Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni suomalaisyritys kärsii nyt työvoimapulasta - "Tällaista tilannetta ei ole ollut aikoihin"

Vierailija
01.08.2017 |

http://m.iltalehti.fi/talous/201708012200297757_ta.shtml?ref=juurinyt_m…

Taas tuli se tuttu työttömien syyllistämisuutinen.

No, käydään se läpi nopeasti. Rakennusalalla on pula työntekijöistä, eli suomeksi sanottuna suomalainen ei voi pärjätä sillä palkalla mitä työnantajat haluaisivat maksaa, virolaiset ovat niitä keillä on mahdollista pärjätä noilla palkoilla.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret etuudet.

Ei vaan liian heikot työehdot ja raskas byrokratia. Aika moni ei suostu vuokratyöhön ja mitä artikkelia vilkaisin niin noilla aloilla vuokratyötä käytetään paljon.

Ei, vaan liian suuret etuudet kun ei työt maistu.

Kertokaa nyt hyvänen aika, mikä yritys tai taho palkkaisi minut, 49 vuotiaan naisen??  Olen tänä vuonna lähettänyt 74 hakemusta. Siivousfirmatkaan ei minua noteeraa. Taloushallinto on pääosin alaani, jolla urani olen tehnyt. Ei lapsia. Mä olen jo menettänyt toivoni. Hakemus ja cv kunnossa (ulkopuolisen ammattilaisen tsekkaamat). Mua ihan oikeasti v--tuttaa nämä "työt ei maistu"-lässyttäjät. Turpa kiinni!

Vierailija
62/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret etuudet.

Ei vaan liian heikot työehdot ja raskas byrokratia. Aika moni ei suostu vuokratyöhön ja mitä artikkelia vilkaisin niin noilla aloilla vuokratyötä käytetään paljon.

Kertokaa nyt hyvänen aika, mikä yritys tai taho palkkaisi minut, 49 vuotiaan naisen??  Olen tänä vuonna lähettänyt 74 hakemusta. Siivousfirmatkaan ei minua noteeraa. Taloushallinto on pääosin alaani, jolla urani olen tehnyt. Ei lapsia. Mä olen jo menettänyt toivoni. Hakemus ja cv kunnossa (ulkopuolisen ammattilaisen tsekkaamat). Mua ihan oikeasti v--tuttaa nämä "työt ei maistu"-lässyttäjät. Turpa kiinni!

Oletko hakenut vartijaksi? Niistä on monin paikoin pulaa, eikä koulutustakaan tarvitse maksaa omasta pussista. Firma maksaa yleensä koulutuksen, jos sitoutuu tietyksi ajaksi töihin. Omalla kohdallani se aika on 2 vuotta. Palkka on tietysti pieni, työajat usein vaihtelevat ja työ on enimmäkseen osa-aikaista, mutta paljon iltoja, öitä ja viikonloppuja tekemällä voi odottaa tienaavansa 2500€/kk. Pelkkään päivä/iltatyöhönkin on mahdollisuus, mutta silloin tienestit jää väistämättä pieniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on todella kova kysyntä osaavista työntekijöistä, tiettyjen osa-alueiden osalta. It-ala. Kokeneita asiantuntijoita lähinnä etsitään mm. data architect, it project manager ja data engineer-positioihin. Kokemusta pitäisi olla järjestelmäkehityksestä, it-projekteista ja tiedonhallinnasta. Hyvät työajat ja kiva työyhteisö, palkka kokemuksesta riippuen n.4000-6000 ja bonukset päälle. Kielitaitovaatimuksena erinomainen suomi ja englanti ja pitäisi olla mukava ja fiksu tyyppi joka pystyy kommunikoimaan myös asiakkaan kanssa.

Ja siis ette todella löydä tekijöitä? Teillä on rekryssä jotain vikaa. Ottakaa asiantuntija rekrytoimaan.

Taas puhuu joku, jolla ei ole hajuakaan eri alojen työtilanteesta.Jos niitä kulttuurituottajia onkin ylenpalttisesti, se ei tarkoita että muilla aloilla ei voisi olla pulaa työntekijöistä, myös hyvissä työpaikoissa, hyvin palkatuissa töissä.

Vierailija
64/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on todella kova kysyntä osaavista työntekijöistä, tiettyjen osa-alueiden osalta. It-ala. Kokeneita asiantuntijoita lähinnä etsitään mm. data architect, it project manager ja data engineer-positioihin. Kokemusta pitäisi olla järjestelmäkehityksestä, it-projekteista ja tiedonhallinnasta. Hyvät työajat ja kiva työyhteisö, palkka kokemuksesta riippuen n.4000-6000 ja bonukset päälle. Kielitaitovaatimuksena erinomainen suomi ja englanti ja pitäisi olla mukava ja fiksu tyyppi joka pystyy kommunikoimaan myös asiakkaan kanssa.

Ja siis ette todella löydä tekijöitä? Teillä on rekryssä jotain vikaa. Ottakaa asiantuntija rekrytoimaan.

Taas puhuu joku, jolla ei ole hajuakaan eri alojen työtilanteesta.Jos niitä kulttuurituottajia onkin ylenpalttisesti, se ei tarkoita että muilla aloilla ei voisi olla pulaa työntekijöistä, myös hyvissä työpaikoissa, hyvin palkatuissa töissä.

Sanopa muuta. Ja alan lisäksi myös alue vaikuttaa paljon. Vaikka esim. Helsingissä olisi ylitarjontaa jonkun ns. hyvän työn tekijöistä, jossain syrjäseudulla osaajien houkuttelu voi olla todella vaikeaa.

Vierailija
65/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret etuudet.

Oletko hakenut vartijaksi? Niistä on monin paikoin pulaa, eikä koulutustakaan tarvitse maksaa omasta pussista. Firma maksaa yleensä koulutuksen, jos sitoutuu tietyksi ajaksi töihin. Omalla kohdallani se aika on 2 vuotta. Palkka on tietysti pieni, työajat usein vaihtelevat ja työ on enimmäkseen osa-aikaista, mutta paljon iltoja, öitä ja viikonloppuja tekemällä voi odottaa tienaavansa 2500€/kk. Pelkkään päivä/iltatyöhönkin on mahdollisuus, mutta silloin tienestit jää väistämättä pieniksi.

Vartijan tyypillinen työaika on 80-120 h/kk ja palkka jotain 11 e/h luokkaa. Bonuksena vittumaiset asiakkaat, väkivallan uhka ja paljon muuta "kivaa". En suosittele kenellekään.

Vierailija
66/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mika ihme tuo on kun laudan kantamistakin varten tarvitaan vahintaan 15 korttia.

Jokaisen saamiseen menee 2 viikkoa ja jokainen maksaa 400€

Kannattaako noita kortteja suorittaa, etta paasee 2kk "toihin" 9€ tyollistamis rahalla.

Belgiassa juttelin lounaalla eraan puolalaisen urakoitsijan kanssa. Halusi palkata minut putkimieheksi ja lupasi hoitaa mulle putkimiehen paperit puolalaisesta amiksesta. Olen fyysikko.

Muualla EUssa osataan

Niin, huijata.

Jos olet ostamassa asuntoa, toivot varmasti , että se olisi rakennettu niin hyvin, että suuriin remontteihin ei ole tarvetta pitkään aikaan. Sähöjen tulee olla turvalliset ja vesihommelitkin mielellään asianmukaisesti tehdyt, jotta vahingoilta vältyttäisiin.  Nyt, kun rakentamassa ovat olleet halpatyöntekijät eri maista, niin laadusta ei voi enää puhua. Suomalaiset rakennusammattilaiset eivät kuulemma osta itselleen asuntoa, jok aon rakennettu vuoden 2005 jälkeen, jolloin ammattitaidottomien ja väilinpitämättömien ulkolaisten raksatyyppien käyttö yleistyi.

Nyt raksoilla on ongelmana, että sinne ei löydy suomalaisia työmaavalvojia. Yksi sukupolvi välistä jätti menemättä rakennusalan koulutukseen, koska ala ei tarjonnut suomalisille töitä palkalla, jolla täällä elää.

Virolaisille ja puolalaisille ym.ovat Suomen perhepoliittiset tuet tuoneet melkoisen lisätienestin, kahden alle kouluikäisen perheelle, jossa vaimo kotona se on tarkoittanut 608 €/kk suomalaisten veronmaksajien rahaa.

Melkoinen summa esim. Puolassa, jossa minimipalkka on alle 500 €/kk.

Sääntely ei aina ole todellkaan pahasta, muistelkaa Lontoon kerrostalopaloa, jossa sai käyttää äärimmäisen palovaarallisia materiaaleja. Tällaiset jutut ovat useimmiten seuraussta sääntelemättömyydestä.

Vierailija
67/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret etuudet.

Mitä olet tehnyt työksesi? Mitä opiskellut?

Vierailija
68/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret etuudet.

Täällä 43 v työtön maisteri! Minäkin olen hakenut tuonne vartijaksi (on jopa suhteita erääseen firmaan), enkä kelvannut. Olen vieläpä suht kovassa fyysisessä kunnossakin. SOL: ilme lähetin hakemuksen, johon ruksasin vaikka mitä vaihtoehtoja siivouksesta toimistotyöhön, mutta en saanut edes "ei kiitosta".

Nyt onneksi näyttää siltä, että saan varmaankin eräästä vuokrafirmasta vähän jotain pientä hommaa. Ihan alipalkattua toki. Saisinpahan jotain tekemistä kuitenkin ja mielekkyyttä arkipäiviini.

Näinkö tämä elämä menikin? Eikö koulutus ja laadukas työkokemuskaan enää merkkaa mitään? Pihalle vaan, kun täytätte 40 v. Ja sitten vielä idiootit vänkäävätm että laiskoja ollaan eikä työt muka kelpaa. Haistakaa rehellisesti sanottuna iso, kuppainen vittu.

Vierailija
69/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi esim. rakennustyömaan helposta aputyöstä sellainen tuntipalkka, jolla suomalaisen saisi töihin?

Halukkaita on varmasti, kunhan vain ottaisivat suomalaisiakin töihin. Olen itse ollut parit kerrat juuri sopiva henkilö työhönottajan mielestä, palkka oli alan minimipalkka, mutta sen jälkeenpä ei kuulunutkaan mitään, siis olen opiskelija ja olin tuolloin kesätöitä vailla. Onkohan ulkomaalaisilla halpatyöntekijöillä suomalaisilta vaadittavia työturvallisuus- ym. kortteja?

Halukkaita ei ole ollut jonoksi asti vaikka yli tessin maksetaankin meillä pörssiyhtiössä. Ulkomaisille maksamme ihan saman verran ja kortit ovat tietenkin kunnossa. Ja muuten työturvallisuuskortti ei edes ole lain vaatima vaan vain rakennustyömailla yleinen tapa.

En ymmärrä missä nämä ulkomaiset halpatyöntekijät ovat? Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan työmailla.

En tiedä, missä asut, mutta meillä tässä lähellä on kaksi työmaata. Parkkikset täynnä pelkästään Latvian ja Liettuan rekkareita, ei YHTÄÄN suomalaista autoa.

Samoin meillä käytiin viime viikolla maalaamassa taloyhtiön aidat. Virolaisia olivat kaikki maalarit.

Et kai tosissasi kuvittele, että ulkomailta tulevat henkilöt olisivat halpoja? Ehkä marjanpoimimisessa, mutta ei todellakaan rakennusalalla. Niitä nyt vaan on pakko käyttää, kun suomalaiset jantterit makaavat lomautettuna kotona KUN EI KIINNOSTA tehdä töitä. Sitä yritin aiemmin kysyä, että kuinka paljon apumiehelle pitäisi maksaa, että työnteko maistuisi?

Ai, nykyään lomautetaan jos ei työnteko kiinnosta. Ennen vanhaan taidetaan vain antaa potkut mutta miten vain.

Alat päästä sisälle siihen, mikä Suomen työelämässä on pielessä. Nimenomaan lomautetaan, kun irtisanominen on tehty vaikeaksi. Samalla lomautetut työtävieroksujat estävät uusien, motivoituneiden, työntekijöiden palkkaamisen. 

Vierailija
70/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi esim. rakennustyömaan helposta aputyöstä sellainen tuntipalkka, jolla suomalaisen saisi töihin?

Halukkaita on varmasti, kunhan vain ottaisivat suomalaisiakin töihin. Olen itse ollut parit kerrat juuri sopiva henkilö työhönottajan mielestä, palkka oli alan minimipalkka, mutta sen jälkeenpä ei kuulunutkaan mitään, siis olen opiskelija ja olin tuolloin kesätöitä vailla. Onkohan ulkomaalaisilla halpatyöntekijöillä suomalaisilta vaadittavia työturvallisuus- ym. kortteja?

Halukkaita ei ole ollut jonoksi asti vaikka yli tessin maksetaankin meillä pörssiyhtiössä. Ulkomaisille maksamme ihan saman verran ja kortit ovat tietenkin kunnossa. Ja muuten työturvallisuuskortti ei edes ole lain vaatima vaan vain rakennustyömailla yleinen tapa.

En ymmärrä missä nämä ulkomaiset halpatyöntekijät ovat? Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan työmailla.

Et taida ollut ollut lähelläkään työmaita, ainakaan raksatyömaita:D

Ensinnäkin, rakennusyhtiöiden palkkalistoilla ei ole näitä ns. suorittavaa työtä tekeviä ollut enää vuosiin, kaikki urakat on ketjutettu alihankkijoilla ja alihankkijoiden alihankkijoille, jotka sitten viimeisellä portaalla ovat usein esim. virolaisia yrityksiä, jotka toimivat Suomessa tuoden tänne ulkomaisia työntekijöitä.

Rakennusala on edelleen suurimpia harmaan talouden aloja ja siellä harmaa talous piilee juuri noissa pitkissä alihankintaketjuissa.

Rakennusteollisuuden sivuilta:

Harmaa talous rakennusalalla

Rakennusalalla harmaa talous pesii pitkissä aliurakointiketjuissa. Sekä rakennusurakan tilaajalla että urakoitsijalla on velvollisuus torjua harmaata taloutta.

Harmaa talous tarkoittaa Verohallinnon määritelmän mukaan lakisääteisten velvoitteiden eli verojen, lakisääteisten eläke-, tapaturma- ja työttömyysvakuutusmaksujen tai tullimaksujen välttämistä ja mm. erilaisten rekisteröitymis-, ilmoitus- ja maksuvelvoitteiden laiminlyöntiä.

Harmaa talous on käytännössä mm. liiketoimintakiellon rikkomista, työeläkevakuutuspetoksia, työsyrjintää tai luvattoman ulkomaalaisen työvoiman käyttöä.

Yleisintä suurissa kaupungeissa

Harmaa talous on rakennusalalla yleisintä pienissä, järjestäytymättömissä yrityksissä sekä omakotityömailla. 90 % rakennusalan harmaan talouden tapauksista tapahtuu yrityksistä, joiden liikevaihto on enintään miljoona euroa. Yleisintä rakennustyömaiden harmaa talous on Etelä-Suomessa, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Pienemmillä paikkakunnilla ongelma on vähäisempi, sillä sopimuskumppanit ovat yleensä ennestään tuttuja.

Urakkaketjujen valvonta vaikeaa

Rakennusalan pitkät urakkaketjut tekevät harmaan talouden valvonnasta ja kitkemisestä hankalaa, sillä urakkaketjuja on vaikea valvoa. Pääurakoitsija on sopimussuhteessa ainoastaan omiin, suoriin aliurakoitsijoihinsa.

Urakkaketjun sisällä tehtävien sopimusten sisältö ei ole julkista. Pääurakoitsijalla ei siten ole lakiin perustuvaa oikeutta saada aliurakoitsijalta tietoja, joilla tämän suorittamia maksuja (palkkoja, työnantajamaksuja, veroja) voisi valvoa.

Pääurakoitsija saa tilaajavastuutiedot

vain suorilta aliurakoitsijoiltaan

Pääurakoitsija voi saada tilaajavastuutiedot vain omilta, suorilta aliurakoitsijoiltaan. Työn tilaaja ei pääse aliurakoitsijan yksittäisen työntekijän palkkatietoihin ilman tämän erikseen antamaa lupaa. Työn tilaaja ei siis voi valvoa, noudatetaanko työehtosopimusten mukaisia palkkaperusteita.

Näin on viety suomalaisilta raksa-ammattilaisilta mahdollisuus työllistyä, varsinkaan palkalla, jolla SUomessa edes jotenkin tuisi toimeen.

Ja näin vieään valtilta, eli meiltä valtion suostumuksella verotuloja, joten meiltä sitten leikataan...

(Ulkomaisten yritysten  ei tarvitse maksaa Suomeen liiketulostaan tuloveroa, jos niillä ei ole kiinteää toimipaikkaa Suomessa.

Jos ulkomaisella yrityksellä ei ole tuloverotuksessa kiinteää toimipaikkaa Suomessa, yrityksen ei tarvitse ilmoittautua edes työnantajarekisteriin -eikä maksaa palkan sivukuluja, jos on vastaava todistus kotimaasta.

Työntekijän verot maksetaan Suomeen suomalaisittain vain, jos hän tekee täällä töitä enemmän kuin 6 kk. Tätä on siis helppo kiertää - ja jättää verot maksamatta sinne kotimaahankin.)

Vierailija
71/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, käydään se läpi nopeasti. Rakennusalalla on pula työntekijöistä, eli suomeksi sanottuna suomalainen ei voi pärjätä sillä palkalla mitä työnantajat haluaisivat maksaa, virolaiset ovat niitä keillä on mahdollista pärjätä noilla palkoilla.

Työntäköön  p**eeseen rakennusalan työvoimapulan! Eihän Suomessa olisi ensimmäistäkään - ei kun siis viimeistä työtöntä rakennusammattilaista, jos oikeasti työvoimapula olisi.

Eihän tänne tuoda virolaisia rakentajia työvoimapulan vuoksi vaan siksi, kun suomalaiset haluavat tes:n mukaiset työajat ja palkat myös rakennusalalla.

Vierailija
72/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä asut, mutta meillä tässä lähellä on kaksi työmaata. Parkkikset täynnä pelkästään Latvian ja Liettuan rekkareita, ei YHTÄÄN suomalaista autoa.

Samoin meillä käytiin viime viikolla maalaamassa taloyhtiön aidat. Virolaisia olivat kaikki maalarit.

Et kai tosissasi kuvittele, että ulkomailta tulevat henkilöt olisivat halpoja? Ehkä marjanpoimimisessa, mutta ei todellakaan rakennusalalla. Niitä nyt vaan on pakko käyttää, kun suomalaiset jantterit makaavat lomautettuna kotona KUN EI KIINNOSTA tehdä töitä. Sitä yritin aiemmin kysyä, että kuinka paljon apumiehelle pitäisi maksaa, että työnteko maistuisi?

Ai, nykyään lomautetaan jos ei työnteko kiinnosta. Ennen vanhaan taidetaan vain antaa potkut mutta miten vain.

Alat päästä sisälle siihen, mikä Suomen työelämässä on pielessä. Nimenomaan lomautetaan, kun irtisanominen on tehty vaikeaksi. Samalla lomautetut työtävieroksujat estävät uusien, motivoituneiden, työntekijöiden palkkaamisen. 

Taidat olla jonkun pienen yrittäjän vaimo tai itse pieni yrittäjä asenteestasi päätellen. Kukaan muu nmittäin ei ole kanssasi samaa mieltä siitä, että Suomessa irtisanominen olisi vaikeaa. Ei edes OECD, jonka mukaan irtisanominen Suomessa on harvinaisen "joustavaa" verrattuna muihin sen jäsenmaihin (35kpl), etenkin ns. kehittyneisiin maihin.

Vierailija
73/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän työllistyminen aina on itsestä kiinni. Toki sitä kauluspaitahommaa ei aina ole tarjolla. Mutta ainakin raksalla on monia töitä toita voi vaan lähteä tekemään perehdytyksen jälkeen.

Mutta kun siitä ei makseta. 

Kuka ei muka ollut nähnyt ulkomaalaisia työntekijöitä rakennuksilla? Kannattaisi käydä optikolla, ja puhdistaa korvansa. Ulkonäkö ei välttämättä paljasta työntekijää ulkomaaalaiseksi, mutta puhe kyllä.

Rakennusalaa opiskellu lapseni tapasi ensimmäiset virolaiset rakentajat jo opiskeluaikana harjoittelussa. Eikä ole itselleen saanut töitä, vaikka iloisesti olisi lähtenyt 12 euron tuntipalkalla töihin.

Vierailija
74/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mika ihme tuo on kun laudan kantamistakin varten tarvitaan vahintaan 15 korttia.

Jokaisen saamiseen menee 2 viikkoa ja jokainen maksaa 400€

Kannattaako noita kortteja suorittaa, etta paasee 2kk "toihin" 9€ tyollistamis rahalla.

Belgiassa juttelin lounaalla eraan puolalaisen urakoitsijan kanssa. Halusi palkata minut putkimieheksi ja lupasi hoitaa mulle putkimiehen paperit puolalaisesta amiksesta. Olen fyysikko.

Muualla EUssa osataan

Niin, huijata.

Jos olet ostamassa asuntoa, toivot varmasti , että se olisi rakennettu niin hyvin, että suuriin remontteihin ei ole tarvetta pitkään aikaan. Sähöjen tulee olla turvalliset ja vesihommelitkin mielellään asianmukaisesti tehdyt, jotta vahingoilta vältyttäisiin.  Nyt, kun rakentamassa ovat olleet halpatyöntekijät eri maista, niin laadusta ei voi enää puhua. Suomalaiset rakennusammattilaiset eivät kuulemma osta itselleen asuntoa, jok aon rakennettu vuoden 2005 jälkeen, jolloin ammattitaidottomien ja väilinpitämättömien ulkolaisten raksatyyppien käyttö yleistyi.

Nyt raksoilla on ongelmana, että sinne ei löydy suomalaisia työmaavalvojia. Yksi sukupolvi välistä jätti menemättä rakennusalan koulutukseen, koska ala ei tarjonnut suomalisille töitä palkalla, jolla täällä elää.

Virolaisille ja puolalaisille ym.ovat Suomen perhepoliittiset tuet tuoneet melkoisen lisätienestin, kahden alle kouluikäisen perheelle, jossa vaimo kotona se on tarkoittanut 608 €/kk suomalaisten veronmaksajien rahaa.

Melkoinen summa esim. Puolassa, jossa minimipalkka on alle 500 €/kk.

Sääntely ei aina ole todellkaan pahasta, muistelkaa Lontoon kerrostalopaloa, jossa sai käyttää äärimmäisen palovaarallisia materiaaleja. Tällaiset jutut ovat useimmiten seuraussta sääntelemättömyydestä.

Omat kokemukset ei tue, etta laatu tulee koulutuksesta vaan halusta tehda hyvin. Niin ja etta annetaan aikaa suorittaa tyo hyvin.

Osa saannoista on ihan jarjellisia. Toiset on tehty suojelemaan jo alalla olevia.

Koska saannot lisaantyvat joka vuosi niin tulee olemaan hankalampaa uudelleen tyollistya tai loytaa ammattitaitoista vakea. Silti ennenkin elamasta selvittiin hengissa.

Omalla kohdalla aloitin omakohtaiset putkimiehen opinnot kun talomme tuleva vesi tukkeutui. 

Olen joutunut tilanteisiin jossa olen opettanut ammattilaista vaarien komponenttejen kaytosta jne

Sellainen osaaminen kertyy kun ei tieda mita tekee ja opiskelee miten tehdaan oma ehtoisesti.

Toisaalta utelias luonne edesauttaa tuollaista kayttaytymista. Siksi olenkin fyysikko.

Koska haluasin olla toissa Suomessa asia kiinnostaa minua. Toita minulle tuntuu olevan muualla euroopassa ihan riittamiin. Siksi nyt UKssa ja ei aakkosia.

PS. Vauva lehden kappalejako haisee enemman kuin minun oikeinkirjoitus.

Vierailija
75/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ottaisit asioista selvää sen sijaan, että kävisit jonkun iltapäivälehden artikkelin ihan vaan nopeasti läpi ja levittäisit sen jälkeen vääriä johtopäätöksiäsi muillekin? Kukaan ei ole väittänyt, että raksalla olisi pulaa suorittavan työn tekijöistä. Pulaa on työnjohdosta, ja niihin hommiin vaaditaan PALJON muutakin kuin amistutkinto ja parin vuoden työkokemus alalta. Ja se pula ei todellakaan ole kuviteltua eikä johdu siitä, että palkat olisi perseestä. Työnjohdon palkat on jouduttu hilaamaan viime vuosina ylös, koska osaajia ei yksinkertaisesti ole niin paljon että niitä riittäisi kaikkien firmojen tarpeisiin.

Vierailija
76/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 euroa tunnissa. Halvemmallakin vastavalmistunut jantteri voisi lähteä töihin. Mutta ylitöistä olisi maksettava asianmukaiset korvaukset tai saatava ne palkallisena vapaana - tähänkö se suomalaisten työllistäminen kaatuu?

Tämä on vaan fakta, että noin 1200 km:n päässä Virosta on virolaisia rakentajia töissä, ja suomalaiset saavat makoilla kortistossa odottamassa sitä työn alkamisesta luvattua puhelua, jota ei koskaan tule. Voisin nimeltä mainita yhden jantterin, jota on kahden vuoden aikana kysytty kahteen muutaman päivän työhön, joista toista ei voinut muun esteen vuoksi ottaa ja toiseen olisi lähtenyt, mutta ei siitä sitten kuulunut mitään.

Vierailija
77/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaisivat vaikka työttömien palkkaamisesta. Niin kauan kun Suomessa on yksikin ainoa työtön on firmojen turha huudella mistään työvoimapulasta.

Vierailija
78/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaisivat vaikka työttömien palkkaamisesta. Niin kauan kun Suomessa on yksikin ainoa työtön on firmojen turha huudella mistään työvoimapulasta.

Eli laitetaan vaikka työtön automaalari aivokirurgiksi, jos työpaikkaan ei löydy yhtään pätevää hakijaa? Hieno homma. Näin Suomi saadaan nousuun ja työttömyystilastot hurjaan laskuun, kun epäonnistuneet aivoleikkaukset tekee ihmisistä työkyvyttömiä ja niitä varten täytyy palkata laumoittain hoitajia.

Vierailija
79/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa on hoettu niin paljon ettei kukaan enää usko siihen. Tuolla on yli 400 000 työtöntä kun 9 euron orjat lasketaan mukaan. Jos ei tosiaan löydy sopivaa/pätevää (mitä epäilen) niin kannattaa kouluttaa oppisopimuksella juuri halutun lainen. Luultavasti joku riistäjä itkee pulaa kun ei saa puoli-ilmaiseksi tekijöitä.

Vierailija
80/106 |
02.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta verot on niin kovat, että itse lennätin konesaumakatto specialistit Kroatiasta.

Palkkaa 700€ viikossa ja ylläpito.

Jäbät ja minä olin tyytyväisiä.

Kaksi hemmoa viikon ja kerkivät tuolla aikataululla nysväämään pikkuasiat kuntoon.

Mulle maksoi katto materiaaleineen 5900€. Suomalaiset firmat pyysivät 27 000€ - 39 000€  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan