Miksi tulet muutamaa minuuttia ennen sulkemisaikaa asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Kommentit (339)
En jaksa lukea ihan joka sivua, joten voi olla toistoa:
Olen ollut useamassa kaupassa töissä, ja niissä palkallinen työaika oli vain 10-15 minuuttia yli sulkemisajan. Pakollisiin töihin meni vähintään se aika (kassan lasku ja tilitys, laitteiden sulkemiset, jne jne). Jokaikinen minuutti jonka joku asiakas oli liikkeessä yli sulkemisajan, meni ihan omasta vapaa-ajasta.
On helppo sanoa, että "sanokaa kauppiaalle" tai "heittäkää asiakkaat pihalle". Käytännössä, kun iso osa kaupan työntekijöistä on osa-aikaisia ja määräaikaisia, ei noin vaan voi tehdä jos tarvitsee jatkossakin töitä. Alapa hankalaksi, niin sopimusta ei uusita ja viikkotunnit yllättäen tippuu pariin (useimmilla on 0h sopimus, eli ei minimituntimäärää). Kun se oma toimeentulo on kiinni siitä paljonko saa työtunteja, ja uusia kassatätejä on jonossa tulossa tilalle, niin silloin pitää vaan niellä harminsa ja tehdä vapaa-ajalla töitä. Ne asiakkaat jotka eivät tästä välitä, ovat suoraan sanottuna itsekkäitä mulkkuja - kun MINÄ haluan ostaa kokista, niin MINÄ kyllä ostan, kärsikööt se myyjä nahoissaan ähäkutti, kun ei voi vastaankaan laittaa. Inhottavia ihmisiä, jotka käyttävät valtaansa ns. heikompaan kuin pahimmatkin koulukiusaajat.
Herrankiitos ei enää tarvitse tuota hommaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme uliulia. Jos kauppaan ei ole tarkoitus mennä enää kymmentä vaille sulkekaa ovet. Muussa tapauksessa lärvit ruttuun.
Saa tulla, mutta ole pihalla kun kauppa menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä te työskentelette, joiden mielestä kaupassa voi pyöriä sulkemisajan jälkeenkin, mutta tuskin tekään tykkäisitte joka päivä tehdä vähän ylitöitä vain ja ainoastaan siksi että muut ihmiset niin päättää? Vaikka sinulla kuinka olisi kiire työpäivän jälkeen jonnekkin niin ei auta kun pakko on jäädä. Itse kyllä saan palkkaa juuri niin kauan kun töissä olen mutta ei se lohduta yhtään.
En tiedä mihin ketjuun sinun oli tarkoitus vastata, mutta täällä puhutaan *ennen* sulkemisaikaa tapahtuvasta asioinnista.
Aihe on kyllä sulkemisajan jälkeen tapahtuvasta asioinnista. Tulet 1-2min ennen sulkemisaikaa ja jäät tekemään vaikka isoja ostoksia -> asiointisi tapahtuu kaupan ollessa kiinni.
Minuuttia ennen saat tulla jos olet ulkona kun aukioloaika loppuu, eli käytännössä mahdotonta.
Jännää että osaat kirjoittaa, mutta et lukea.
Miksi tulet muutamaa minuuttia [b]ennen sulkemisaikaa[/b] asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Ikinä en oo joutunut kävelemään kaupasta pihalle ilman ostoksia vaikka olisi muutaman minuutin yli sulkemisajan mennytkin maksun hetki. Ihan hyvää palveluakin saanut vielä kassoilta. Asennekysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä te työskentelette, joiden mielestä kaupassa voi pyöriä sulkemisajan jälkeenkin, mutta tuskin tekään tykkäisitte joka päivä tehdä vähän ylitöitä vain ja ainoastaan siksi että muut ihmiset niin päättää? Vaikka sinulla kuinka olisi kiire työpäivän jälkeen jonnekkin niin ei auta kun pakko on jäädä. Itse kyllä saan palkkaa juuri niin kauan kun töissä olen mutta ei se lohduta yhtään.
En tiedä mihin ketjuun sinun oli tarkoitus vastata, mutta täällä puhutaan *ennen* sulkemisaikaa tapahtuvasta asioinnista.
Aihe on kyllä sulkemisajan jälkeen tapahtuvasta asioinnista. Tulet 1-2min ennen sulkemisaikaa ja jäät tekemään vaikka isoja ostoksia -> asiointisi tapahtuu kaupan ollessa kiinni.
Minuuttia ennen saat tulla jos olet ulkona kun aukioloaika loppuu, eli käytännössä mahdotonta.
Jännää että osaat kirjoittaa, mutta et lukea.
Miksi tulet muutamaa minuuttia [b]ennen sulkemisaikaa[/b] asioimaan kauppaan, ravintolaan tai kahvilaan?
Jännä että osaat sekä lukea, että kirjoittaa, mutta silti et osaa ajatella, etkä ymmärtää yksinkertaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupan/ravintolan sulkemisaika ole sama asia kuin niiden työntekijöiden työaika.
Ja sama asia aamulla, ne työntekijät ovat paikalla jo ennen sitä avaamisaikaa.
Eikö sana aukioloaika sano mitään?
Aukioloaikana kauppa on kiinni, eikä silloin asiakkailla ole mitään asiaa olla siellä. Työntekijöillä toki, koska se on heidän työpaikkansa.
Luin tämän yöllä kun en saanut nukutuksi ja sain hirveän, hysteerisen, kaikkien naurukohtausten äidin, joka ei meinannut loppua. Varsinkin kun luin sitten 2 sivun kommentin "aika erikoinen aukioloaika teillä" tmsjotain. Vasen käsi kramppasi ja vedet valuivat silmistä ja luulin jo saavani infarktin. Sitten kurkkuun alkoi sattua ja mieskin heräsi.
Kiitos palsta, kiitos :´D Tulin lukemaan uudestaan ajatuksella "tuskin siinä mitään hauskaa oli väsyneenä vain nauroit" ja repesin uudestaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veikkaanpa että työnantajasi haluaa minun viimehetkillä tulleen asiakkaankin rahat itselleen kuluja peittämään ja katetta tuomaan.
Peruspalkka + iltalisä (+mahdollinen sunnuntailisä) + ylityökorvaus. Ikinä ei olla yksin töissä joten vähintään kahdelle nämä. Aika hintavia tuotteita saat ostaa jotta kauppiaalle jää vielä jotain käteenkin näiden tuotteiden katteesta.
Sinun pitää nyt vaan luottaa että kauppias itse on parempi arvioimaan tuon kannattavuuden kuin sinä. Pikku vinkki: henkilöstökulut lienee se pienin kiiinteä menoerä.
Kiinteät kulut nyt menee joka tapauksessa, oli kauppa auki tai kiinni.
Ihaninta aspatyössä on muuten minun vähättelemiseni. Asiakkaat jotka naureskelevat tällaiselle "merkonomityttöselle" eivätkä tajua että opiskelija tekee sitä kesäduunia mitä saa ja mihin kykenee sillä hetkellä sitoutumaan, vaikka seuraavana kesänä olen varmasti paremmin koulutettu (no olen jo nyt) ja paremmassa duunissa kuin suurin osa niistä kaupan asiakkaista.
Päättävä elin kirjoitti:
Ikinä en oo joutunut kävelemään kaupasta pihalle ilman ostoksia vaikka olisi muutaman minuutin yli sulkemisajan mennytkin maksun hetki. Ihan hyvää palveluakin saanut vielä kassoilta. Asennekysymys?
Kyllä ne palvellaan loppuun. Näistä henkilöistä vain puhutaan sitten paskaa tauoilla ja virkityspäivillä ym. Ko. henkilö ei saa tietoon, koska asiakaspalvelija vetää roolia kokoajan. Kaikki tietävät ko. henkilön kusipääksi kyllä, mutta työ pakottaa palvelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Päättävä elin kirjoitti:
Kyllä ne palvellaan loppuun. Näistä henkilöistä vain puhutaan sitten paskaa tauoilla ja virkityspäivillä ym. Ko. henkilö ei saa tietoon, koska asiakaspalvelija vetää roolia kokoajan. Kaikki tietävät ko. henkilön kusipääksi kyllä, mutta työ pakottaa palvelemaan.
Onpas aikuista jauhaa paskaa jopa virkistyspäivillä. Jotkut aikuiset eivät muutu ala-aste kehitykseltä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veikkaanpa että työnantajasi haluaa minun viimehetkillä tulleen asiakkaankin rahat itselleen kuluja peittämään ja katetta tuomaan.
Peruspalkka + iltalisä (+mahdollinen sunnuntailisä) + ylityökorvaus. Ikinä ei olla yksin töissä joten vähintään kahdelle nämä. Aika hintavia tuotteita saat ostaa jotta kauppiaalle jää vielä jotain käteenkin näiden tuotteiden katteesta.
