Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usein puhutaan, että varhaisen murrosiän kehityksen omaava vanhenee myös varhain niin pitääkö se paikkaansa?

Vierailija
30.07.2017 |

Eli luin jostain tutkimuksesta, että myöhään murrosikään tulleet näyttävät ikäisiään nuoremmilta ja saattavat elää pidempää ja terveempinä, kuin varhain kehittyneet.

Voiko käydä myös niin, että se babyface jota luullaan 18 vuotiaana alle 15 vuotiaaksi, ottaakin ikäisensä kiinni ja näyttää aikuisiällä ikäiseltään tai jopa vanhemmalta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää paikkansa. Poikkeus ilmoittautuu. Kuukautiset alkoi 15-vuotiaana ja loppui 45- vuotiaana. Hedelmällinen ikäni lyhyt, mutta ihan riittävä.

Vierailija
2/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistelen lukeneeni just päin vastoin. Et jos kuukautiset alkaa myöhään niin vaihdevuodet alkais aikaisin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vanhoja luokkakavereita katsomalla kyllä. Yläasteen seksipommit ja sonnit näytti parikymppisinä jo melkein keski-ikäisiltä. Sen sijaan ne hissukat alkaa näyttää vasta nyt hyvältä (30+). Tytöt pysyneet hoikkina ja pojilla hartiat levenneet + hiukset pysyneet päässä.

Vierailija
4/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni alkoivat 10-vuotiaana ja loppuivat tasan 50-vuotiaana.Olen 65v ja perusterve eikä lääkityksiä.Suht hoikka (vielä 2-3kg pois) ja sanotaan nuorekkaaksi.Itse en osaa sanoa mutta terveyteeni on supertyytyväinen :)

Vierailija
5/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin. Vahva hormonitoiminta käynnistää murrosiän nuorena ja hedelmällinen ikä jatkuu vanhaksi. Nuo peruskouluaikaiset seksipommit ja hissukat eivät välttämättä ole niin päin että seksipommeilla murrosikä tullut nuorena ja hissukoilla myöhään vaan voi olla toisinkin päin. Harvoin todella voimakkaan hormonitoiminnan ja sukupuolivietin omaava näyttää tai ainakaan näyttäytyy ja pynttäytyy seksipommiksi. Hormonitoiminnaltaan seksipommit yleensä yrittävät sitä peitellä etenkin murrosiässä. Lisäksi nuo peruskoulun seksipommit usein viettävät aika kuluttavaa elämää.

Vierailija
6/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoivat 12 v. eivätkä ole loppuneet vieläkään ikää 51 v.

Näytän ikäistäni nuoremmalta.

Vierailija
7/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vanhoja luokkakavereita katsomalla kyllä. Yläasteen seksipommit ja sonnit näytti parikymppisinä jo melkein keski-ikäisiltä. Sen sijaan ne hissukat alkaa näyttää vasta nyt hyvältä (30+). Tytöt pysyneet hoikkina ja pojilla hartiat levenneet + hiukset pysyneet päässä.

Puhut nyt niistä tyypeistä, jotka kännäävät ja tupakoivat lapsesta asti... eli ihan eri asia kuin mistä ap puhui.

Vierailija
8/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat 54-vuotiaana. Edelleenkin olen nuoremman näköinen kuin ikäiseni, vaikka olen jo lähemmäs 60 v. Kyllä tuohon vanhenemisen aikatauluun vaikuttaa elintapojen lisäksi myös geeniperimä.

Vierailija
9/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut nyt niistä tyypeistä, jotka kännäävät ja tupakoivat lapsesta asti... eli ihan eri asia kuin mistä ap puhui.

En vaan heistä joilla kasvoi parta tai oli isot tissit ja muutenkin muodot jo varhain. Voi silti olla eri asia kuin mistä ap puhui.

Vierailija
10/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teoriani on, että av:lla roikkuminen nuorentaa. Kaikki täällä ovat aina paremmin säilyneitä kuin ikäisensä.

Vierailija
11/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni alkoivat 11-vuotiaana, loppuivat 53-vuotiaana. Perusterve, ei mitään kremppaa. Iho on vielä suht rypytön, tukka paksu. Näytän ikäsitäni nuoremmalta, mutta henkisesti olen jo 100 vuotta. Heh.

Vierailija
12/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. madde vs. vickan tai william vs. harry - ilmiö?

Vierailija
13/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Eikö täällä ole niitä joilla menkat loppuivat jo 35-37 iässä ja niitäkin on joilla loppuvat vieläkin aiemmin.

Vierailija
14/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan kuullutkaan moisesta "tutkimuksesta". Suurin osa tulee murrosikään keskimäärin samojen vuosien aikana, joten tuskinpa tuossa mitään huikeita eroja edes voisi syntyä.

Vierailija
15/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksipommit ja sonnit?!

Olin nörtti, jolla menkat alkoi 11-vuotiaana. En todellakaan näytä "seksipommilta" luokkakuvissa..

Vierailija
16/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Eikö täällä ole niitä joilla menkat loppuivat jo 35-37 iässä ja niitäkin on joilla loppuvat vieläkin aiemmin.

Yleensä hedelmällinen ikä päättyy noin kymmenen vuotta ennen kuukautisten loppumista. Joten kaikillahan meillä on tuttavapiirissämme ihan hitosti naisia, joiden munasolut ovat käyneet vanhoiksi alle 25-vuotiaana.

Vierailija
17/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Noilla asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Hyvin monet tekijät vaikuttavat ikääntymiseen - sekä siihen että "näyttää nuorelta" että siihen, että elimistö pysyy pitkään terveenä, joka liitetään nuorekkuuteen. Tärkein tekijä lienee geenit, hyvänä kakkosena tulee ravitsemus.

Miehillä liian varhainen testosteronitason lasku saattaa aiheuttaa ennenaikaista rupsahtamista mutta siihenkään riskiin ei vaikuta se, onko murrosikä alkanut aikaisin vai myöhään. Testojen laskuun sitä paitsi usein liittyy juuri vääränlainen ravinto.

Eli vaikka olisit kuinka myöhään kehittynyt niin et valitettavasti pääse juhlimaan myöhemmin nuorekkuudellasi ja siten antamaan takaisin niille varhain kehittyneille, joita koulussa kadehdit - tätähän ap selvästi kysymyksellään haki. Päinvastoin, saatat hyvinkin rupsahtaa paljon ennen näitä varhain kehittyneitä.

Vierailija
18/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana ja näytän nyt 40- vuotiaana ikäistäni nuoremmalta, ryppyjä ei ole edes silmäkulmissa. Ihmiset arvioivat systemaattisesti minut 5-10 vuotta todellista nuoremmaksi eli ulkoiseen olemukseen ei varhainen kuukautisten alkaminen ole ainakaan minun kohdallani vaikuttanut negatiivisesti. Saas nähdä koska vaihdevuodet alkaa ja mitä siitä seuraa, mutta toistaiseksi ei vielä ole ollut oireita siihen suuntaan.

Vierailija
19/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asia selviä täällä kyselemällä. 

Jos tosiaan on tutkimusta, että kuukautiset pysyvät pidempään niillä, joilla ovat alkaneet myöhään, niin sittenhän se on niin. 

Hyvin yksinkertainen tilastokatsaus terveydenhuollon aineistoon. Ne, joilla kuukautiset ovat pitkään, säilyvät tietysti nuorekkaampina ulkoisesti. Ellei tätä efektiä tuhoa elintavoilla. 

Itselläni alkoi vasta 15-vuotiaana ja edelleen ovat säännölliset, ikä nyt 53 vuotta. 

Olen kuitenkin aina tupakoinut (raskaus- ja vauva-aikoja lukuun ottamatta), juon liikaa ja olen lievästi ylipainoinen. Eli ei minusta mikään nuoruuden hehku paista :) 

Mutta ehkä olisin huomattavasti vanhemman näköinen, jos geenit eivät olisi tätä. Lähinnä näytän ikäiseltäni mielestäni. Monet kommentoivat nuoremman näköiseksi, mutta sehän on ihan vain kohteliasuutta. Hassua,  että monet ottavat sen tosissaan. 

Vierailija
20/25 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kuukautiset 10-vuotiaana ja näytän nyt 40- vuotiaana ikäistäni nuoremmalta, ryppyjä ei ole edes silmäkulmissa. Ihmiset arvioivat systemaattisesti minut 5-10 vuotta todellista nuoremmaksi eli ulkoiseen olemukseen ei varhainen kuukautisten alkaminen ole ainakaan minun kohdallani vaikuttanut negatiivisesti. Saas nähdä koska vaihdevuodet alkaa ja mitä siitä seuraa, mutta toistaiseksi ei vielä ole ollut oireita siihen suuntaan.

Hyvin harvalla nelikymppisellä on mitään vaihdevuosiin viittaavaa. Olen 48-vuotias ja tässä vaiheessa pikku hiljaa on ilmaantunut samanikäseen tuttavapiiriin kuumia aaltoja ja yöhikoiluja. Ja minullekin siis. 

Ja on sinulla pieniä ryppyjä silmäkulmissa. Se on fakta, mutta kaikkea tietysti itselleen voi uskotella. Vaikka sinua luultaisiin vuosia nuoremmaksi, niin on jo sillä yli kolmikymppiselläkin. 

Hyvin pieniähän ne ovat, mutta havaittavissa kuitenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä