Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerrotaan erikoisia pohjaratkaisuja ym. hassuja rakennelmia, mihin olet asunnoissa törmännyt

Vierailija
02.08.2017 |

Myytäviä asuntoja katsoessa kyllä välillä miettii että millä idealla joku todella typerä ratkaisu on tehty.
Listaan niitä mihin te olette törmännyt.

Kommentit (537)

Vierailija
41/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kerran katsomassa asuntoa, joka oli aiemmin ollut toimistotilana. Kiva kaksio ja iso keittokomero. Ainut vaan ettei siinä ollut ollenkaan kylpyhuonetta vaan pelkästään pieni wc. Kysyin asunnonvälittäjältä, että mitenkähän tässä on tarkoitus peseytyä. Kaveri meni aivan hämilleen ja pienen pohdinnan jälkeen tuumasi, että kyllähän tähän voi käsisuihkun laitaa pytyn viereen. No sepä se sitten ratkaiseekin kaikki peseytymistarpeet.

Vierailija
42/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli entisessä rivitaloasunnossani saunasta ikkuna olohuoneeseen. Että sepäs kiva, kun saunoi, niin vieraat saattoivat kurkkia sisään. Ei oikein valjennut mikä sen ikkunan merkitys oli. Yleensähän ikkunat ovat ulos eikä sisätiloihin.

Mulla oli yhdessä asunnossa ikkuna kylppäristä keittiöön. Onneksi se oli huurettua lasia, ettei näkynyt pahasti läpi. Kai sen tarkoitus oli vaan saada päivänvaloa kylppäriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Vierailija
44/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko lapsuuteni asunut  talossa, jossa oli vessanpönttö kylppärissä. Minusta se on sille ihan luonnollinen paikka, enkä näe sitä mitenkään omituisena. Muistan kyllä käyttäneeni sitä kesken saunomisen, joskus pienempänä ja ennen saunaan tai suihkuun menoa siinä kävin aina asioilla. Vieläkin minulla  on sellainen tapa, että ennen suihkuun menoa käyn vessassa. Olen luullut, että se on ihan kaikilla normaali rutiini. 

Pytty kylpyhuoneessa on ihan normaali mutta saunan pesuhuoneessa ei. Vessassa voi käydä ennen saunomista wc:ssä. Meillä on eletty 36v lapsiperhe-elämää eikä kertaakaan ole käyty vessassa kesken saunomisen.

Olen kai tyhmä mutta mikä ero on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Eikö ne ole sama asia?

No, meillä on saunan pesuhuoneessa tai kylpyhuoneessa whatever pönttö. Sitä ei käytetä saunottaessa.

Vierailija
45/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainostettiin pientä keskustayksiötä, jossa myös suihku. Siis minivessan käsisuihku. Viemäröinti ei erityisesti vakuuttanut, ja suihkuvesi oli selvästi valunut säännöllisesti vessasta asunnon puolelle. Tekee varmaan hyvää vanhan talon rakenteille...

Vierailija
46/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Meillä ei ole kylpyhuonetta, on vaan se saunan pesuhuone jossa itsemme pestään. Ja ei, ei ole pyttyä pesuhuoneessa. Mut en nyt niin ihmettele vaikka jollain onkin, yleensä se on kuitenkin jotenkin erillään siitä pesutilasta.

Vierailija
47/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on paljon , vaikea sanoa, mikä olisi oudoin.

- ulko-ovesta mennään suoraan olohuoneeseen ja muihin sisätiloihin ilman mitään eteistä. Ei toimi pohjoisessa, jossa on talvella kylmää.

- leivinuuni hassusti keskellä taloa siten, että ei lämmitä kuin vessan, pannuhuoneen, pesuhuoneen ja keittiön. Oletettavasi suunnittelija on ajatellut sijoittaa uunin suuluukun keittiöön leipomista varten.

- omituiset aukot seinissä, joista ei mahdu kulkemaan ja joilla ei ole mitään tarkoitusta (ks. 8)

- vessan kautta muihin huoneisiin kulkeminen on todella omituinen, mutta minusta on outoa jo saunaan meno keittiön kautta.

- keittiö tai siis jonkinlainen ruuanlaittopaikka heti sisääntulon jälkeen siinä paikassa, missä yleensä eteinen ja ulkovaatteitten säilytyspaikka. Tämä näkee varsinkin yksiöissä.

Vierailija
48/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli entisessä rivitaloasunnossani saunasta ikkuna olohuoneeseen. Että sepäs kiva, kun saunoi, niin vieraat saattoivat kurkkia sisään. Ei oikein valjennut mikä sen ikkunan merkitys oli. Yleensähän ikkunat ovat ulos eikä sisätiloihin.

Mulla oli yhdessä asunnossa ikkuna kylppäristä keittiöön. Onneksi se oli huurettua lasia, ettei näkynyt pahasti läpi. Kai sen tarkoitus oli vaan saada päivänvaloa kylppäriin. 

Luulisi päivänvaloa tulevan paljon enemmän, jos se ikkuna olisi ulkoseinällä. Vai oliko kylppäri keskellä taloa?

Kylpyhuoneella ja pesuhuoneella voi olla paljonkin eroa, jos kyse on nimenomaan saunan pesuhuoneesta. Kylpyhuoneessa oli entisinä aikoina amme, mutta harvemmin sitä saunan pesuhuoneesta löytyy. 

Vierailija
49/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintamiestalojen yläkerran huoneet. Molempiin huoneisiin mennään samasta ovesta ja sitten toisen huoneen kautta pääsee toiseen. Erittäin ärsyttävää ensimmäisessä huoneessa asustavalle.

Rintamamiestalojen toinen kerros on yleensä ollut kaksio, jossa on asunut vuokralaisia. Ensimmäinen huone on ollut keittiö, johon tullaan sisään ja toinen olohuone, toisella seinällä usein alkovi. Myöhemmässä vaiheessa hellat on purettu keittiöstä pois.

Rintamamiestaloissa on muutenkin ollut sellainen huonejärjestys, että johonkin huoneeseen on päässyt vain toisen huoneen kautta. Kun keskellä taloa on ollut muuri ja siihen kuuluvaan hormiin on liitetty kaikkien huoneitten tulisijat, huoneet on sijoitettu sen ympärille. Joissakin taloissa on väliseinä suljettu siten, että johonkin huoneeseen on päässyt vain eteisestä.

Vierailija
50/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä en nyt ymmärrä, ketä se pytty siinä saunan pesuhuoneessa haittaa. Eihän sitä siinä kukaan todennäköisesti käytä, kun saunassa ollaan. Siinä samassa tilassa kävimme kuitenkin suihkussakin, vaikka saunaa emme lämmittäneetkään. Suihkuun ja vessaan mennään joka tapauksessa yksin eikä siellä vietetä aikaa tuntitolkulla, joten aika harvoin kuitenkaan tulee tilannetta, jossa olet suihkussa ja joku tulee siihen pytylle istumaan. Ihan eri asia kuin tässä mainitut suihkukaapit olkkarissa ja keittiössä, tai vessanpöntöt kodinhoitohuoneessa, joissa nyt muutenkin koko ajan kuljetaan. 

Vierailija
51/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on kylpyhuoneella ja saunan pesuhuoneella? Meillä ei ole kylpyhuonetta, on vaan se saunan pesuhuone jossa itsemme pestään. Ja ei, ei ole pyttyä pesuhuoneessa. Mut en nyt niin ihmettele vaikka jollain onkin, yleensä se on kuitenkin jotenkin erillään siitä pesutilasta.

Jatkopohdintaa asiaan vielä.

Myös minä olen lapsuuteni asunut talossa, jossa se pytty pesuhuoneesta löytyy. Ei sitä koskaan käytetty saunomisen aikana. Joku tuossa jo mainitsikin, että nämä saunan yhteydessä olevat pytyt on arava-määräysten peruja. Määräykset oli tiukat, neliöt oli rajoitettuja ja mm. vessojen ja kaappien määrät saneltiin.

Teillä muten taitaa olla aika paljon lapsia jos 36 vuotta lapsiperhe-elämää...?

Vierailija
52/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa toinen wc kellarissa ja toinen master bed roomissa.

Vierailija
53/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman huoneen kerrostaloasunnossa oli wc, jossa kaksi ovea: toinen eteisen ja keittiön puoleiselle käytävälle ("julkinen") ja toinen makuuhuoneiden käytävälle ("yksityinen"). Vessassa kävijän piti ymmärtää ja muistaa lukita molemmat ovet ja vastaavasti avata lukitukset poistuessaan.

Vierailija
54/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylpyhuoneella ja pesuhuoneella voi olla paljonkin eroa, jos kyse on nimenomaan saunan pesuhuoneesta. Kylpyhuoneessa oli entisinä aikoina amme, mutta harvemmin sitä saunan pesuhuoneesta löytyy. 

Tarkoitinkin kysymyksellä sitä, et mitä eroa on pytyllä kylppärissä ja pytyllä pesuhuoneessa? Kummassakaan kukaan tuskin torttua käy väääntämässä toisen peseytyessä? Kerrostaloissahan tää on enemmän sääntö ku poikkeus, että pytty on siellä kylppärissä. Nykyään kai uusissa kerrostaloissa on taas erillisiä vessoja. Joskus 70- luvullahan niitä tehtiin jonkin verran.

BTW meillä on amme saunan pesuhuoneessa ja monella muullakin.

Vierailija
55/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus etsin vuokra-asunnoksi yksiötä tai pientä kaksiota. Aika erikoisia virityksiä tuli vastaan asuntonäytöissä käydessä:

- Eteisessä kaksi kaappia, joista toiseen sijoitettu pyykkikoneen paikka. Siis kaapin sisälle. Kylppärissä oli kyllä tilaa, mutta tiedä sitten, eikö pesukonepaikkaa olisi mitenkään saanut laitettua sinne.

- Pesukonepaikka ison yksiön ainoan huoneen pitkällä seinustalla, ikkunan edustalla

- Sauna kyhätty jälkikäteen 25-neliöiseen yksiöön, vaikutti jokseenkin ahtaalta kokonaisuudelta

- Eteisen kaapit vaihdettu juuri valmistuneessa remontissa hieman tilavampiin, ja lopputuloksena eteisen kulkuväylän leveydeksi jäänyt alle metri.

- Läpinäkyvä liukuovi yksiön WC:n ovena

- Vaatehuoneeseen kulku WC:n kautta

Vierailija
56/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatat lattiasta kattoon makuuhuoneessa. Tämä tosin Lontoolaisessa kimppakämpässä.

Vierailija
57/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan pakko mennä saunaan silloin kun vieraat istuvat olohuonessa, ikkunaan voi laittaa verhon.

Vierailija
58/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa taloissa on usein erikoisimmat pohjaratkaisut. Mieleenpainuvin oli asunto, jossa vierailin Romaniassa: pohjakaava oli niin sokkeloinen, etten oppinut hahmottamaan sitä lainkaan, ja yhdestä asunnon osasta toiseen kuljettiin rapun kautta.

Myös mummolassani on tehty omaperäisiä ratkaisuja pienten makuukammareiden sijoittelussa. Yhteen kuljetaan rappukäytävästä, toiseen keittiöstä, kolmanteen ruokakomerosta (josta pääsee myös rappuun), neljäs aukeaa olohuoneeseen ilman ovea...

Vierailija
59/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ihan pakko mennä saunaan silloin kun vieraat istuvat olohuonessa, ikkunaan voi laittaa verhon.

No ei verho kyllä korjaa noin tyhmää ratkaisua. :D itse heivaisin ikkunan pois ja tilalle seinä.

Vierailija
60/537 |
09.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkopohdintaa asiaan vielä.

Myös minä olen lapsuuteni asunut talossa, jossa se pytty pesuhuoneesta löytyy. Ei sitä koskaan käytetty saunomisen aikana. Joku tuossa jo mainitsikin, että nämä saunan yhteydessä olevat pytyt on arava-määräysten peruja. Määräykset oli tiukat, neliöt oli rajoitettuja ja mm. vessojen ja kaappien määrät saneltiin.

Teillä muten taitaa olla aika paljon lapsia jos 36 vuotta lapsiperhe-elämää...?

Missä se toinen vessanpönttö sitten voisi olla, jos ei pesu-/kylpyhuoneessa? Sitä kuitenkin käytetään paljon harvemmin kuin oikeaa vessaa. Arava-aikoina kai oli yleisesti perheissä enemmän lapsia kuin nykyään.

Lapsiperhe-elämää on voinut olla vaikka 50 vuotta, jos itse on syntynyt perheen esikoisena ja lapsuudenkodissa oli aina itseä nuorempia lapsia, ja sen jälkeen omaan perheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi