Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset toivovat helteitä? En ymmärrä.

30.07.2017 |

Kuka oikeasti nauttii siitä että on tuskallisen kuuma? Aurinkoa voi ottaa vähemmälläkin lämmöllä. Kuumuus vie kaiken energian, suklaat sulaa. Ei jaksa käydä lenkillä.
Selittäkää minulle, miten se oleminen muka on mielekästä jos on näin kuuma ja hiostava ilma? Täyttä tuskaa.

Jos nauttisin kuumuudesta, olisin jäänyt Australiaan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toivoisin lämpimiä kelejä kipujen takia jotka ovat pahimmillaan kylmässä ja kosteassa. Suurin osa vuodesta on juuri tuollaista kosteaa ja +10astetta. On ollut kesiä jolloin juhannuksena on sama keli kuin jouluna erona vain että puissa on lehdet. Toiveikkaana odotin, että kesällä olisi vähän erilaista mut ei... Netflix ja sohva kutsuu tänäänkin. Täällä rannikolla on ollut tosi viileä ja tuulinen kesä :(

Miksi toinen samanlainen viesti

Katsos kun meitä kipusairaita on aika paljon Suomessa! Mieti vaan mitä meidän elämä on kun 12kk on viileää ja kosteaa!

Heinäkuussa korkein lämpötila esim Helsingissä on ollut 22.2 astetta! Itse olin sen verran onnellisessa asemassa että sain olla edes 2 vkoa lämpimässä (32 astetta) kuun alussa, yleensä 3-4 vkoa. Toivoin että kesä olisi jatkunut täällä kotona mutta turha toivo!

1

Vierailija
22/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskallisen kuuma on yli 35 astetta. 25-30 on ihanteellinen lämpötila. Alle 20 astetta liian kylmä.

Jos ihminen hikoilee kun hän on paikallaan niin silloin ihmisellä on liian kuuma.

Mä en hikoile juuri koskaan. No joo, Egyptissä kuolleitten laaksossa 45 astetta oli aika kuuma. Ei ulkona varjossa vaan siellä hautakammioissa, siellä virtasi hiki.

25-30 on todella ihanteellinen lämpö. Eikä sitä tarvitse olla suorassa paahteessa mutta olisi ihanaa kun illallakin tarkenisi istua terassilla auringon laskiessa.

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskallisen kuuma on yli 35 astetta. 25-30 on ihanteellinen lämpötila. Alle 20 astetta liian kylmä.

Jos ihminen hikoilee kun hän on paikallaan niin silloin ihmisellä on liian kuuma.

Jos minä saisin itse päättää, koska minulla on liian kuuma, kiitos. Kesään kuuluu hikoilu, tai siis toivoisin, että kuuluu, mutta tänä kesänä ei vielä ole hiki tullut.

Suomessa on hellearoille ihan tarpeeksi sitä sopivaa säätä, hellettä ei liiaksi ole.

Vierailija
24/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5498 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos SINÄ et pidä, niin miksei toiset saisi pitää? Minä rakastan lämpöä ja vihaan kylmyyttä! Ennemmin kysyisin, että kuka hitto tykkää sateista ja pakkasista!

Väitinkö, että toiset eivät saisi pitää helteistä? :) tiedustelin syitä siihen, miksi pitävät.

Ja jos kysymys on että kuka pitää sateista ja pakkasista, niin voin ilmoittautua. Syy on osittain psykologinen kuten aiemmin selitin, "huonolla" ja kylmällä säällä tuntuu paremmalta käpertyä siihen minulle ominaiseen olotilaan yksin vaikka katselemaan ohjelmia ja nauttimaan ruoasta sohvalla. Kesäilmoilla ja kuumalla se tuntuu "väärältä".

Pidän myös kylmästä, koska silloin energiataso fyysisesti on normaali ja vaatteita voi aina lisätä. Tietyssä pisteessä niitä ei voi enää vähentää.

Mulla taas se kylmyys ongelma. On joo ihana kääriytyä peittoon, ja olla lämpösessä, MUTTA yleensä talvella se vaan ei riitä! Mulla on siitä huolimatta kylmä, ja pitää oikeasti pukea vaatetta päälle myös sinne peiton alle. Ja mikäli olen vaikka koulussa, niin päällä on villapaita ja -sukat, ja silti on kylmä. En ymmärrä, miksei kaupoissa myydä ihan oikeasti paksuja villapaitoja tms, kun ne nykyiset on niin ohuita.

Nytkin näin kesällä istuessani toimistossa, täällä on ihan jäätävän kylmä. Monet on täällä sortseissa/hameessa ja t-paidassa, mulla farkut ja neule, ja silti on kylmä. Kaipaan oikeaa lämpöä.

Vierailija
25/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kipusairas ilmoittautuu. Koko talven odotin kesää, ettei tarvitsisi syödä koko ajan vahvoja kipulääkkeitä... no, parina päivänä olen voinut vähentää :( Nyt oli pakko varata matka lämpöön ennen syksyn tuloa, että saisi edeshieman lievitystä ja energiaa ennen pitkää ja tuskallista talvea.

Vierailija
26/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tuntuvat kukoistavan ja voivan hyvin läpimillä keleillä, toiset nuutuvat ja väsyvät. Itse kuulun jälkimmäisiin. Iho pukkaa epäpuhtauksia helpommin ja rasvoittuu, on nihkeän nahkean hikinen olotila muutenkin, hikeä pukkaa ja sormet sekä varpaat turpoavat helposti. Ei ole energiaa juuri mihinkään.

Heti kun erehdyt sanomaan, että et ole helteiden ja liian lämpimien ilmojen ystävä, herätät takuuvarmasti pahennusta ja närää. En tosin asiaa missään toitota tai siitä motkota, mutta jos tulee puheeksi kehtaan sen sanoa, kuten nytkin. Yleinen ilmapiiri Suomessa on, että syksystä ja talvesta ainakin saa nurista sekä valittaa, kesästä ei.

Hyvänä esimerkkinä tämä keskustelu. Ap kyseli, että miksi jotkut helteitä toivovat (ei sanonut etteikö niitä saisi toivoa ja tykätä), niin tuli montakin aika hyökkäävää ja negatiivista kommenttia.

Vierailija
27/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä5498 kirjoitti:

Kuka oikeasti nauttii siitä että on tuskallisen kuuma? Aurinkoa voi ottaa vähemmälläkin lämmöllä. Kuumuus vie kaiken energian, suklaat sulaa. Ei jaksa käydä lenkillä.

Selittäkää minulle, miten se oleminen muka on mielekästä jos on näin kuuma ja hiostava ilma? Täyttä tuskaa.

Jos nauttisin kuumuudesta, olisin jäänyt Australiaan.

Pieni rasvaprosentti aiheuttaa sen, että palelen todella herkästi. Ja sen, että en valita kuumuutta, kun on 30 astetta lämmintä. Minulle se on lämpötila, jolloin voin käyttää kauniita hellemekkoja ja pystyn olemaan rannalla palelematta. Joten siksi toivon helteitä, etten palelisi koko aikaa.

Seuraavaksi joku fiksu ehdottaa, että pukeutuisit lämpimämmin. Niin...olisi kiva edes kesällä tareta olemaan rannalla 10 minuuttia pidempään ja käyttää niitä hellemekkoja villapaitojen sijaan.

Pystyn helposti urheilemaan jopa yli 30 asteen lämmössä. Juoksulenkki taittuu tuosta vaan, ei tule liian kuuma.

Vierailija
28/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu kylmyys luissa asti vaikken ihan mummo olekaan. Tämä kesä ollut ihan kauhea ja olen pitänyt villasukkia yöllä.

Kuumuudessa taas pärjään todella hyvin. Vietin usein lapsena monta kesää Kreikassa ja Italiassa, musta se kuumuus oli jotain ihan taivaallista. Pitää vain juoda paaaljon paljon vettä, käyttää hattua ja aurinkorasvaa.

Mutta kaikki ihmiset on erilaisia. Eräät pärjää helteessä, toiset pakkasessa ja jotkut ei pärjää kummassakaan.

Vierailija
29/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska rakastan lämmintä. Palelen noin 9kk vuodesta, vaikka ihan perusterve ihminen olenkin. Lämpimällä säällä olen pirteämpi ja toimeliaampi, liikunta on mukavampaa kun lihakset lämpiää helpommin. Minusta on ihanaa pukeutua kevyesti mekkoihin ja hihattomiin. Vaikka olen palelevainen, inhoan inhoan inhoan paksuja vaatteita ja kerrospukeutumista.

Vierailija
30/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+25 - +30 astetta on optimaalinen lämpötila. 

Eihän ihmistä ole edes suunniteltu toimimaan alle +15 asteessa, vaan pidempään altistuttuaan moiselle kylmyydelle (aatamin asussaan, luonnon vaatteissa, eli alasti) saa hypotermian.

Sitten tietty on jos on jumalaton kerros ihraa, on varmaan pakkasellakin liian kuuma.

Optimaalinen fyysinen suorituskyky saavutettaneen juurikin 10-20 asteessa terveellä ihmisellä. Siihen on syynsä miksi maratonillekin lämpimissä maissa lähdetään aikaisin aamulla. Nukkumiseen suositellaan +18. Ihralla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Verenkierto ja lihakset huolehtivat lämmöstämme. Läski vaan on.

Vierailija
31/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa sulaa 😂 Voi ei!

Vierailija
32/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ulkoilusta kun aurinko paistaa. Tykkään olla vähissä vaatteissa ja siitä että ei tarvitse pukea takkia joka pitää riisua jos tuleekin kuuma. Helteellä ulos lähtö on mielestäni huolettomampaa. Kuumuus ei haittaa, voi mennä varjoon ja syödä jätskiä. Kylmyyttä en meinaa kestää. Viima tekee joskus kipeää päähän tai polviin. Pidän kyllä paukkupakkasistakin kun niissä on oma tunnelmansa.

Tylsin on semmoinen pilvinen sade ilma kun hiuksetkin kihartuu typerästi kosteudessa :D

Jokainen ulkotöitä pakkasessa tehnyt tietää että helle on parempi. Kylmyys tunkeutuu vähitellen hiestä kostuvien vaatteiden läpi, paksut vaatteet ovat raskaita pitää,  jalat ja sormet ovat vaarassa paleltua vaikka liikkuisikin. Koneille pakkanen tuo kaikki mahdolliset ongelmat alkaen paineilmajärjestelmien jäätymisestä.

Vierailija
33/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monenlaisia. Toisille se on onni ja autuus kun mittarissa on 10000 astetta lämmintä. 

Itse olen puolikuollut jo nyt kun vähän lämpimämpää (+24).

Minusta tämä kesä ollut aivan täydellinen. Olen saanut kauniin rusketuksem. ollaan käyty uimassa lähes tyhjillä! rannoilla.  Ollaan nautittu kesästä. Sateetkin usein sattuneet aamuun/yöhön. Enpä muista kovin montaa sadepäivää

Vierailija
34/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap. Minusta helle ei ole kesässä olennaista, vaan auringonpaiste. Vituttaa päivät, jolloin on 30 astetta lämmintä ja taivas täynnä pilviä, ehkä jopa sadetta. Siinäpähän nyhjäät vaatteet märkänä ja migreeniä potien kuumassa asunnossa, kun rannalla makoilussa ei ole järkeä.

Aurinkoisella ja viileämmällä ilmalla jaksaisi jopa lenkkeillä ulkona ja saada tasainen rusketus siinä samalla.

Vierailija
35/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelen 95% ajasta vuodessa, nukunkin usein useamman peiton (pahimmillaan neljän) kanssa. Ja tämä on täysin riippumatonta vaatetukseni määrästä, eli ihan turha ehdottaa laittamaan villasukat jalkaan :D Mulla on ns. "sopiva", kun lämpötila on +20. Siksi pidän helteistä.

Vierailija
36/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä5498 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos SINÄ et pidä, niin miksei toiset saisi pitää? Minä rakastan lämpöä ja vihaan kylmyyttä! Ennemmin kysyisin, että kuka hitto tykkää sateista ja pakkasista!

Väitinkö, että toiset eivät saisi pitää helteistä? :) tiedustelin syitä siihen, miksi pitävät.

Ja jos kysymys on että kuka pitää sateista ja pakkasista, niin voin ilmoittautua. Syy on osittain psykologinen kuten aiemmin selitin, "huonolla" ja kylmällä säällä tuntuu paremmalta käpertyä siihen minulle ominaiseen olotilaan yksin vaikka katselemaan ohjelmia ja nauttimaan ruoasta sohvalla. Kesäilmoilla ja kuumalla se tuntuu "väärältä".

Pidän myös kylmästä, koska silloin energiataso fyysisesti on normaali ja vaatteita voi aina lisätä. Tietyssä pisteessä niitä ei voi enää vähentää.

Mulla taas se kylmyys ongelma. On joo ihana kääriytyä peittoon, ja olla lämpösessä, MUTTA yleensä talvella se vaan ei riitä! Mulla on siitä huolimatta kylmä, ja pitää oikeasti pukea vaatetta päälle myös sinne peiton alle. Ja mikäli olen vaikka koulussa, niin päällä on villapaita ja -sukat, ja silti on kylmä. En ymmärrä, miksei kaupoissa myydä ihan oikeasti paksuja villapaitoja tms, kun ne nykyiset on niin ohuita.

Nytkin näin kesällä istuessani toimistossa, täällä on ihan jäätävän kylmä. Monet on täällä sortseissa/hameessa ja t-paidassa, mulla farkut ja neule, ja silti on kylmä. Kaipaan oikeaa lämpöä.

Mä vihaan toimistoja kesällä! Meillä puhaltaa ilmastointi täysillä. Sisällä pitää olla sukat jalassa ja kunnon villatakki päällä ja silti olen lähes koko kesän flunssassa (nyt heinäkuussa keuhkoputkentulehdus). Joka päivä hämmästyy kun lähtee töistä ja onkin lämmintä - jopa näillä keleillä ulkona on lämpimämpää.

Vierailija
37/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ihmistä ole edes suunniteltu toimimaan alle +15 asteessa, vaan pidempään altistuttuaan moiselle kylmyydelle (aatamin asussaan, luonnon vaatteissa, eli alasti) saa hypotermian.

Sitten tietty on jos on jumalaton kerros ihraa, on varmaan pakkasellakin liian kuuma.

Optimaalinen fyysinen suorituskyky saavutettaneen juurikin 10-20 asteessa terveellä ihmisellä. Siihen on syynsä miksi maratonillekin lämpimissä maissa lähdetään aikaisin aamulla. Nukkumiseen suositellaan +18. Ihralla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Verenkierto ja lihakset huolehtivat lämmöstämme. Läski vaan on.

Noh, lämpimissä maissa klo 07 on jo usein n 24 astetta lämmintä joten vastaa kepeästi meidän hellekesän kelejä. Ihan hyvin siinä jaksaa juosta.

Vierailija
38/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on monenlaisia. Toisille se on onni ja autuus kun mittarissa on 10000 astetta lämmintä. 

Itse olen puolikuollut jo nyt kun vähän lämpimämpää (+24).

Minusta tämä kesä ollut aivan täydellinen. Olen saanut kauniin rusketuksem. ollaan käyty uimassa lähes tyhjillä! rannoilla.  Ollaan nautittu kesästä. Sateetkin usein sattuneet aamuun/yöhön. Enpä muista kovin montaa sadepäivää

Et ilmeisesti asu pk seudulla. Taas satanut koko päivän, lämpöä 19 astetta. Heinäkuun korkein ollut 22.2.

Olin tosiaan alkukuusta 2 vkoa lämpimässä, sain rusketuksen joka nyt on jo haalistunut kun ei ole saanut yhtään ylläpidettyä. 10 minuuttia auringossa pari kertaa viikossa ei ihan riitä. Rannalle ei viitsi mennä kun vesi on vieläkin 14-17 asteista.

1

Vierailija
39/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö vaan on niin ihanaa, kun loppuvuosi on märkää paskaa! Tykkään myös kunnon lumisesta pakkastalvesta, kirpeistä, aurinkoisista ruskapäivistä, kevään tulvivista joista ja hiirenkorvista pensaissa. Tykkään kunnon vuodenajoista, joihin kuuluu myös hellejaksot.

Parhaita nuoruusmuistojani ovat kuumat kesäpäivät Stadin rannoilla, terassit lempeässä ilta-auringossa, kuuma asfaltti ( ja paidattomat asfalttimiehet...), kylmät juomat, grillaus, sortsit vielä myöhään yölläkin jalassa, aurinkoiset festarit, veneily kuumassa auringonpaisteessa.... Nyt jos tuonne veneellä lähtee, saa olla kunnon vermeet päällä pipoineen kaikkineen!

Nykyään Etelä-Suomessa sää on lähinnä Esterin persettä ympäri vuoden. Kyllä se vituttaa ankarasti.

Vierailija
40/45 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina kuuma, myös pakkasella. Tämä ei kuitenkaan johdu "ihrakerroksesta" vaan siitä, että sisäinen termostaattini on rikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan