Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tulet muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?

Vierailija
29.07.2017 |

Minua oikeasti kiinnostaisi tietää.

Kommentit (339)

Vierailija
161/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi eilen tulin siksi, että lentoni Helsinkiin tuli sen verran myöhään, että ehdin lähikauppaani vasta 10 minuuttia ennen sen sulkeutumista. Ennen matkalle lähtöäni en olisi pystynyt hankkimaan hedelmiä, vihanneksia yms. Myös muulloin syy on se, etten yksinkertaisesti pääse aikaisemmin. En minä huvikseni iltakymmeneltä enää kauppaan lähde.

sinä saat ihan vapaasti mennä kauppaan 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, jos sinulla on muutama nopea ostos.

Mitäs sinä sitten teet, jos et ehdi ennen sulkemisaikaa? Niin, menet sitten seuraavana päivänä tai samana päivänä aiemmin. Ihmeellistä kun sanotaan, ettei millään koskaan ehdi ennemmin, mutta kuitenkin ehditään aina juuri siihen ärsyttävimpään puolituntiseen. Miten kenelläkään voi olla sellainen elämä, että ainoa mahdollinen kaupassakäyntiaika on 20.55-21.25?

Vierailija
162/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi eilen tulin siksi, että lentoni Helsinkiin tuli sen verran myöhään, että ehdin lähikauppaani vasta 10 minuuttia ennen sen sulkeutumista. Ennen matkalle lähtöäni en olisi pystynyt hankkimaan hedelmiä, vihanneksia yms. Myös muulloin syy on se, etten yksinkertaisesti pääse aikaisemmin. En minä huvikseni iltakymmeneltä enää kauppaan lähde.

sinä saat ihan vapaasti mennä kauppaan 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, jos sinulla on muutama nopea ostos.

Mitäs sinä sitten teet, jos et ehdi ennen sulkemisaikaa? Niin, menet sitten seuraavana päivänä tai samana päivänä aiemmin. Ihmeellistä kun sanotaan, ettei millään koskaan ehdi ennemmin, mutta kuitenkin ehditään aina juuri siihen ärsyttävimpään puolituntiseen. Miten kenelläkään voi olla sellainen elämä, että ainoa mahdollinen kaupassakäyntiaika on 20.55-21.25?

Ja sitten kun sitä aukioloa jatketaan tunnilla, se ainoa mahdollinen kaupassakäyntiaikakin ihan sattumalta siirtyy tasan sen tunnin eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt aina siinä käsityksessä että aukioloaika tarkoittaa sitä kuinka kauan kauppaan saa tulla, olenpa hölmö! En tietenkään mene 20.55 kauppaan tekemään koko viikon ruokaostoksia mutta sen sijaan maitopurkin saatan hakea.

Jokaisessa ravintolassa muuten missä olen käynyt menee keittiö tiettyyn aikaan kiinni eli yleensä 30-60 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Joku Hesburger sitten taas on luonteeltaankin pikaruokala josta saa kyllä käydä purilaisen hakemassa vaikka 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Niin ja itse olen sellaisissa töissä ettei minulla ole edes työaikaa vaikka nimellisesti vastaanotto on auki 8-16. Jos 15.55 sisään pykää apua tarvitseva asiakas venyy minulla työpäivä. Ei tulisi mieleenkään lähteä asiasta ulisemaan, teillä taas ilmeisesti aika on rahaa ja 15 minuuttia ylimääräistä kaataa kaiken.

Millä ihmeen logiikalla kukaan voi ajatella, että aukioloaika tarkoittaa sitä aikaa, jolloin asiakas saa tulla sisään? Eikö maalaisjärki sano, että se tarkoittaa aikaa, jolloin ovet ovat auki ja asiakas saa palvelua? Aika monessa paikassa aukioloajat on ilmaistu juuri sillä "palvelemme"-sanalla. Miten te luulette esim, että Ikeassa voitaisiin muuten ilmaista aika, jolloin asiakkaiden tulisi olla ulkona, kun oletus on, että asiakkaat kiertävät sen koko kaupan läpi?

Hä osaatko lukea? Sanoin että jos minulla on muutama tavara ostettavana menen ihan hyvin 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan koska pääsen kassalle ennen sulkemisaikaa. Mihinkään Ikeaan en tietenkään menisi 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa ellen tasan tarkkaa tietäisi mistä haen jonkun tietyn tavaran. Täällä vain on myyjien toimesta tehty selväksi että tyylii 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan ei saisi tulla että myyjät saa pistettyä kaupan kiinni ja laskettua kassan ennen yhdeksää. Kauppa ilmoittaa mihin asti se on auki ja jos koen kerkeäväni ostaa tavarat ennen sulkemisaikaa niin menen kauppaan vaikka kello olisi 3 minuuttia vaille.

Vierailija
164/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokentän Alepa on 24h auki, olisit voinut käydä siinä, niin ei olisi ollut kiire.

Mutta joo, itsellä on työmatkojen kanssa usein sama että kotiin palatessa katselen navigaattorin kanssa kauppaa johon ehdin ennen kuin menee kiinni.

Vierailija
165/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen torimyyjänä vähän isommassa yrityksessä. Inhoan sitä, enkä ymmärrä, kun tullaan vielä 5 min ennen sulkemisaikaa ostamaan tuotteita: sulkemisaika meillä todellakin tarkottaa sitä aikaa, että tavaroiden pitäisi olla kasassa, koska kymmenen-kahdenkymmenen minuutin ylitöistä ei saa palkkaa. Juuri pari päivää sitten kävi näin, tuli vielä iso jono kun ihmiset näkivät, että myin vielä jollekin. Suljin sitten kassan ja maksupäätteen äkkiä, merkitsin tavaralistan, siivoilin vielä paikkoja ja olin vartin myöhässä aikataulusta. Vielä vartinkin jälkeen joku asiakas tuli siihen ja sanoi "et sitten odottanut mua, olisin vielä tullut ostoksille. Vieläkö myyt???" Noh en myy, kun sulkemisaika oli jo 15 min sitten ja kassa on kiinni.. kannattaa aina katsoa ne aukioloajat ja tulla sen puitteissa, jos on oikeasti tarve jollekin.

Vierailija
166/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Olin kassalla, mikään ei ärsyttänyt niin paljoa kuin nämä haahuilujat, jotka tulivat kassalle Vartti sulkemisajan jälkeen. Poikkeuksetta se asenne oli juuri tämä: olet asiakaspalvelija, ja teet juuri niinkuin minä haluan!

Asiakaspalvelualasta huolimatta olen myös ihminen. Sekä äiti, jonka lapset ovat päivähoidossa. Hoitajan työaika loppuu tasan silloin, kun olen merkannut lapseni haettavaksi. Lisäksi hoitoaika on laskettu tarkkaan, jos menee jonakin kuukautena yli lasketun, maksan kokonaiset kolme kuukautta astetta isompaa hoitomaksua. Onneksi kuitenkin tulet ostamaan sen hiton rahkapurkin, se korvaa kaiken seuraavan: pomo ei maksa minulle ylitöistä senttiäkään, saan sinulta huudot vapaa-ajallani kun yritän ohjeistaa sinua ulos, päiväkodista soitetaan minulle missä viivyn, myöhästyn hakemasta lapsia, saan sieltäkin moitteet. Onneksi olen vain asiakaspalvelija, eikä se haittaa!

Ja tätä tapahtui usein. Pomo suuttuu jos jää ylitöihin, suuttuu myös jos ei jää ja loukkaa makaavaa asiakasta. Kaupassa työskentelevät tekevät yhtä paskamaisimmista töistä ihan naurettavalla palkalla. Usein esimiehet ovat täysiä pönttöjä, johtuen koulutuksen puutteesta. Esim k-kauppiaat ovat melkein aina ketjun kouluttamia entisiä katkeroituneita kassoja, joilla on tarve pompottaa niitä nykyisiä kassoja. Onneksi ei tarvinnut tehdä tuota työtä kauaa!

Ongelmasi ei ole asiakkaat eikä hoitopaikka, vaan pomosi. Purnaa sille jonka kanssa onglema on.

Kaikkihan lähtee siitä asiakkaasta, jolle ei mene jakeluun niin yksinkertainen asia kuin se, että kauppa menee kiinni juuri silloin kun sen aukioloaika loppuu.

Vierailija
167/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt aina siinä käsityksessä että aukioloaika tarkoittaa sitä kuinka kauan kauppaan saa tulla, olenpa hölmö! En tietenkään mene 20.55 kauppaan tekemään koko viikon ruokaostoksia mutta sen sijaan maitopurkin saatan hakea.

Jokaisessa ravintolassa muuten missä olen käynyt menee keittiö tiettyyn aikaan kiinni eli yleensä 30-60 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Joku Hesburger sitten taas on luonteeltaankin pikaruokala josta saa kyllä käydä purilaisen hakemassa vaikka 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Niin ja itse olen sellaisissa töissä ettei minulla ole edes työaikaa vaikka nimellisesti vastaanotto on auki 8-16. Jos 15.55 sisään pykää apua tarvitseva asiakas venyy minulla työpäivä. Ei tulisi mieleenkään lähteä asiasta ulisemaan, teillä taas ilmeisesti aika on rahaa ja 15 minuuttia ylimääräistä kaataa kaiken.

Millä ihmeen logiikalla kukaan voi ajatella, että aukioloaika tarkoittaa sitä aikaa, jolloin asiakas saa tulla sisään? Eikö maalaisjärki sano, että se tarkoittaa aikaa, jolloin ovet ovat auki ja asiakas saa palvelua? Aika monessa paikassa aukioloajat on ilmaistu juuri sillä "palvelemme"-sanalla. Miten te luulette esim, että Ikeassa voitaisiin muuten ilmaista aika, jolloin asiakkaiden tulisi olla ulkona, kun oletus on, että asiakkaat kiertävät sen koko kaupan läpi?

Hä osaatko lukea? Sanoin että jos minulla on muutama tavara ostettavana menen ihan hyvin 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan koska pääsen kassalle ennen sulkemisaikaa. Mihinkään Ikeaan en tietenkään menisi 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa ellen tasan tarkkaa tietäisi mistä haen jonkun tietyn tavaran. Täällä vain on myyjien toimesta tehty selväksi että tyylii 15 minuuttia ennen sulkemisaikaa kauppaan ei saisi tulla että myyjät saa pistettyä kaupan kiinni ja laskettua kassan ennen yhdeksää. Kauppa ilmoittaa mihin asti se on auki ja jos koen kerkeäväni ostaa tavarat ennen sulkemisaikaa niin menen kauppaan vaikka kello olisi 3 minuuttia vaille.

Sinä kirjoitit, että olet luullut, että aukiolo tarkoittaa, miten kauan kauppaan saa tulla. Eihän se esim siellä ikeassa voi millään tarkoittaa sitä.

Vierailija
168/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt sekä kaupoissa että kahviloissa ja voin todellakin kokemuksesta kertoa, että on täysin perseestä kun joku itsetietoinen ämmä kävelee 3min vaille sulkemista sisään. Eikä siinäkään vielä mitään jos asia olisi nopea esimerkiksi kahvi mukaan tai wc-paperi. Mutta siinä vaiheessa savu kyllä nousee korvista kun ko. ämmällä ei ole mitään kiirettä asioinnissaan, koska hänhän "on maksava asiakas, tullut kauppaan sisälle ja asioi juuri niin kauan kuin hänestä hyvältä tuntuu". Kahviloissa sulkeminen aloitetaan aukioloaikana, eli siivotaan, tiskataan, tyhjennetään ymsyms. Kyllä siinä vittua lentää mielessä kun on juuri saanut jonkin koneen pestyä vaivalla ja joku tulee tilaamaan minuuttia vaille sulkemista juuri tuotteen, mihin laitetta tarvitaan. Joskus joku rouvashenkilö nosti muutamaa minuuttia ennen sulkua todellisen paskamyrskyn kaupassa kun hän olisi halunnut paistopisteeltä uunituoreen leivän. Paistopiste oli tässä kohtaa iltaa tyhjä muutamaa känttyä lukuunottamatta. 

Vierailija
169/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta tekisit oikeasti töitä, josta saat palkkaa, koko työvuorosi ajan?

Työhöni ei kuulu asiakaspalvelu enää kaupan sulkemisajan jälkeen. Se aika on varattu muille työtehtäville.

En nyt tarkoita välttämättä sinua, mutta suomessa asiakaspalvelu ei tunnu kuuluvan työntekijöille edes aukioloaikojen puitteissa, noin yleisesti. Työaika on nykyään varattu pitkälti chattailulle netissä :)

No kusipäille ei yleensä jakseta antaa hyvää palvelua.

Huonoa palvelua en edes muista milloin olisin viimeksi saanut.

Lasten heijastinliivit olivat loppuneet paikkakunnan marketista. Kävin kysymässä, onko niitä varastossa ja jos ei ole milloin niitä tulee. Sain vastauksen etten tiedä, totesin että siinä hyllyssä on tuotteen viivakoodi eli voisiko myyjä käydä katsomassa järjestelmästä... huokausten kera raahautui koneelle. Oli keskusvarastolla ja tilataan mutta ei tiedä milloin niitä tulee kauppaan, ei voi ilmoittaa kun niitä tulee eikä edes tiedä mihin kohtaan niitä tulee, koska hyllypaikkoja aina välillä muutellaan 😂 Joo vähän väsytti ja mietin miksi minun pitää nähdä näin paljon vaivaa ostaakseni jotain. Suomen lama tuntuu välillä itsetekaistulta.

Vierailija
170/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt sekä kaupoissa että kahviloissa ja voin todellakin kokemuksesta kertoa, että on täysin perseestä kun joku itsetietoinen ämmä kävelee 3min vaille sulkemista sisään. Eikä siinäkään vielä mitään jos asia olisi nopea esimerkiksi kahvi mukaan tai wc-paperi. Mutta siinä vaiheessa savu kyllä nousee korvista kun ko. ämmällä ei ole mitään kiirettä asioinnissaan, koska hänhän "on maksava asiakas, tullut kauppaan sisälle ja asioi juuri niin kauan kuin hänestä hyvältä tuntuu". Kahviloissa sulkeminen aloitetaan aukioloaikana, eli siivotaan, tiskataan, tyhjennetään ymsyms. Kyllä siinä vittua lentää mielessä kun on juuri saanut jonkin koneen pestyä vaivalla ja joku tulee tilaamaan minuuttia vaille sulkemista juuri tuotteen, mihin laitetta tarvitaan. Joskus joku rouvashenkilö nosti muutamaa minuuttia ennen sulkua todellisen paskamyrskyn kaupassa kun hän olisi halunnut paistopisteeltä uunituoreen leivän. Paistopiste oli tässä kohtaa iltaa tyhjä muutamaa känttyä lukuunottamatta. 

Muista kertoa tämä liikkeen omistajalle heti työhaastattelun yhteydessä. Teet palveluksen teille kaikille.

Vierailija
171/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupan viime hetken ostokset vielä ymmärtää. Monesti jopa asiakkaat pahoittelevat myöhäistä kauppaan tuloa. Erittäin ok!

Mutta... pari viikkoa sitten poistuessani kirjastosta neljä minuuttia ennen sulkemisaikaa, pihaan ajoi viisihenkinen lapsiperhe ja lampsi sisään vailla kiireen häivää. Olikohan oikeasti välttämätöntä?

Vanha sääntö pätee: "Tee niin toiselle kuin toivoisit itsellesi tehtävän."

Vierailija
172/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovi auki = kauppa auki

Ovi kiinni = kauppa kiinni

Vierailija
173/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni jo tajunnutkin, niin ongelma on kassan ja hänen työnantajansa välinen. Ei asiakkaan tehtävä ole pohtia, että saanko tulla kauppaan vai en, jos kauppa on kerran auki. Yksi hyvä muutos voisi olla, että kassat menisivät tiks-lukkoon klo 2100. Eli kyse olisi kassojen sulkemisajasta, ei kauppojensulkemisajasta. Jos puhutaan kauppojen aukioloajan päättyvän klo 2100 niin oletus toki on, että nimenomaan kaupan ovet ovat auki tuohon asti. Kauppojen sulkemisajan kuulutuksen sijaan voisi kuuluttaa, että kassa suljetaan viidentoista minuutin kuluttua. Jos ei siihen mennessä ole maksanut niin se on oivoi.

Mutta kyse on kaupan käytännöstä, ei asiakkaiden käytännöistä. Kassahenkilöstö ei vain uskalla puhua tästä esimiestensä kanssa, joten kiukuttelevat asiakkaille.

Vierailija
174/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani kaupassa töissä, törmäsin näihin "parempiin ihmisiin", joille kassa oli alempaa rotua. Ei tervehditty, ei vastattu kysymyksiin, yleensä ei katsottu edes päin. Kerran tällainen tyyppi käveli sisään viisi minuuttia ennen sulkemista ja teki isot ostokset. Poistui siis kaupasta vasta noin 10 minuuttia yli sulkemisajan. Meillä työaika jatkui vain vartin yli sulkemisajan. Viimeisellä viidellä minuutilla olisi pitänyt saada lasketuksi kassa, tehtyä tilitys, sammutettua koneet, valot, vedettyä verhot tiskeihin jne. Yleensä tuo vartti ei riittänyt, jollei ilta ollut todella hiljainen ja näin pystynyt aloittamaan iltahommia jo ennen sulkemista. Monessakaan paikassa myyjä ei saa palkkaa yliajalle venyneestä työajasta. Meillä ylityöt oli erikseen kielletty varoituksen uhalla. Kun tulijoita riittää, niin miten alat vääntää asiasta kättä työnantajan kanssa? Naisvaltaisilla huonosti palkatuilla aloilla tämä on realiteetti. Turhaa siis nämä "valita työnantajallesi, älä asiakkaalle" -veetuilut.

Vierailija
175/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta tekisit oikeasti töitä, josta saat palkkaa, koko työvuorosi ajan?

Työhöni ei kuulu asiakaspalvelu enää kaupan sulkemisajan jälkeen. Se aika on varattu muille työtehtäville.

No kaupasta kyllä sanovat asiakkaiden saavan maksaa ostoksensa sulkemisajan jälkeenkin. Laittaisivat kassat kiinni tasan sulkemisaikaan, niin ei varmaan tulis mattimyöhäisiä?

Miksi kassajonoissa kestää melkein vartti sulkemisajan lähellä?

Sama juttu, kauppa säästää.

Vierailija
176/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kertoa tämä liikkeen omistajalle heti työhaastattelun yhteydessä. Teet palveluksen teille kaikille.

Muistan :) Tervetuloa vain asiakkaakseni 1min ennen sulkua!

Vierailija
177/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan myyjä ei saa palkkaa pennin jeniä sulkemisajan jälkeen. Ja luoja varjele mitkä "mä tunnen sun pomos ja järjestän sulle potkut!"- palautteet saat asiakkaalta, jos yrität vinkata häntä poistumaan. Siinä on kuulkaa kiva viettää omaa vapaa-aikaa päätöskyvyttömän ihmisen kanssa suljetussa kaupassa. Lopulta poistuu myymälästä vakiofraasin "mä vielä vähän mietin" kanssa. Pahin tilanne on niillä, joilla on lapsi hoidossa, eikä ketään muuta avuksi. Ja toistan; siitä ei makseta, ei rahana, ei ylitöinä.

Tilanne hoituu näin:

Myyjä: "Anteeksi, suljemme ihan kohta, joten jos haluatte tehdä ostoksia, on toimittava ripeästi"

Asiakas: **** valivalivali****

Myyjä: "Olen pahoillani, mutta meillä kassajärjestelmä sulkeutuu pari minuuttia kaupan sulkeutumisen jälkeen. Silloin ostaminen ei ole enää mahdollista. Minä en ole tätä päättänyt, vaan se on ketjun käytäntö. Asiasta voi antaa palautetta suoraan sinne."

Sitten päästetään asiakas tekemään ne pikaostokset eikä enää myydä sulkeutumisajan jälkeen, vaikka mitä yrittäisi. Toimi hyvin niissä kahdessa liikkeessä, joissa olen ollut töissä. Suurin osa asiakkaista kyllä ymmärsi ihan itsekin, että kauppaan saa tulla niin kauan kuin se on auki, mutta sieltä myös poistutaan viimeistään sulkeutumisaikaan.

Joo, vaikka tulisin ajoissa ruokakauppaan ja kassalle, niin pääsen vasta selvästi "yliajalla" ulos, koska kassoilla on ruuhkaa.

Miksei anneta ilmaiseksi tuotteita jos esim yhdeksän jälkeen joutuu vielä jonottamaan? Pääsisivät työntekijät tekemään niitä muita askareita.

Vierailija
178/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvilaan pääsee tiettyyn kellonaikaan saakka, sitten sisällä saa olla vielä puoli tuntia. Eikö se ole ihan normaali käytäntö? Kauppaankin tarvitsee vain ehtiä, ja sitten voi hoitaa ostoksensa rauhassa. Kahvilasta voi vielä saada vähän halvemmalla jonkin herkun sulkemisaikaan. Outo kysymys.

Minulle ei suostuttu myymään tuotteita kahvilassa 5-10 minuuttia ennen sulkemisaikaa, myyjä tiuskaisi että suljemme pian. En tiennyt että kyseinen kahvila menee kiinni niin aikaisin.

Vierailija
179/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen että kauppa on auki klo 21 tai pidempäänkiin. Eräänä lauantaina kävin eri kaupassa kuin yleensä enkä pitänyt kiirettä ostosteni kanssa. Myyjä tuli ystävällisesti ilmoittamaan että suljemme klo 18.00, kello oli ehkä noin 17.50 ja menin heti kassalle. Joissakin kaupoissa on kuulutus että suljemme 15 minuutin kuluttua mikä on hyvä.

Vierailija
180/339 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten moni jo tajunnutkin, niin ongelma on kassan ja hänen työnantajansa välinen. Ei asiakkaan tehtävä ole pohtia, että saanko tulla kauppaan vai en, jos kauppa on kerran auki. Yksi hyvä muutos voisi olla, että kassat menisivät tiks-lukkoon klo 2100. Eli kyse olisi kassojen sulkemisajasta, ei kauppojensulkemisajasta. Jos puhutaan kauppojen aukioloajan päättyvän klo 2100 niin oletus toki on, että nimenomaan kaupan ovet ovat auki tuohon asti. Kauppojen sulkemisajan kuulutuksen sijaan voisi kuuluttaa, että kassa suljetaan viidentoista minuutin kuluttua. Jos ei siihen mennessä ole maksanut niin se on oivoi.

Mutta kyse on kaupan käytännöstä, ei asiakkaiden käytännöistä. Kassahenkilöstö ei vain uskalla puhua tästä esimiestensä kanssa, joten kiukuttelevat asiakkaille.

Jos kaupan ovet suljetaan klo 21, eikö sinun järkesi sano, että sinun pitää olla silloin ulkona? Vai mistä sinä ajattelit mennä ulos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä