voi määrätä alaikäisen lapsen asumaan yksin, toista huoltajaa ja lasta kuulematta.
Vierailija kirjoitti:
Mä tipahdin aikoja sitten jo kärryiltä. Tottakai lapset muuttaa teille, jos äiti muuttaa kauas ja lapset ei halua mukaan. Alaikäiset asuu aina ensi sijaisesti vanhempien luona. Toiseksi omillaan asuvalle yli 15-vuotiaalle maksetaan elatusapu suoraan itselle. Tietysti maksetaan. Jos lapsi asuu omillaan, hakee tuet ja hoitaa omat asiansa, niin ei kai sitä elaria millekään vanhemmalle enää makseta. Vai pitäisikö teidän logiikalla elari mennä edelleen ex-lähivanhemmalle käytettäväksi ja lapsen hakea sossusta lisää rahaa?
Meidän mielipiteellä ei ole niin väliä, koska on juridisesti säädetty lapsen elatuksesta vastaa vanhemmat kunnes he täyttävät 18- vuotta. Omillaan asuva 15-vuotta täyttänyt lapsi voi hakea elatusAPUA, kelalta itse. Ap tapauksessa isä maksaa edelleen elatusmaksua äidille vaikka lapset asuivat omillaan, kunnes oikeudessa jotain muuta sovitaan. Eikä lapset voi sitä Kelalta hakea. Toki, jos isä kylmästi jättäisi maksamatta.
Miksi ihmeessä isä ei hae lähihuoltajuutta itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen ainakin ihan hyvin pysynyt kärryillä tässä ja ap ollut ihan looginen koko ajan. Ainoa, mitä mä ihmettelen, että lähivanhempi voi määrätä alaikäisen lapsen asumaan yksin, toista huoltajaa ja lasta kuulematta.
Vanhemmilla on oikeus valita lapsen asuinpaikka, eikä muualla asuva vanhempi voi suomen rajoen sisäpuolella lapsensa muuttoa estää. Jos tuo muutto halutaan yrittää estää isän pitää oikeudessa hakea lapsen asumista itselleen. Myös lastensuojelu ilmoitus olisi hyvä tehdä. Lapsi voi sen itsekin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Näin yön yli nukkuneena tuon tytär-muuttaa-nyt-yksiöön -pommin jälkeen olen itsekin alkanut miettiä asiaa tarkemmin.
Tuntuu äärettömän epäreilulta, että tytär joutuu nyt äidin "käskystä" muuttamaan yksiöön, vaikka olisiv oinut meillekin muuttaa. Täältä oli tosiaan koulupaikka hommattu, yksi huone hänelle tyhjennetty (oman keskimmäisen lapseni tavarat muutettu siskon huoneeseen ja ylimääräiset huonekalut hävitetty, joten nyt huone seisoo aivan tyhjänä...) ja olimme jo muuttokuormaa hakemassa, kun ilmoitus tuli äidiltä, että jääkin kotipaikkakunnalle.
Ja tietenkin sekin ärsyttää, kun tätä jaksoi hokea meille sekä tyttärelle eiliseen asti. Ja sitten tämä pommi.
Ehdimme jo perua täältä sen koulupaikan, joka tytölle oli myönnetty. Onneksi hänellä oli koulupaikka kotipaikkakunnallaan (paikkakuntien välillä on siis noin 40km).
Tänään kysyin tytöltä, että miltä nyt se muuttaminen omaan yksiöön tuntuu ja että haluaisiko kuitenkin tänne muuttaa. Hoitaisimme tuon koulukuljetuksen jotenkin, eihän se ole mikään ongelma.
Tyttö sanoi, että ei haluaisi asua omillaan, mutta ei myöskään haluaisi lähteä kavereiden, harrastuksen ja koulun ääreltä 40 kilsan päähän. Tajuan tämän kyllä. Puhuttiin asiasta jonkin aikaa ja sanoin, että jos haluaakin muuttaa meille jossain vaiheessa, niin se onnistuu milloin vain. Kysyin, että haluaako siis kokeilla sitä yksin asumista niin vastasi, että kyllä voi kokeilla, jos voi sitten muuttaa meille jos se ei tunnukaan hyvältä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se on niin pitkä prosessi oikeudessa, että lapset ehtii tulemaan täysi-ikäisiksi ennen kuin ollaan edes sovitteluvaiheessa. Tosin ap paikkakunnalla kaikki näyttää hoituvan yhdessä yössä, asunnot, ajat oikeusaputoismistoon ja lastevalvojalle, joten siellä varmaan päästää oikeuteenkin jo huomenna. Tosin sitä edeltää olosuhdeselvitykset ja sovitteluvaihe, mutta ne varmaan hoituu jo tänään.
Prosessi voi olla kalliskin, jos oikeusaputoimistosta ei apua saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin pitkä prosessi oikeudessa, että lapset ehtii tulemaan täysi-ikäisiksi ennen kuin ollaan edes sovitteluvaiheessa. Tosin ap paikkakunnalla kaikki näyttää hoituvan yhdessä yössä, asunnot, ajat oikeusaputoismistoon ja lastevalvojalle, joten siellä varmaan päästää oikeuteenkin jo huomenna. Tosin sitä edeltää olosuhdeselvitykset ja sovitteluvaihe, mutta ne varmaan hoituu jo tänään.
Joo, tervetuloa Etelä- ja Pohjois-Savoon! :D
Oikeusaputoimistoon on aika maanantaille, lastenvalvojalle mies soitti tänään (siis meidän paikkakunnan) ja siellä ei tartte enää käydä kun laskevat elatuskyvyn siellä oikeusaputoimessa.
En tiedä, miten Etelä-Savon käräjäoikeuteen pääsee, tai millä aikataululla asia etenee, mutta se selvinnee maanantaina. Tai sovitteluun sitä kai ensin menevät.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä lasta kuultaisiin(lasta toki kuullaan, kuten tosita huoltajaakin) ja lapsi saisi itse päättää hänän saattaisi vaikka viikottain muuttaa kodista toiseen kumman luona sattuu kulloinkin olemaan kivempaa. Siksi on juridesti säädetty, että lähivanhemmuuden muutokset virallisestaan lapsenvalvojalla ja riita tapauksissa siitä päättää oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeusaputoimistoon on aika maanantaille, lastenvalvojalle mies soitti tänään (siis meidän paikkakunnan) ja siellä ei tartte enää käydä kun laskevat elatuskyvyn siellä oikeusaputoimessa.
En tiedä, miten Etelä-Savon käräjäoikeuteen pääsee, tai millä aikataululla asia etenee, mutta se selvinnee maanantaina. Tai sovitteluun sitä kai ensin menevät.ap
Eilen ajan sai tällä päivälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten Etelä-Savon käräjäoikeuteen pääsee, tai millä aikataululla asia etenee, mutta se selvinnee maanantaina. Tai sovitteluun sitä kai ensin menevät.ap
Eilen ajan sai tällä päivälle...
Kyllä! Mutta mies joutui siirtämään ajan maanantaille, koska sille tuli tälle päivälle keikka.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on oikeus valita lapsen asuinpaikka, eikä muualla asuva vanhempi voi suomen rajoen sisäpuolella lapsensa muuttoa estää. Jos tuo muutto halutaan yrittää estää isän pitää oikeudessa hakea lapsen asumista itselleen. Myös lastensuojelu ilmoitus olisi hyvä tehdä. Lapsi voi sen itsekin tehdä.
Asia on ihan selvä, jos lapsi muuttaa lähihuoltajan mukana, mutta jos lähihuoltaja "jättää heitteille" alaikäisen, niin mun mielestä se ei ole yksin lähihuoltajan asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä lasta kuultaisiin(lasta toki kuullaan, kuten tosita huoltajaakin) ja lapsi saisi itse päättää hänän saattaisi vaikka viikottain muuttaa kodista toiseen kumman luona sattuu kulloinkin olemaan kivempaa. Siksi on juridesti säädetty, että lähivanhemmuuden muutokset virallisestaan lapsenvalvojalla ja riita tapauksissa siitä päättää oikeus.
No nyt ei ollut kyse kodista toiseen muuttamisesta, vaan alaikäisen yksin jättämisestä vain lähihuoltajan päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin vaadittiin lastenvalvojan tekemä laskelma mukaan oikeusaputoimistoon. Sekä selvitys molempien tuloista ja asumismenoista. Paljonko teidän tulot muuten on yhteensä? Jos yli 2400 ilmaista oikeusapua ei myönnetä. Lisäksi oikeusavussa on omavastuu osuus, jos tulot euronkin yli 1000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin vaadittiin lastenvalvojan tekemä laskelma mukaan oikeusaputoimistoon. Sekä selvitys molempien tuloista ja asumismenoista. Paljonko teidän tulot muuten on yhteensä? Jos yli 2400 ilmaista oikeusapua ei myönnetä. Lisäksi oikeusavussa on omavastuu osuus, jos tulot euronkin yli 1000.
Hei kiitos tosi paljon tästä vastauksesta! Kummallista, ettei lastenvalvoja ohjeistanut, että laskelma pitää olla mukana, vaikka itse ohjasi oikeusaputoimistoon...
Ja kiitos myös toisesta vinkistä. Minä ansaitsen nettona noin 2000e ja mies sen 900e. Joten kyllä menee yli tuon 2400. Pyysivätkin oikeusaputoimistoon minun palkkakuittini mukaan, joten uumoilinkin, että ilmaista ei tule olemaan.
Maksan mielelläni kyllä oikeusavusta, se ei ole mikään ongelma :)
ap