Mikä on laihduttamisen kannalta terveellisiin, riisi vai peruna?
Kommentit (37)
Kumpikin on täysin tarpeeton ravitsemuksellisesti. Syö jotain oikeasti terveellistä. Miksi tuhlaisit kaloreita ravintoköyhään mössöön?
Peruna. Muutenkin kuin laihduttamisen kannalta.
Molemmat ihan ok kun annosmäärä on pieni. Pottuja saa syödä hiukan enemmän määrällisesti mitä riisiä. Perunan laittaisin edelle koska nyt meillä on sesonki parhaillaan ja laadukasta perunaa saatavilla edullisesti. :)
Määristähän se on kiinni, mittaa peruna ennen syöntiä ja katso energiamäärä, samaten riisi ennen keittämistä. Pienen annoksen voit ihan hyvin kasvisten ja juuresten lisäksi jompaa kumpaa tai vaikka pastaa syödä aterialla, jos tuntuu, että siitä saa paremmin tunteen, että on syönyt hyvin.
Peruna on oikeasti ihan hyvä ruoka. Siinä on kivennäis- ja hivenaineita, kuorineen vielä aika runsaastikin.
Riisissä sitten taas ei yhtä hyviä ravintoarvoja ole ja sisältääpä se vielä arseeniakin, joka suurella riisin kulutuksella on haitallista eliöille - myös ihmiselle. Tähän lukeutuu myös riisikakut ja riisimurot.
Peruna on hiilihydraattimössöä ja riisi sisältää sen lisäksi raskasmetallejakin. Peruna on siis terveellisempää. Jos tahdot laihtua, niin korvaa osa perunasta kesäkurpitsalla, parsakaalilla, lehtikaalilla, nauriilla, porkkanalla, keräkaalilla, salaatilla, yrteillä, parsalla, punajuurella, maartisokalla, purjolla yms. Huijaat näin vatsaasi täydemmäksi syömällä kiinteää massaa vähemmillä kilokaloreilla ja saat tärkeitä ravintoaineita. Nesteet solahtavat vatsasta suoraan suolistoon, eivät täytä, joten suosi ruokajuomana kaloritonta vettä. Leivitteitä ei leivän päällä tarvita, kun laitetaan juustosiivu, vähärasvainen leikkele ja esim kurkkusiivuja. kasvikset leivänpäällä ovat hyviä ruuansulautuksenkin kannalta.
Kumpikaa ei ole tarpeellista varsinkaan, jos laihduttaa. Kaalipata, kukkakaalimuusi, parsakaali, lanttumuusi, kesäkurpitsat ja munakoiso wokattuna jne. Ja oliiviöljyä muuseihin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Leivitteitä ei leivän päällä tarvita, kun laitetaan juustosiivu, vähärasvainen leikkele ja esim kurkkusiivuja. kasvikset leivänpäällä ovat hyviä ruuansulautuksenkin kannalta.
Ja selitätkö vielä mihin sitä leipää ylipäänsä tarvitaan? Ihan yhtä tyhjää ravintoa kuin perunakin.
Noissa on vaan se riski, että niitä tulee syötyä helposti liikaa. Varsinkin nyt perunaa. :D
Miten nuo kaksi sopii laihduttamisen kanssa samaan lauseeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivitteitä ei leivän päällä tarvita, kun laitetaan juustosiivu, vähärasvainen leikkele ja esim kurkkusiivuja. kasvikset leivänpäällä ovat hyviä ruuansulautuksenkin kannalta.
Mihin sitä leipää sitten tarvitaan?
Leipää voi syödä siivun tai kaksi päivässä ihan huoletta. Ihminen tarvitsee jonkin verran hiilihydraattejakin. Itse syön gluteenittomia leipiä, joissa on siemeniä ja pähkinöitä. Joinakin päivinä en syö yhtään leipää. Suomalaisten pahe kuitenkin tuo runsas leivänsyönti ja vielä mauttomia rasvaisia levitteitä ja leikkeleitä niiden päällä? Mieluummin pähkinöitä, öljyjä ja vähän juustoa, joista saan rasvan ja kalsiumia!
7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja selitätkö vielä mihin sitä leipää ylipäänsä tarvitaan? Ihan yhtä tyhjää ravintoa kuin perunakin.
En ole äskeinen, mutta kyllä minä tykkään leivän mausta. Jos tarkkoja ollaan, mitään ruoka-ainetta ei tarvitse. Jollakin pillerillä tai pirtelöllä saa aina korvattua kaiken. Mutta jostakin syystä hoikkana pysyy helpoimmin, kun antaa itselleen luvan myös nauttia kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Leipää voi syödä siivun tai kaksi päivässä ihan huoletta. Ihminen tarvitsee jonkin verran hiilihydraattejakin. Itse syön gluteenittomia leipiä, joissa on siemeniä ja pähkinöitä. Joinakin päivinä en syö yhtään leipää. Suomalaisten pahe kuitenkin tuo runsas leivänsyönti ja vielä mauttomia rasvaisia levitteitä ja leikkeleitä niiden päällä? Mieluummin pähkinöitä, öljyjä ja vähän juustoa, joista saan rasvan ja kalsiumia!
7.
Hiilarin lähteeksi riittää pähkinät, siemet, mantelit, juusto, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole äskeinen, mutta kyllä minä tykkään leivän mausta. Jos tarkkoja ollaan, mitään ruoka-ainetta ei tarvitse. Jollakin pillerillä tai pirtelöllä saa aina korvattua kaiken. Mutta jostakin syystä hoikkana pysyy helpoimmin, kun antaa itselleen luvan myös nauttia kohtuudella.
Jostakin syystä olen pysynyt hoikkana, kun en ole opetellut tapaa hakea sitä nautintoa ruuasta. Tai opetellut tapaa syödä perunaa, riisiä tai leipää sitten peruskoulun.
Peruna on terveellisempi.
Jos koko perhe syö samaa ruokaa, raskasta työtä tekevät ottavat lautaselle useamman perunan sekä leipää useamman siivun. Lapset ja laihduttavat syövät vain yhden pienen perunan ja vähemmän leipää.
Ei niin mitään väliä. Ja kyllä, laihduttaessakin VOI syödä noita jos haluaa. Millään muulla ei ole väliä kuin että syö vähemmän kuin kuluttaa.
Tiedän kyllä mistä puhun, koska olen laihduttanut 28 kg tässä viimeisen 3 vuoden aikana. Olen syönyt niin vaaleaa leipää, riisiä, perunaa kuin pastaakin. Enkä edes mitään naurettavan pieniä annoksia. Näin, koska oma valintani on ollut syödä vain 2 kertaa päivässä, jolloin kerta-annos saa olla mukavan iso ja runsaskalorinen. Kaikille tämä ei sovi, monelle tulisi huono olo niin pitkistä paastoista aterioiden välillä, mutta minulle sopii mainiosti.
Hauska oli katsoa työpaikkaruokalassa muiden vahingoniloisia ilmeitä kun laihdutin, kun vedin pastaa ison lautasellisen tms, kaikki oli sitä mieltä että ei onnistu. Vaan onnistui. Syön myös paljon kasviksia, kasvissyöjä kun olen, joten en ihan pelkkää hiilaria vedä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keho tarvitsee kuituja, joita varsinkin ruisleivässä on runsaasti. Niin on tosin päärynässäkin.
Riisistä valitsisin kokojyväriisin (tai pastasta kokojyväpastan), ihan ookoo syödä n. 1dl kerran päivässä (valmista riisiä tai pastaa). Lautasmalli silleen, että 1/4 hyviä hiilareita, 1/4 vähärasvaista proteiinia ja 2/4 vihanneksia/kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä olen pysynyt hoikkana, kun en ole opetellut tapaa hakea sitä nautintoa ruuasta. Tai opetellut tapaa syödä perunaa, riisiä tai leipää sitten peruskoulun.
Jokaisella on oma tapansa tulla autuaaksi, ja ehkä jollekulle nautintojen puuttuminen on nautinto. Mutta kuulostaa kyllä aika tavattoman vaivalloiselta, jos meinaa harrastaa sosiaalista elämää, samoin en näe oikein mitään ylpeilemisen aihetta siinä, ettei nauti ruoasta. Kohtuus kaikessa on minun mottoni.
Unohda molemmat! Kummallakaan ei ole mitään ravinnollista merkitystä ruokavaliossa.