Sinun pitää nyt vaan luottaa että kauppias itse on parempi arvioimaan tuon kannattavuuden kuin sinä. Pikku vinkki: henkilöstökulut lienee se pienin kiiinteä menoerä.
Ihaninta aspatyössä on muuten minun vähättelemiseni. Asiakkaat jotka naureskelevat tällaiselle "merkonomityttöselle" eivätkä tajua että opiskelija tekee sitä kesäduunia mitä saa ja mihin kykenee sillä hetkellä sitoutumaan, vaikka seuraavana kesänä olen varmasti paremmin koulutettu (no olen jo nyt) ja paremmassa duunissa kuin suurin osa niistä kaupan asiakkaista.
Tätähän se on. Omilta kassa-ajoilta muistan kun valtaosa oli joko yliopistossa opiskelemassa tai jo valmistuneita, mutta ei vielä oman alan töissä. Ihan murto-osa asiakkaista oli yhtä hyvällä koulutuksella.
Miehen kanssa kerran lampsimme kauppaan ja kiertelimme siellä ilman mitään käsitystä kellonajasta. Myyjä tuli kysymään tarvitsemmeko apua ja vinkkasi, että kauppa oli jo sulkeutunut. Kyllä hävetti ja äkkiä kipaistiin kassalle maksamaan ostokset. Onneksi ne pystyi vielä ostamaan. Eli meidän kohdalla kyse oli ihan hajamielisyydestä. En koskaan menisi tarkoituksella kauppaan viime hetkellä, enkä osaa edes kuvitella sellaista hätätilannetta. Kahvipaketinkin voi ostaa huoltamolta tai ympäri vuorokauden avoinna olevasta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättävä elin kirjoitti:
Onpas aikuista jauhaa paskaa jopa virkistyspäivillä. Jotkut aikuiset eivät muutu ala-aste kehitykseltä pidemmälle.
Se nyt pitää purkaa johonkin ja akkavaltainen ala -> juoruaminen on yleistä.
Työmatkani on 10km ja viimeinen bussi töistä lähtee klo 21.18 (liike auki klo 21.00 asti). Autoa minulla ei ole, sillä minulla ei ole varaa ylläpitää sellaista. Näiden asiakkaiden vuoksi jotka ovat jääneet yli sulkemisajan suorittamaan ostoksiaan olen joskus myöhästynyt tuosta viimeisestä bussista. Kuka korvaa taksiin kuluvan rahan? Kauppias varmaan ihan mielellään maksaa kulukorvauksia taksista ylitöiden, iltalisien ja sunnuntailisien päälle kun sinä käytät vartin aikaa sopivan sukkaparin valitsemiseen ja vielä kuvittelet että kauppias iloitsee siitä muutamasta eurosta jotka mukamas tasoittavat työntekijöiden palkkoihin kulunutta erää.
Mulla kassalla on 15min aikaa sulkea kassa, tilittää ja poistua rakennuksesta. Kerran tuli vielä minuutti sulkemisajan jälkeen (klo 11) joku pariskunta täyden ostoskärryn kanssa (loppusumma siis satasia). Siinä 9h vuoron tehneenä ja väsyneenä teki mieli siinä kyllä ärjyä että nyt painutte menemään täältä. Meni ihan reippaasti yli työaika sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jolloin pienikin myynti on parempi kuin ei myyntiä lainkaan. Opintosi eivät ilmeisesti suuntaudu liiketalouden alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jolloin pienikin myynti on parempi kuin ei myyntiä lainkaan. Opintosi eivät ilmeisesti suuntaudu liiketalouden alalle.
No kerro ihmeessä miten 30snt maksavalla banaanilla katetaan nuo ylimääräiset kulut? Sivistä minua ala-arvoista kassatyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Päättävä elin kirjoitti:
Tämänkö lähestymistavan olisi sitten tarkoitus ratkaista ongelma? Ei taida ihan heti muutosta tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi: liiketalouden perustutkinto, toisen asteen kaupan ja hallinnon perustutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi: liiketalouden perustutkinto, toisen asteen kaupan ja hallinnon perustutkinto.
Niin? Merkonomi on juuri kaupan kassalle sopiva koulutus, mutta käsitin tuosta viestistä että se kirjoittaja on opiskelemassa jotain korkeakoulututkintoa.
Tämä. Ensi kerralla kun tällainen lorvailija tulee kauppaan ilmoitan tälle että "Asioikaa toki rauhassa, mutta odottakaas hetki niin ilmoitan tarhaan etten pääse tänä iltana hakemaan lasta ajoissa."