Kerrostalo-asumisesta
Onko täällä porukkaa jotka aikovat asua lopun ikänsä kerrostalossa, vai jokos se trendi meni ohi. Väliaikaisena asuntona kerrostalo on ok esim. opiskeltaessa, mutta ei kai kukaan sellaiseen luukkuun enää nykyään loppuiäkseen jäädä? Omakotitaloon sitten opiskelujen jälkeen ja vanhana vaikka rivariin.
Kommentit (50)
Kyllä aion asua. Omakotiasuminen riitti. Ehdin harrastaa sitä viisi vuotta. Pieni tontti, mutta aivan liiaksi työtä näin mukavuudenhaluiselle vuorotyöläiselle. Jatkuvat remontit ja rahanmeno huoh. Kova hinku omaan taloon oli, mutta en jaksanut. Lisäksi se,ettei mieskään innostunut remontoinnista ja pihanlaitosta ärsytti. Yksin suunnittelin remontit ja toteutin. Mies jatkaa okt asumista nyt lasten kanssa. Muutin kerrostaloon.
Enpä muuttaisi omakotitaloon edes pakon edessä. Mieluummin sitten vaikka rivariin, jos kunnollista kerrostaloasuntoa ei ole saatavilla.
Itse olen miettinyt samaa. Minulle oli jotenkin selvä jo lapsena, että omakotitalo on se mihin sitten aikuisena tähdätään. Hassua, mutta on niitäkin jotka tyytyvät siihen kerrostaloon ihan pitkälläkin tähtäimellä.
Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni kerrostalossa eri puolilla pääkaupunkiseutua. Sen jälkeen muutaman vuoden omakotitalossa (en viihtynyt), nyt asun rivitalossa. Haaveilen, että muutettaisiin kerrostaloon seuraavaksi. Olen nelikymppinen.
Mulla on lähipiirissä miljonääri (yrityskaupalla rikastunut), joka juuri muutti omakotitalosta kerrostaloon, koska koki sen helpoksi ja halusi palvelujen äärelle.
Jotenkin hassua, että aikuisilla (?)ihmisillä on tosi mustavalkoisia näkemyksiä asioista. Mutta kai itsellänikin on, ehkä.
Minä olen asunut lapsena kerros-, rivi- ja omakotitalossa, samoin olen asunut aikusena näissä kaikissa. Mielestäni kaikki ovat ihan hyviä asumismuotoja. Lapsena rivari oli paras kun oli paljon kavereita pihapiirissä. Aikuisena taas rivari on ollut noista kolmesta se vähiten kiva vaihtoehto, vaikka ihan ok sekin.
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?
Kuka muuttaa kerrostaloon oikeasti omasta halusta?? Miksei sitten rivari jos ei okt halua, paljon mukavampi ja parempi kuin kerrostalot.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?
0/5. Nykyaikana onneksi saa myös ihan omasta halustaan valita haluamansa asumismuodon. Ei niin kuin taannoin, kun oli jokin normatiivinen ajatus "asumisurasta" ja isosta omakotitalosta statussymbolina.
Aika yksiniitistä ajattelua, että mikä tahansa omakotitalo olisi parempi kuin mikä tahansa kerrostaloasunto. Itse asun ok-talossa, mutta tiedän monta sellaista taloa, joihin verrattuna kiva kt-asunto olisi paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuttaa kerrostaloon oikeasti omasta halusta?? Miksei sitten rivari jos ei okt halua, paljon mukavampi ja parempi kuin kerrostalot.
Rivari nyt on monesta näkökulmasta se huonoin vaihtoehto: raatamista kuin omakotitalossa, mutta silti joudut sietämään potentiaalisesti veemäistä taloyhtiömuotoa. Isommassa kerrostalossa sentään yksi osakas ei riitä tekemään kaikkien elämästä helvettiä.
Omasta puolestani voisin asua tässä kerrostaloasunnossani lopun ikääni. Asunto on talon alimmassa kerroksessa maan tasalla, joten tähän pääsee rollaattorillakin helposti. Tässä on myös pieni oma piha, jossa ihanat istutukset. Tilaakin on tarpeeksi.
Minä olen stadilaisena asunut aina kerrostalossa. Lapsena oli hyvä puoli että kavereita oli pilvin pimein kun vaan astui ovesta ulos. Ei tarvinnut kuskata mihinkään. Omakotitalo on varmaan ihan ok, jos tykkää pihahommista tms. Itse en välitä. Varmasti se on ok myös silloin jos on paljon lapsia, on tilaa enemmän. Rivari on näistä viimeisin johon haluaisin muuttaa. Maalta tulleet työkaverit pitivät jonain "urapolkuna" asumista kerrostalo-omakotitalo. En ole koskaan ajatellut noin, täällähän kaikista kalleimmat asunnot ovat keskustan arvokerrostaloissa. Olen aina asunut sellaisissa asunnoissa missä on ok naapurit, ei siis mitään elämäntapataiteijoita, olen siis saanut rauhassa asua.
Kyllä! Itsellä ja puolisolla molemmilla lapsuus ja nuoruus maalla omakotitalossa, ei ole meidän juttu. Helsinki, julkinen liikenne, palvelut ja kerrostaloasuminen <3
Olen löytänyt kotini juurikin kerrostalosta. Aion tulevaisuudessakin tehdä töitä ulkomailla ja matkustella tämän ollessa vain pistäytymispaikka, jossa käyn lähinnä nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nää omakotitalon vihaajat. Onko aivot juotu tai naksuteltu ruudun ääressä niin pilalle, ettei jakseta edes siivota tai hoitaa pihatöitä?[/
Voiko jollain oikeasti olla näin rajoittunut näkökulma asumiseen? Miksi pitäisi vihata omakotitaloja jos ei halua asua sellaisessa. Onko omakotitalouskovaisen mielestä siis esim. New York, Tokio ym. maailman taloudelliset keskukset siis täynnä ihmisiä, jotka ovat juoneet aivonsa eivätkä jaksa siksi siivota tai hoitaaa pihatöitä?
Meillä muilla saattaa olla ihan muu elämänsisältö kuin pihan kuopsuttaminen omakotitaloalueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5. Nykyaikana onneksi saa myös ihan omasta halustaan valita haluamansa asumismuodon. Ei niin kuin taannoin, kun oli jokin normatiivinen ajatus "asumisurasta" ja isosta omakotitalosta statussymbolina.
Saa tietysti asua vaikka kommuunissa, mutta ei se järkevää ja normaalia ole asua päällekkäin kennoissa. Jos sinä saat kiksejä toisten paskanmolskahteluista tai perseseksiäänistä niin hyvät sulle. Me omakotitalolaiset emme ole tekemisissä surkimusten ja pennittömien tyhjäntoimittajien kanssa.
Vaikuttaa että nämä kerrostalossa asuvat haluavat helppoutta elämäänsä ja paljon palveluja. Ovatko sitten laiskempia jos ei kodin ja pihan laittelu kiinnosta, mutta ainakin sisällöltään köyhempää on elämä kerrostalossa (ja tästä on omaa kokemusta).
Me muutimme lasten lähdettyä kerrostaloon ja kyllä tämä on hyvä ja helppo tapa asua.