Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori muuttaa pois kotoa

Vierailija
29.07.2017 |

Eli meillä 19v tyttö lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja nyt pohditaan mitä neiti vie mukanaan. Itse olen ajatellut että sänky omat itse ostetut tavarat/lahjaksi saadut ja tietty me annetaan lisäksi jotain astioita, lakanoita, pyyhkeitä pari mattoa jne.... että pääsee alkuun.
Mutta nuori on käsittänyt että kaikki hänen huoneessa oleva tavara on hänen. Itse olen esim. ajatellut että koulupöytä siirtyy kuopukselle joka menee ekaluokalle ei lähde teinin mukaan.
Miten teillä muilla on toimittu?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natsimutsi...

Vierailija
62/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut että ostetaan lapsille heidän poismuuttaessa sängyt (sohvat jos asuntoon tarttee), keittötarvikkeet, 2 settiä lakanoita ja muutamia pyyhkeitä yms. pientä tarpeellista uutena. Oikeastaan niitä nyt on tarkoitus alkaa teineille vähitellen keräämään kun on vielä muutama vuosi aikaa poismuuttoon. Saavat valita mieluisat eikä tarvitse alkaa omaa elämää elämään kaatopaikkakuluissa säästävien sukulaisten roskiksena. Tässä minulla on ajatuksena, että viihtyvät asunnoissaan eikä tarvitse masentua rumista ja halkeilleista lautasista tai kulahtaneesta sohvasta kun opiskelijana voi olla muutenkin rahallisesti ankeaa. Minä maksan vain nämä välttämättömät ja loput saavat itse hankkia sitten kun pystyvät. Teinit alkaneet myös säästää takuuvuokria varten jotta osaavat arvostaa tulevia kämppiään.

Koulupöytiä ei meillä ole nytkään käytetty eikä se ole estänyt hyvää koulumenestystä. Kukin tyylillään. Jos pöytä on tytön oma niin tottakai sen saa ottaa mukaan ja nuorempi lapsi valita mieluisen uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietysti nuori saa omaan kotiinsa mukaan kaiken mitä omassa huoneessa on ja mitä tarvii? Jotain pöytiä sää sille kuopukselle roskalavaryhmistäkin tai parilla kympillä kirpparilta

Vierailija
64/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän opiskelupaikkakuntakaan ole vielä selvä. Vai oletko senkin lapsen puolesta päättänyt (jos pääsee). Kotoa poismuutto 15-v. Töitä 9-21 joka päivä plus viikonloput ja läksyt ja kesät. Että valmistuu lukiosta 17-v. Mihin on kiire? Paitsi suorittamaan lisää sinun suunnitelmiasi

Menee jo kovasti ohi aiheen, mutta opiskelupaikka oli jo aikalailla valittuna ennen lukiota ja suunnitelma on pitänyt. Toki tämä tarkistettiin ennen kuin ostettiin asunto, emmehän me nyt ihan hulluja ole. En osaa sanoa miksi lasta viehätti ajatus lyhyempikestoisesta lukiosta, mutta hänelle se oli plussaa. Kuten myös se, että aamulla saa nukkua pidempään. Oli jo niin monta vuotta näitä kuuden jälkeen heräämisiä takana, että ysiltä alkava lukio kuulosti varsin vetovoimaiselta. Jouduin itsekin heräämään koulun takia kuudelta 10 vuoden ajan, joten ymmärrän hyvin tämän kaipuun myöhäisempiin heräämisiin.

Osasyy siihen, että lapsi saa viedä huonekalunsa mukanaan on sekin, että saamme kotiin lisää tilaa. Emme halua pitää vierashuonetta siltä varalta, että kerran tai kaksi vuodessa joku käy kylässä. Tähänkin asti nämä satunnaiset yökyläilijät ovat yöpyneet olohuoneessa. Kun saamme tytön huoneen vapaaksi, teemme siitä itsellemme makuuhuoneen ja nykyisestä makuuhuoneesta tulee työhuone. Saamme vähän helpotusta tähän nykyiseen ahtauteen ja leveämmät kävelyväylät. 

Vierailija
65/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän opiskelupaikkakuntakaan ole vielä selvä. Vai oletko senkin lapsen puolesta päättänyt (jos pääsee). Kotoa poismuutto 15-v. Töitä 9-21 joka päivä plus viikonloput ja läksyt ja kesät. Että valmistuu lukiosta 17-v. Mihin on kiire? Paitsi suorittamaan lisää sinun suunnitelmiasi

Menee jo kovasti ohi aiheen, mutta opiskelupaikka oli jo aikalailla valittuna ennen lukiota ja suunnitelma on pitänyt. Toki tämä tarkistettiin ennen kuin ostettiin asunto, emmehän me nyt ihan hulluja ole. En osaa sanoa miksi lasta viehätti ajatus lyhyempikestoisesta lukiosta, mutta hänelle se oli plussaa. Kuten myös se, että aamulla saa nukkua pidempään. Oli jo niin monta vuotta näitä kuuden jälkeen heräämisiä takana, että ysiltä alkava lukio kuulosti varsin vetovoimaiselta. Jouduin itsekin heräämään koulun takia kuudelta 10 vuoden ajan, joten ymmärrän hyvin tämän kaipuun myöhäisempiin heräämisiin.

Osasyy siihen, että lapsi saa viedä huonekalunsa mukanaan on sekin, että saamme kotiin lisää tilaa. Emme halua pitää vierashuonetta siltä varalta, että kerran tai kaksi vuodessa joku käy kylässä. Tähänkin asti nämä satunnaiset yökyläilijät ovat yöpyneet olohuoneessa. Kun saamme tytön huoneen vapaaksi, teemme siitä itsellemme makuuhuoneen ja nykyisestä makuuhuoneesta tulee työhuone. Saamme vähän helpotusta tähän nykyiseen ahtauteen ja leveämmät kävelyväylät. 

Tässä puhuu 16-vuotiaan äiti. Se lapsihan on ollut jo vuoden poissa kotoa

Kuulostaa, että äitiä miellytetään. Lapsi ei saa olla lapsi. Eikä edes valita mihin muuttaa asumaan

Vierailija
66/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuu 16-vuotiaan äiti. Se lapsihan on ollut jo vuoden poissa kotoa

Kuulostaa, että äitiä miellytetään. Lapsi ei saa olla lapsi. Eikä edes valita mihin muuttaa asumaan

Niin, on se kova kohtalo että sai mennä siihen lukioon mihin hinkusi, vaikka se tarkoitti toista paikkakuntaa ja korkeampia kustannuksia. Ja kauheaa, että löytyi mieluisa asunto tutulta alueelta, mihin sai valita parketit ja muut härpäkkeet oman maun mukaan. Ainoa mitä ei ole saanut valita itse oli keittiön hana, siinä kohtaa vanhemmat jyräsivät oman maun mukaisen valinnan. 

Olisihan tuo voinut asua vielä muutaman vuoden kotona, mutta tuo toisella paikkakunnalla opiskelu on tehnyt sen, että itsekseen asuminen on alkanut houkuttaa. Minusta ihan hyvä näin, tämä on sekä lapselle että meille vanhemmille sellainen pehmeä lasku nuoren omilleen muuttoon. 

Vierailija
67/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista. 16-vuotias istuu 12 tuntia päivässä koulussa ja tämä idiootti vielä hehkuttaa asiaa. En kyllä käsitä miten tuo on edes laillista. Alaikäisistä kuitenkin kyse. Säälittää sydämen pohjasta sun lapsi ja ennen kuin joku vetää kateuskortin: olen itse tekniikan tohtori, joten kyllä ihan normilukio, kaverit ja kivat harrastukset riittää. Ei tarvitse paahtaa kuin hullu jo tuossa vaiheessa.

Vierailija
68/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. 16-vuotias istuu 12 tuntia päivässä koulussa ja tämä idiootti vielä hehkuttaa asiaa. En kyllä käsitä miten tuo on edes laillista. Alaikäisistä kuitenkin kyse. Säälittää sydämen pohjasta sun lapsi ja ennen kuin joku vetää kateuskortin: olen itse tekniikan tohtori, joten kyllä ihan normilukio, kaverit ja kivat harrastukset riittää. Ei tarvitse paahtaa kuin hullu jo tuossa vaiheessa.

Niillä on taukoja kyllä ja ihan omasta halustaan ovat siellä. Läksyjä ei juuri ole, ei ne päivät loppupeleissä sen pidempiä ole kuin muillakaan. Tekevät vaan kaikki hommat kouluajan puitteissa. Ihan kivasti heillä on aikaa yleiseen notkumiseen ja kavereiden kanssa hengailuun. Kaikille tuo ei tietty sovi, mutta niille joille se sopii, se on ihan mahtava paikka ja kokemus. Tottakai olen lapsen puolesta iloinen, että hän pääsi siihen kouluun mihin halusikin. Kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet hänelle huonoja tämän rinnalla.

Jos miettii jotain toista nuorta, joka on hakeutunut urheilulukioon, niin eiköhän heilläkin ne päivät ole ihan yhtä pitkiä kuin näillä nörteilläkin, kun harjoitukset ja kisat/pelit lasketaan mukaan. He käyttävät lukioon usein neljä vuotta ja silti on varmasti rankkaa. Eikä heitäkään kukaan sääli, tekevät nuoruuden innolla sitä mistä tykkäävät. Miksei nörteille sallita samaa?

Vierailija
69/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatan olla väärässäkin, mutta jotenkin tulee mieleen Hel-Nyc. Kun joku huomaa aukon tai omituisuuden, se paikataan jollakin mielikuvituksellisella selityksellä, mistä löytyy uusi aukko tai omituisuus paikattavaksi jne.

Vierailija
70/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on taukoja kyllä ja ihan omasta halustaan ovat siellä. Läksyjä ei juuri ole, ei ne päivät loppupeleissä sen pidempiä ole kuin muillakaan. Tekevät vaan kaikki hommat kouluajan puitteissa. Ihan kivasti heillä on aikaa yleiseen notkumiseen ja kavereiden kanssa hengailuun. Kaikille tuo ei tietty sovi, mutta niille joille se sopii, se on ihan mahtava paikka ja kokemus. Tottakai olen lapsen puolesta iloinen, että hän pääsi siihen kouluun mihin halusikin. Kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet hänelle huonoja tämän rinnalla.

Jos miettii jotain toista nuorta, joka on hakeutunut urheilulukioon, niin eiköhän heilläkin ne päivät ole ihan yhtä pitkiä kuin näillä nörteilläkin, kun harjoitukset ja kisat/pelit lasketaan mukaan. He käyttävät lukioon usein neljä vuotta ja silti on varmasti rankkaa. Eikä heitäkään kukaan sääli, tekevät nuoruuden innolla sitä mistä tykkäävät. Miksei nörteille sallita samaa?

Ai että on taukoja. Vapaapäiviä ei ole ja 12 tuntia päivässä työtä.

Tämä ilmiselvä äidin elämän eläminen korostuu vielä tolla oudolla asuntokuviolla. Mikä on ihan hassusti suunniteltu. Äidin ehdoilla mennään.

Mitä tämä kuvio tekee lapsen mielenterveydelle.

Kyseessä on nyt 16 v lapsi

Vierailija
71/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miettiikö joku oikeesti tämmöistä? Tietenkin saa kaikki mitä omassa huoneessa on ollut, omia tavaroitahan ne. Hommatkaa pienemmälle omansa. HV mikä ämmä olet ap!

Vierailija
72/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että on taukoja. Vapaapäiviä ei ole ja 12 tuntia päivässä työtä.

Tämä ilmiselvä äidin elämän eläminen korostuu vielä tolla oudolla asuntokuviolla. Mikä on ihan hassusti suunniteltu. Äidin ehdoilla mennään.

Mitä tämä kuvio tekee lapsen mielenterveydelle.

Kyseessä on nyt 16 v lapsi

On siis ihan kunnon taukoja. 30min, 90min ja 120min, yhteensä neljä tuntia taukoja tuossa 12 tunnissa. Tehokasta työaikaa siis vain 8 tuntia, joka tosin vastaa 12 oppituntia. Viikonloppuvapaa on tasan 3vrk joten käytännössä työpäiviä 14 päivän jaksossa on 11. Ja vapaapäiviä normikouluun verrattuna vain yksi vähemmän. Ei läksyjä. 

Jos olet huolissasi näistä nörteistä, niin tee toki lastensuojeluilmoitus kaikista. Siellä on nytkin 18 uutta pilttiä aloittanut koulutaipaleensa. Ovat nyt ruokatauolla mutta 19-21 paahtavat taas matematiikkaa. Kyllä sattuu sieluun! Tee samalla ilmoitus kaikista nuorista, jotka harrastavat kilpatasolla jotain urheilua. Mitä se kaikki rankka treenaaminen ja kovat menestymispaineet mahtaa tehdä lapsen mielenterveydelle?

Vierailija
73/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa., Ai että kaksivuotisen lukion. Ja mistäköhän sellainen löytyy?

Periaatteessa minkä tahansa lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, mutta tämä on matikkalinja joka on rakennettu niin, että kaikki suorittavat sen kahdessa vuodessa. Tekevät pitkää päivää (oppitunnit klo 9-21) ja vain joka toinen viikonloppu on vapaa. Lisäksi ekana vuonna oli kesällä neljä viikkoa opetusta ma-su juhannuksesta alkaen vuoroviikoin viikko koulua ja viikko lomaa. Ja abivuonna se koulu ei lopu hiihtolomaan, vaan jatkavat toukokuun loppuun saakka joko rästikurssien suorittamisen tai pääsykoevalmennuksen merkeissä. Mutta ihan minkä vaan lukion voi suorittaa kahdessa vuodessa, tavallisessa lukiossa se vaan vaatii enemmän säätämistä. Tässä koulussa kaikki valmistuvat automaagisesti kahdessa vuodessa kunhan menevät aamulla ysiltä tunnille ja pysyvät mukana iltaysiin asti.

OMG!

Oikeesti? No ei ole lapsella paljon ollut elämää koulun lisäksi.

Mitä tahansa lukiota ei käytännössä voi suorittaa kahdessa vuodessa. Millään ei saa niitä kaikkia kursseja kasaan, ainakaan Turussa, edes istumalla iltoja Iltalukiossa päivälukion lisäksi. Mutta ehkä niin on parempi. Ei olisi ainakaan sopinut meidän harrastaville nuorille.

En ole ko. äiti eivätkä omat lapseni ole käyneet Päivölää, mutta uskokaa nyt, että kyllä ne Päivölän lukiolaiset ovat ihan oikeasti onnellisia lukiossaan. Monille heistä Päivölä on ensimmäinen paikka, jossa nuori saa tuntea olevansa ikätovereittensa parissa hyväksytty omana itsenään eikä se, joka on aina muiden mielestä omituinen ja jätetään porukan ulkopuolelle.

Vierailija
74/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin taustaa eli ollaan ihan tavallinen duunariperhe, neljä lasta. Jokaiselle lapselle on kerrytetty pesämunaa lahjarahoista ym. tonnin veran, jota ovat käyttäneet tarvittaviin asioihin muuttaessaan. Käytännössä menee suureksi osaksi takuuvuokraan. Kesä- ja iltatöistään ovat itse hnkkineet jotakin haluamaansa kuten telkan ja läppärin jo ennen muuttoa.

Lapsen huoneessa olevat tavarat ovat hänen niin halutessaan. Lisäksi olen aina kysynyt onko kotona jotakin, mitä haluaisi mukaansa. Näissä sitten ollut aika yllättäviä juttuja ja aina ne ovat mukaan lähteneet kynttilämaljosta nojatuoliin. Seuraava huoneeseen muutaja on sitten saanut oman sisutuksensa.

Lisäksi lapselle on sitten hankittu tarpeellinen keittiövarustus eli retki Ikeaan. Omat käytössä olleet petivaatteet muuttaneet mukana tietenkin. Verhoja ostettu tarpeen mukaan. Lisäksi kodin perusvarustusta kahvinkeitin, mikro jne edullisesta päätä jos ei omia varoja niihin laittaa. Alkuun tosin pääsee tokmannin moppisetillä. Imurin suhteen kaikilla on kiertänyt sama pieni imuri, ei kallein eikä tehokkain, mutta äänekkäin :D

Itse olen nauttinut nuoren kanssa hankintojen tekemisestä. Visaahan siinä vingutellaan aina jossain määrin. Ekan vuoden aikana tehdään vielä tarvittaessa lisähankintoja elämäntilanteen mukaan. Nuoren asunnosta riippuen huonekaluja on tarvittu lisääkin ja niitä on haettu niin Ikeasta, omasta varastosta kuin metsästetty Torista. Mukava mennä lapselle kylään ja nähdä kaunis viihtyisä koti. Joskus uskon saavani tuon kaiken jollain tapaa takaisin kun itse tarvitsen huolenpitoa...

Mainitsemasi koulupöytä on aika edullinen hankkia jommallekummalle lapselle. Uusia saa muutamalla kympillä ja käytettyjen kirjo on valtava. Pienellä vaivalla saa edullisia hankintoja vaikka haussa olisi joku aivan tietty huonekalu.

Vierailija
75/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilman muuta antaisin koulupöydän nuorelle mukaan, jos hän sen ehdottomasti haluaa. Suosittelisin kyllä mieluummin jotain myös ruokapöydäksi sopivaa pöytää ja sen yhteyteen erillistä laatikostoa, vaikka pyörien päällä. Pienessä asunnossa monikäyttöisyys on aina hyvä. Ap:n kannattaa ajatella myös sitä tulevaa ekaluokkalaista, jolle uusi ikioma kirjoituspöytä voi olla hyvinkin tärkeä asia.

Vierailija
76/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttö muutti just. Sai ottaa kotoa mitä haluaa. Omasta huoneesta otti sängyn ja työtuolin.

Liinavaatteet ja tekstiilit sai kotoa mukaansa ja tarvitsemansa astiat.

Ikean kautta mentiin uuteen kotiin ja oli nettikaupasta katsonut tarvitsemansa ja osti ne itse opintolainalla. Lasku oli alle kaksisataa, pöytä tuoli ja hylly.

Olisi saanut kota koulupöytänsä ja hyllyn muttei halunnut koska halusi uuteen kotiin uuden ja itse valitsemansa ilmeen.

Antaisin viedä pöydän tai sen voi ostaa Ikeasta uuden halvalla jos sattuu olemaan lähellä tai mainittu tori.fi

Ehkä pieni koululainen haluaa uuden koulupöydän ja ei ne kalliita ole. Mitään kynnyskysymystä en haluaisi tehdä yhdestä vanhasta käytetystä koulupöydästä. Hyvät välit menee materian edelle.

Vierailija
77/77 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmana ettei halua juuri mitään entistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan