"Käy nyt pissalla, me ei sitten matkalla pysähdytä jos tulee hätä"
ARRRGGGHH... eilen taas kuuntelin kun yksi äiti huvipuistossa mäkätti lapselleen vessassa asiasta. Ja oikein painotti, että pissaa nyt sitten ihan tyhjäksi asti, kun matkalla ei sitten ihan varmasti pysähdytä.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä pakkopissattamista, mitä niin hiton monet harrastaa. Kyllä lapsi käy pissalla kun sillä on hätä, ja ennen reissua voi sanoa, että kannattaa käydä, kun voi olla hankala pysähtyä.
Muistan itse vaan sen lapsena, että kun oli pakko käydä pissalla ennen automatkaa, niin hätä tuli uudestaan viimeistään puolen tunnin päästä, koska asiasta oli stressattu. Muutenkin tuntuu että näiden pissavahtivanhempien lapset kaikkein eniten hakee huomiota sillä housuun pissailulla ja muutenkin ovat ihan ulalla sen suhteen, kun ei anneta kuunnella omaa kehoa, vaan tiristellä pitää kun vanhempi käskee.
Mä en ole koskaan ottanut tästä asiasta stressiä, ja kolme poikaa on oppinut täysin kuiviksi 2v2kk-2v 8kk iässä. Siis jokainen n. viikossa kun asia on otettu ajankohtaiseksi. Yksi on erityislapsikin, että sekin on mahdollista.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hehehhehehe kirjoitti:
Mitäs jos sen huvipuistoäidin pennulla on tapana olla aina pissahädätön ja kymmenen minuutin päästä kusta housuun? Sellaisia lapsia on, oma pikkusiskoni oli sellainen. Häntä piti patistaa pissalle, koska muuten sitä pysähdeltiin kahdenkymmenen minuutin välein koittamaan, josko sieltä tulisi edes tällä kertaa jotain, koska pissahädällä sai niin kivasti huomiota ja meidät sisarukset ärsytettyä äärimmilleen. Sitten tulikin kusi housuun, kun pelleilyyn kyllästyttiin ja ilmoitettiin, että pidäpäs sitten loppuun asti ja tulikin oikea vessahätä. Ihan normaali aikuinen hänestä tuli kuitenkin. Pissattaa muuten omat lapsensa ennen reissuunlähtöä.
Että äläs nosta itseäsi turhaan Äitijalustalle, sillä et elä sen toisen perheen arkea.
Niin ja minulla ei ole lapsia, joten ei ole oma lehmä ojassa näin kommentoidessani.
Olet erittäin väärässä!
Ei kukaan lapsi hae tuolla nololla asialla huomiota. Minun lapsellani oli joku sellainen vaiva, että vaikka kävi pitsalla kotoa lähtiessä, niin jo 10 minuutin päästä kavereiden kanssa ulkona ollessa saattoi lirahtaa oikein paljon pissaa housuihin. Samoin joskus tuli öisinkin. Ja lapsi oli 10-vuotias, kun tuo loppui.
Kävipä lasten urllogilla ja lääkäreillä muutenkin. Tehtiin tutkimuksia. Bakteeriviljely, virtsasuihkumittaus, pissan vrk keräämistä yms. Jopa myös lapsiin tottuneelle gynekologilla käytiin sairaalassa. Varmaa syytä ei löytynyt.
Tuo loppui sitten itsestään 10-vuotiaana.
Huomaatko ironiaa? Lapsellesi tehtiin vaikka mitä tutkimuksia mutta syytä ei löytynyt. Eikös hän nyt saanut kuitenkin tällä asialla melko paljon huomiota? Ja mystisesti vaiva vielä yhtäkkiä katosi. Sanonpa vain...
Minun pissatarpeeseeni kiinnitettiin lapsena niin paljon huomiota, että häpeän aikuisenakin pyytää päästä vessaan ja siksi menen sinne jokaisessa mahdollisessa välissä "varmuudenvaralta" ettei vaan tarvitsisi pyytää päästä liian nopeasti.
Ei sun tarvi aikuisena keneltäkään pyytää vessaan pääsyä tai ilmoittaa pissaamisesta. Sen kun menet vessaan. En nyt kyllä hoksaa tilannetta milloin pitäisi lupa kysyä?
Jos on jossain liikenteessä yhdessä jonkun kanssa.
Ja se toinen antaa luvan virtsaamiseen? Mikä juttu?
No se juttu, että kun siihen on tarve useammin kuin jollain toisella ja sitä on ihmetelty niin paljon lapsena niin sitä ei haluaisi joutua pyytämään niitä vessataukoja. Kun osa aikuisista on just noita "ei pysähdytä neljään tuntiin" -tyyppejä.
Ei vessakäyntejä pyydetä vaan niistä ilmoitetaan. Jos kaveri sanookin ei, niin sittenkö housuun vaan?
Joo, no sinulla on mutkaton suhde vessakäynteihin, sinua ei ole traumatisoitu niistä lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hehehhehehe kirjoitti:
Mitäs jos sen huvipuistoäidin pennulla on tapana olla aina pissahädätön ja kymmenen minuutin päästä kusta housuun? Sellaisia lapsia on, oma pikkusiskoni oli sellainen. Häntä piti patistaa pissalle, koska muuten sitä pysähdeltiin kahdenkymmenen minuutin välein koittamaan, josko sieltä tulisi edes tällä kertaa jotain, koska pissahädällä sai niin kivasti huomiota ja meidät sisarukset ärsytettyä äärimmilleen. Sitten tulikin kusi housuun, kun pelleilyyn kyllästyttiin ja ilmoitettiin, että pidäpäs sitten loppuun asti ja tulikin oikea vessahätä. Ihan normaali aikuinen hänestä tuli kuitenkin. Pissattaa muuten omat lapsensa ennen reissuunlähtöä.
Että äläs nosta itseäsi turhaan Äitijalustalle, sillä et elä sen toisen perheen arkea.
Niin ja minulla ei ole lapsia, joten ei ole oma lehmä ojassa näin kommentoidessani.
Olet erittäin väärässä!
Ei kukaan lapsi hae tuolla nololla asialla huomiota. Minun lapsellani oli joku sellainen vaiva, että vaikka kävi pitsalla kotoa lähtiessä, niin jo 10 minuutin päästä kavereiden kanssa ulkona ollessa saattoi lirahtaa oikein paljon pissaa housuihin. Samoin joskus tuli öisinkin. Ja lapsi oli 10-vuotias, kun tuo loppui.
Kävipä lasten urllogilla ja lääkäreillä muutenkin. Tehtiin tutkimuksia. Bakteeriviljely, virtsasuihkumittaus, pissan vrk keräämistä yms. Jopa myös lapsiin tottuneelle gynekologilla käytiin sairaalassa. Varmaa syytä ei löytynyt.
Huomaatko ironiaa? Lapsellesi tehtiin vaikka mitä tutkimuksia mutta syytä ei löytynyt. Eikös hän nyt saanut kuitenkin tällä asialla melko paljon huomiota? Ja mystisesti vaiva vielä yhtäkkiä katosi. Sanonpa vain...
Minun pissatarpeeseeni kiinnitettiin lapsena niin paljon huomiota, että häpeän aikuisenakin pyytää päästä vessaan ja siksi menen sinne jokaisessa mahdollisessa välissä "varmuudenvaralta" ettei vaan tarvitsisi pyytää päästä liian nopeasti.
Ei sun tarvi aikuisena keneltäkään pyytää vessaan pääsyä tai ilmoittaa pissaamisesta. Sen kun menet vessaan. En nyt kyllä hoksaa tilannetta milloin pitäisi lupa kysyä?
No se juttu, että kun siihen on tarve useammin kuin jollain toisella ja sitä on ihmetelty niin paljon lapsena niin sitä ei haluaisi joutua pyytämään niitä vessataukoja. Kun osa aikuisista on just noita "ei pysähdytä neljään tuntiin" -tyyppejä.
En tiedä minkälaisten ihmisten kanssa olet liikenteessä, jos tuntuu hankalalta sanoa että "hei pysähdy seuraavalle huoltsikalle". Ei kukaan varmasti kysy että miksi tai vastaa että en pysähdy. Ei sitä vessahätää tarvi kuuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hehehhehehe kirjoitti:
Olet erittäin väärässä!
Ei vessakäyntejä pyydetä vaan niistä ilmoitetaan. Jos kaveri sanookin ei, niin sittenkö housuun vaan?
Joo, no sinulla on mutkaton suhde vessakäynteihin, sinua ei ole traumatisoitu niistä lapsena.
Traumat pissalla käynnistä? Ok.
Itse olin lapsena kusinat sin uhri. Minulla oli aina kylässä ja kaikkialla pelko, mitä jos tulee pissahätä. Sitten olin kaverilla yökylässä ja kysyin saako mennä yöllä vessaan jos tulee hätä. Hänen äitinsä sanoi että yöllä ei saa mennä eikä varsinkaan vetää pyttyä joten pissaamiset pitää tehdä ennen nukkumaanmenoa. No jos minulta kiellettiin pissaaminen tai pissaaminen oli epävarmaa minulle tuli HETI hätä vaikka olisin juuri käynyt. No sitten mentiin nukkumaan ja mietin miten yöstä selviän pissahädän kanssa aamuun asti ja pelkäsin pissaavani sänkyyn. No sitten keskellä yötä menin pihalle salaa pissalle, kaverini heräsi ja kertoi äidilleen joka kertoi taas minun äidilleni. En kuulemma ollut enää tervetullut kylään (ihan kuin olisin edes enää uskaltanut) !
Tämä jo valmiiksi pissapelkoiselle aiheutti vielä aikuisuuteen kestäneen pissapelon :D
65 jatkaa! Ja tämän jälkeen ja jo ennenkin varmistin aina ennen yökylään onko ok pissata ja minuahan pidettiin aivan hölmönä. Sitten kavereiden kanssa aina koitin sopia jos he tulisivat mukaani yöllä että en olisi ainoa rikollinen :D Hirveät pelot pissahädästä mutta onneksi aikuiset olivat yleensä ymmärtäväisiä varsinkin jos olivat kuulleet tästä pihapissastani !
Päästäkää pentunne kuselle, ei kannata stressata ihmistä pelkän pissan takia.
Pissahädän ennakointi ja estäminen on erittäin hyödyllinen taito. Ihminen joutuu elämässään aika usein tilanteisiin, joissa vessaan ei vaan pääse, vaikka kuinka olisi painetta. Miettikää vaikka liikkeellelähtölupaa odottavaa lentokonetta. Se voi olla paikallaan pitkään, eikä liikkua voi vielä nousun jälkeenkään.
Onko se urbaanilegenda vai totta, että auto-onnettomuudessa tai äkkipysähdyksessä täysi rakko voi räjähtää? Äkkiseltään en löytänyt Googlesta vastausta. Jos se on totta, niin kamalaa, että lapsia ei päästetä pissalle enää sitten kun ollaan matkalla. On se kyllä muutenkin julmaa jos ei voi pysähtyä pissahädässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se urbaanilegenda vai totta, että auto-onnettomuudessa tai äkkipysähdyksessä täysi rakko voi räjähtää? Äkkiseltään en löytänyt Googlesta vastausta. Jos se on totta, niin kamalaa, että lapsia ei päästetä pissalle enää sitten kun ollaan matkalla. On se kyllä muutenkin julmaa jos ei voi pysähtyä pissahädässä.
Ei nyt varmaan "räjähdä", ellei virtsarakko saa osumaa. Toki virtsat voi tulla alle, jos pelästyy.
Minä taas en tajua, mitä haittaa on pysähtyä vessahädän takia? Mielestäni etenkin lasten kanssa matkustaessa on oleellista pitää suht usein taukoja, ja tauot ovat osa matkan viehätystä. Meiltä on matkaa mökillemme noin viisi tuntia, ja yleensä pysähdymme kolmesti per suunta. Ei aiheuta mitään nurinaa kuskissakaan, päinvastoin- pysyy skarppina kun välillä pääsee jaloittelemaan ja saa vaikkapa kupin kahvia.
Oma lapseni on jo koululainen, mutta edelleenkin menee vessaan vasta, kun alkaa olla jo melkein myöhäistä.
Olkaa kilttejä ja opettakaa lapsillenne ennakointi. Rakon tyhjentäminen ennen mahdollista vessatonta hetkeä on fiksuutta. Ennen tälläistä hetkeä ei kannata myöskään lipittää nesteitä. Ne kannattaisi juoda jo aikaisemmin jolloin syntyneen virtsan saa ulos ennen lähtöä. Uhkailla ei tietysti tarvitse.
Vai ovatko keskustelijat sitä mieltä, että on ihan ok lähteä kimpoilemaan vessaan vaikka hammaslääkärin tuolista, hiusten värjäyksen kesken tai lentokoneen laskeutumisen aikana.
Ilman ennakoinnin opettamista kasvaa ahdistuneita minäminä ihmisiä, joille asioiden on tapahduttava heti. Ja sitten kun ei kaikki onnistukaan, ahdistutaan ja masennutaan.
Jokaisen, aikuisen että lapsen on hyvä käydä vessassa ennen lähtöä vaikkei tunnu hädältä. Tod näk tulee ees vähä ja Ei tarvi ekan vartin aikana pysähtyä heti puskapissalle vaa matka voi reippaasti alkaa.
Lapsilla on harjaantumaton pikkurakko ja vaativat päästä heittämään suullisen akkuvettä laihempaa tavaraa isoon puhelimeen heti kun alkaa painetta tuntuilla. Toista se mulla, pari kertaa oon kussu 1.6 litran schatzin. Vaan silloin olihi oikeen hätien hätä. Enää ei varmaan onnistaisi, tai täytys ainakin jonkun kertaa venytellä rakkoa taas
No mulla on lapsuudesta vessahätä traumat. Kun olin ehkä 4 vuotta ja tosi ujo menin päiväkodissa vessaan enkä osannut laittaa ovea lukkoon semmoiset ehkä 6v pojat avas sen oven ja nauro hirveesti. Mä itkin. Noin kävi monta kertaa. Muitakin traumoja on. Olkaa ymmärtäväisiä!