rahastuksen makua; lomalennoista
Moi
Palattiin lomalta. Matka varattu matkatoimiston kautta ja Finnairin lennot. Perheeseen kuuluu 10- ja 12 -vuotiaat lapset. Molempiin suuntii lapset joko toinen tai molemmat lapset sijoitettu koneeseen niin, etteivät istuneet kummankaan vanhemman vieressä. Ihan lähellä tosin mutta ei viereisellä penkillä. Emmekä olleet ainoat. Koneeseen noustessa syntyi aikamoinen venkslaus kun monet halusivat vaihtaa paikkaa. Samoin toinen vanhempi istui kaukana toisesta. Tuli vaan mieleen, että onko taktiikkaa, että tulevaisuudessa maksamme extraa, jotta saamme valita vierekkäiset paikat. Muut huomanneet samaa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan omasta check-inn:stänne tuo on mitä luultavimmin johtunut. Oma moka.
Matkatoimisto sen lomalennon palveluista ja tasosta ylipäätään vastaa, ei Finnair.
Lomalennoilla paikkoja ei voi vaihtaa ilman lisämaksua, olit tekemässä checkaamassa kuinka aikaisin hyvänsä.
Pointti olikin se, että perinteisillä charter-lennoilla matkatoimisto määrittää lennon palvelun tason ja sen mukaiset lisämaksut esimerkiksi ruokailusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohje lähtöselvitykseen
http://www.aurinkomatkat.fi/lahtoselvitysIhan samoin kaikissa matkatoimistoissa
Niin sivuilla lukee: "Huomaa, että voit jo matkavarauksen teon jälkeen valita sinulle sopivimman istuinpaikan lisämaksua vastaan. Lisätietoa Ostamalla tietyn istumapaikan etukäteen varmistat, että istutte samassa seurueessa olevien kanssa vierekkäin."
Eli lomalennoille sitä ei voi vaihtaa tsekkauksen yhteydessä.
Lentäkää reittilennoilla, problem solved. Noloja pakettimatkalaisia ja sit pitäis saada reittiliikenteen edut.
Ymmärsinkö oikein: ette maksaneet paikoista etukäteen? Oletitte silti saavanne vierekkäiset paikat? Ei kannattaisi olettaa, koska ne jotka ovat valmiita maksamaan haluamistaan paikoista, ovat oikeutettuja myös saamaan ne. Ei Finski tai mikään muukaan lentoyhtiö pidä perheille vierekkäisiä paikkoja vapaina vaan kyllä ne myydään sitä mukaan kuin maksavat asiakkaat omansa valitsevat.
Ensi kerralla kannattaa maksaa paikoista tai ainakin tehdä lähtöselvitys sillä silmänräpäyksellä kun se avautuu,
Itse varaan aina pitemmille lennoille paikat niin että istumme puolisoni kanssa käytävän molemmin puolin. Joskus on pyydetty vaihtamaan paikkaa, mutta en ole suostunut. Jos jonkun lapsi tulee viereeni keskipaikalle j vanhempi haluaa vaihtaa paikkaa kanssani, niin hänen on parasta maksaa minulle enemmänkin kuin mitä olin paikkavarauksestani maksanut. Kenenkään lasten perään en liioin ala katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Lentäkää reittilennoilla, problem solved. Noloja pakettimatkalaisia ja sit pitäis saada reittiliikenteen edut.
Ei reittilennoillakaan saa automaattisesti vierekkäisiä paikkoja vaan se riippuu lentoyhtiöstä.
t. 24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ette varanneet niitä paikkoja etukäteen?
Koska se maksaa...
Ja maksaa ihan sairaasti! Meitä on piakkoin lähdössä kaks henkeä etelään ja ollaan molemmat pitkäjalkaisia. Jos oltais varattu enemmänjalkatilaa-paikat molempiin lentosuuntiin, lisähintaa olis tullu 180€. Koko matka maksoi muuten reilu 700€, joten prosenteissa ja ihan euroissakin aikas kallista on!
Lapsiperheet pitäis aina sijoittaa järkevästi lähekkäin toisiaan, mutta kun mistään ei välitetä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohje lähtöselvitykseen
http://www.aurinkomatkat.fi/lahtoselvitysIhan samoin kaikissa matkatoimistoissa
Niin sivuilla lukee: "Huomaa, että voit jo matkavarauksen teon jälkeen valita sinulle sopivimman istuinpaikan lisämaksua vastaan. Lisätietoa Ostamalla tietyn istumapaikan etukäteen varmistat, että istutte samassa seurueessa olevien kanssa vierekkäin."
Eli lomalennoille sitä ei voi vaihtaa tsekkauksen yhteydessä.
Lue uudestaan
•Lähtöselvityksen yhteydessä voit päivittää kanta-asiakastietosi, lähtöselvittää kanssamatkustajat, muuttaa mahdollisesti istumapaikkaasi (ei maksulliset paikat) ja ilmoittaa matkatavarasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä matkusta jos on vaikeata, rahastuksen makua tai muuten vain tulee pahamieli.
Aina näitä kitisijöitä riittää. Noin isot lapset kyllä voi pari tuntia istua muuallakin kuin vanhempiensa vieressä, ovat kuitenkin samassa koneessa n. 10-20 m päässä, joten ei luulisi tästäkin ongelmaa saada kehitetyksi. Toiset näemmä saa...
Niin, no jos sinä vaikka olet maksanut erikseen mieluisasta paikasta ja joudut kaitsemaan siinä vieressä istuvaa vilkasta 10-vuotisasta niin oisitko tyytyväinen?
En kaitse minkään ikäistä vieressä istuvaa lasta. Jos hän on häiriöksi, ilmoitan lentoemännälle.
t. 24
Eikös Finnairilla ole jo niin että pitää maksaa lisää saadakseen valita checkinnissä paikkansa? Ainakin halpalentoyhtiöillä kuulema on. Itse on tullut viimeaikoina lenneltyä lähinnä SASilla ja niiden lennoilla ainakin saa edelleen valita paikkansa checkinnissä.
Kiitos kaikille kommenteista. T:ap
Saman huomasin, tosin reittilennolla. Menomatka lennettiin Norwegianilla ja easyJetillä, ei mitään ongelmaa istua minä plus 5- ja 6-vuotiaat vierekkäin perushinnalla. Takaisin tullessa Finnairilla olisi onnistunut vain lisämaksusta enkä tosiaankaan maksanut. Vieruskavereiden onneksi oli yölento, joten mukulat eivät jaksaneet pahemmin riekkua. Päivälennolla olisi käynyt ehkä jopa vähän sääliksi :-D Ja sille joka uhosi ilmoittavansa lentoemolle: mitäpä luulet heidän asialle mahtavan??
Vierailija kirjoitti:
Eikös Finnairilla ole jo niin että pitää maksaa lisää saadakseen valita checkinnissä paikkansa? Ainakin halpalentoyhtiöillä kuulema on. Itse on tullut viimeaikoina lenneltyä lähinnä SASilla ja niiden lennoilla ainakin saa edelleen valita paikkansa checkinnissä.
Ei ole. Eikä esim Norwegianilla. Ihan samalla tavalla valitaan paikat kotona tai matkalla kännykästä heti kun lähtöselvitys aukeaa
Ja ihan samalla tavalla valitaan paikat lomalennoita. Niistä paikoista mitkä on vapaana
Wizzairilla tku gdanska ei ollut paikkoja. Mennään mihin ehditään koneessa
Vierailija kirjoitti:
Saman huomasin, tosin reittilennolla. Menomatka lennettiin Norwegianilla ja easyJetillä, ei mitään ongelmaa istua minä plus 5- ja 6-vuotiaat vierekkäin perushinnalla. Takaisin tullessa Finnairilla olisi onnistunut vain lisämaksusta enkä tosiaankaan maksanut. Vieruskavereiden onneksi oli yölento, joten mukulat eivät jaksaneet pahemmin riekkua. Päivälennolla olisi käynyt ehkä jopa vähän sääliksi :-D Ja sille joka uhosi ilmoittavansa lentoemolle: mitäpä luulet heidän asialle mahtavan??
Eli ette tehneet ajoissa lähtöselvitystä. Oliko teillä siis neljä hajapaikkaa?
Paljon olen lentänyt, myös lasten kanssa, eikä meitä koskaan ole hajasijoitettu ympäri konetta. Ikinä en ole myöskään maksanut siitä, että saan istua seurueeni kanssa. Ikinä ei silti ole check-inissä edes yritetty sijoittaa minua erilleen lapsista. Eli aika marginaalinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään hakee vanhemman paikalle huolehtimaan siitä, ettei lapsi häiritse vieressä istuvia. Et kai tosissasi kuvittele, että jos olen maksanut saadakseni tietyn paikan, minä ilmaiseksi luovun siitä tai alan sietää huonoa käytöstä vieressä istuvalta? Kuten edellä jo vastasin: saatan olla valmis vaihtamaan paikkaa, mutta haluan silloin kyllä hyvityksenä enemmän kuin sen summan, jonka omasta paikastani maksoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu enää lentää finskillä kun on vaihtoehtoja?
Finnairin mollaaja on hyvä, ja kertoo millä perinteisellä matkatoimistolla asiakas saa valita charterlennon lentoyhtiön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ette tehneet ajoissa lähtöselvitystä. Oliko teillä siis neljä hajapaikkaa?
Emme tehneet, oma mokamme. Lensin siis yksin lasten kanssa, meillä oli paikat 2 + 1. Lapset istuivat keskenään, koska kumpikaan ei suostunut istumaan yksinään tietoisena siitä että toinen saisi istua äidin vieressä. No, eipä niillä mitään hätää ollut, mutta toki esim. oksennuskohtauksen tullessa vieressä istuva jamppa olisi varmaan saanut osansa :)
En ole maksanut istumapaikasta vielä kertaakaan. Ja aina on ollut tuuria ja joku täysi-ikäinen on istunut pienten lasten vieressä. Vaikka ollaan tehty checkinkin joskus aivan viime tipassa ja juostu suoraan koneeseen... Jos joskus olisi käynyt niin että 5 vuotias olisi joutunut yksin johonkin osaan konetta tai meidän vanhempi erkkalapsi joka puhuu tauotta (kirjaimellisesti) niin olisin varmaan seuraavalla kerralla maksanut parista paikasta. Nyt lapset ovat jo sen verran isoja, että voivat hyvin matkustaa matkat ilman vanhempien huolenpitoa.
Ymmärrän kyllä hyvin, että lentoyhtiöt ottavat kaikista lisäpalveluista hintaa. Matkatavaroista, istumapaikoista yms... Palvelusta kuuluukin maksaa. En vaadi samoja palveluita omalle halpalipulleni kuin se joka on maksanut omastaan kaksinkertaisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään hakee vanhemman paikalle huolehtimaan siitä, ettei lapsi häiritse vieressä istuvia. Et kai tosissasi kuvittele, että jos olen maksanut saadakseni tietyn paikan, minä ilmaiseksi luovun siitä tai alan sietää huonoa käytöstä vieressä istuvalta? Kuten edellä jo vastasin: saatan olla valmis vaihtamaan paikkaa, mutta haluan silloin kyllä hyvityksenä enemmän kuin sen summan, jonka omasta paikastani maksoin.
Edelleen kysyn: mitä se lentoemäntä olisi asialle mahtanut? Laitan pääni pantiksi, että heidän toimenkuvaansa ei kuulu lasten kaitseminen/viihdytys/hyssytys/hoito tai muut vastaavat toimenpiteet. Ehkä tyhjemmässä koneessa voisit saada uuden istumapaikan, mutta siihenhän sinä et suotu, koska olet maksanut juuri tietystä paikasta. Enkä minä todellakaan maksa ylimääräistä siitä, että saan istua lasteni vieressä, päinvastoin voisin melkein maksaa että pääsisin toiselle puolelle konetta :-D
Aika outoa ellei 10 ja 12 v pärjää kahdestaan koneessa. Tai että senikäiset tai nuoremmat häiritsisi tuntematonta vieruskaveria. Meillä on istuneet vierekkäin kouluikäisestä saaja
Pienemmät tarvitsee apua ja istuu vanhempien vieressä