Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Käy nyt pissalla, me ei sitten matkalla pysähdytä jos tulee hätä"

Vierailija
01.08.2017 |

ARRRGGGHH... eilen taas kuuntelin kun yksi äiti huvipuistossa mäkätti lapselleen vessassa asiasta. Ja oikein painotti, että pissaa nyt sitten ihan tyhjäksi asti, kun matkalla ei sitten ihan varmasti pysähdytä.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä pakkopissattamista, mitä niin hiton monet harrastaa. Kyllä lapsi käy pissalla kun sillä on hätä, ja ennen reissua voi sanoa, että kannattaa käydä, kun voi olla hankala pysähtyä.

Muistan itse vaan sen lapsena, että kun oli pakko käydä pissalla ennen automatkaa, niin hätä tuli uudestaan viimeistään puolen tunnin päästä, koska asiasta oli stressattu. Muutenkin tuntuu että näiden pissavahtivanhempien lapset kaikkein eniten hakee huomiota sillä housuun pissailulla ja muutenkin ovat ihan ulalla sen suhteen, kun ei anneta kuunnella omaa kehoa, vaan tiristellä pitää kun vanhempi käskee.

Mä en ole koskaan ottanut tästä asiasta stressiä, ja kolme poikaa on oppinut täysin kuiviksi 2v2kk-2v 8kk iässä. Siis jokainen n. viikossa kun asia on otettu ajankohtaiseksi. Yksi on erityislapsikin, että sekin on mahdollista.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pissattaa ajatuskin siitä, että en saa pissata. Älkää kusettako minua 😢

Vierailija
2/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kauppakeskuksen vessassa viereisessä kopiss äiti oikein isosti huokaili kun lapsi ei saanut pissattua. "Taas menee ihan turhaan aikaa tähän ja ala nyt pissata". Sitten ihmetellään kun lapsi ei pissaa. Oli raukka varmasti niin ahdistunut ettei pissa tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakko meillä ei ole, mutta alkuun pitkälti luotinkin oman lapsen arvioon. Sitten kun huomasin että se oma arvio on sitä, että pissahädän suostuu myöntämään vasta sitten kun on päästävä vessaan HETI, niin on joutunut pari kertaa ennen pitkää automatkaa ihan pakottamaan sinne vessaan. Tarpeen mukaan pysähdytään tottakai, mutta joskus se on vaan puoliväkisellä pistettävä vessaan, koska vaihtoehto on se, että vartin päästä lapsi kiljuu että on päästävä HETI vessaan ja kun pissapaikkoja ei ole ihan heti nurkan takana. Kyykkypissa ei jostain syystä onnistu. Että jos nyt vaikka pidät huolen omista lapsistasi, kun et kaikkien tilanteita tunne.

Vierailija
4/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo koululaisia ja kyllä vain kesälomallla muistutimme heitä, että "Käykää vessassa. Seuraava pysähdys on aikaisintaan 2 tunnin kuluttua."

En tunnista itseäni ap:n kirjoituksesta. Pienenä lapseni saivat pissata vaikka puskaan, jos hätä yllätti. Melkein aina jaksoivat kotiin asti.

Vierailija
5/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on vanha kasvatusperinne voimissaan. Oletko koskaan ihmetelleet, miksi naisten vessoihin on aina niin pitkät jonot? ;)

Vierailija
6/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä tapa käydä pissalla ennen lähtöä, lapset eivät touhuillessaan aina muista mennä vessaan niin ihan fiksua muistuttaa siitä, ei tarvitse sitten heti ekalle huoltoasemalle pysähtyä kun matkaan päästään. Toki asian voi esittää lapselle nätisti, ei pahoitu lapsen eikä varsinkaan vieressä kuuntelevan aaveemamman mieli ;)

Vierailija
7/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä. Mä en ole koskaan pissattanut lapsiani vaan kertonut, missä on potta/pönttö, kun tulee hätä eikä mitään ongelmia ole ollut. Ja aina on pystytty pitämään tauko, kun lapsella on ollut hätä. Mutta päiväkodissa nimenomaan pissatetaan. Pissalla pitää käydä tiettyinä aikoina ja tämä oli lomalle lapselleni ongelma. Kuivana alkoikin pissata housuunsa ja vain päiväkodissa. Mainitessani asiasta, päiväkodissa ilmeisesti tehtiin jotakin ja tilanne korjaantui. Älkää siis pissattako niitä lapsianne ja pitäkää niitä taukoja, jos on tarve. Lapselle inhimillisempää ja vanhemmille helpompaa.

8/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä. Mä en ole koskaan pissattanut lapsiani vaan kertonut, missä on potta/pönttö, kun tulee hätä eikä mitään ongelmia ole ollut. Ja aina on pystytty pitämään tauko, kun lapsella on ollut hätä. Mutta päiväkodissa nimenomaan pissatetaan. Pissalla pitää käydä tiettyinä aikoina ja tämä oli lomalle lapselleni ongelma. Kuivana alkoikin pissata housuunsa ja vain päiväkodissa. Mainitessani asiasta, päiväkodissa ilmeisesti tehtiin jotakin ja tilanne korjaantui. Älkää siis pissattako niitä lapsianne ja pitäkää niitä taukoja, jos on tarve. Lapselle inhimillisempää ja vanhemmille helpompaa.

Entä jos tunnin sisällä ei ole pysähdyspaikkaa ja nirso lapsi ei suostu puskaan pissaamaan? Annetaan tulla housuun ja loppumatkan istuu kusisessa istuimessa?

9/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on vanha kasvatusperinne voimissaan. Oletko koskaan ihmetelleet, miksi naisten vessoihin on aina niin pitkät jonot? ;)

No miksi? Kasvatusko tehoaa siis vain naisiin?

Vierailija
10/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kohta 50-vuotias, enkä edelleenkään pysty lähtemään kotoa mihinkään käymättä ensin pissalla. Sen verran uutterasti asia oli aina esillä, kun olin itse penska... Usein se on tietty ihan viisastakin, mutta kun tämä koskee myös 20 minuutin kauppareissuja yms. Roskat pysty viemään ilman :D

Vierailija
11/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hehehhehehe kirjoitti:

Mitäs jos sen huvipuistoäidin pennulla on tapana olla aina pissahädätön ja kymmenen minuutin päästä kusta housuun? Sellaisia lapsia on, oma pikkusiskoni oli sellainen. Häntä piti patistaa pissalle, koska muuten sitä pysähdeltiin kahdenkymmenen minuutin välein koittamaan, josko sieltä tulisi edes tällä kertaa jotain, koska pissahädällä sai niin kivasti huomiota ja meidät sisarukset ärsytettyä äärimmilleen. Sitten tulikin kusi housuun, kun pelleilyyn kyllästyttiin ja ilmoitettiin, että pidäpäs sitten loppuun asti ja tulikin oikea vessahätä. Ihan normaali aikuinen hänestä tuli kuitenkin. Pissattaa muuten omat lapsensa ennen reissuunlähtöä.

Että äläs nosta itseäsi turhaan Äitijalustalle, sillä et elä sen toisen perheen arkea.

Niin ja minulla ei ole lapsia, joten ei ole oma lehmä ojassa näin kommentoidessani.

Olet erittäin väärässä!

Ei kukaan lapsi hae tuolla nololla asialla huomiota. Minun lapsellani oli joku sellainen vaiva, että vaikka kävi pitsalla kotoa lähtiessä, niin jo 10 minuutin päästä kavereiden kanssa ulkona ollessa saattoi lirahtaa oikein paljon pissaa housuihin. Samoin joskus tuli öisinkin. Ja lapsi oli 10-vuotias, kun tuo loppui.

Kävipä lasten urllogilla ja lääkäreillä muutenkin. Tehtiin tutkimuksia. Bakteeriviljely, virtsasuihkumittaus, pissan vrk keräämistä yms. Jopa myös lapsiin tottuneelle gynekologilla käytiin sairaalassa. Varmaa syytä ei löytynyt.

Tuo loppui sitten itsestään 10-vuotiaana.

Vierailija
12/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 vuotiaana täysin kuivaksi oppinut 3-vuotias, joka ei välttämättä leikkipuistossa tai vastaavassa ala pissalle vaikka olisi kovakin hätä. Tai kesken leikkien. Näkee liikkeistä, että on jo kohta housuissa hätä, mutta ei suostu kuin älyttömän patistamisen myötä. Mieluummin jankutan kuin kuskaan kusihousuista lasta kotiin. Niin ne lapsetkin on erilaisia. Mutta tokihan saat kiillottaa kruunuasi millä pointseilla haluat.

Vierailija
13/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eiköhän tossa alotuksessa ollu pointti tossa kiristyksestä, että matkalla ei sitten pysähdytä. Se nyt on ihan normaalia, että käydään "lähtöpissalla", mutta kauheeta tollanen uhkailu ettei matkalla oo mahdollisuutta pieneen pysähdykseen. Ei lapsi välttämättä sitä ymmärrä tai sit on tosiaan näitä joilla tollasesta pelottelusta menee "paikat jumiin".

Vierailija
14/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on just lomareissuilla/viikonloppureissuilla niin v*tun kiire, ettei voi pysähtyä. Yleensä se kiire helpottaa 50 vuoden iässä suunnilleen.

Vierailija
15/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä396 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tunnin sisällä ei ole pysähdyspaikkaa ja nirso lapsi ei suostu puskaan pissaamaan? Annetaan tulla housuun ja loppumatkan istuu kusisessa istuimessa?

No kusee se muksu silloinkin housuunsa, jos ei pakottamalla ole suostunut kusemaaan. Asia on eri, jos ap:n kuvailemalla tavalla lapsi on pissannut. Uskon tosin, ettei kovinkaan hyvällä mielellä, kun on oikein mäkätetty ja uhkailtu. Varmaan on muksu ollut ihan kusessa ja kussut sen vuoksi.

Vierailija
16/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähtyivätköhän edes silloin jos miehelle tai tälle mammalle itselleen iski hätä?

"Ei missään nimessä pysähdytä vaikka olis ripuli housussa" 😂

Tuota pissaamaan pakottamista en ymmärrä. Lapsi ei ikinä opi tiedostamaan itse koska on hätä. Tiedän yhden mukulan joka ei osannut mennä vessaan koulussakaan ja kotona käytti vielä yövaippoja. Oli kuulemma tipahtanut pönttöön eikä ollu päässy pois ja äitinsä ei ollu reagoinut siihen huutoon millään tavalla. Oli kuulemma vanhempi sisarus käyny auttamassa pois pöntöstä. Ei kyllä muutenkaan ole kaikki mutterit tallessa tällä rouvalla eikä ole kyllä mukulallakaan.

Vierailija
17/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten mamma haki huomiota tällä pissapaasaamisellaan ja halusi näyttääbkuinka lapsi osaa pissata pönttöön :D

Vierailija
18/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusevat tuolla omaan nilkkaansa. Kun käy pissalla jatkuvasti ilman hätää, rakko tottuu pieniin määriin nestettä ja sitten on oikeasti käytävä jatkuvasti pissalla.

Oli pakkopissatusta tai ei, inhottaa kyllä kaikki suuremman porukan matkat kun jollain on koko ajan vessahätä. Eikä sitä voi aikuisenakaan hoitaa tyyliin "menkää te sinne kauppaan/ravintolaan edeltä, minä käyn vessassa" vaan se vessahätä muistetaan vasta, kun kaikki ovat ostoksineen marssimassa takaisin autolle.

Vierailija
19/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten vanhempi tuntee lapsensa paremmin kuin sivustaseuraaja. Me tehdään paljon pitkän matkan ajoja. On vain faktaa, ettei välttämättä tuollaisella matkalla tule juuri sopivalla hetkellä paikkaa, jonne pysähtyä pissalle. Tämä on monta kertaa selitetty etukäteen lapselle, että käy nyt vessassa, koska seuraavaan paikkaan on matkaa. Hyvin on oppinut matkat huomioimaan, mutta myös pidättelemään. Ei ole kuivaksi oppimisen jälkeen pissaillut housuihin eikä silti ramppaa joka välissä vessassa.

Muistan omasta lapsuudestani serkut matkoilla, kun piti joka pysäkillä pysähtyä pissaamaan. Heidät oli opetettu siihen, että auto pysähtyy just silloin kuin tulee hätä. Niinpä saattoi 20km välein olla se pissatauko. Se oli vähän kuin joku peli. Tosi rasittavaa. Edelleen ärsyttää matkoilla kun jotkut aikuiset kaverit tai sukulaiset ovat tottuneet ramppaamaan tunnin välein vessassa. Ei pienintäkään pidätyskykyä. Koko ajan pitää kytätä vessoja.

Vierailija
20/76 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rakkoa voi tyhjentää etukäteen. Jos nesteet juomasta ja ruuasta ovat vasta matkalla rakkoon, ei vessassa saa mitään tiristettyä. Rakko voi täyttyä juuri matkan aikana, ja totta kai se pitää päästä tyhjentämään.

Siksi en esim itse juo kahvia ennen pitkää luentoa, etten joudu käymään vessassa välillä (=ärsyttävää). Mulla tulee pissa normaalisti vähän päälle tunnin kuluttua juomisesta. Pidätellä pystyn max 20 min siitä hetkestä, kun virtsaamisen tarve alkaa.