Kerrostalo-asumisesta
Onko täällä porukkaa jotka aikovat asua lopun ikänsä kerrostalossa, vai jokos se trendi meni ohi. Väliaikaisena asuntona kerrostalo on ok esim. opiskeltaessa, mutta ei kai kukaan sellaiseen luukkuun enää nykyään loppuiäkseen jäädä? Omakotitaloon sitten opiskelujen jälkeen ja vanhana vaikka rivariin.
Kommentit (50)
Vietän sen verran aktiivista elämää, että en paljon ehdi kodistani nauttia ja kerrostalo asuminen tukee tätä elämän tilannetta. En usko, että minun tarvitsee koskaan hankkia omakotitaloa oman egon nostattamiseen tai ainakaan sen takia, että saisin upottaa sormeni multaan.
Joo mulle ainakin lapsesta saakka ollut itsestään selvää, että kunhan opiskelut on takana, niin muutan Helsingin keskustaan omakotitaloon. En ole vielä alkanut katsastaa markkinoita, mutta jossain Stokkan lähistöllä olisi kiva, niin on palvelut vieressä, ratikat kulkee jne.
Eläkeläisenä voisin sitten muuttaa vaikka Kauppatorin laidalle rivariin, kun saisi niin kätevästi siitä sitten marjat ja vihannekset torilta. Tai jos ei oo hirveesti rahaa, niin kyllä mulle ehkä kelpais rivari Hakiksen torin laidaltakin.
Urpot.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt samaa. Minulle oli jotenkin selvä jo lapsena, että omakotitalo on se mihin sitten aikuisena tähdätään. Hassua, mutta on niitäkin jotka tyytyvät siihen kerrostaloon ihan pitkälläkin tähtäimellä.
Mikä siinä on hassua? Kyllä arvoasunto Helsingin keskustassa hakkaa jonkun itsekasatun talopaketin perähikiällä mennen tullen. Maailman suurkaupungeissa taas kerrostaloasuminen on aika lailla itsestäänselvyys. Mutta sitähän ei voi ymmärtää ne, jotka eivät ole koskaan poistuneet sieltä perähikiältä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähipiirissä miljonääri (yrityskaupalla rikastunut), joka juuri muutti omakotitalosta kerrostaloon, koska koki sen helpoksi ja halusi palvelujen äärelle.
Jotenkin hassua, että aikuisilla (?)ihmisillä on tosi mustavalkoisia näkemyksiä asioista. Mutta kai itsellänikin on, ehkä.
Nämä, jotka kauhistelevat kerrostaloasumista, eivät ehkä ole edes nähneet tasokkaita kerrostaloasuntoja ja kaunista kantakaupunkimiljöötä, vain näitä lähiöasuntoja. En minäkään sellaiseen kerrostaloon halua. Tosin en minä halua Vantaalle omakotitaloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt samaa. Minulle oli jotenkin selvä jo lapsena, että omakotitalo on se mihin sitten aikuisena tähdätään. Hassua, mutta on niitäkin jotka tyytyvät siihen kerrostaloon ihan pitkälläkin tähtäimellä.
Mikä siinä on hassua? Kyllä arvoasunto Helsingin keskustassa hakkaa jonkun itsekasatun talopaketin perähikiällä mennen tullen. Maailman suurkaupungeissa taas kerrostaloasuminen on aika lailla itsestäänselvyys. Mutta sitähän ei voi ymmärtää ne, jotka eivät ole koskaan poistuneet sieltä perähikiältä.
Betoniluukku Helsingin ruuhkakatujen varrella ei vastaa näkemystäni arvoasunnosta. Se että niillä on hintaa, on ihan kupla-juttu, betonilla ei oikeasti ole niin törkeää hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?[/
Voiko jollain oikeasti olla näin rajoittunut näkökulma asumiseen? Miksi pitäisi vihata omakotitaloja jos ei halua asua sellaisessa. Onko omakotitalouskovaisen mielestä siis esim. New York, Tokio ym. maailman taloudelliset keskukset siis täynnä ihmisiä, jotka ovat juoneet aivonsa eivätkä jaksa siksi siivota tai hoitaaa pihatöitä?
Meillä muilla saattaa olla ihan muu elämänsisältö kuin pihan kuopsuttaminen omakotitaloalueella.Ei ole rajoittunut, mutta on meitä, jotka eivät yksinkertaisesti siedä muiden ihmisten ääniä ja jatkuvaa kolistelua seinän takana. Ihmiselle ei ole luonnollista asua jatkuvasti käsi toistensa persevaoissa.
Ymmärrän ja otan osaa. Tuon täytyy rajoittaa myös muuta elämää ja ammatinvalintaa, jos ei voi olla tiloissa, joissa on muita ihmisiä ( edes seinän takana). Kouluttautuminenkin peruskoulutasoa korkeammalle lienee jo liian haasteellista.
Vierailija kirjoitti:
Joo mulle ainakin lapsesta saakka ollut itsestään selvää, että kunhan opiskelut on takana, niin muutan Helsingin keskustaan omakotitaloon. En ole vielä alkanut katsastaa markkinoita, mutta jossain Stokkan lähistöllä olisi kiva, niin on palvelut vieressä, ratikat kulkee jne.
Eläkeläisenä voisin sitten muuttaa vaikka Kauppatorin laidalle rivariin, kun saisi niin kätevästi siitä sitten marjat ja vihannekset torilta. Tai jos ei oo hirveesti rahaa, niin kyllä mulle ehkä kelpais rivari Hakiksen torin laidaltakin.
Urpot.
Niin voisit, jos siellä olisi omakotitaloja ja rivareita, mutta kun ei ole. Siitä voit syyttää Helsingin pitkään jatkunutta onnetonta kaavoitusta. Mutta onneksi voit aina muuttaa pois sieltä! :)
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuttaa kerrostaloon oikeasti omasta halusta?? Miksei sitten rivari jos ei okt halua, paljon mukavampi ja parempi kuin kerrostalot.
Minä inhosin rivarissa asumista, kerrostalo parempi.
Jahans, taas tämä ikuinen riidankylväjä. Aloitukset aina joko-tai ja mammat tarttuu kiinni kuin hukkuva heinänkorteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?
0/5. Nykyaikana onneksi saa myös ihan omasta halustaan valita haluamansa asumismuodon. Ei niin kuin taannoin, kun oli jokin normatiivinen ajatus "asumisurasta" ja isosta omakotitalosta statussymbolina.
Saa tietysti asua vaikka kommuunissa, mutta ei se järkevää ja normaalia ole asua päällekkäin kennoissa. Jos sinä saat kiksejä toisten paskanmolskahteluista tai perseseksiäänistä niin hyvät sulle. Me omakotitalolaiset emme ole tekemisissä surkimusten ja pennittömien tyhjäntoimittajien kanssa.
Tuskin muidenkaan 😂😂
Riippuu millainen kerrostalo. Joku uusi vasta rakennettenu lasitetulla isolla parvekkeella verrattuna Helsingissä sijaitseviin vanhoihin kerrostaloihin on hieman eri asia. Vaikka olisikin rempattu asunto niin ulkoa päin sekä rappukäytävästä usein erittäin rumia eikä muutenkaan niin käytännöllisiä ja mukavia asua kuin uudet talot.
Minusta on ihanaa, että jokainen voi valita asumismuotonsa omien ja perheensä mieltymysten mukaan. Onhan sitä vielä ihmisiä, jotka ajattelevat että omakotitalo on joku statussymboli ja elämän huipentuma mutta miksi muiden arvostukset pitäisi laittaa omien edelle?
Maksan pienen omaisuuden kerrostaloasumisesta mutta tämä on se mistä tykkään. Ylimmässä kerroksessa, isoilla ikkunoilla varustettu moderni asunto, josta näkymä keskustaan. Kauppaan 1min ja kaikkiin palveluihin max 5min kävellen. Vanha teollisuusrakennus, joten rakenteet ovat sellaiset ettei naapureita kuule. Kesäisin on paljon valoa ja talvisin kaupungin valot tunnelmalliset ❤️
Olen 30-vuotias. Muutin 16-vuotiaana isosta omakotitalosta ns. maalta kaupunkiin opiskelujen perässä.
Olen siis asunut puolet elämästäni kerrostalossa enkä todellakaan halua enää omakotitaloon.
Omakotitalo tottakai paras, toiseksi paras vaihtoehto rivitalo ja vasta viimeisenä kerrostalo. Koen kerrostalossa asumisen muutenkin vain väliaikaisratkaisuna pakon edessä.
Se on selvä että kerrostaloja on huonoja ja parempia. Kuten myös omakotitaloja ja rivareita. Minulle nämä menevät suunnilleen järjestyksessä huonommasta parempaan: huono kerrostalo, huono rivari, keskitason kerrostalo, huono okt, keskitason rivari, hyvä kerrostalo, hyvä rivari, keskitason okt, hyvä okt.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias. Muutin 16-vuotiaana isosta omakotitalosta ns. maalta kaupunkiin opiskelujen perässä.
Olen siis asunut puolet elämästäni kerrostalossa enkä todellakaan halua enää omakotitaloon.
Kertoisitko miksikö? Oliko lapsuutesi omakotitalo huono, oliko huoltoremontit jääneet tekemättä?
Haluan asua kaupungin keskustassa tietyistä syistä ja silloin on asuttava kerrostalossa. En myöskään halua tehdä itse jatkuvasti kaikkea sitä ylläpitoa, mitä omakotitalo ja piha vaatii ja ei olisi varaa maksaa toiselle, joka hoitaisi nuo työt. Oma osake ja vastike, helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?[/
Voiko jollain oikeasti olla näin rajoittunut näkökulma asumiseen? Miksi pitäisi vihata omakotitaloja jos ei halua asua sellaisessa. Onko omakotitalouskovaisen mielestä siis esim. New York, Tokio ym. maailman taloudelliset keskukset siis täynnä ihmisiä, jotka ovat juoneet aivonsa eivätkä jaksa siksi siivota tai hoitaaa pihatöitä?
Meillä muilla saattaa olla ihan muu elämänsisältö kuin pihan kuopsuttaminen omakotitaloalueella.Ei ole rajoittunut, mutta on meitä, jotka eivät yksinkertaisesti siedä muiden ihmisten ääniä ja jatkuvaa kolistelua seinän takana. Ihmiselle ei ole luonnollista asua jatkuvasti käsi toistensa persevaoissa.
Ymmärrän ja otan osaa. Tuon täytyy rajoittaa myös muuta elämää ja ammatinvalintaa, jos ei voi olla tiloissa, joissa on muita ihmisiä ( edes seinän takana). Kouluttautuminenkin peruskoulutasoa korkeammalle lienee jo liian haasteellista.
Ei tarvitse ottaa osaa eikä muutenkaan tehdä virheellisiä päätelmiä provomielessä. Emme tarvitse tuntemattomien seinäntakananysvääjien olemassaoloa. Muutenkin betonilaatikon sisätilasta 500000 euron mielikuvitusrahayksikön maksaminen omistuskäyttöön on jo lähtökohtaisesti sairaampaa kuin nekrofilia.