Perheemme 16-vuotias riipaisi viime yönä elämänsä ensimmäiset lärvit
Itkee ja oksentaa nyt krapuloissaan. Jouduin hakemaan hänet yöllä kaupungilta. Mietin, pitäisikö tilata aika psykiatrilta tai yrittää päästä jonkinlaiseen perheterapiaan.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia tossa iässä. Tee darrasapuskat, muistuta että huolehtii turvallisuudestaan humalassa (ei hortoile yksin), ja anna vaikka viikon aresti hyvässä hengessä.
Vai pitäisi oikein kannustaa lapsiä kännienvetämiseen. Jepjep.
Ihan kuin 16v olisi ympäripäissään kykenevä "huolehtimaan turvallisuudestaan". Noh, tämä kasvatustapa näkyykin tuolla kaduilla hengaavissa teineissä, aikuisia salaakuvaavissa lapsissa ja kiusaamistilastoissa.
Nice job!
Minulla on sinunkaltaisesi ystävä. Omasta mielestään he miehensä kanssa ovat erinomaisia kasvattajia, eivätkä hyväksy tupakointia eikä alkoholinkäyttöä.
Vanhin, tupakoiva lapsensa valehtelee haisevansa tupakalta, koska on viettänyt aikaansa kaverin kodissa, jossa tupakoidaan. (Tämä vanhin lapsi on itse kertonut minulle näistä asioista, tulee usein juttelemaan kanssamme, kun kotona ahdistaa). Toinen lapsi jouduttiin hakemaan koulun tilaisuudesta ala-asteella, koska oli juovuksissa.
Perheellä on ollut käytössä ankarat seuraamukset rikkomuksista. Vanhemmat vannovat rangaistuksen voimaan. Niinpä lapset eivät koskaan mistään asioista avaudu vanhemmilleen, eivät uskalla. Ei ole luotu luottamuksen ilmapiiriä, vain rangastuksen pelon ja ahdistuksen ilmapiiri.
Etenkin äiti kehuskelee kaikille, kuinka kilttejä ja tottelevaisia lapsia heillä on ja se on kuulemma heidän kasvatusmetodiensa ansiota.
On täysin normaalia, että nuoret vetävät kokeilukännit. Ap:n lapsi teki sen ekan kerran vanhempana (16 v) kuin monet muut. Vanhempi, joka sulkee pois tietoisuudestaan mahdollisuuden siihen, että hänenkin lapsensa saattaa uteliaisuuttaan tai kaverin yllytyksestä vetäistä kännit, ei toimi lapsensa hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Soitat huomenna lastensuojeluun ja teet itse lapsestasi lasun. Siitä se lähtee. Pääsette kaikki avun piiriin ja lapsesta kasvaa kunnon kansalainen, tästä epätoivotusta episodista huolimatta...
Vai kasvattaisiko lasta itse ja tekisi selväksi, ettei tällainen peli käy ja määräisi rangaistuksen, arestia ja härpäkkeet maksajalle, seuraisi myös rangaistuksen toteutumista, eikä antaisi päivän päästä periksi.
Mistä olet saanut päähäsi, että olen antamassa tässä mitään periksi? Ihmisen aivot kehittyvät vielä täysi-ikäisenäkin enkä taatusti huomennakaan ole sitä mieltä että kehitystä pitäisi torpata hermomyrkyllä.
Luuletko ihan tosissasi, että lasu-tädit pääsevät vaikkapa minua paremmin teinien seuraksi jos ja kun teinit haluavat nähdä toisiaan? Jos ajattelet teinin raitistuvan lasu-toimenpidemyllyssä niin voin kertoa sivusta asiaa seuranneena että vanhempien lapsestaan tekemä lasu-ilmoitus vei ojasta allikkoon ja tällä hetkellä kaikkia käsiinsä saamia aineita käyttävä vuoden vanhempi teini on siellä hoidossa, missä pidetään Suomen vaikeimpia tapauksia.
Ole tyytyväinen että riipaisi lärvit vasta 16-vuotiaana. Itse riipaisin ensimmäiset kaatokännit jo 12-vuotiaana. En ole ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai "riipaisi lärvit".
Sellainen vastuuton sinisilmävanhempi siellä taas.
Kuinka niin vastuuton? Ei tuon ikäisen perässä voi vanhempi kulkea 24/7 ja olisihan se hänellekin kiusallista jos vanhemmat olisivat vieressä kyttäämässä. Kuinka sinun mielestäsi olisi pitänyt toimia tässä tapauksessa? Ovat juoneet porukalla yhden teinin vanhempien baarikaapin juomia. En ole voinut niitäkään olla vahtimassa. Toki aion korvata oman penskani juomat juomat toisen teinin vanhemmille.
Miksi sä ne juomat maksaisit, joitko sinä ne? Niinpä, siinä esimerkki nro 1.
Ei sen kakaran perässä tarvitse juosta, jos se on kotona. Siinä vinkki nro. 2
Tarviiko lapsen juosta viikonlopun myöhäisillat ulkona, jos tarvii äipän ja iskän tulla hakemaan kyliltä kun on niin sekaisin ettei itse kotiin pääse. Ja bonusvinkki numero kolme siitä ihan kaupan päälle.
Teini on aiemmin aina noudattanut sovittuja kotiintuloaikoja. Nyt sitten oli kaverinsa kotona ryöstäneet baarikaapin porukalla. Annan teinin ylläpitää normaaleja ja ikäisilleen sopivia ystävyyssuhteita niin kauan kuin kotiintuloaikoja ja raittiutta noudatetaan. En aio pitää häntä viikkoa pitempään arestissa tämän vuoksi.
Tottakai minä maksan olipa jälkeläinen juonut toisten juomat tai vaikkapa rikkonut jotain. Olisi häpeällistä etten yrittäisi hyvittää oman lapseni huonoa käytöstä edes taloudellisesti. Tuskinpa ne baarikaapin juomat mitään ilmaisia ovat.
Meidän 15v tyttö joi ekat känninsä (sanojensa mukaan) nyt koulujen päätyttyä. En ollut ylpeä että se veti hirveät lärsät, mutta koettiin et ollaan onnistuttu vanhempina kun se itse soitti että voidaanko hakea kotiin. Sen kaverit juoksi ihan paniikissa karkuun, kun näkivät meidän auton ja tytön mukaan suuri osa oli valehdellut ristiin olevansa yötä toistensa luona ettei rilluttelut paljastu.
Skidit mokaa, mutta niiden täytyy saada oppia jotain kantapään kautta. Ei me vanhemmat voida niitä kontrolloida loputtomiin, ja se on ihan ok. Hyviä tyyppejä niistä kasvaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä hetkiä, kun isien ja äitien pitäisi muistella omia teinivuosiansa. Ja suurimmasta osasta ihmisistä tulee aivan normaaleja työssäkäyviä perheellisiä,vaikka teininä on vähän juotu kaverin vanhempien viinoja:)
Toivotaan, toivotaan... Itse join alkoholia ensimmäistä kertaa vasta täysi-ikäisenä ja se oli pahaa! En käsitä kuinka teini on voinut juoda itsenä känniin kaverinsa luona. Toivottavasti eivät juoneet mitään kalliita konjakkeja jne. Ne vähennetään teinin kuukausirahasta.
No,lapsesi ei ole sinun kopiosi. Ehkä nyt voit käsittää asian.
Minunkin silloin 16-vuotiaan poikani kaveri soitti kerran lauantai-iltana että poika on nyt huonossa kunnossa, juonut väkeviä. Eikun autolla hakemaan keskustasta ja olikin aika kaatokunnossa joten talutin autoon ja vein kotiin nukkumaan. Seuraavana aamuna laitoin darra-aamiasen ja mietin että kuinkahan tähän nyt suhtautuisi. En ehtinyt mitään, kun poika tuli itse pyytämään anteeksi ja sanoi todellakin miettivänsä jatkossa ennenkuin korkkaa. Siitä on nyt 6 vuotta ja jäi ainoaksi tapaukseksi laatuaan.
Eli ei kannata ylireagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai "riipaisi lärvit".
Kuinka niin vastuuton? Ei tuon ikäisen perässä voi vanhempi kulkea 24/7 ja olisihan se hänellekin kiusallista jos vanhemmat olisivat vieressä kyttäämässä. Kuinka sinun mielestäsi olisi pitänyt toimia tässä tapauksessa? Ovat juoneet porukalla yhden teinin vanhempien baarikaapin juomia. En ole voinut niitäkään olla vahtimassa. Toki aion korvata oman penskani juomat juomat toisen teinin vanhemmille.
Miksi sä ne juomat maksaisit, joitko sinä ne? Niinpä, siinä esimerkki nro 1.
Ei sen kakaran perässä tarvitse juosta, jos se on kotona. Siinä vinkki nro. 2
Tarviiko lapsen juosta viikonlopun myöhäisillat ulkona, jos tarvii äipän ja iskän tulla hakemaan kyliltä kun on niin sekaisin ettei itse kotiin pääse. Ja bonusvinkki numero kolme siitä ihan kaupan päälle.
Teini on aiemmin aina noudattanut sovittuja kotiintuloaikoja. Nyt sitten oli kaverinsa kotona ryöstäneet baarikaapin porukalla. Annan teinin ylläpitää normaaleja ja ikäisilleen sopivia ystävyyssuhteita niin kauan kuin kotiintuloaikoja ja raittiutta noudatetaan. En aio pitää häntä viikkoa pitempään arestissa tämän vuoksi.
Tottakai minä maksan olipa jälkeläinen juonut toisten juomat tai vaikkapa rikkonut jotain. Olisi häpeällistä etten yrittäisi hyvittää oman lapseni huonoa käytöstä edes taloudellisesti. Tuskinpa ne baarikaapin juomat mitään ilmaisia ovat.
Se teini maksaa ne juomat, sitä tässä haetaan!
Jo alle 15v on vahingonkorvausvastuussa tekemisistään, jonka vuoksi yli 15-vuotiaskin saa itse maksaa luvattomasti viemänsä juomat.
Nyt oli se eka kerta, joka on merkittävä siksi, että vanhempien reagointi tähän vaikuttaa kaikkein eniten. Jos silittelet vaan sen päätä, niin jatkossa se muistetaan eikä tarvitse seurauksia pelätä.
Se, että teini pelkää vanhempien reaktiota känniin, on ainoastaan hyvä asia. Se rajoittaa överien vetämistä, vaikka ei juomista kokonaan estäkään. Kun teini tietää että kännissä kotiin tullessa on saatanallinen huuto, se luo hiprakassa olevalle teinille valheellisen luulon siitä ettei "kukaan huomaa" viinanjuontia, jos ei kaatokunnossa mene kotiin ja on kykenevä sidupäissään hipsimään hiljaa omaan sänkyyn.
Mikä on pahin tilanne teinin juomisessa? Se että vedetään niin paljon ettei tiedetä maasta tai taivaasta mitään ja ollaan täysin itsepuolustuskyvyttömiä kaupungilla.
Siksi mä antaisin mennä sellaiset pienet lonkerohajut ja kotiin kompuroinnit, mutta sitten kun ollaan pahassa kunnossa, niin sitten pahat seuraamuksetkin!
Vierailija kirjoitti:
Meidän 15v tyttö joi ekat känninsä (sanojensa mukaan) nyt koulujen päätyttyä. En ollut ylpeä että se veti hirveät lärsät, mutta koettiin et ollaan onnistuttu vanhempina kun se itse soitti että voidaanko hakea kotiin. Sen kaverit juoksi ihan paniikissa karkuun, kun näkivät meidän auton ja tytön mukaan suuri osa oli valehdellut ristiin olevansa yötä toistensa luona ettei rilluttelut paljastu.
Skidit mokaa, mutta niiden täytyy saada oppia jotain kantapään kautta. Ei me vanhemmat voida niitä kontrolloida loputtomiin, ja se on ihan ok. Hyviä tyyppejä niistä kasvaa silti.
Voisitko edes yrittää kontrolloida siihen täysi-ikäisyyteen asti?
Se on kuitenkin meidän yhteiskunnassa sovittu yhteinen "pelisääntö", että sitten täysi-ikäistyttyään on pitkälti vastuussa itsestään ja siten saa myös oikeuden tuhota itseään, eli käyttää päihteitä niin halutessaan.
Siihen asti se lapsi vaan on sun vastuulla ja sun pitää löytää keinot kasvattaa se.
Vierailija kirjoitti:
Itkee ja oksentaa nyt krapuloissaan. Jouduin hakemaan hänet yöllä kaupungilta. Mietin, pitäisikö tilata aika psykiatrilta tai yrittää päästä jonkinlaiseen perheterapiaan.
Minä veisin terapiaan ja ehkä yrittäisin jopa muutaman viikon laitoshoitoa. Ainakin sinun pitää soittaa LaSu paikalle.
Tottakai lapsi kokeili alkoholia ja tottakai veti kunnon kännit kun ei ole saanut minkäänlaista kosketusta alkoholiin aikaisemmin. On ihan tervettä kokeilla uusia asioita mitä ei ole ennen tullut elämässä vastaan. Kyllähän se tuli jo selväksi tuosta aloitusviestistä että teinillä ei ole aikomustakaan ottaa uusiksi, kerran krapula on noin paha että itkettää.
Vai että terapiaan... Kyllä mä uskon että teidät vanhemmat otettaisiin potilaiksi sillä aikaa kun teini saa terveen paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vai "riipaisi lärvit".
Avaisitko enemmän mielipidettäsi? Ilmaiset nyt itseäsi liian kryptisesti.
"Riipaista kännit" on humoristinen lausahdus, joka levisi eräiden YT:iden lopputuloksen selvittyä ja tätä tulosta purkaakseen piti vähän "nollata" eli vetää pää täyteen viinaa.
"Riipaisi lärvit" kuulostaa auttamatta vähättelyltä kun kyseessä on 16v lapsi joka on vetänyt viinaa siihen malliin että vanhempi joutuu sen pelastamaan kyliltä.
Se antaa myös vinkin siitä, että vanhempi kokee tarvetta vähätellä tapahtunutta "huumorinkeinoin", kuulostaahan se nyt huomattavasti kevyemmältä miten 16v "riipaisee lärvit" kuin että 16v oli ympäripäissään/sammui/ veti överikännit/kännit.Selitys oli vähän tylsä, jonka vuoksi suosinkin ytimekkäämpää ilmaisutapaa.
Tuota en tiennytkään. Korjaan otsikon muotoon: Perheemme 16-vuotias joi itsensä humalaan. T. Ap
Joskus se eka kerta pitää kokea niin.alkoholin kuin seksinkin suhteen samoin tupakan. Jos kokee oikein kunnon krapulan voi kerta jäädä ensimmäisiksi ja ainoaksi. Eikä pidä hyysätä vaan antaa kärsiä niin tietää kunnolla ja.muistaa seuraukset
..
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsi kokeili alkoholia ja tottakai veti kunnon kännit kun ei ole saanut minkäänlaista kosketusta alkoholiin aikaisemmin. On ihan tervettä kokeilla uusia asioita mitä ei ole ennen tullut elämässä vastaan. Kyllähän se tuli jo selväksi tuosta aloitusviestistä että teinillä ei ole aikomustakaan ottaa uusiksi, kerran krapula on noin paha että itkettää.
Vai että terapiaan... Kyllä mä uskon että teidät vanhemmat otettaisiin potilaiksi sillä aikaa kun teini saa terveen paperit.
Hahah.varmasti. :D
Moniko aikuinen on kokenut niin pahan krapulan että horkassa vannoo ettei juo enää ikinä ja sitten kuukauden päästä löytää itsensä terassilta. :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia tossa iässä. Tee darrasapuskat, muistuta että huolehtii turvallisuudestaan humalassa (ei hortoile yksin), ja anna vaikka viikon aresti hyvässä hengessä.
Muistaa ainakin olon jonkin aikaa, kun vetää kunnolla överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin silloin 16-vuotiaan poikani kaveri soitti kerran lauantai-iltana että poika on nyt huonossa kunnossa, juonut väkeviä. Eikun autolla hakemaan keskustasta ja olikin aika kaatokunnossa joten talutin autoon ja vein kotiin nukkumaan. Seuraavana aamuna laitoin darra-aamiasen ja mietin että kuinkahan tähän nyt suhtautuisi. En ehtinyt mitään, kun poika tuli itse pyytämään anteeksi ja sanoi todellakin miettivänsä jatkossa ennenkuin korkkaa. Siitä on nyt 6 vuotta ja jäi ainoaksi tapaukseksi laatuaan.
Eli ei kannata ylireagoida.
Reilu kaveri.
Mun tyttö lähti 18-vuotiaana ravintolasta humalassa tyhmyyttään ajamaan autollaan kaverilleen, kun ei ollut mahtunut kavereidensa autoon. Oli kaverinsa luona yötä. Kaverilta 2 kilometriä ravintolaan. Ja aikuinen mies ahdisteli, ei voinut siksi kävellä tuota lyhyttä matkaa. Poliisit pysäytti lapseni, tuli rattijuopumuksesta tuomio. Olisin ollut todella iloinen ja hakenut omani pois, jos kaverit olisivat soittaneet. Mutta siellä oli kavereissa kaikenlaista lastenkotitaustaista, eivät varmaan tajunneet, miten tuollaisessa tilanteessa voi soittaa äidin hakemaan. Heille oli kyllä kelvanneet mun kyyditykset aiemmin. Mun lapsella ei ollut edes rahaa juomiin, mutta ravintola (!) ja miehet olivat tarjoilleet, eli en osannut edes aavistella, että olivat menossa tyhjällä tilillä ryyppäämään.
Tarinan opetus. Kaikki töppää. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Jotkut oikein kunnolla.
onneksi olkoon, anna sanko eikä sympatiaa. kysy seuraavana päivänä että mitä tuntuu.
Kyllä nyt ollaan tehty niiiin iso juttu yksistä 2v aikasessa vedetyistä känneistä. Joo, eihän se toivottu juttu ole mutta c'moon ei se nyt niin paha kuttu ole kunhan on ympärillä luotettavia kavereita.