Usein puhutaan, että varhaisen murrosiän kehityksen omaava vanhenee myös varhain niin pitääkö se paikkaansa?
Eli luin jostain tutkimuksesta, että myöhään murrosikään tulleet näyttävät ikäisiään nuoremmilta ja saattavat elää pidempää ja terveempinä, kuin varhain kehittyneet.
Voiko käydä myös niin, että se babyface jota luullaan 18 vuotiaana alle 15 vuotiaaksi, ottaakin ikäisensä kiinni ja näyttää aikuisiällä ikäiseltään tai jopa vanhemmalta?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Monet kommentoivat nuoremman näköiseksi, mutta sehän on ihan vain kohteliasuutta. Hassua, että monet ottavat sen tosissaan.
Nimenomaan näin. "Minut arvioidaan 5-10 vuotta nuoremmaksi"... No tietenkin, kuka oikeasti ottaa sen riskin että arvioisi jonkun oikeaa ikää vanhemmaksi? Eiköhän jokainen tietoisesti heitä arvionsa rutkasti alakanttiin jottei pahoittaisi toisen mieltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana ja näytän nyt 40- vuotiaana ikäistäni nuoremmalta, ryppyjä ei ole edes silmäkulmissa. Ihmiset arvioivat systemaattisesti minut 5-10 vuotta todellista nuoremmaksi eli ulkoiseen olemukseen ei varhainen kuukautisten alkaminen ole ainakaan minun kohdallani vaikuttanut negatiivisesti. Saas nähdä koska vaihdevuodet alkaa ja mitä siitä seuraa, mutta toistaiseksi ei vielä ole ollut oireita siihen suuntaan.
Hyvin harvalla nelikymppisellä on mitään vaihdevuosiin viittaavaa. Olen 48-vuotias ja tässä vaiheessa pikku hiljaa on ilmaantunut samanikäseen tuttavapiiriin kuumia aaltoja ja yöhikoiluja. Ja minullekin siis.
Ja on sinulla pieniä ryppyjä silmäkulmissa. Se on fakta, mutta kaikkea tietysti itselleen voi uskotella. Vaikka sinua luultaisiin vuosia nuoremmaksi, niin on jo sillä yli kolmikymppiselläkin.
Hyvin pieniähän ne ovat, mutta havaittavissa kuitenkin.
Tarkoitin tietenkin, ettei ole näkyviä ryppyjä. Jos nyt oikein saivarrellaan, niin varmasti jo viisi vuotiailla lapsillakin on hiuksen hienoja ryppyjä silmäkulmissa. Kurjaa, että harmistuit minun kommentistani, mutta fakta kuitenkin on, että näytän yleisolemukseltani ja kasvoiltani ikäistäni nuoremmalta. Sama pätee myös äitiini ja 90-vuotiaaseen isoäitiini ( joka on edelleen täyspäinen, asuu kotonaan ja hoitaa itse kotityöt ja raha-asiansa ) ja kyseessä on jonkinlainen "sukuvika." Omalla kohdallani pienikokoisuus ja suhteellisen nuorekas pukeutuminen korostavat vaikutelmaa.
Toivottavasti ei, kuukautiset alkoi 12 vuotiaana. Rinnat alkoi kasvaa vitos luokan aikoihin, samoin karvat.
Yhteys lienee elintavoissa. Murrosiän on todettu alkavan keskimäärin aikaisemmin ylipainoisilla. Ja muistaakseni oli yhteys ruuan rasvaisuuteen ja joihinkin muihin tekijöihin (runsaasti maitotuotteita ja lihaa), siis vaikka ei olisi ylipainoinen.
Eli myöhään murrosikään tulleella on saattanut olla terveelliset elintavat (ravitsemuksella on myös yhteys muihin tekijöihin) jo lapsena ja nuorena, ja hän jatkaa samalla linjalla, jolloin on nuoremman näköinen ja terveempi kuin se, jolla on ja on ollut epäterveellisemmät elintavat. (Yksittäisistä ihmisistä tässä nyt ei puhuta, vaan tilastoista...)
Ja toiseen kysymykseen: tietysti voi.
Munasolujen laatu lähtee heikkenemään vauhdilla n. kymmenen vuotta ennen menopaussia.
Tämä ei tarkoita hedelmällisyyden totaalista päättymistä, mutta tietysti raskauden mahdollisuuden vähenemistä ja lapsen vammaisuuden lisääntynyttä riskiä.