Miksi tulet muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veikkaanpa että työnantajasi haluaa minun viimehetkillä tulleen asiakkaankin rahat itselleen kuluja peittämään ja katetta tuomaan.
Peruspalkka + iltalisä (+mahdollinen sunnuntailisä) + ylityökorvaus. Ikinä ei olla yksin töissä joten vähintään kahdelle nämä. Aika hintavia tuotteita saat ostaa jotta kauppiaalle jää vielä jotain käteenkin näiden tuotteiden katteesta.
Sinun pitää nyt vaan luottaa että kauppias itse on parempi arvioimaan tuon kannattavuuden kuin sinä. Pikku vinkki: henkilöstökulut lienee se pienin kiiinteä menoerä.
Kiinteät kulut nyt menee joka tapauksessa, oli kauppa auki tai kiinni.
Ihaninta aspatyössä on muuten minun vähättelemiseni. Asiakkaat jotka naureskelevat tällaiselle "merkonomityttöselle" eivätkä tajua että opiskelija tekee sitä kesäduunia mitä saa ja mihin kykenee sillä hetkellä sitoutumaan, vaikka seuraavana kesänä olen varmasti paremmin koulutettu (no olen jo nyt) ja paremmassa duunissa kuin suurin osa niistä kaupan asiakkaista.
Kyllä, jolloin pienikin myynti on parempi kuin ei myyntiä lainkaan. Opintosi eivät ilmeisesti suuntaudu liiketalouden alalle.
No kerro ihmeessä miten 30snt maksavalla banaanilla katetaan nuo ylimääräiset kulut? Sivistä minua ala-arvoista kassatyttöä.
Kulut ovat silloin 30 senttiä (plus pienentynyt hävikki) pienemmät kuin ilman sitä. Vaihto ratkaisee niin kauan kun tuotteita ei myydä tappiolla. Jos vaihto kasvaa eikä nettokate muutu merkittävästi, kasvaa myös liiketulos.
Työntekijän palkka, sanotaan vaikkapa 9e/tunti. Iltalisä 1,80/tunti, ylityökorvaus 4,50€/tunti. Palkka maksetaan puolen tunnin erissä. Eli jos kuvitellaan että kauppa sulkeutuu klo 21, työntekijällä on 8h työ päivä klo 13.30-21.30. Palkkaa hän saa tältä ajalta käteen vähän alle 100e. Työnantaja kuitenkin maksaa tämän palkan lisäksi
-työeläkemaksun
-työttömyysvakuutusmaksun
-sosiaaliturvamaksu
-Tapaturmavakuutus
-Ryhmähenkivakuutus
-Lomakorvaus ja lomat
-Sairaslomien kulutTähän lisäksi kaupan ylläpitokustannukset, niin se sun "pienikin ostos" ei todellakaan tuota mitään jos se tapahtuu aukioloaikojen ulkopuolella.
Nyt oli luvut melko alakanttiin ja kaupan alalla ei makseta ylityökorvauksia, kiitos tasoittumisjärjestelmän. Muuten viestisi oli asiaa.
Luvut olivat aivan päästä heitettyjä lukuja, pointtini oli tosiaan se, että työnantaja maksaa kuluja enemmän kuin se, mitä työntekijä saa palkkaa käteen... Mutta hassua, mä olen kaupan alalla ja saan ylityökorvauksia jos työpäivä venyy vaikka vartinkin yli sovitun.
Toisaalta, teenkin täyttä tuntia joka viikko, eli tuntini kk lähentelevät sitä 140-150h/kk
Vierailija kirjoitti:
No kannattaisiko sulkea kauppa aiemmin, niin ei tarvitsisi ulista asiakkaista, jotka tulee kauppaan sen ollessa AUKI? Tai vaikka vaihtaa alaa, jos on niin paskaa tehdä ASIAKASPALVELUtyötä.
Tässäpä se paradoksi sitten piileekin. Jos kauppa sulkisi 20.45, aina tulee joku klo 20.43 ja poistuu 21.00. Jos taas pidennetään suljettavaksi 21.30 aina tulee joku 21.29 ja poistuu 21.40. Taas pidennetään 22.00 ja aina tulee joku 21.55 jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupan/ravintolan sulkemisaika ole sama asia kuin niiden työntekijöiden työaika.
Ja sama asia aamulla, ne työntekijät ovat paikalla jo ennen sitä avaamisaikaa.[/quote
Meidän kaupassa on!!! Kauppa suljetaan klo 20 ja työaika ja palkanmaksu loppuu siihen. Älä yleistä asioita idiootti!
Entisenä kassana (opiskeluiden ohella) ymmärrän kyllä sen, että hakee pikaisesti jotain pari minuuttia ennen sulkemisaikaa, mutta en ymmärrä niitä asiakkaita, jotka tekevät ihan rauhassa ostoksia vielä 20 minuuttia sulkemisajan jälkeen. Työtunnit on määritelty loppumaan 30 minuuttia sulkemisajan jälkeen ja ainoa bussi kotiin lähtee 15 min kuluttua tästä noin kilsan päästä työpaikalta. Ainoa keino päästä kotiin on ottaa taksi. Eipä kauheasti jää rahaa siitä iltavuorosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veikkaanpa että työnantajasi haluaa minun viimehetkillä tulleen asiakkaankin rahat itselleen kuluja peittämään ja katetta tuomaan.
Peruspalkka + iltalisä (+mahdollinen sunnuntailisä) + ylityökorvaus. Ikinä ei olla yksin töissä joten vähintään kahdelle nämä. Aika hintavia tuotteita saat ostaa jotta kauppiaalle jää vielä jotain käteenkin näiden tuotteiden katteesta.
Sinun pitää nyt vaan luottaa että kauppias itse on parempi arvioimaan tuon kannattavuuden kuin sinä. Pikku vinkki: henkilöstökulut lienee se pienin kiiinteä menoerä.
Ihaninta aspatyössä on muuten minun vähättelemiseni. Asiakkaat jotka naureskelevat tällaiselle "merkonomityttöselle" eivätkä tajua että opiskelija tekee sitä kesäduunia mitä saa ja mihin kykenee sillä hetkellä sitoutumaan, vaikka seuraavana kesänä olen varmasti paremmin koulutettu (no olen jo nyt) ja paremmassa duunissa kuin suurin osa niistä kaupan asiakkaista.
Viimeinen lause: Joopa joo. Ei sulla hirveän hyvin kyllä mene kuitenkaan jos vuosi ennen valmistumista olet kaupan kassalla, kaikki mun korkeasti koulutetut tuttavat (lääkärit, juristit, ekonomit ym.) ovat olleet jo opiskeluaikana oman alan duunissa eikä missään kassalla.
Kerroppas nyt sitten tarkemmin, montako lääkäriä, montako juristia ja kuinka monta ekonomia ja mitä nämä muut ovat? Kassatyö sopii erittäin hyvin joustavien aikojen vuoksi, eli arkipäivisin tarvi olla töissä, kun tekee iltaa ja viikonloppua. Jos oma ala on enemmän päivätyötyyppistä (opettaja, toimistohommat), niin se on joko opiskelu tai työ, ei molemmat.
No puhe oli loppuvaiheen opiskelijoista jos kerta vuoden päästä ko. Henkilö valmistuu. Toki ensimmäisinä vuosina useampikin ollut töissä kaupan kassalla. Tunnen kymmeniä lääkäreitä, joku muutama kymmentä ekonomia ja sitten oman tiedekunnallisen verran juristeja ja tähän päälle kaikki muut yliopistotuttavat. Millä työkokemuksella henkilö meinaa sitten hakea näihin oman alan töihin joihin vuoden päästä siirtyy kun on koko opiskeluajan tehnyt kaupan kassana hommia? Kyllä työnhaussa menee ohi ihmiset joilla on sitä oman alan kokemusta sen sijaan että on vuodet viettänyt istumalla perseellään ja vetämässä tuotteista viivakoodia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jolloin pienikin myynti on parempi kuin ei myyntiä lainkaan. Opintosi eivät ilmeisesti suuntaudu liiketalouden alalle.
No kerro ihmeessä miten 30snt maksavalla banaanilla katetaan nuo ylimääräiset kulut? Sivistä minua ala-arvoista kassatyttöä.
Kulut ovat silloin 30 senttiä (plus pienentynyt hävikki) pienemmät kuin ilman sitä. Vaihto ratkaisee niin kauan kun tuotteita ei myydä tappiolla. Jos vaihto kasvaa eikä nettokate muutu merkittävästi, kasvaa myös liiketulos.
Työntekijän palkka, sanotaan vaikkapa 9e/tunti. Iltalisä 1,80/tunti, ylityökorvaus 4,50€/tunti. Palkka maksetaan puolen tunnin erissä. Eli jos kuvitellaan että kauppa sulkeutuu klo 21, työntekijällä on 8h työ päivä klo 13.30-21.30. Palkkaa hän saa tältä ajalta käteen vähän alle 100e. Työnantaja kuitenkin maksaa tämän palkan lisäksi
-työeläkemaksun
-työttömyysvakuutusmaksun
-sosiaaliturvamaksu
-Tapaturmavakuutus
-Ryhmähenkivakuutus
-Lomakorvaus ja lomat
-Sairaslomien kulutTähän lisäksi kaupan ylläpitokustannukset, niin se sun "pienikin ostos" ei todellakaan tuota mitään jos se tapahtuu aukioloaikojen ulkopuolella.
Nyt oli luvut melko alakanttiin ja kaupan alalla ei makseta ylityökorvauksia, kiitos tasoittumisjärjestelmän. Muuten viestisi oli asiaa.
Luvut olivat aivan päästä heitettyjä lukuja, pointtini oli tosiaan se, että työnantaja maksaa kuluja enemmän kuin se, mitä työntekijä saa palkkaa käteen... Mutta hassua, mä olen kaupan alalla ja saan ylityökorvauksia jos työpäivä venyy vaikka vartinkin yli sovitun.
Toisaalta, teenkin täyttä tuntia joka viikko, eli tuntini kk lähentelevät sitä 140-150h/kk
Sitten saatkin, mutta osa-aikaisilla juuri tasoittuminen tekee sen ettei ylityökorvauksia tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas että on naisvaltainen ala. Voitteko kuvitella jonkun tehtaan/raksan lopettavan viikon työt 16:00 ja sitten omalla ajalla jäädään keräilemään työkalut jne kontteihin. Ei, vaan tietenkin ne työt lopetetaan vähän aikaisemmin ja työajalla pistetään työmaa kiinni.
Minun mieheni on ollut sekä raksalla että korjaamolla töissä. Siellä tehtiin kyllä työtä viimeiseen minuuttiin asti. Kun työaika päättyi, kerättiin kamat pakkiin ja lähdettiin saunaan ja suihkuun. Kotiin päin lähdettiin puhtaina ja raikkaina raskaan työpäivän jälkeen puoli tuntia työajan loppumisen jälkeen.
Eihän sitä nyt missään työpaikassa siitä makseta, että työntekijät istuvat saunassa työnteon sijaan.
Jos minulta on joku tietty tarvike loppu ja kauppa on vielä auki, saatan sen sieltä kipaista. Toki pyrin myös poistumaan ennen sulkeutumisaikaa. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi jää sinne tekemään jotain suurostoksia viikon varalle, jos kauppa on selkeästi menossa jo kiinni.
Kahvilassa en ala istua, koska haluan nauttia kahvin ja leivoksen kaikessa rauhassa enkä hätäillen.
Ravintoloissa on tavallisesti selkeät tiedotteet, että ravintola menee kiinni klo 22 ja keittiö klo 21. Eiköhän siitä voi jotain päätellä sen suhteen, kannattaako sinne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt aina siinä käsityksessä että aukioloaika tarkoittaa sitä kuinka kauan kauppaan saa tulla, olenpa hölmö! En tietenkään mene 20.55 kauppaan tekemään koko viikon ruokaostoksia mutta sen sijaan maitopurkin saatan hakea.
Jokaisessa ravintolassa muuten missä olen käynyt menee keittiö tiettyyn aikaan kiinni eli yleensä 30-60 minuuttia ennen sulkemisaikaa. Joku Hesburger sitten taas on luonteeltaankin pikaruokala josta saa kyllä käydä purilaisen hakemassa vaikka 10 minuuttia ennen sulkemisaikaa.
Niin ja itse olen sellaisissa töissä ettei minulla ole edes työaikaa vaikka nimellisesti vastaanotto on auki 8-16. Jos 15.55 sisään pykää apua tarvitseva asiakas venyy minulla työpäivä. Ei tulisi mieleenkään lähteä asiasta ulisemaan, teillä taas ilmeisesti aika on rahaa ja 15 minuuttia ylimääräistä kaataa kaiken.
Millä ihmeen logiikalla kukaan voi ajatella, että aukioloaika tarkoittaa sitä aikaa, jolloin asiakas saa tulla sisään? Eikö maalaisjärki sano, että se tarkoittaa aikaa, jolloin ovet ovat auki ja asiakas saa palvelua? Aika monessa paikassa aukioloajat on ilmaistu juuri sillä "palvelemme"-sanalla. Miten te luulette esim, että Ikeassa voitaisiin muuten ilmaista aika, jolloin asiakkaiden tulisi olla ulkona, kun oletus on, että asiakkaat kiertävät sen koko kaupan läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa taas että on naisvaltainen ala. Voitteko kuvitella jonkun tehtaan/raksan lopettavan viikon työt 16:00 ja sitten omalla ajalla jäädään keräilemään työkalut jne kontteihin. Ei, vaan tietenkin ne työt lopetetaan vähän aikaisemmin ja työajalla pistetään työmaa kiinni.
Minun mieheni on ollut sekä raksalla että korjaamolla töissä. Siellä tehtiin kyllä työtä viimeiseen minuuttiin asti. Kun työaika päättyi, kerättiin kamat pakkiin ja lähdettiin saunaan ja suihkuun. Kotiin päin lähdettiin puhtaina ja raikkaina raskaan työpäivän jälkeen puoli tuntia työajan loppumisen jälkeen.
Eihän sitä nyt missään työpaikassa siitä makseta, että työntekijät istuvat saunassa työnteon sijaan.
Ei tätä tässä haettu.. Tehtaalla kun olin, niin n.10-15min vuoron loppua siivottiin paikat seuraavaa vuoroa varten. Kun kello löi tasan leimattiin kortti ja lähdettiin vaihtamaan omat vaatteet päälle. Se + suihkussa käynti on tietenkin omaa, ei työaikaa. Siivous ym. on työaikaa.
Taitaa se olla vieläkin niin että asiakas on kaupoissa lähinnä myyjiä varten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä ymmärrä, että se palkka juoksee (tai ainakin pitäisi) ihan koko ajan sillä kassatyöntekijällä? Jos joku haahuilee banaanin kanssa 20 minuuttia, se tekee palkkakustannuksia 1/3 tuntipalkasta. Vähän enemmän kuin 30 senttiä. Ota vaikka laskin käteen.
Kun Olin kassalla, mikään ei ärsyttänyt niin paljoa kuin nämä haahuilujat, jotka tulivat kassalle Vartti sulkemisajan jälkeen. Poikkeuksetta se asenne oli juuri tämä: olet asiakaspalvelija, ja teet juuri niinkuin minä haluan!
Asiakaspalvelualasta huolimatta olen myös ihminen. Sekä äiti, jonka lapset ovat päivähoidossa. Hoitajan työaika loppuu tasan silloin, kun olen merkannut lapseni haettavaksi. Lisäksi hoitoaika on laskettu tarkkaan, jos menee jonakin kuukautena yli lasketun, maksan kokonaiset kolme kuukautta astetta isompaa hoitomaksua. Onneksi kuitenkin tulet ostamaan sen hiton rahkapurkin, se korvaa kaiken seuraavan: pomo ei maksa minulle ylitöistä senttiäkään, saan sinulta huudot vapaa-ajallani kun yritän ohjeistaa sinua ulos, päiväkodista soitetaan minulle missä viivyn, myöhästyn hakemasta lapsia, saan sieltäkin moitteet. Onneksi olen vain asiakaspalvelija, eikä se haittaa!
Ja tätä tapahtui usein. Pomo suuttuu jos jää ylitöihin, suuttuu myös jos ei jää ja loukkaa makaavaa asiakasta. Kaupassa työskentelevät tekevät yhtä paskamaisimmista töistä ihan naurettavalla palkalla. Usein esimiehet ovat täysiä pönttöjä, johtuen koulutuksen puutteesta. Esim k-kauppiaat ovat melkein aina ketjun kouluttamia entisiä katkeroituneita kassoja, joilla on tarve pompottaa niitä nykyisiä kassoja. Onneksi ei tarvinnut tehdä tuota työtä kauaa!
Minulla loppuu monesti viikonloppuisin kaljat kesken joten vähän ennen kello yhdeksää ilmestyn kaupan ovelle.
Mä oon lähikaupassa töissä ja nää haahuilijat ovat joka päivä samoja naamoja :D. Onko niillä kello soimassa viittä vaille 21.00/22.00/23.00 jolloin saadaan ne reinot ja unihousut kiskottua jalkaan ja saada päivän adrenaliinipiikin kun pääsee vittuilemaan lähikaupan tädeille? Onnettomia raahustajia ovat kaikki.
Esimerkiksi eilen tulin siksi, että lentoni Helsinkiin tuli sen verran myöhään, että ehdin lähikauppaani vasta 10 minuuttia ennen sen sulkeutumista. Ennen matkalle lähtöäni en olisi pystynyt hankkimaan hedelmiä, vihanneksia yms. Myös muulloin syy on se, etten yksinkertaisesti pääse aikaisemmin. En minä huvikseni iltakymmeneltä enää kauppaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Kun Olin kassalla, mikään ei ärsyttänyt niin paljoa kuin nämä haahuilujat, jotka tulivat kassalle Vartti sulkemisajan jälkeen. Poikkeuksetta se asenne oli juuri tämä: olet asiakaspalvelija, ja teet juuri niinkuin minä haluan!
Asiakaspalvelualasta huolimatta olen myös ihminen. Sekä äiti, jonka lapset ovat päivähoidossa. Hoitajan työaika loppuu tasan silloin, kun olen merkannut lapseni haettavaksi. Lisäksi hoitoaika on laskettu tarkkaan, jos menee jonakin kuukautena yli lasketun, maksan kokonaiset kolme kuukautta astetta isompaa hoitomaksua. Onneksi kuitenkin tulet ostamaan sen hiton rahkapurkin, se korvaa kaiken seuraavan: pomo ei maksa minulle ylitöistä senttiäkään, saan sinulta huudot vapaa-ajallani kun yritän ohjeistaa sinua ulos, päiväkodista soitetaan minulle missä viivyn, myöhästyn hakemasta lapsia, saan sieltäkin moitteet. Onneksi olen vain asiakaspalvelija, eikä se haittaa!
Ja tätä tapahtui usein. Pomo suuttuu jos jää ylitöihin, suuttuu myös jos ei jää ja loukkaa makaavaa asiakasta. Kaupassa työskentelevät tekevät yhtä paskamaisimmista töistä ihan naurettavalla palkalla. Usein esimiehet ovat täysiä pönttöjä, johtuen koulutuksen puutteesta. Esim k-kauppiaat ovat melkein aina ketjun kouluttamia entisiä katkeroituneita kassoja, joilla on tarve pompottaa niitä nykyisiä kassoja. Onneksi ei tarvinnut tehdä tuota työtä kauaa!
Ongelmasi ei ole asiakkaat eikä hoitopaikka, vaan pomosi. Purnaa sille jonka kanssa onglema on.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi ei ole asiakkaat eikä hoitopaikka, vaan pomosi. Purnaa sille jonka kanssa onglema on.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi eilen tulin siksi, että lentoni Helsinkiin tuli sen verran myöhään, että ehdin lähikauppaani vasta 10 minuuttia ennen sen sulkeutumista. Ennen matkalle lähtöäni en olisi pystynyt hankkimaan hedelmiä, vihanneksia yms. Myös muulloin syy on se, etten yksinkertaisesti pääse aikaisemmin. En minä huvikseni iltakymmeneltä enää kauppaan lähde.
Ja tämänhetkinen syysi on? Kaupat on auki jo nyt.
Saatan tehdä noin, jos tarvitsen jotain pientä. Eli juoksen hakemaan sen ja poistun minuutissa ennen kuin kauppa sulkeutuu.
Itselläni riippui vähän työpaikasta miten toimin. Pienessä perheyrityksessä myin vielä sulkemisajan jälkeen, koska sain palkkaa vielä puolen tunnin ajan. Kylttien sisään kantaminen ja oven lukitseminen kyllä kertoi asiakkaalle, että olisi syytä tehdä lähtöä eikä kenelläkään koskaan venynyt viittä minuuttia kauempaa.
Kahvilassa sen sijaan kehotin ottamaan kahvin/leivän tms. mukaan tai sitten kertakäyttöastioille, jos olimme sulkemassa 5 min. kuluttua, jotta saisin tiskit hoidettua ajoissa. Sulkemisajan jälkeen ei voi kahvilassa enää istua kahvilan astiat edessään.