Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni suomalaisyritys kärsii nyt työvoimapulasta - "Tällaista tilannetta ei ole ollut aikoihin"

Vierailija
01.08.2017 |

http://m.iltalehti.fi/talous/201708012200297757_ta.shtml?ref=juurinyt_m…

Taas tuli se tuttu työttömien syyllistämisuutinen.

No, käydään se läpi nopeasti. Rakennusalalla on pula työntekijöistä, eli suomeksi sanottuna suomalainen ei voi pärjätä sillä palkalla mitä työnantajat haluaisivat maksaa, virolaiset ovat niitä keillä on mahdollista pärjätä noilla palkoilla.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mika ihme tuo on kun laudan kantamistakin varten tarvitaan vahintaan 15 korttia.

Jokaisen saamiseen menee 2 viikkoa ja jokainen maksaa 400€

Kannattaako noita kortteja suorittaa, etta paasee 2kk "toihin" 9€ tyollistamis rahalla.

Belgiassa juttelin lounaalla eraan puolalaisen urakoitsijan kanssa. Halusi palkata minut putkimieheksi ja lupasi hoitaa mulle putkimiehen paperit puolalaisesta amiksesta. Olen fyysikko.

Muualla EUssa osataan

Voisitko luetella, mitkä 15 korttia tarvitaan vai oliko tuo kommenttisi osaamattoman ja tietämättömän tyhjä ajatus?

Vierailija
22/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mika ihme tuo on kun laudan kantamistakin varten tarvitaan vahintaan 15 korttia.

Jokaisen saamiseen menee 2 viikkoa ja jokainen maksaa 400€

Kannattaako noita kortteja suorittaa, etta paasee 2kk "toihin" 9€ tyollistamis rahalla.

Belgiassa juttelin lounaalla eraan puolalaisen urakoitsijan kanssa. Halusi palkata minut putkimieheksi ja lupasi hoitaa mulle putkimiehen paperit puolalaisesta amiksesta. Olen fyysikko.

Muualla EUssa osataan

Työkkärin kautta ei ainakaan pääse suorittamaan työvoimakoulutuksena, jollei ole jo työpaikkaa tiedossa (absurdia).

Jep, oma mieheni kyseli työkkäristä että onnistuisiko noiden korttien hommaaminen heidän kauttaan kun helpottaisi työllistymistä. Joo, ei todellakaan. Olisi pitänyt itse maksaa mutta mistäs tuollaiset rahat oikein repäisee? Ei mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä palstallakin ollut ketjuja, joissa aiheena on ollut ettei kannata mennä töihin riittävien tukien takia. Käteen jää enemmän kotona loikoillessa kuin töissä.

Vierailija
24/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusala on ihan täyttä paskaa nykyään. Helvetillinen kiire ja kusettajia täynnä. Isot pomot käärii ennennäkemättömät hillot.

Iteki olin useamman vuoden ja on koulutus alalta, takaisin en mene. Avatkoon sitten saatana rajat ja roudatkoon vaikka niitä kiinalaisia perkele tänne, sitähän varten toikin uutisjuttu on taas tilattu. Ton "työvoimapulan" rummuttaminen on niin nähty.

Vierailija
25/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin! Siinä se totuus tuli!

Työttömät - valitus loppuu NYT! Nyt se perse oikeasti ylös sieltä penkistä ja työhakemuksia liikkelle - JO TÄNÄÄN! Työtön - teepä kunnon ryhtiliike ja mene laittamaan työhakemuksia heti kun olet tämän viestin lukenut!

Tämä maa ei voi maksaa vastikkeetonta rahaa loputtomasti laiskottelijoille.

Enpä taida viittiä. Hohhoijaa, niin mukavaa kääntää taas huomenaamulla kylkeä kun zombiearmeija kiitää naama norsunvitulla vihaamaansa työpaikkaan. Aahhh. Onneksi olen ansiosidonnaisella aika hyväpalkkaisesta hommasta. Ei kannata ihan mitä vaan vuokraorjahommaa ottaa.

Vierailija
26/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voi olla työvoimapula, ku maahan on tullu kymmeniätuhansia moniosaajia?

Vierailija
27/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä skeidaa!

No, voin mä lähettää avoimen hakemuksen (kopio, tottakai) vaikka sataan firmaan, jonne löydän sähköpostiosoitteen, mutta ei tietotekniikan teknikkona pääse siivoamaan, saati rakennuksille. Ehkä lentäjäksi kuitenkin? Vähän toi näkö... no ei siitä sen enempää.

Mut jos firmoilla on oikeasti työvoimapula, niin ei kun avautumaan iltalehtiin, että minkälaista työvoimaa kaivataan. Eikä sitten selitellä ettei voida kouluttaa. Voihan sitä globaalissa markkinataloudessa kääntyä muidenkin valtioiden puoleen ja niin poispäin. 

Vierailija
28/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä palstallakin ollut ketjuja, joissa aiheena on ollut ettei kannata mennä töihin riittävien tukien takia. Käteen jää enemmän kotona loikoillessa kuin töissä.

Tämä on edelleenkin täysin paskapuhetta ja vääräksi moneen kertaan todistettu.

Työstä jää AINA enemmän käteen. Koska sekä asumistuessa että tt-tuessa sekä myös tietenkin työttömyyskorvauksessa on suojaosa (osa-aikatyössä), jonka jälkeen vasta lasketaan tukia.

Rakennustyöhön ei sitäpaitsi pääse kuka vaan, siihen tarvitaan muutakin kuin pelkkää tahtoa. Tuskin kukaan ottaa raksalle kokematonta Merjaa 48 v, joka laitettiin pihalle Nordeasta YT-neuvotteluiden jälkeen. Merjalle kun pitäisi hankkia kaikenlaista lupaa ja korttia, että sinne työmaalle edes saisi mennä heilumaan.

Toki työttömiä rakennusmiehiä voidaan nyt työllistääkin taas paremmin, kaksi kaveriani juuri saivat taas duunia.

Tämä on taas näitä EK:n horinoita. Toivottavasti tulisi kunnollinen työvoimapula, joka kattaisi muitakin aloja. Ja ikärasismista olisi myös mukava päästä eroon jossain välissä, ettei meidän kaikkien tarvitsisi olla kusi sukassa 40 täytettyämme.

Vierailija
29/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi esim. rakennustyömaan helposta aputyöstä sellainen tuntipalkka, jolla suomalaisen saisi töihin?

Halukkaita on varmasti, kunhan vain ottaisivat suomalaisiakin töihin. Olen itse ollut parit kerrat juuri sopiva henkilö työhönottajan mielestä, palkka oli alan minimipalkka, mutta sen jälkeenpä ei kuulunutkaan mitään, siis olen opiskelija ja olin tuolloin kesätöitä vailla. Onkohan ulkomaalaisilla halpatyöntekijöillä suomalaisilta vaadittavia työturvallisuus- ym. kortteja?

Halukkaita ei ole ollut jonoksi asti vaikka yli tessin maksetaankin meillä pörssiyhtiössä. Ulkomaisille maksamme ihan saman verran ja kortit ovat tietenkin kunnossa. Ja muuten työturvallisuuskortti ei edes ole lain vaatima vaan vain rakennustyömailla yleinen tapa.

En ymmärrä missä nämä ulkomaiset halpatyöntekijät ovat? Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan työmailla.

Vierailija
30/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi esim. rakennustyömaan helposta aputyöstä sellainen tuntipalkka, jolla suomalaisen saisi töihin?

Halukkaita on varmasti, kunhan vain ottaisivat suomalaisiakin töihin. Olen itse ollut parit kerrat juuri sopiva henkilö työhönottajan mielestä, palkka oli alan minimipalkka, mutta sen jälkeenpä ei kuulunutkaan mitään, siis olen opiskelija ja olin tuolloin kesätöitä vailla. Onkohan ulkomaalaisilla halpatyöntekijöillä suomalaisilta vaadittavia työturvallisuus- ym. kortteja?

Halukkaita ei ole ollut jonoksi asti vaikka yli tessin maksetaankin meillä pörssiyhtiössä. Ulkomaisille maksamme ihan saman verran ja kortit ovat tietenkin kunnossa. Ja muuten työturvallisuuskortti ei edes ole lain vaatima vaan vain rakennustyömailla yleinen tapa.

En ymmärrä missä nämä ulkomaiset halpatyöntekijät ovat? Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan työmailla.

En tiedä, missä asut, mutta meillä tässä lähellä on kaksi työmaata. Parkkikset täynnä pelkästään Latvian ja Liettuan rekkareita, ei YHTÄÄN suomalaista autoa.

Samoin meillä käytiin viime viikolla maalaamassa taloyhtiön aidat. Virolaisia olivat kaikki maalarit.

Vierailija
31/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin tämän kesän töissä eräässä firmassa, jossa tein suht. raskasta ja vastuullista hommaa. Palkkaa sain n. 900€/kk

Aivan järkyttävän huono palkka, kusipäiset pomot ja syöminenkin oli tehty työpäivän aikana vaikeaksi. Työpäivä 8 tuntia, työpaikkaruokalassa ruoka 10€ (lounas), kesätyöntekijät eivät saaneet laittaa eväitään taukohuoneen jääkaappiin, mikroa ei saanut käyttää ja lähin kauppa oli kilometrien päässä. Käytännössä ainoa vaihtoehto oli siis pärjätä jollain voileivällä tai pasteijalla koko päivä. 

Sitten pomo kehtasi vielä ihmetellä, että miten on niin vaikea löytää sijaista tarvittaessa, kun kukaan tuolla aiemmin ollut ei halunnut tulla sijaistamaan. Öö, enpä osaa sanoa miksi.

Jotain on kyllä pahasti vialla, jos et keksinyt mitään parempia eväitä noihin olosuhteisiin.

Teen itse keikkatöinä pitkiä työpäiviä, pisimmillään jopa 16-tuntisia, joiden aikana kaikki syötävä täytyy kuljettaa mukana taskuissa ja vyölaukussa. Mikrosta tai mistään on turha haaveilla, mutta saan silti hyvät ja täyttävät eväät mukaan. Reisarien taskuun mahtuu esim. puolen litran termos, johon voi laittaa lämmintä keittoa lounaaksi. Ruisleipä juustolla, meetvurstilla tai paistetulla tempellä säilyy helteessäkin hyvänä useita tunteja. Lisäksi voi syödä kuivattua lihaa/kanaa/kalaa, pähkinöitä, siemeniä, kuivattuja hedelmiä/marjoja/vihanneksia, hapankorppuja, juustoa jne. Ja jos tilaa ei olisi niin rajallisesti, mahdollisuuksia olisi vielä paljon enemmän. Etenkin jos eväät voisi pakata kylmälaukkuun ja laittaa pari kylmäkallea mukaan.

Vierailija
32/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on todella kova kysyntä osaavista työntekijöistä, tiettyjen osa-alueiden osalta. It-ala. Kokeneita asiantuntijoita lähinnä etsitään mm. data architect, it project manager ja data engineer-positioihin. Kokemusta pitäisi olla järjestelmäkehityksestä, it-projekteista ja tiedonhallinnasta. Hyvät työajat ja kiva työyhteisö, palkka kokemuksesta riippuen n.4000-6000 ja bonukset päälle. Kielitaitovaatimuksena erinomainen suomi ja englanti ja pitäisi olla mukava ja fiksu tyyppi joka pystyy kommunikoimaan myös asiakkaan kanssa.

Vierailija
33/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on todella kova kysyntä osaavista työntekijöistä, tiettyjen osa-alueiden osalta. It-ala. Kokeneita asiantuntijoita lähinnä etsitään mm. data architect, it project manager ja data engineer-positioihin. Kokemusta pitäisi olla järjestelmäkehityksestä, it-projekteista ja tiedonhallinnasta. Hyvät työajat ja kiva työyhteisö, palkka kokemuksesta riippuen n.4000-6000 ja bonukset päälle. Kielitaitovaatimuksena erinomainen suomi ja englanti ja pitäisi olla mukava ja fiksu tyyppi joka pystyy kommunikoimaan myös asiakkaan kanssa.

Ja siis ette todella löydä tekijöitä? Teillä on rekryssä jotain vikaa. Ottakaa asiantuntija rekrytoimaan.

Vierailija
34/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko näitä il/hesari propagandajuttuja, että töitä olisi, mutta suomalaisille ei kelpaa (->pakko tuoda ulkomailta työntekijöitä). Oikeasti ei ole työttömyyttä, on vaan suomalaista työhaluttomuutta plaaplaa..

Kunnon työ kelpaisi. Mutta kun nämä "työt" ovat huonostipalkattua, 0-10h/vko, sinne tänne ripoteltua ja valmiudessa pitää olla heti. Nuorelle kotona asuvalle ja/tai opiskelijalle varmaan sopii tienatakseen ylimääräistä, mutta ei tuolla lailla aikuinen ihminen itseään elätä, saati perhettä.

Vierailija
35/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä asut, mutta meillä tässä lähellä on kaksi työmaata. Parkkikset täynnä pelkästään Latvian ja Liettuan rekkareita, ei YHTÄÄN suomalaista autoa.

Samoin meillä käytiin viime viikolla maalaamassa taloyhtiön aidat. Virolaisia olivat kaikki maalarit.

Et kai tosissasi kuvittele, että ulkomailta tulevat henkilöt olisivat halpoja? Ehkä marjanpoimimisessa, mutta ei todellakaan rakennusalalla. Niitä nyt vaan on pakko käyttää, kun suomalaiset jantterit makaavat lomautettuna kotona KUN EI KIINNOSTA tehdä töitä. Sitä yritin aiemmin kysyä, että kuinka paljon apumiehelle pitäisi maksaa, että työnteko maistuisi?

Vierailija
36/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksa-ala on kyllä siitä kiva, ettei vaadi koulutusta. Kaikki raksaäijät tuttavapiiristä on marssinu sinne kesätöihin ja jääny sille tielleen. Eipä se palkka ole kuin 2500-3000 e kuukaudessa, mutta on niitä paskempiakin hommia. Palkkakehitys on myös nopsaa kun on näyttänyt että on palkkansa arvoinen.

Vierailija
37/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin! Siinä se totuus tuli!

Työttömät - valitus loppuu NYT! Nyt se perse oikeasti ylös sieltä penkistä ja työhakemuksia liikkelle - JO TÄNÄÄN! Työtön - teepä kunnon ryhtiliike ja mene laittamaan työhakemuksia heti kun olet tämän viestin lukenut!

Tämä maa ei voi maksaa vastikkeetonta rahaa loputtomasti laiskottelijoille.

Mahtaa ne firmoissa olla iloisia, kun saavat tukuittain roskahakemuksia. Eli hakemuksia työntekijöiltä, joita missään tapauksessa eivät kelpuuta töihin.

Pääsisiköhän tällainen yli viisikymppinen naispuolinen maisteri tuosta noin vain rakennusalan työvoimapulaa paikkaamaan? Mitään kokemusta alasta ei ole. 

Vierailija
38/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK on hyvä ja listaa firman ja työpaikan tarkkuudella ne pulat, jotta tietää minne hakea. Työkkärin sivuilla ainakin on niin vähän mitä hakea, että ei kovin pahalta pulalta vaikuta. Miksei kelpaa ilmoitella siellä, jos muka pulaa on?

Vierailija
39/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös rakennusmestaripulasta on hirveästi juttua aika ajoin, mutta sitten kun käy vaikka Rakennuslehden kommenttien puolella lukemassa tilanteesta, niin työnhakijoilla on aika lailla päinvastaiset kokemukset.

Vierailija
40/106 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai tosissasi kuvittele, että ulkomailta tulevat henkilöt olisivat halpoja? Ehkä marjanpoimimisessa, mutta ei todellakaan rakennusalalla. Niitä nyt vaan on pakko käyttää, kun suomalaiset jantterit makaavat lomautettuna kotona KUN EI KIINNOSTA tehdä töitä. Sitä yritin aiemmin kysyä, että kuinka paljon apumiehelle pitäisi maksaa, että työnteko maistuisi?

Ai, nykyään lomautetaan jos ei työnteko kiinnosta. Ennen vanhaan taidetaan vain antaa potkut mutta miten vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme