Leikki-ikäisen ummetus, johon lääkitys ei auta
Meidän 3-vuotias lapsi on jo pidempään kärsinyt ummetuksesta, jonka takia on käyty lääkärissä ja annetaan päivittäin Pegorionia. Myös peräruiskeet tarvittaessa käytössä. Ruokavalioon, juomiseen ja liikuntaan olen kiinnittänyt huomiota. Joinakin aikoina kakka tulee hyvin, mutta aivan tyhjästä ummetus alkaa uudestaan, vaikka lääkitys päällä. Nytkin annan päivittäin Pegorionin, tarjoan pitkin päivää vettä, rajoitan maitotuotteiden käyttöä, käytän kuitulisää ruoassa jne, mutta kakkaa vain pieniä, kovia papanoita! Mikä ihme avuksi?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi käy pöntöllä kakalla. Ruokapäiväkirjaa on pidetty, koska refluksin takia on epäilty allergiaa. Mitään selvää syy-yhteyttä tuohon ummetukseen ei ole löytynyt. Samalla ruokavaliolla vatsa saattaa toimia hyvin monta viikkoa, kunnes yhdessä yössä alkaa ummettaa.
Ap
Paljonko lapsi joi vettä päivässä päiväkirjan mukaan?
Tuohon juomapuoleen kommentoin, että meidän lasten mielestä pahinta juotavaa on laiha mehu. Vesi on OK ja kunnon mehu hyvää, mutta laiha mehu hirveää. Sitä lasta voi myös patistaa juomaan ja kertoa miksi. ' tämän verran on nyt juotava, sitten voi taas leikkiä'
Jos on välillä kausia, että suoli toimii, ei ole syytä heti epäillä mitään jokapäiväisiä ruoka-aineita.
Suosittelen ruoka-ja oirepäiväkirjaa. Siihen merkkaat kaiken, mitä se lapsen ruoka pitää sisällään. Myös sen, minkä eläimen lihaa se lapsen ruoassa oleva liha on, samoin mausteet ja kaikki pikkujututkin.
Minulla oli aikanaan tietokoneella taulukko, jossa ensimmäiseen sarakkeeseen tuli kellonaika, toiseen mitä lapsi on syönyt tai juonut, kolmanteen oireet (ulosteen laatu ja määrä, yöheräämiset, kuinka syö jne.), neljänteen lääkkeet, viidenteen muuta huomioitavaa, esim. reissut tai muut normaaliarjesta poikkeavat jutut, tai asiat, joita lapsi on jännittänyt tai säikähtänyt.
Vuonna viisi luin, että lapsen ruokavaliossa pitäisi olla myös rasvaa, esim. puuro punaiseen maitoon. Tiedän, että moni suosii kevyttuotteita, minä en.
Jos pissa on useimmiten vaaleankeltaista, lapsi saa nestettä riittävästi. Jollei, niin lisää nestettä. Jos ei mene juomalla, niin vesipitoista ruokaa - kurkkua, melonia?